Gå til innhold

Svigerfamilien liker meg ikke, tror jeg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 17. februar 2016 at 22.30, AnonymBruker skrev:

Jeg liker svigerfamilien min godt, selv om vi er forskjellige. Men nå sitter jeg med en ekkel og så følelse av at de ikke liker meg. Jeg vet ikke om jeg endelig oppfatter deres hint eller om jeg maler fanden på veggen. :-( Hjelp!

Mannen min kommer fra en annen landsdel og søsknene hans er bosatt der og gift med sambygdinger. Det har ikke alltid vært lett for meg å være der, kulturforskjellene mellom min og min manns familie er ganske store (arbeidsfordeling mann-kvinne, hva man snakker sammen om, hva man anser som viktig og riktig, klem vs. håndhilse osv.),

Jeg er outsideren i familien, men har prøvd å være en god svigerdatter/svigerinne/tante. Jeg er ikke lat, men det er vanskelig å slippe til hos mine svigerforeldre. De er veldig arbeidssomme mennesker med sine faste rutiner og det er ikke lett å få lov å gi en hjelpende hånd. Dessuten har jeg ofte blitt syk på ferier hos svigerforeldrene mine. Jeg tror det ofte har vært fordi jeg underbevisst har holdt meg frisk pga jobb og barn, og når jeg endelig kan slappe av og overlate skuta til noen andre har basiller og virus fått fri tilgang...

Det har hendt at vi har vært hele storfamilien på ukesferie sammen. Men når jeg de siste årene har prøvd å ta initiativ til noe lignende eller invitert tanteunger på ferie til oss, har responsen vært laber. Min manns søsken har feriert sammen uten å spørre om vi ville være med.

I sommer måtte jeg avlyse planlagt ferie hos svigerforeldrene, mannen dro dit alene med barna. Ikke én i svigerfamilien min sa noe slikt som "så synd du ikke kan komme, jeg hadde gledet meg til å se deg".

I januar spurte jeg i en fellesmelding om det passet å treffes i vinterferien, men også nå var tilbakemeldingene heller lunkne. Ingen av dem inviterte oss på besøk til seg eller foreslo en dag vi kunne treffes. Mannen min og jeg snakket om at vi ikke vil trenge oss på folk som ikke vil ha besøk av oss, men han skulle ringe søsknene sine for å sjekke hvor landet lå. Det gjorde han ikke (han er veldig treig til sånne ting og jeg blir lei av å mase på ham). En dag ringte storesøsteren ham og han fant ut at det passa bedre for dem enn vi hadde fått inntrykk av på melding, så vi bestemte oss for å dra. Jeg jobba da døgnet rundt og han skulle skaffe noen til å passe kjæledyrene våre.

Så oppdaga jeg at heller ikke dét hadde han gjort. Og i går sprakk det for meg. Sa at det virka som han ikke ønska at jeg skulle bli med siden han ikke gjorde noe for å få det til. At han (underbevisst) saboterte muligheten for at jeg kunne bli med. Og at jeg ikke lenger hadde lyst til å besøke familien hans. Så vi bestemte at han tar med én unge og jeg og den andre blir hjemme.

Jeg sendte beskjed til svigers i dag om at bare to av oss kommer. Svaret jeg får tilbake er ala "ok". Ikke noe "så synd, håper vi treffes snart" e.l.

Er svigerfamilien lettet for at de slipper meg? Kan jeg ha gjort noe som gjør at de ikke vil ha besøk av meg? Har jeg endelig skjønt hintene?

Eller er dette bare kulturforskjeller? Er de ikke vant med å gi uttrykk for at de gleder seg til å treffes eller skuffelse over ikke å treffes?

For meg er det rart å ikke si noe om at man gjerne vil treffe folk man faktisk har lyst til å treffe, så jeg tolker det at de ikke sier noe om det som at de ikke har lyst til å treffe meg.

Anonymkode: 46984...418

Skjønner at det er en lei følelse, TS. Jeg tenker at vel så viktig som hintene, er oppførselen deres når dere er sammen. Hvordan snakker de med deg, tar de initiativ til kontakt osv? Skriver du 'Det er synd vi ikke kan komme, hadde gledet meg til å treffe dere?', eller forventer du at de skal ta alt initiativ. 

Svigermor og jeg fikk en røff start, hun likte meg virkelig ikke, og det gikk begge veier. Jeg bestemte meg for å gjøre noe med det, laget adventskalender til henne, inviterte henne på ting, og har begynt å ringe henne i ny og ne. Det har gitt resultater. Nå kommenterer hun det meste om meg positivt på sosiale medier, hun sender meldinger og hun ringer tilbake. 

Jeg tror hvordan andre oppfatter deg også handler om hvordan man selv fremstår, bevisst eller ubevisst. Det kan kanskje virke som at de har inntrykk av at du ikke er så interessert i dem. Kan du ringe svigermor en dag og slå av en prat siden du ikke drar dit? Og kanskje kan du ringe i stedet for å sende SMS? Det er mer personlig, og mye enklere å lese folk på den måten. 

Min far kan også skrive 'ok' og bare det noen ganger, men da er han som regel opptatt. Mye synsing fra min side nå, mulig jeg tar helt feil, så ignorer det som ikke passer. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg det går på kulturforskjeller rett og slett....

Som Jærbuen som sier "Ikje det værsta eg har smagt..." til både et fantastisk måltid, men også om et ikke fullt så fantastisk måltid..... Jeg tror mao at det bare er sånn familien er, og at det ikke aggreres annerledes de i mellom enn de gjør med deg....

Stol på deg selv, og ikke bli usikker! 

Anonymkode: 7ebc5...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du er heldig som har vokst opp i din familie. En slik "kultur" som du beskriver hos svigerfamilien ville jeg helst ikke tatt så altfor stor del av. Kan du ikke være litt glad for at du slipper å være med dem så ofte - i hvert fall på ferie, tenker jeg. Er det ikke deiligere å tilbringe ferien din bare med mannen og barna?

Anonymkode: bb4d8...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg det går på kulturforskjeller rett og slett....

Som Jærbuen som sier "Ikje det værsta eg har smagt..." til både et fantastisk måltid, men også om et ikke fullt så fantastisk måltid..... Jeg tror mao at det bare er sånn familien er, og at det ikke aggreres annerledes de i mellom enn de gjør med deg....

Stol på deg selv, og ikke bli usikker! 

Anonymkode: 7ebc5...bc0

Haha. Jeg forrestilte meg faktisk at hennes familie må være fra nord, og hans familie fra enten Jæren, Bjerkreim eller utenfor Egersund. Hvis de er så, kan jeg skrive under på at de er bare sånn :fnise:

Kan også legge til at spesielt jærbuere har mye fordommer mot folk fra andre landsdeler, da spesielt østlandet. Så det kan og være en grunn til du ikke føler de liker deg. 

Endret av ElizabethTaylor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...