Vox_populi Skrevet 19. februar 2016 #1 Del Skrevet 19. februar 2016 Ifølge Bokmålsordboka kan ordet "nedlatende" forklares som "vennlig, men på en overlegen, selvgod måte". Det er ikke et ord jeg pleier å bruke, men jeg ser det er adskillig brukt på KG, der det idelig er behov for nedsettende ord. Imidlertid, i Hamsuns herlige "Svermere" (1904/2007) finnes følgende passus: "...de utenbygds fiskere holdt på sine egne handelsmenn som var omgjengelige og nedlatende og hverken brukte hvit krave eller hansker av hjorteskinn som Mack gjorde". (Denne Mack var én av to brødre i Hamsuns verden som var handelsmenn/nessekonger i Nordland på siste halvdel av 1800-tallet). Så vidt jeg kan se bruker Hamsun her "nedlatende" i ikkun positiv betydning. Kan noen kommentere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 22. februar 2016 #2 Del Skrevet 22. februar 2016 Det stemmer visst at ordet har vært gjennom en betydningsforskyvning, ja: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=nedladende&tab=for Opprinnelig ble det tydeligvis brukt om mennesker som nær sagt tok et trinn ned fra sin verdighet for å møte ringe mennesker der de var, mens det nå er en kritikk mot mennesker man mener undervurderer andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 25. februar 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 25. februar 2016 Den 22.2.2016 at 17.46, Lady Mondegreen skrev: Det stemmer visst at ordet har vært gjennom en betydningsforskyvning Takk for udmerket svar, som jeg ikke så før nå. Du siterte ikke, nemlig :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå