Katten.2.0 Skrevet 28. februar 2016 #61 Del Skrevet 28. februar 2016 57 minutter siden, AnonGangerTo skrev: På hvilken måte mener du at du hjelper meg? Du er ung og har mange år foran deg. Jeg er 47 år, dvs har 20 år fram til jeg kan pensjonere meg. Når du ikke er villig til å gjøre det som trengs for å få jobb, men foretrekker å finne nye unnskyldninger, så er det lite som kan gjøres. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 28. februar 2016 #62 Del Skrevet 28. februar 2016 7 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Når du ikke er villig til å gjøre det som trengs for å få jobb, men foretrekker å finne nye unnskyldninger, så er det lite som kan gjøres. Dette er hva du foreslo for meg å gjøre tidligere i tråden: Slik jeg ser det har du følgende valg: Gå tilbake til din tidligere jobb, men med en tilpasset arbeidsdag etter dine behov. Ta ett år med utdanning for å få bredere nedslagsfelt. Bygg et bedre fagnettverk, med mennesker som klarer å se hvordan du kan bruke din kompetanse på andre måter. Jeg har skrevet til deg at å gå tilbake til samme sjef ikke er mulig. Ett år med utdanning. Greit! Innen hva? Har tatt et par kostbare kurs før, begge to var nødvendige å ha når jeg søkte praksiplass i oljebransjen for to år siden. I dag er det tusenvis av folk med 10 ganger mer erfaring enn meg innen de to feltene og de sliter med å få seg jobb. Jobber fremdeles med å bygge nettverk. Hva skal jeg bruke disse menneskene til? Ingen i min nåværende nettverk på 200 + har noe råd til meg eller jobb. Det er ikke nok jobber på markedet. Har du flere forslag? Bortsett fra å flytte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mouah*1 Skrevet 28. februar 2016 #63 Del Skrevet 28. februar 2016 1 time siden, AnonGangerTo skrev: På hvilken måte mener du at du hjelper meg? Du er ung og har mange år foran deg. Jeg er 47 år, dvs har 20 år fram til jeg kan pensjonere meg. 20 år er mange år! Slutt å buk alder som en unnskyldning. Du skal ikke ha negativ fokus på alderen din. Du kan godt få en bra jobb selbvom du er over 50 med rett innstilling dog! Nå leter du hele tiden etter unnskyldingner. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 28. februar 2016 #64 Del Skrevet 28. februar 2016 6 minutter siden, Mouah*1 skrev: 20 år er mange år! Slutt å buk alder som en unnskyldning. Du skal ikke ha negativ fokus på alderen din. Du kan godt få en bra jobb selbvom du er over 50 med rett innstilling dog! Nå leter du hele tiden etter unnskyldingner. Det er ikke jeg som fokuserer på det eller finner det som en unnskyldning, det er hva arbeidsgivere har sagt til de over 50. Mange som blir diskriminerte pga alderen. Visste du det? Med andre ord, det er ikke jeg som lager reglene. Hadde det vært opp til meg ville jeg ansatt folk som var 70, bare de kunne jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulesko Skrevet 28. februar 2016 #65 Del Skrevet 28. februar 2016 7 timer siden, AnonGangerTo skrev: Det er en mulighet men har har en utrolig bra betalt jobb som han elsker og brenner for. Det vil være idiotisk av han å si opp den jobben. Kommer aldri på tale. Da må jeg være den som kommer til å pendle til jeg blir pensjonist. Har ikke noe tro på at dagens arbeidsmarked blir bedre, tvert imot, jeg tror den kommer til å bli verre. Forståelig at han ikke vil slutte. Jeg forstår også at flytting til en annen kant av landet ikke er bare enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 29. februar 2016 #66 Del Skrevet 29. februar 2016 14 timer siden, Gulesko skrev: Forståelig at han ikke vil slutte. Jeg forstår også at flytting til en annen kant av landet ikke er bare enkelt. Takk for forståelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 29. februar 2016 #67 Del Skrevet 29. februar 2016 Da har jeg hatt mitt tredje møtet med veilederen. Ikke stolt av å sitte der og grine men det varte ikke lenge. Jeg har klart å kjøre meg selv i grøfta og bygge murer rundt meg. Flink til det også! Målene for neste møte er: 1. Å lage en liste over mine kompetanser, ferdigheter, egnethet og holdninger. Her skulle jeg tenke på alle jobbene jeg har hatt og "se" i meg selv for å finne ut hva jeg er god på. Han mente det vil hjelpe på når jeg skriver søknader for da kunne jeg plukket ut det jeg har skrevet på listene; 2. Finne ut hva slags ett års utdannelse (60 poeng) jeg ønsker å ta på BI. Dette er for å overbevise en framtidig arbeidsgiver at jeg mener alvor; 3. Søke jobber i mitt felt eller som lektor på videregående og bli der fram til jeg blir ferdig med kursene på BI. I mellomtiden kan jeg søke andre jobber. Han lurte på om jeg kunne klare å holde ut i disse yrkene mens jeg utdannet meg på kveldstid. Jeg må jo det. Ikke så mange alternativer. Hvorfor er det slik at alle som tar utdannelsen sin på BI får seg jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. februar 2016 #68 Del Skrevet 29. februar 2016 Det er bare tull at alle som tar studier på BI får seg jobb. Jeg ville sjekket om det var mulig å ta årsstudium i f.eks. øk/adm desentralisert, dvs som nettstudium eller samlingsbasert. For etter det jeg leser av hva du ønsker å jobbe med, vil vel fag innen det være det rette for deg. Og tar du det ved offentlig høgskole, koster det en brøkdel av hva det koster å ta tilsvarende fag på BI. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sheelagh Skrevet 29. februar 2016 #69 Del Skrevet 29. februar 2016 Den ettårige utdannelsen du ønsker å ta, finnes ikke den på en offentlig skole? Som nettstudie? Skjønner ikke helt logikken ved å punge ut så masse penger hvis man kan få det tilnærmet gratis gjennom å studere offentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 29. februar 2016 #70 Del Skrevet 29. februar 2016 Har ingen råd å gi til deg @AnonGangerTo, men jeg deler frustrasjonen med deg Arbeidsmarkedet er noe herk om dagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 29. februar 2016 #71 Del Skrevet 29. februar 2016 34 minutter siden, Rosalie skrev: Det er bare tull at alle som tar studier på BI får seg jobb. Jeg ville sjekket om det var mulig å ta årsstudium i f.eks. øk/adm desentralisert, dvs som nettstudium eller samlingsbasert. For etter det jeg leser av hva du ønsker å jobbe med, vil vel fag innen det være det rette for deg. Og tar du det ved offentlig høgskole, koster det en brøkdel av hva det koster å ta tilsvarende fag på BI. Siden jeg ikke har min bachelor fra Norge er det mye styr med papirer å vise frem til Samordna opptaket. Resten av utdannelsen er tatt i Norge. BI gjør det enklere å søke pluss at de har nettstudier på deltid. Tenkte å ta bedriftsøkonom utdannelsen på 4 semestre. Kan det tenkes at en framtidig arbeidsgiver vil se at jeg er meldt på den utdannelsen og ta meg på alvor selvom jeg har begynt på utdannelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. februar 2016 #72 Del Skrevet 29. februar 2016 Erfaringsmessig så har ikke et årsstudium noe å si.0 Man må minst vise til en bachelor for at det skal ha noen innvirkning på arbeidsgiver, og de er generelt null interessert i folk under utdanning (med unntak av de med gode snitt og som er i gang med bachelor- eller masteroppgave). Unntaket er når det er arbeidstakers marked, men det er vi vel enige om at det slett ikke er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 29. februar 2016 #73 Del Skrevet 29. februar 2016 36 minutter siden, Sheelagh skrev: Den ettårige utdannelsen du ønsker å ta, finnes ikke den på en offentlig skole? Som nettstudie? Skjønner ikke helt logikken ved å punge ut så masse penger hvis man kan få det tilnærmet gratis gjennom å studere offentlig. Jeg kjenner ikke til en offentlig skole i Stavanger som tilbyr nettstudier i bedriftsøkonomi. Dette er noe jeg kan kun gjøre på kveldstid, ved siden av midlertidig jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 29. februar 2016 #74 Del Skrevet 29. februar 2016 4 minutter siden, Rosalie skrev: Erfaringsmessig så har ikke et årsstudium noe å si.0 Man må minst vise til en bachelor for at det skal ha noen innvirkning på arbeidsgiver, og de er generelt null interessert i folk under utdanning (med unntak av de med gode snitt og som er i gang med bachelor- eller masteroppgave). Unntaket er når det er arbeidstakers marked, men det er vi vel enige om at det slett ikke er. Har du tatt den utdannelsen @Rosalie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. februar 2016 #75 Del Skrevet 29. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonGangerTo skrev: Har du tatt den utdannelsen @Rosalie? Nei. Mitt svar gjelder studier generelt, og da alle årsstudier spesielt. Man blir ikke sett på som mer kvalifisert for en jobb med kun et årsstudium, det er noe man som godt voksen tar for å øke kompetansen ift. arbeidsplassen man allerede er på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 29. februar 2016 #76 Del Skrevet 29. februar 2016 1 minutt siden, Rosalie skrev: Nei. Mitt svar gjelder studier generelt, og da alle årsstudier spesielt. Man blir ikke sett på som mer kvalifisert for en jobb med kun et årsstudium, det er noe man som godt voksen tar for å øke kompetansen ift. arbeidsplassen man allerede er på. OK. Så for at det skal telle må man starte på en bachelor. Veilederen min mente at jeg kunne kombinert/anvendt min nåværende doktorgrad med ett årsstudie i bedriftsøkonomi eller administrasjon. Da vil arbeidsgiveren se at jeg mener alvor mtp en admin stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sheelagh Skrevet 29. februar 2016 #77 Del Skrevet 29. februar 2016 30 minutter siden, AnonGangerTo skrev: Jeg kjenner ikke til en offentlig skole i Stavanger som tilbyr nettstudier i bedriftsøkonomi. Dette er noe jeg kan kun gjøre på kveldstid, ved siden av midlertidig jobb. Aha, forstår. Ønsker deg lykke til, jeg er nesten i samme boks som deg, jeg er arbeidsledig, men har ingen utdanning (er 19 år). Begynner selvsagt på studier til høsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. februar 2016 #78 Del Skrevet 29. februar 2016 Problemet er jo at du konkurrerer mot folk med veldig mange års relevant arbeidserfaring og folk med lang, formell relevant utdanning. Så lenge arbeidsmarkedet er som det er, vil du slite med å nå opp i kampen inn kontorfaglige jobber, og dersom du blir plukket ut til intervju vil ikke det være på grunn av noen få studiepoeng fra BI. Doktorgraden din vil nok dessverre telle negativt, da det gjør deg veldig overkvalifisert for det meste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 29. februar 2016 #79 Del Skrevet 29. februar 2016 18 minutter siden, Rosalie skrev: Problemet er jo at du konkurrerer mot folk med veldig mange års relevant arbeidserfaring og folk med lang, formell relevant utdanning. Så lenge arbeidsmarkedet er som det er, vil du slite med å nå opp i kampen inn kontorfaglige jobber, og dersom du blir plukket ut til intervju vil ikke det være på grunn av noen få studiepoeng fra BI. Doktorgraden din vil nok dessverre telle negativt, da det gjør deg veldig overkvalifisert for det meste. Da er jeg ikke så helt på bærtur som andre mener jeg er. Det blir umulig for meg å konkurrere med folk som har jobbet i mange år med admin samt har utdannelsen sin i det. Det er logisk! Hvorfor blir jeg anbefalt av min veileder om å ta kurs innen admin og økonomi hvis jeg har null sjanse om å få meg jobb? Han mener jeg motarbeider meg selv hele tiden. Det betyr at mitt alternativ er å gå tilbake til samme yrket jeg hadde før og håpe på bedre forhold eller undervise realfag på Vgs. Greit! Da må det bli slikt. Ingen vits å bortkaste penger på en utdannelse som ingen arbeidsgiver vil sette pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. februar 2016 #80 Del Skrevet 29. februar 2016 Jeg ville nok gjort det, ja, men også meldt meg som superivrig hos alle bemanningsbyrå. For uten riktig utdanning og erfaring er det de som kan selge deg inn som superadministrator. Det var sånn jeg endte opp med det jeg driver med. Halvstudert sivilingeniør, altså uten vitnemål, og trangt arbeidsmarked på midten av 2000-tallet. Jobber med teknisk dokumentasjon, teknisk tegning, +++, og trives veldig godt med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå