Gå til innhold

Mine erfaringer/tanker/grublerier som arbeidssøker


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo

I går hadde jeg min første møte med min nye veileder. Endelig en som kan sine saker. 

Min oppgave til meste møte er å skrive ned hva jeg kunne tenkt meg å jobbe som/med, arbeidssteder og når jeg vil begynne å jobbe. Det hjalp ikke å fortelle han at jeg vil bare ha en jobb. Han mente at jeg var blitt desperat og det vil ingen arbeidsgiver ha. Enig i det men jeg kan ikke hjelpe det. Det er bare blitt slik etter å ha vært arbeidsledig i 1 år. 

Som alle vet er søknaden nøkkelen til å få seg jobb. Måten man formulerer søknadsteksten har mye å si for utfallet. Vel, jeg ble gjort bevisst i går at jeg ikke er flink nok til å selge meg selv. Du vet, når du blir stilt spørsmålet "Hvorfor skal vi ansette deg og ikke en annen?" Da handler det ikke lenger om kompetanse eller egenskaper men om kreativitet til å komme opp med et genialt svar som de liker og husker. 

Mange som kjenner meg tror at jeg er en unik person og det må skinne gjennom min søknad. At jeg liker å skryte om meg selv er ikke ensbetydende med at jeg ser på meg selv som unik. Alle som søker jobb i disse dager er, på lik linje med meg, vanlige folk. Er vi dømt til å bli evigvarende arbeidsledige fordi vi ikke klarer å finne et eneste egenskap som gjør oss unik? At vi er blant de hundrevis som skriver the obvious? 

Alle mener at de har en oppskrift på hvordan man skaffer seg jobb og at det er gjort på null komma niks. Hva funket for deg betyr ikke at det vil funke for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonGangerTo

Budskapet er mao, det er ikke noe i veien med arbeidsgiveren men med meg. Ser den klart og tydelig. Jeg stryker på selvmarkedsføring oppgaven. Jeg er en i mengden, dugger til ingenting annet enn det å jobbe med det jeg er utdannet i, min skyld at jeg ble utbrent, osv osv. 

Til syvende og sist kommer jeg til å søke meg tilbake til det yrket jeg hadde, så får jeg bare godta å jobbe 13-14 timer om dagen for nesten ingenting og kjøre meg selv i grøfta. Da er alle fornøyde. Håper mitt neste liv blir bedre enn dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Du vet, når du blir stilt spørsmålet "Hvorfor skal vi ansette deg og ikke en annen?" 

Svaret mitt hadde nok blitt litt selvgod da, siden jeg har det med å bli en av de bedre innenfor alt jeg bestemmer meg for å utvikle bevisst. Er svar som nok ikke ville ha gitt meg jobben. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som gikk arbeidsledig i nesten et år med master i realfag - ganske spesifikt og snevert felt. Til slutt tok hun kontakt med et sånt privat firma som jobber med å finne aktuelle stillinger til henne. Har du forsøkt det? Kanskje det du har gjort nå når du nevner "veileder"? Hun fikk i hvert fall (plutselig) mange intervjuer gjennom dette firmaet, og flere jobbtilbud. Jobbet en tid før hun selv valgte å satse på forskning og doktorgrad. Trives med det, ettersom jobben hun fikk var litt "enkel" til tross for at den var bra og godt betalt og alt sånt...

Poenget er i hvert fall at det kan være verdt pengene å investere i litt privat hjelp, særlig nå som det er så vanskelig på jobbmarkedet og du gjerne er overkvalifisert for en rekke stillinger. Kan være vanskelig å finne frem i jungelen. Min venninne fikk intervju på et sånt stort internasjonalt firma hun bare har drømt om å jobbe i liksom... hun fikk ikke jobben da, men satt faktisk på intervju med en sjanse hehe. Det hjelper å ha (betalte) kontakter, og jobbtilbudene kom jo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
17 minutter siden, Ferny skrev:

Har en venninne som gikk arbeidsledig i nesten et år med master i realfag - ganske spesifikt og snevert felt. Til slutt tok hun kontakt med et sånt privat firma som jobber med å finne aktuelle stillinger til henne. Har du forsøkt det? Kanskje det du har gjort nå når du nevner "veileder"? Hun fikk i hvert fall (plutselig) mange intervjuer gjennom dette firmaet, og flere jobbtilbud. Jobbet en tid før hun selv valgte å satse på forskning og doktorgrad. Trives med det, ettersom jobben hun fikk var litt "enkel" til tross for at den var bra og godt betalt og alt sånt...

Poenget er i hvert fall at det kan være verdt pengene å investere i litt privat hjelp, særlig nå som det er så vanskelig på jobbmarkedet og du gjerne er overkvalifisert for en rekke stillinger. Kan være vanskelig å finne frem i jungelen. Min venninne fikk intervju på et sånt stort internasjonalt firma hun bare har drømt om å jobbe i liksom... hun fikk ikke jobben da, men satt faktisk på intervju med en sjanse hehe. Det hjelper å ha (betalte) kontakter, og jobbtilbudene kom jo...

Min veileder jobber i en bedrift som er betalt av NAV. Jeg betaler ingenting. 

Kan du sende meg en PM med navnet på det private firma? Verdt et forsøk. Bemanningsbyråer er jeg derimot ikke interessert i. 

Takker for et nyttig innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

Min veileder jobber i en bedrift som er betalt av NAV. Jeg betaler ingenting. 

Kan du sende meg en PM med navnet på det private firma? Verdt et forsøk. Bemanningsbyråer er jeg derimot ikke interessert i. 

Takker for et nyttig innlegg. 

Skal sende deg en melding senere når jeg vet hva det heter. Må høre med venninnen min først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonGangerTo

Da hadde jeg mitt andre møte med veilederen i dag. Han fikk meg til å forstå at jeg har to alternativer, enten å finne alternativer bransjer som har bruk for min kompetanse og utdannelse, eller ta en helt annen utdannelse for å imøtekomme kravene fra en framtidig arbeidsgiver. Siden jeg hverken har tid og råd til å satse på en ny utdannelse, ser jeg meg nødt til å finne andre bransjer som vil kanskje ha meg. Dette er ikke særlig ønskelig men jeg får tar straffen min for å ha valgt feil utdannelse og karriereretning. Dummeste jeg har gjort i mitt liv!! Kan bare glemme å ha drømmejobben. Jeg vet da fæn ikke lenger hvorfor jeg er her fremdeles. Meningsløst! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Da hadde jeg mitt andre møte med veilederen i dag. Han fikk meg til å forstå at jeg har to alternativer, enten å finne alternativer bransjer som har bruk for min kompetanse og utdannelse, eller ta en helt annen utdannelse for å imøtekomme kravene fra en framtidig arbeidsgiver. Siden jeg hverken har tid og råd til å satse på en ny utdannelse, ser jeg meg nødt til å finne andre bransjer som vil kanskje ha meg. Dette er ikke særlig ønskelig men jeg får tar straffen min for å ha valgt feil utdannelse og karriereretning. Dummeste jeg har gjort i mitt liv!! Kan bare glemme å ha drømmejobben. Jeg vet da fæn ikke lenger hvorfor jeg er her fremdeles. Meningsløst! 

Too late now, men fant du ikke utav det i de 13 årene du sier utdannelsen tok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
10 minutter siden, Miss Blue skrev:

Too late now, men fant du ikke utav det i de 13 årene du sier utdannelsen tok?

Fant utav det etter 10 år, søkte andre typer jobber (100 søknader) uten hell, ble lokket tilbake til samme arbeidsplass men så var det slutt på penger. Etter mye leting fant jeg drømmejobben men mistet den pga konkurs.

Og her sitter jeg som en stor idiot og lurer på hvordan jeg skal innstille hjernen min til å ikke hate en uønsket framtidig jobb. Forestiller meg at livet kommer til å bli preget av langvarig depresjon fram til jeg pensjonerer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Skjønte ikke hvorfor min nabo ikke hilste på meg lenger men i dag fant jeg ut at hun har fått seg jobb i noe helt annet enn det hun har spisskompetansen sin. Det bare viser hvor mye løgn og dobbelmoral folk opererer med i disse dager. Jeg er så forbannet! 

Har kommet til det punktet at jeg misunner de som får seg jobb nå. Kan dessverre ikke lenger glede meg på deres vegne.

Når blir det min tur? Skal jeg endelig få jobb når jeg blir pensjonist? 

Så dere kan komme med personangrep, jeg driter tynt i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Skulle ønske noen kunne forklare for meg hvorfor jeg er blitt så besatt, bitter og misunnelig etter alle avslagene. Holder på å klikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Skulle ønske noen kunne forklare for meg hvorfor jeg er blitt så besatt, bitter og misunnelig etter alle avslagene. Holder på å klikke. 

Livet er mer enn jobb,vet det høres flåsete ut MEN det er jo sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonGangerTo
9 timer siden, Gjesten29 skrev:

Livet er mer enn jobb,vet det høres flåsete ut MEN det er jo sant.

I en perfekt verden, ja, livet er mer enn jobb. I realiteten har man regninger, boliglån, barn og utgifter til mat, klær, osv. Hvem skal betale for alle disse tingene? I tillegg er jeg alenemor uten familie i Norge. 

En annen ting er at jeg liker å jobbe og stå på. Å være Naver har aldri vært i mine planer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
9 timer siden, lillevill skrev:

Har du vurdert studier ts? 

Jeg har det. Om jeg skulle satse på de studiene jeg vil satse på vil det koste meg 150 000 og når jeg blir ferdig er jeg 50-51 år gammel (47 nå). Som alenemor med boliglån og en tenåring i huset, fortell meg hvor realistisk det er. Husk at fra før har jeg en bachelor, master, doktorgrad og PPU i realfag samt kurs i andre fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonGangerTo
44 minutter siden, kontorstol skrev:

Hvorfor er ikke bemanningsbyråer aktuelt? Er det ikke bedre med en ikke-drømmejobb, enn ingen jobb?

Har min CV hos de fleste bemanningsbyrå her i Bergen. Kun fått klar beskjed at kundene ikke er ute etter slike som meg. De fleste søknadene jeg har sendt ut har jeg aldri fått svar på og når jeg ringer får jeg svar , "Du er uønsket pga manglende spisskompetanse". I mellomtiden promoterer de sine egne venner og familie. En skitten bransje som jeg spyr av!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Mener du at naboen din er løgner og dobbeltmoralsk fordi vedkommende har fått en jobb utenfor sin spisskompetanse..? Og hvorfor ialle dager tror du at han/hun ikke hilser på deg fordi vedkommende har fått ny jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
6 minutter siden, cheshirecat skrev:

Mener du at naboen din er løgner og dobbeltmoralsk fordi vedkommende har fått en jobb utenfor sin spisskompetanse..? Og hvorfor ialle dager tror du at han/hun ikke hilser på deg fordi vedkommende har fått ny jobb? 

Jeg nekter å svare på dine kommentarer! Gå vekk!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...