Gå til innhold

Jeg knuste venninnnen min sin vase


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skal selvfølgelig ikke gi "venninnen" din 5000 kroner. Mulig hun sparer til sydentur eller noe, men det får hun betale sjøl. Kjøp ny vase og be henne dra til helvete. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, mittnavn skrev:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=67779666

Er det en sånn? I såfall synes jeg du kan kjøpe den, sparer mer enn å kjøpe i butikken og enda mer enn den affeksjonsverdien hun snakker om. Virker ikke som noe særlig god venninne hun der. Hadde det vært meg ville jeg kjøpt ny vase og revurdert vennskapet. Uhell kan skje, ville aldri krevd så mye fra noen jeg hadde ansett som venninne. Hun høres ut som en egoistisk drittkjerring.

Ja, jeg synes også hun fremstår i et særdeles dårlig lys og det virker som for meg at hun ser sitt snitt i å tjene penger. Jeg mener det var den i mediumstørrelse, så den koster 1500 på finn. Jeg mener den ikke selges i butikker lengre, og jeg leter nå. :) 

 

3 minutter siden, Melkebarten skrev:

Hvor mye koster vasen ny da?

Det vet jeg ikke, men det ser ut som på flere butikker solgte den for 1500-1700,- uten at jeg er helt sikker. 

Anonymkode: dee6b...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en venninne du har TS. Tror aldri jeg eller noen jeg kjenner hadde forlanget penger for en vasen som ble knust ved et uhell. Dersom det har seg sånn at vedkommende som knuste vasen ikke har særlig god råd ville jeg nok ikke forlanget noe som helst. Du snublet jo også tross alt i hennes hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har jo råd til å kjøpe vasen til 1500,- til henne men ikke 5000,- og det er jo en stor forskjell. Spesielt når jeg er student :) 

Jeg ser jo nå at det virker jo litt som hun prøver å svindle meg, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Å kjøpe den vasen er jo greit nok, men hu "terroriserer" meg på facebook i chatten om at hun SKAL ha 5000 kroner siden jeg ødela den fantastiske vasen hennes. Jeg er litt fristet til å bare be henne drite og dra akkurat nå :P 

Anonymkode: dee6b...d7b

Send henne melding; "jeg kjøper identisk vase til deg og pris vil derfor ikke ha noe å si. Forsetter du med maset om at jeg skylder deg 5000kr for en 1500kr vase så kan du drite i hele greia og vennskapet"

Skru av varsler og slutt å svare henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes også hun fremstår i et særdeles dårlig lys og det virker som for meg at hun ser sitt snitt i å tjene penger. Jeg mener det var den i mediumstørrelse, så den koster 1500 på finn. Jeg mener den ikke selges i butikker lengre, og jeg leter nå. :) 

 

Det vet jeg ikke, men det ser ut som på flere butikker solgte den for 1500-1700,- uten at jeg er helt sikker. 

Anonymkode: dee6b...d7b

Disse vasene kostet da ca. 500,- nye (?!) og "venninnen" din er helt på viddene. 

Det er heller ikke vanlig å måtte erstatte ting man ødelegger når man er på besøk hjemme hos noen ved et uhell (det er dog høflig å tilby seg, men verten bør avslå) Dersom du skulle vært grei i dette tilfellet hadde du kjøpt en ny vase på butikken, i en av d fargene som er tilgjengelig nå (og som koster i underkant av 500,- og er mye finere enn den glorete gull-vasen) Å tilby seg å kjøpe nøyaktig lik vase som du knuste til blodpris på finn er mer enn noen kan forvente. 5000,- er helt på viddene, så hadde jeg vært deg hadde jeg enten blåst i hele dama og ansett "vennskapet" for avsluttet, eller sendt henne vasen i sølv eller perlemor (og avsluttet vennskapet) 

Hvordan mener hun forresten at et høyt pengebeløp skal erstatte affeksjonsverdi ? Og hvorfor har denne vasen så stor affeksjonsverdi for henne ? 

Anonymkode: 2a70e...b49

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan et menneske knytte affeksjonsverdi til disse vasene? Den er jo like vanlig som en Billy-bokhylle fra IKEA. Hun burde skamme seg. En Omaggiovase er viktigere for henne enn vennskapet deres! For ikke å snakke om at du er student og har dårlig økonomi. Kanskje du burde gi henne linken til denne tråden.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er medium-vasen så kostet den 449kr ny. Jeg solgte nettopp mine for 1400kr stk, så 5000kr er helt på jordet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

5000??? Oh hell no. 

Forøvrig mener jeg du ikke skal erstatte den i det hele tatt da du var uheldig og snublet i hunden hennes. Uhell skjer. Men skal du erstatte den så holder det selvsagt å kjøpe ny. Men hvilken farge er den? Noen er vanskeligere (og dermed dyrere) enn andre å få tak i.

Anonymkode: d7eb6...bf2

Jeg kom ved et uhell til å krasje inn i bilen din fordi jeg ikke så at det var glatt, jeg var jo bare uheldig så selvsagt skal jeg ikke erstatte noe. Hører du hvor dumt dette høres ut?

Anonymkode: e1058...5e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ganske stygt å spekulere på den måten. Saken du linker til er to måneder gammel, og har heller ikke kjempemye sammenheng med TS sin problemstilling.

Anonymkode: 55764...b49

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ved et uhell til å krasje inn i bilen din fordi jeg ikke så at det var glatt, jeg var jo bare uheldig så selvsagt skal jeg ikke erstatte noe. Hører du hvor dumt dette høres ut?

Anonymkode: e1058...5e7

Ja dette er jo sammenlignbart. Det er sikkert derfor man har forsikring på bilen.

Og uansett: Man erstatter skaden som oppstod, hun får ikke Mercedes i innbytte for Ladaen, uansett hvor høy affeksjonsverdi Ladaen måtte ha. Ikke får hun håndmalte pinstripes eler flammelakk heller - hvis hun er heldig får hun omlakkering av hele bilen for å matche opprinnelig farge. Skinnseter og trelister i interiøret kommer heller ikke på affeksjonsverdien. Sånn for å demonstrere hva saken handler om, siden du mener det er relevant å sammenligne en vase med en bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blondie65 skrev:

Ja dette er jo sammenlignbart. Det er sikkert derfor man har forsikring på bilen.

Og uansett: Man erstatter skaden som oppstod, hun får ikke Mercedes i innbytte for Ladaen, uansett hvor høy affeksjonsverdi Ladaen måtte ha. Ikke får hun håndmalte pinstripes eler flammelakk heller - hvis hun er heldig får hun omlakkering av hele bilen for å matche opprinnelig farge. Skinnseter og trelister i interiøret kommer heller ikke på affeksjonsverdien. Sånn for å demonstrere hva saken handler om, siden du mener det er relevant å sammenligne en vase med en bil.

 

Ja, dette er sammenlignbart. Nå må du slutte å lese mellom linjene ting som ikke står der, skjerpings. Selvsagt skal hun ikke få 5000 kroner, eller noe slikt tull, men når TS har knust vasen, uhell eller ei, så er det faktisk rett og rimelig at hun erstatter den, noe hun har tilbudt så TS har alt sitt på det rene. "Vennen" til TS er helt urimelig, men jeg kommenterte på det faktum at noen mener at så lenge det man gjør er et uhell så har man ikke ansvar for å erstatte en dritt og det blir for dumt.

Anonymkode: e1058...5e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Venninnen" din ser tydeligvis sitt snitt til å tjene 3500. Ikke gi etter, hun er urimelig.

Anonymkode: 3fada...60f

Enig. Er dere nære venner med lang historie? Det virker nemlig som en slags følelsesmessig utpressing. Affeksjonsverdi misbrukes som begrep når hun vil ha penger fremfor ny vase. Jeg ville vært veldig skeptisk til å ha slike venninner som prøver å tjene penger på ditt uhell. 

En god venninne ville tatt noe av skylden for at det skjedde som hadde plassert vasen slik, en god venninne som knuser vase ved uhell tilbyr seg å kjøpe ny og en god venninne ville vært glad for at du kjøpte ny. Jeg ser bare EN god venninne her. 

Anonymkode: 5df88...9e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ved et uhell til å krasje inn i bilen din fordi jeg ikke så at det var glatt, jeg var jo bare uheldig så selvsagt skal jeg ikke erstatte noe. Hører du hvor dumt dette høres ut?

Anonymkode: e1058...5e7

Du skulle forstått at det var glatt eller sjekket nærmere under rådende kjøreforhold. Du må skille mellom uaktsomhet og hendelig uhell. 

Juridisk er man ikke erstatningsansvarlig for uhell. Så kan man diskutere om TS var uaktsom eller det barnet hendelig uhell.

Hvis venninnen har innboforsikring kan hun bruke den, og TS dekke evt egenandel, men det spørs om forsikringsselskapet vil utbetale 5000,- og egenandelen muligens dyrere enn vasen. 

Anonymkode: 5df88...9e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ulykke, du skylder henne ingenting. Synes du skal droppe det hele, siden hun oppfører seg sånn hun gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
38 minutter siden, Blondie65 skrev:

Ja dette er jo sammenlignbart. Det er sikkert derfor man har forsikring på bilen.

Og uansett: Man erstatter skaden som oppstod, hun får ikke Mercedes i innbytte for Ladaen, uansett hvor høy affeksjonsverdi Ladaen måtte ha. Ikke får hun håndmalte pinstripes eler flammelakk heller - hvis hun er heldig får hun omlakkering av hele bilen for å matche opprinnelig farge. Skinnseter og trelister i interiøret kommer heller ikke på affeksjonsverdien. Sånn for å demonstrere hva saken handler om, siden du mener det er relevant å sammenligne en vase med en bil.

 

Haha! Enig! 😁

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle forstått at det var glatt eller sjekket nærmere under rådende kjøreforhold. Du må skille mellom uaktsomhet og hendelig uhell. 

Juridisk er man ikke erstatningsansvarlig for uhell. Så kan man diskutere om TS var uaktsom eller det barnet hendelig uhell.

Hvis venninnen har innboforsikring kan hun bruke den, og TS dekke evt egenandel, men det spørs om forsikringsselskapet vil utbetale 5000,- og egenandelen muligens dyrere enn vasen. 

Anonymkode: 5df88...9e9

Og TS skulle sjekket hvor hun gikk. La meg forenkle eksempelet. Jeg var ute og gikk rett ved siden av noen biler. Plutselig tråkker jeg på en stor pinne jeg ikke så, jeg faller og tar tak i speilet på bilen ved siden av og river det av. "Huff, det var jo synd da, uhell skjer" tenker jeg og går videre. Synes du virkelig at dette er ok?

Anonymkode: e1058...5e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og TS skulle sjekket hvor hun gikk. La meg forenkle eksempelet. Jeg var ute og gikk rett ved siden av noen biler. Plutselig tråkker jeg på en stor pinne jeg ikke så, jeg faller og tar tak i speilet på bilen ved siden av og river det av. "Huff, det var jo synd da, uhell skjer" tenker jeg og går videre. Synes du virkelig at dette er ok?

Anonymkode: e1058...5e7

Som sagt; man kan diskutere om TS var uaktsom eller det var et hendelig uhell. Det spørs på situasjonen, men rettslig mener jeg at et liknende tilfelle (der en vase knuste da en dame skulle ta på seg kåpen sin og svingte den rundt) ble vurdert som hendelig uhell. 

Pinneeksepelet ditt høres ut som et hendelig uhell. Å snuble i en pinne er ikke noe man kan påregne når man går på en vei (antar det var vei pga biler), men at veien er glatt når det er minusgrader er noe man bør påregne og derfor hensynta pga fart. Men pålegg om ansvarsforsikring på biler fritar heldigvis rettsvesenet fra mange slike vurderinger. 

Men uansett; det nytter ikke å komme med en haug med andre eksempler. Det er en rettslig forskjell og hvert tilfelle må vurderes for seg, og noen ganger vil nok den juridiske vurderingen avvike fra det man føler er "riktig". I dette tilfellet ville jeg syntes det var riktig å erstatte vasen, helt eller delvis, fordi det var mulig m.

Men hva om den kostet 2 mill? Da er det mulig den rettslige vurderingen ville vært ville at eier hadde et ansvar for å sikre den bedre slik at den ikke så lett var utsatt for uhell, og at den uheldige slapp å betale. Da er det greit med forsikring. 

Anonymkode: 5df88...9e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den vasen selv. Er ikke særlig begeistret for den, men jeg kjøpte den før "hysteriet". Hadde det vært min venninne som knuste vasen hadde jeg aldri forlanget en ny vase til 1500 kroner og iallfall ikke 5000(!). Syns de i sølv og de nye i perlemor er minst like fine. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en av de og sett meg ferdig med saken. Iallfall når hun er frekk nok til å forlange 5000kr. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun at det er en Ming-vase??? Nei, du kjøper en ny til 400-500kr og så revurderer du vennskapet. 

Anonymkode: 035ad...c50

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...