Gjest kattvåmman Skrevet 15. oktober 2004 #1 Del Skrevet 15. oktober 2004 har veldig lyst til å ha en katt igjen men her jeg bor nekter jeg å ha en utekatt siden vi bor i 2. etasje og vanskelig for pus å komme inn pluss at det er masse trafikk utenfor. ved tidligere erfaring har jeg hatt kun utekatter og helt siden de var noen måneder gamle, satt de bare i vinduet og lengtet ut. er derfor redd for at skaffer jeg meg en katt jeg må tvinge til å være inne, vil han mistrives (har ikke råd til rasekatt som er mer passende som innekatt). har en balkong som er ca 5 meter over bakken en pus sikkert vil like, men er redd den vil hoppe ned da! lurer derfor på hva dere som har vanlige huskatter har av erfaringer når disse må være innekatter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 15. oktober 2004 #2 Del Skrevet 15. oktober 2004 Katter som aldri har fått være utekatter bør trives helt fint med å bare være inne, rasekatt eller ikke. De kan dog bli ganske aktive/rastløse, så det er viktig at det er muligheter for å utfolde seg litt innendørs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattvåmman Skrevet 15. oktober 2004 #3 Del Skrevet 15. oktober 2004 pleier alltid leke med kattene ved å løpe rundt i leiligheten med et tau som de løper etter, de blir helt gale da men du nevner at alle katter vil trives inne hvis de aldri har gått ute før, hva da med de kattungene jeg nevnte, aldri vært ute før, likevel satt de i vinduet og lengtet ut :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 15. oktober 2004 #4 Del Skrevet 15. oktober 2004 Ikke vær sikker på at de lengtet ut som du kaller det. Har sett mange katter som liker å sitte i vinduet, også utekatter som kunne løpt gjennom katteluken i døra om de ville på tur. Det kan for eksempel være fordi det er mye spennende ting å følge med på gjennom glasset, fugler, lyder eller annet. Husk at dyr ikke tenker på samme måte som mennesker, de savner ikke ting de aldri har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. oktober 2004 #5 Del Skrevet 15. oktober 2004 Vår innekatt trives godt. Hun følger døgnrytmen vår (noe innekatter ofte gjør) med at hun sover om natten og når vi er borte og er aktiv og vil leke når vi er hjemme. Hun kan godt sitte i vinduskarmen og se ut, men det er heller sjelden. Hun har masse leker, og er veldig kosete (innekatter er ofte mye mer kontaktsøkende og kosete enn utekatter). Når vi flytter skal vi se etter et sted hun kan være ute, så dette er bare midlertidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 15. oktober 2004 #6 Del Skrevet 15. oktober 2004 Katten min er ikke voksen ennå, men hun er inne rett og slett fordi hun stikker av og blir borte med en gang hun stikker snuten utenfor. inne ser hun ut til å trives ganske så bra, hun sover mesteparten av tiden, er veldig kosen og sjeldent hun løper veggimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #7 Del Skrevet 15. oktober 2004 hva med kattekassen? har innekattene deres noen gang uhell? hadde engang en katt som foretrakk å bæsje på ledningene bak tv istedet for i kassa si :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. oktober 2004 #8 Del Skrevet 15. oktober 2004 Vår har aldri hatt uhell, den vet godt hvor kassen er og har alltid brukt den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 15. oktober 2004 #9 Del Skrevet 15. oktober 2004 Kattungen kom til oss når den var ti uker gammel og da var den allerede renslig. den eneste gangen hun har gjort fra seg utenfor kassen var en gang jeg dreiv å rengjorde den og hun tydligvis hadde bruk for den akkurat da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 15. oktober 2004 #10 Del Skrevet 15. oktober 2004 Jeg har innekatt og jeg tror den trives meget bra. Hun har aldri vært ute, er rasekatt og hun blir lekt og koset med hele tida Hun sitter i vinduskarmen i ny og ne og ser på løvet som faller, fugler og en annen katt i ny og ne, som ser ut som Pusur. Tror hun trives godt her inne og jeg regner med at hun får nok aktivitet og stimuli. Å holde inne utekatter, er noe helt annet etter min mening. (dvs. ikke om det er fordi de VIL være inne da...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 16. oktober 2004 #11 Del Skrevet 16. oktober 2004 Vi har innekatt og hun ser iallefall ut til å trives veldig godt Angående det med å sitte i vinduet og "lengte ut" så gjør vår katt det flere timer om dagen.. Men ikke fordi hun vil ut. Om vi åpner vinduet prøver hun aldri å gå ut, og kjenner hun lukter gjennom sprekken blir hun veldig forvirret. Blandt annet klarer hun ikke å skjønne at en katt hun ser på er levende før hun har luktet den.. Og hun er livredd andre katter, så da nærmer hun seg ikke vinduet igjen på flere timer. Har prøvd å ha henne med ut noen få ganger, og hver eneste gang fikk hun panikk.. Vi er hjemme omtrent døgnet rundt (jeg er student, samboer driver eget firma hjemmefra), og oppmerksomhet får hun hele tiden, så tror ikke hun lider noen nød sånn sett.. Får masse kos og vi lekesloss med henne mange ganger om dagen, i tillegg har vi to musebur med sprinkler som hun overvåker veeeldig nøye og håper at en av musene skal komme seg ut (en gang skjedde det, og gjett hvem som var ivrig musejeger - helt til jeg beslagla musa og puttet den i buret igjen, og den lever like bra enda, et halvt år etter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 18. oktober 2004 #12 Del Skrevet 18. oktober 2004 Kanskje det er lurt med to katter hvis de skal være inne og blir mye alene? Så kan de leke sammen. Man må være forberedt på å gi masse oppmerksomhet til den når man er hjemme, og leke og aktivisere den. Hva med å kle balkongen med netting? så kan den være der ute også. Få noe å klatre på og leke med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 18. oktober 2004 #13 Del Skrevet 18. oktober 2004 Vi har to innekatter. De har det veldig bra. Det hender vi har dem med i bånd ute, men da finner de veien til døren fort og vil inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 19. oktober 2004 #14 Del Skrevet 19. oktober 2004 min katt var innekatt før, og den var dønn ulykkelig, bare så det er sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tosca Skrevet 20. oktober 2004 #15 Del Skrevet 20. oktober 2004 Vi har to innekatter. Jeg er glad for at de er to, for de har godt selskap i hverandre. Sover sammen og leker sammen. De kan også sitte i vinduet lenge og kikke ut, men det er fordi det er så spennende med alt som skjer utenfor. Spesielt nå på høsten når blader fyker forbi. Er ikke noe problem å ha de inne så lenge det er kun det de vet om. Ser ut til at de trives veldig greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #16 Del Skrevet 22. oktober 2004 Mine to katter var innekatter, så utekatter og nå innekatter igjen på grunn av flytting. De trives og er fornøyde selv om de tidvis kan klage litt nå når de ikke kan gå ut annet enn på balkongen. Klagingen gir seg imidlertid fort hvis jeg aktiviserer de gjennom lek. Dessuten så er de jo to og leker mye med hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ps Skrevet 24. oktober 2004 #17 Del Skrevet 24. oktober 2004 Min er innekatt, og har alltid vært det. Er han på verandaen så må vi også være der, da han har kamikaze-tendenser (bor i 4. etg) og godt kan finne på å balansere på rekkverk og være på spranget til balkong ved siden av. Tror min ville ha vært en mer lykkelig utekatt, men slik ble det altså ikke. Vi leker mye med ham så han kan bli aktivisert og stimullert. Jeg blir litt trist av og til når jeg tenker på at han kunne ha vært ute og lekt, men så tenker jeg også at han kunne ha vært mye uheldigere med "foreldre" og ikke hatt noen som er så glad i ham som det vi er. Jeg hentet ham på FOD-gården, og passet på at jeg fikk en som ikke hadde vært ute, da tror jeg det ville ha vært værre for ham å være innekatt. Han virker ihvertfall lykkelig og tilfreds med å være inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 26. oktober 2004 #18 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg har tre katter: katt 1, kastrert hann 4 år, har vært en del ute og er ute en del når jeg er hjemme. Lykkelig og hjemmekjær. katt 2, hunnkatt, 2 år, innekatt, men går på plenen med tilsyn om sommeren. Veldig rolig og alt under kontroll! Lykkelig når det ikke er for mye styr. Kosejente. katt 3, hannkattunge på 6 måneder. Vill og veldig godt humør. Innekatt. Mine katter har to dokasser og har aldri gjort fra seg andre steder inne. De trives uten tvil. De har det fritt og har stort selskap av hevrandre. Jeg tror det er lurt å ha flere katter når de er inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå