Gå til innhold

Mine erfaringer/tanker/grublerier som arbeidssøker


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Du trenger ikke fortelle meg om smerter. Jeg selv har smerter 24/7 etter en alvorlig bilulykke (egentlig burde jeg vært død nå - hvorfor i helvete er jeg ikke det? Da ville jeg ha sluppet dette mareritt med å få jobb), noe som gjør at jeg ikke kan ta vaskejobber eller jobber som krever fysisk arbeid. 

Så slutt med å konstruere unnskyldninger, ta ansvar for deg og ditt barn og gjør ditt beste for å komme deg tilbake. Du har fått en ny sjanse, det er opp til deg hva du gjør med den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonGangerTo
2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Så slutt med å konstruere unnskyldninger, ta ansvar for deg og ditt barn og gjør ditt beste for å komme deg tilbake. Du har fått en ny sjanse, det er opp til deg hva du gjør med den.

Jeg har tenkt hele tiden siden ulykken på hvorfor jeg har fått en ny sjanse. Hvorfor måtte jeg slite i en måned for å lære å gå på nytt? Har kun hatt motgang siden ulykken for 6 år siden. Når ordner seg for meg også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest
5 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Her kan dere leser hvorfor jeg ikke får meg jobb og hvordan naboen min fikk seg den jobben. Favoritisme er korrupsjon. Da vet dere det. 

http://www.konsulentguiden.no/index.cfm?id=180694

 

3 timer siden, Katten.2.0 skrev:

 

Bygg et bedre fagnettverk, med mennesker som klarer å se hvordan du kan bruke din kompetanse på andre måter.

 

 

3 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Bygg et bedre fagnettverk, med mennesker som klarer å se hvordan du kan bruke din kompetanse på andre måter. Igjen, du oppfordrer meg til korrupsjon. 

 

Første møte med veileder i NAV:
" Som alle vet er søknaden nøkkelen til å få seg jobb. Måten man formulerer søknadsteksten har mye å si for utfallet. Vel, jeg ble gjort bevisst i går at jeg ikke er flink nok til å selge meg selv. Du vet, når du blir stilt spørsmålet "Hvorfor skal vi ansette deg og ikke en annen? " 

Andre møte med veileder i NAV:
" Siden jeg hverken har tid og råd til å satse på en ny utdannelse, ser jeg meg nødt til å finne andre bransjer som vil kanskje ha meg."

På første møtet får du altså veiledning om at du må jobbe med dine søknader, samt selge deg selv bedre. Dette ser du helt bort fra, og skylder på korrupsjon. Basert på en artikkel. I mitt forrige innlegg i en annen tråd, i likhet med bruker @Katten.2.0 understreket jeg viktigheten rundt å bygge opp et nettverk. Det paradoksale er at du selv innser hvor fundamentalt viktig nettverk er i noen tilfeller for å sikre seg en jobb, du er frustrert over dette, men du nekter å bygge deg opp et nettverk. Du kaller dette i ditt svar til Katten.2.0.: " Igjen, du oppfordrer meg til korrupsjon. "

Du kritiserer altså andre for å ha fått seg en jobb ved hjelp av et nettverk, men på den andre side nekter du deg selv en jobb fordi du nekter å bygge deg opp et nettverk. Samtidig som du får beskjed fra din veileder om at du ikke greier å selge deg selv godt nok via søknader

Du gjør det hele umulig for deg selv.

Når det kommer til råd gitt deg fra samtlige brukere, og din veileder fra NAV angående utdanning. Du sier du verken har tid eller råd. Jeg har forstått det slik at du er 100% arbeidsledig så jeg forstår ikke helt din tidsmangel. Hva gjelder pengemangel har vi Statens Lånekasse, NAV, og andre organer som kan være behjelpelige med lån.

Det sagt - Jeg synes brukeren @Mis(s)Understood kom med en del kloke observasjoner. Disse ville jeg tatt til meg. 

Endret av gjestvest
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg har tenkt hele tiden siden ulykken på hvorfor jeg har fått en ny sjanse. Hvorfor måtte jeg slite i en måned for å lære å gå på nytt? Har kun hatt motgang siden ulykken for 6 år siden. Når ordner seg for meg også? 

For all del. Jeg skal trekke meg ut av tråden, så skal du få synes så mye synd på deg selv uten at noen utfordrer deg på det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
7 minutter siden, gjestvest skrev:

 

 

Første møte med veileder i NAV:
" Som alle vet er søknaden nøkkelen til å få seg jobb. Måten man formulerer søknadsteksten har mye å si for utfallet. Vel, jeg ble gjort bevisst i går at jeg ikke er flink nok til å selge meg selv. Du vet, når du blir stilt spørsmålet "Hvorfor skal vi ansette deg og ikke en annen? " 

Andre møte med veileder i NAV:
" Siden jeg hverken har tid og råd til å satse på en ny utdannelse, ser jeg meg nødt til å finne andre bransjer som vil kanskje ha meg."

På første møtet får du altså veiledning om at du må jobbe med dine søknader, samt selge deg selv bedre. Dette ser du helt bort fra, og skylder på korrupsjon. Basert på en artikkel. I mitt forrige innlegg i en annen tråd, i likhet med bruker @Katten.2.0. understreket jeg viktigheten rundt å bygge opp et nettverk. Det paradoksale er at du selv innser hvor fundamentalt viktig nettverk er i noen tilfeller for å sikre seg en jobb, du er frustrert over dette, men du nekter å bygge deg opp et nettverk. Du kaller dette i ditt svar til Katten.2.0.: " Igjen, du oppfordrer meg til korrupsjon. "

Du kritiserer altså andre for å ha fått seg en jobb ved hjelp av et nettverk, men på den andre side nekter du deg selv en jobb fordi du nekter å bygge deg opp et nettverk. Samtidig som du får beskjed fra din veileder om at du ikke greier å selge deg selv god nok via søknader

Du gjør det hele umulig for deg selv.

Når det kommer til råd gitt deg fra samtlige brukere, og din veileder fra NAV angående utdanning. Du sier du verken har tid eller råd. Jeg har forstått det slik at du er arbeidsledig så jeg forstår ikke helt din tidsmangel. Hva gjelder pengemangel har vi Statens Lånekasse, NAV, og andre andre organer som kan være behjelpelige med lån.

Det sagt - Jeg synes brukeren @Mis(s)Understood kom med en del kloke observasjoner. Disse ville jeg tatt til meg. 

La meg avklare en del misforståelser. 

1. Jeg har kun søkt jobber hvor deler av mine ferdigheter/egenskaper/kunnskaper ville vært nok til å gjøre jobben. Det er her min veileder mener jeg ikke har solgt meg selv på en måte som ville garantert meg et intervju. Likevel mener han at jeg hadde nubbesjanse om å få de stillingene jeg søkte på fordi det finnes andre som har de samme ferdighetene og ekstra kompetanse. Han sier at en perfekt søknad ikke automatisk gir en jobb. 

2. Har alltid vært imot uærlige måter å skaffe seg jobb. Etter min mening er dette med nettverk en uærlig måte å få seg jobb. Men jeg prøvde en gang å se om jeg lykkes med å få meg jobb hvis jeg nevnte to personer i mitt nettverk som jobbet i den bedriften jeg søkte jobben i. Heller ikke den strategien funket. Manglet spisskompetansen. Pussig at den som fikk jobben kjente også en i bedriften. Her er det noe som ikke stemmer. 

Når det er sagt, er ikke det enkelt å bare bygge seg et nettverk. Det tar lang tid (jeg har brukt lang tid på å bygge mitt nettverk) å finne slike folk som Katten nevner.

Til syvende og sist ønsker jeg å skaffe meg jobb uten å bruke mitt nettverk. Da skylder jeg ingen noe som helst og jeg sover godt om natten. 

3. Tid har jeg til å videreutdanne meg. Det vil koste meg 150 000 å ta revisor utdannelse hos BI og jeg blir ferdig med det når jeg er 51. Hvem gir meg jobb da? Hvem betaler for det? Lånekassen gir deg i underkant av 9000 kr i måned. Har boliglån og leie på 10 000 kr i måned. Fortell meg hvordan jeg kan nedbetale boliglånet mitt samt ta vare på meg selv og en tenåring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Samme svar der og i tillegg sier de at de allerede har en kandidat. Dvs utlysningen er et spill for galleri. 

Sånn er det i det offentlige. Du må jo ringe rundt til de ulike skolene og begynne som ringevikar. Er du flink, vil du etterhvert få tilbud om vikariat, og etter noen år vil du kunne få fast jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonGangerTo
17 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

For all del. Jeg skal trekke meg ut av tråden, så skal du få synes så mye synd på deg selv uten at noen utfordrer deg på det.

Der ser du. Du har ikke svarene og du ville vært like hjelpeløs om du hadde vært i min situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Til Katten 2.0

Ja, jeg vet det med Stavanger men det er der min kjæreste bor. Hvordan skal jeg klare meg alene med et barn i en fremmed by? Er så lei av å være alenemor. Jeg har ingen familie i Norge, INGEN.  

Har et relativ stort nettverk men det hjelper ikke når det er korrupsjon i systemet og alle bruker kortet, "du mangler spisskompetanse". Jeg får hjelp av en karriereveileder. Han mener det er bortkastet tid og krefter å søke jobber hvor jeg mangler spisskompetanse eller hvor jeg har for lite av den. Nå vil han tvinge meg til å sende åpne søknader til steder hvor jeg kan anvende det jeg er utdannet som. Det betyr at jeg blir tvunget tilbake til den samme type jobb jeg hadde hvor jeg ble utbrent og ikke ønsket å leve lenger. NAV ønsker å ta livet av meg. 

 

Anbefaler å fortsatt være ukependler. Å få jobb i Stavanger/Sandnes kan du bare glemme.

Resten av innlegget ditt skriver jeg på frustrasjonskvoten din.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
1 minutt siden, Rosalie skrev:

Sånn er det i det offentlige. Du må jo ringe rundt til de ulike skolene og begynne som ringevikar. Er du flink, vil du etterhvert få tilbud om vikariat, og etter noen år vil du kunne få fast jobb.

Hvem har sagt at jeg ønsker å jobbe med det? Jeg trodde jeg ville likt å undervise men etter å ha vært ringevikar i en del år, er ikke den jobben noe for meg. Jeg gjør det fordi jeg må men det gir meg ikke nok penger til å leve av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest
27 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

utdanne meg. Det vil koste meg 150 000 å ta revisor utdannelse hos BI og jeg blir ferdig med det når jeg er 51. Hvem gir meg jobb da? Hvem betaler for det? Lånekassen gir deg i underkant av 9000 kr i måned. Har boliglån og leie på 10 000 kr i måned. Fortell meg hvordan jeg kan nedbetale boliglånet mitt samt ta vare på meg selv og en tenåring

 

Nå må du bestemme deg for innholdet av din debatt. Jeg har forstått det slik at du er fast bestemt på å flytte inn hos din kjæreste i Stavanger. Hvilket boliglån, og 10.000,- kr i månedsleie snakker du om da? 

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
5 minutter siden, gjestvest skrev:

Nå må du bestemme deg for innholdet av din debatt. Jeg har forstått det slik at du er fast bestemt på å flytte til din kjæreste i Stavanger. Hvilket boliglån, og 10.000,- kr i månedsleie snakker du om da? 

For de som ikke kjenner hans bosituasjon og uten å legge ut privat info, kan jeg opplyse at vi kommer til å trenge å leie oss et hus i en del år. Dagspengene fra NAV forsvinner om 1 år fra nå. Hva gjør jeg da? Du kan ikke forvente at han skal dekke alle utgiftene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig for dere å flytte sammen til et sted der du får jobb? Det forutsetter selvsagt at han må skifte jobb, men er jo en mulighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest
2 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

For de som ikke kjenner hans bosituasjon og uten å legge ut privat info, kan jeg opplyse at vi kommer til å trenge å leie oss et hus i en del år. Dagspengene fra NAV forsvinner om 1 år fra nå. Hva gjør jeg da? Du kan ikke forvente at han skal dekke alle utgiftene. 

Det besvarte ikke mitt spørsmål.
Om du har en bolig i en annen by, og ønsker å beholde denne kan boligen leies ut for å nedbetale lånet. Evt kan boligen selges for å få dekket utgifter til en utdanning. Derfor hang ikke på greip det du sa. 

Når sykepengeperioden er over regner jeg med at du kan søke sosialtrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonGangerTo
9 minutter siden, Gulesko skrev:

Det er ikke mulig for dere å flytte sammen til et sted der du får jobb? Det forutsetter selvsagt at han må skifte jobb, men er jo en mulighet. 

Det er en mulighet men har har en utrolig bra betalt jobb som han elsker og brenner for. Det vil være idiotisk av han å si opp den jobben. Kommer aldri på tale. Da må jeg være den som kommer til å pendle til jeg blir pensjonist. Har ikke noe tro på at dagens arbeidsmarked blir bedre, tvert imot, jeg tror den kommer til å bli verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
12 minutter siden, gjestvest skrev:

Det besvarte ikke mitt spørsmål.
Om du har en bolig i en annen by, og ønsker å beholde denne kan boligen leies ut for å nedbetale lånet. Evt kan boligen selges for å få dekket utgifter til en utdanning. Derfor hang ikke på greip det du sa. 

Når sykepengeperioden er over regner jeg med at du kan søke sosialtrygd. 

Jeg får dagspenger, ikke sykepenger. NAV gir ikke sosialtrygd til folk som eier leilighet eller har samboer eller evt formue (når jeg selger leiligheten). 

Tilføyd:

Så er det slik at kjæresten også har noe å si i saken. Vi pleier å være enig om alt men jeg tar ingenting som en selvfølge.  

Endret av AnonGangerTo
ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest
52 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg får dagspenger, ikke sykepenger. NAV gir ikke sosialtrygd til folk som eier leilighet eller har samboer eller evt formue (når jeg selger leiligheten). 

Tilføyd:

Så er det slik at kjæresten også har noe å si i saken. Vi pleier å være enig om alt men jeg tar ingenting som en selvfølge.  

Jeg forsøkte å rette opp min skrivefeil, men det hang seg opp her.

For det første, gis det sosialstønad også til samboere på visse vilkår. For det andre, har du formue så har du det. Det er bare rett og rimelig at du bruker denne før du oppfyller vilkårene for rett til sosialstønad. Dette er en regel som gjelder alle. 

For meg virker det som du søker for å finne hindringer, fremfor løsninger. Og når du bevisst gjør dette er du nødt til å finne kun disse, og være blind for alt annet. En som ikke ønsker å bli hjulpet kan heller ikke hjelpes. Jeg ønsker deg lykke til. 

Endret av gjestvest
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Der ser du. Du har ikke svarene og du ville vært like hjelpeløs om du hadde vært i min situasjon. 

Det er ikke mulig å hjelpe noen som ikke vil hjelpes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
18 minutter siden, gjestvest skrev:

Jeg forsøkte å rette opp min skrivefeil, men det hang seg opp her.

For det første, gis det sosialstønad også til samboere på visse vilkår. For det andre, har du formue så har du det. Det er bare rett og rimelig at du bruker denne før du oppfyller vilkårene for rett til sosialstønad. Dette er en regel som gjelder alle. 

For meg virker det som du søker for å finne hindringer, fremfor løsninger. Og når du bevisst gjør dette er du nødt til finne kun disse, og være blendet for alt annet. En som ikke ønsker å bli hjulpet kan heller ikke hjelpes. Jeg ønsker deg lykke til. 

Hehe, kjenner en til som sier det samme. Har dere tenkt på at jeg sliter med løsningene dere kommer med? At det ikke er bare bare å gjennomføre de. La oss si at jeg tar 3 år med BI utdannelse innen revisjon. Hvem ansetter en fersk utdannet 51-åring uten erfaring? Eneste grunn til at jeg velger den jobben er fordi det vil alltid være behov for revisorer, ikke fordi jeg liker det, men jeg er da 51 år gammel når jeg blir ferdig. Alder har mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
4 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Det er ikke mulig å hjelpe noen som ikke vil hjelpes.

På hvilken måte mener du at du hjelper meg? Du er ung og har mange år foran deg. Jeg er 47 år, dvs har 20 år fram til jeg kan pensjonere meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Ok. La oss ta en oppsummering av forslagene som har blitt nevnt i tråden.

1. Flytt til et sted hvor man får seg jobb

2. Gå tilbake til yrket ditt 

3. Ta en annen utdannelse

4. Tving de i nettverket til å gi deg en jobb eller anbefale deg på en slik måte at du får jobben. 

Har jeg forstått det riktig? Noen andre forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...