AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #41 Skrevet 20. februar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynte å gråte en gang jeg ble tatt i kontroll. Ruter-kotrolløren synes tydeligvis synd på meg og ga meg et Ruter-drops som plaster på såret. I tillegg til bot, selvfølgelig! Haha, må le litt av den situasjonen nå i ettertid. Anonymkode: 848a2...f72 Husker jeg en gang som barn ikke hadde billett, eller nok penger til engangsbilletten. Jeg var 9 da og la 2 kroner på disken til sjåføren og sa det var alt jeg hadde, han syntes nok synd på meg og lot meg sitte på allikevel. Tror ikke jeg kunne ha gjort det samme i nåværende alder da (22)... Anonymkode: 2924c...ccc
Lanista1984 Skrevet 20. februar 2016 #42 Skrevet 20. februar 2016 Den 19.02.2016 at 13.00, AnonymBruker skrev: Det var storkontroll og vi var tre stykker som ikke hadde billetter. Jeg hadde ikke fått varsel om at det var 24 timer igjen på appen så min gikk ut kvelden før. Jeg forklarte selvfølgelig situasjonen uten at det hjalp. En av de andre var en jente som begynte å strigrine. Hun slapp unna. Tredjemann var en etnisk flerspråkelig som sa at nei og gikk av foran i bussen. De lot han gå.... Kjenner at jeg blir rasende. Av oss tre så tror jeg at jeg var den eneste som ikke gjorde det med vilje! Anonymkode: 5f7a0...1bd Først de hvite bussene og nå dette. Det er en urettferdig verden.
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #43 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: De stiller seg rundt deg, så du får ikke akkurat gått av på neste stopp. Anonymkode: 49a8f...ce0 Da ringer du politiet. De har ikke anledning til å ta deg med til neste stasjon (litt avhengig av hvor du er). Det er helt klart uforholdsmessig inngrep (ledelsen i Ruter har jo selv uttalt dette). De kan holde deg igjen på stasjonen til politiet kommer for å avklare identiteten din da, men da må jo hele gjengen av, og hvis du er i ødemarken blir de jo stående der i en god stund. Så du sier jeg skal av her, gir en god grunn, sier at det er et uforholdsmessig inngrep å ta deg med, at du ringer politiet dersom de tar deg med til en annen plass.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #44 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Så du sier jeg skal av her, gir en god grunn, sier at det er et uforholdsmessig inngrep å ta deg med, at du ringer politiet dersom de tar deg med til en annen plass. Det der fungerer ikke i praksis, selv om du i teorien har rett. Anonymkode: 49a8f...ce0 1
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #45 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det der fungerer ikke i praksis, selv om du i teorien har rett. Anonymkode: 49a8f...ce0 Å jasså? Skal de hindre deg i å ringe politiet? Ruter taper i retten støtt og stadig, at folk ikke kjenner rettighetene sine og ikke steller istand faenskap er grunnen til at de fortsetter å begå grove lovbrudd. Kontakt politiet, sørg for at navn blir notert og anmeld dem. At folk finner seg i faenskapet er problemet.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #46 Skrevet 20. februar 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Å jasså? Skal de hindre deg i å ringe politiet? Ruter taper i retten støtt og stadig, at folk ikke kjenner rettighetene sine og ikke steller istand faenskap er grunnen til at de fortsetter å begå grove lovbrudd. Jeg har flere ganger bedt om at de skal gå av med meg på neste stasjon og de har nektet. Stilt seg rundt meg i ring og ikke latt meg slippe forbi. Jeg gidder ikke ringe politiet, men at du beskriver at det er så enkelt som å bare si at man skal av på neste stasjon og så går de av med deg, det stemmer bare ikke. Anonymkode: 49a8f...ce0 1
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #47 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere ganger bedt om at de skal gå av med meg på neste stasjon og de har nektet. Stilt seg rundt meg i ring og ikke latt meg slippe forbi. Jeg gidder ikke ringe politiet, men at du beskriver at det er så enkelt som å bare si at man skal av på neste stasjon og så går de av med deg, det stemmer bare ikke. Anonymkode: 49a8f...ce0 Hvor det er har noe å si, hvis det er midt i sentrum er det vanskeligere å argumentere for at det er et uforholdsmessig inngrep. Hvis du sier du må til legen/hente medisinen din står du sterkere. At du ikke gidder å ringe politiet når du blir utsatt for et lovbrudd er problematisk, men da bryr du deg jo tydeligvis ikke om at de krenker deg. De går ikke av med deg, de lar deg enten gå eller så holder de deg igjen ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #48 Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: At du ikke gidder å ringe politiet når du blir utsatt for et lovbrudd er problematisk, men da bryr du deg jo tydeligvis ikke om at de krenker deg. De går ikke av med deg, de lar deg enten gå eller så holder de deg igjen ulovlig. Igjen tar du feil. Noen har gått av med meg når jeg har bedt om det, men jeg har opplevd to ganger at de ikke har gjort det. Jeg ringer ikke politiet fordi jeg blir tvunget med en ekstra stasjon, jeg blir bare irritert. Men du fremstiller dette som veldig enkelt og uproblematisk, man blir ikke sluppet av på neste stasjon så enkelt som det og det er ikke bare å gå av heller. Anonymkode: 49a8f...ce0
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #49 Skrevet 20. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen tar du feil. Noen har gått av med meg når jeg har bedt om det, men jeg har opplevd to ganger at de ikke har gjort det. Jeg ringer ikke politiet fordi jeg blir tvunget med en ekstra stasjon, jeg blir bare irritert. Men du fremstiller dette som veldig enkelt og uproblematisk, man blir ikke sluppet av på neste stasjon så enkelt som det og det er ikke bare å gå av heller. Anonymkode: 49a8f...ce0 Hvis du hadde skapt problemer for dem som ikke gjorde det kunne du hindret i at andre er offer for det.
lillsunshine Skrevet 21. februar 2016 #50 Skrevet 21. februar 2016 Skjønner at det føles surt TS, men du hadde ikke billett, så det er ikke noe urettferdig i at du fikk boten. Selvfølgelig kjipt at de 2 andre slapp unna. Du er selv nødt til å holde styr selv på når periodebilletten din går ut. På samme måte som de som har det på kort må holde styr. At man eventuelt har fått varsel tidligere, er bare en bonus. Men du kan ikke holde appen til ansvar for at du glemte at du måtte kjøpte ny periodebillett. Har selv akkurat gått over fra kort til periodebillett på mobil og jeg tar det ikke som noen selvfølge at appen skal minne meg på at kortet mitt går ut, det må jeg da huske på selv. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #51 Skrevet 21. februar 2016 12 timer siden, ambivalentReaction skrev: At folk finner seg i faenskapet er problemet. Nei, problemet er komplette idioter som skal tøffe seg og dukke unna bøter ved å vise til paragrafer de ikke skjønner en dritt av.. Anonymkode: f7312...4cb 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #52 Skrevet 21. februar 2016 Den 19.2.2016 at 18.20, AnonymBruker skrev: Det er klart at dette gjelder uten unntak, og kontrolløren skulle bøtelagt alle tre. Det sureste er å bli tatt på en forsinket buss med billett som nettopp er gått ut på tid, men som ville holdt fram til planlagt holdeplass dersom bussen hadde vært i rute. Det er også surt dersom billetten er betalt med app, men mobilbatteriet dør ut i et kontrolløren kommer. Også disse kvalifiserer likevel til bot. De som opponerer mot å få bot eller forsøker å bortforklare mangel på billett, bør uten unntak anmeldes til politiet slik at rullebladet svertes og mange yrker blir uoppnåelige. Anonymkode: 20289...976 DEt gjør de jo ikke.SÅ lenge du gikk på bussen med gyldigbeillet er du safe. Anonymkode: 4cb73...a1d
Gjest Linaria Skrevet 21. februar 2016 #53 Skrevet 21. februar 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker jeg en gang som barn ikke hadde billett, eller nok penger til engangsbilletten. Jeg var 9 da og la 2 kroner på disken til sjåføren og sa det var alt jeg hadde, han syntes nok synd på meg og lot meg sitte på allikevel. Tror ikke jeg kunne ha gjort det samme i nåværende alder da (22)... Anonymkode: 2924c...ccc Jeg har fått sitte på bussen gratis i en alder av 22. Gikk langs en mørk vei hjem fra fest, og nattbussen stoppa og sa at det ikke var trygt å gå på den veien og spurte om jeg ville sitte på gratis. Veldig hyggelig. TS: Høres irriterende ut at andre slapp unna bot mens du måtte betale, men nå i ettertid tror jeg ikke du får mye ut av å klage på det. De er nok klare over at dette skjer, og dessverre hadde jo ikke du billett. Herregud, jeg er så redd for å bli tatt i kotrnoll uten billett, selv om jeg alltid passer på å kjøpe billett.. Den bota er sykt sur å få.
ajarRun Skrevet 21. februar 2016 #54 Skrevet 21. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, problemet er komplette idioter som skal tøffe seg og dukke unna bøter ved å vise til paragrafer de ikke skjønner en dritt av.. Anonymkode: f7312...4cb http://www.osloby.no/nyheter/Ruter-vil-tette-smutthull-for-snikere-7690931.html Jeg legger meg på Ruter sin egen høringsuttalelse. Når man skal følge en lov, forskrift eller regel ser man på forarbeidet. Ruter selv sier: Sitat Dette vil gjøre tilbakeholdsretten nærmest umulig å praktisere – kunden kan lett møte billettkontrollen med at han uansett skal av på neste holdeplass og dermed slipper han å gjøre opp for seg. Det kan ikke ha vært meningen med regelen Og en advokat som vant mot ruter i retten sier: Sitat - Man kan ikke holde igjen noen på banen frem til kontrolløren selv ønsker å gå av. Dette ville i så fall være en større frihetsberøvelse enn å holde noen igjen på en holdeplass, sier Juritzen Og fra Ruters transportvedtekter del 9 (viktig å merke seg at Ruter ikke fikk lov til å endre reglene som de ønsket i artikkelen): Sitat Tilbakehold kan ikke skje dersom dette etter omstendighetene vil være et uforholdsmessig inngrep. Så for å oppsummere: Ruter sier de ikke har anledning til å ta med snikere til neste stasjon, Tingretten avgjorde at Ruter ikke kan ta med snikere til neste stasjon, advokater sier Ruter ikke kan ta med snikere til neste stasjon og det er ennå ikke vedtatt noen endring i disse reglene. I tillegg sier Ruter nå selv at de ikke vil endre reglene. Se på side 10 i dette dokumentet: http://docplayer.no/13792162-Transportvedtekt-oppdateres-ruters-reisevilkar-oslo-5-juni-2014-svend-wandaas-og-marina-heyerdahl.html Sitat Hjemmelen for å fastsette regler om tilbakehold og utøvelse av begrenset tvangsmakt ved billettkontroll finnes som kjent Yrkestransportloven §33. Utgjør et klart unntak fra regelen i norsk rett om at det er politiet som kan utøve tvangsmyndighet overfor borgerne. Derfor er det satt klare begrensninger i forarbeidene, Samferdselsdepartementet har i brev minnet Ruter om begrensningene. Tilbakehold skal begrenses i tid og rom slik at det ikke utgjør et uforholdsmessig inngrep overfor passasjerene. Etter drøftelsen i forarbeidene betyr dette egentlig at en passasjer ikke skal være med lengre enn til den stasjonen han hadde tenkt å gå av på. Dette vil gjør tilbakeholdsretten nærmest umulig å praktisere kunden kan lett møte billettkontrollen med at han uansett skal av på neste holdeplass og dermed slipper han å gjøre opp for seg. Det kan ikke ha vært meningen med regelen Hvor får du det fra at de kan ta deg med til neste stasjon? Ingen som kan noe om emnet er enige med deg.
Xtend Skrevet 22. februar 2016 #55 Skrevet 22. februar 2016 (endret) Den 19.2.2016 at 18.55, Pterinochilus skrev: Hvor har du det fra at det er ulovlig å snike? Sniking er straffbart etter straffeloven § 403. Du kan derfor risikere at snikingen blir politianmeldt. Strafferammen for brudd på denne bestemmelsen er bøter eller fengsel inntil 3 måneder. En slik straff vil bli registrert i straffe- og bøteregisteret. Imidlertid vil du i praksis kun bli politianmeldt hvis du ikke godtar gebyret, eller du har blitt tatt ved gjentatte anledninger. Endret 22. februar 2016 av Xtend
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå