MapleSirup Skrevet 15. februar 2016 #21 Del Skrevet 15. februar 2016 2 timer siden, regine skrev: Personlig inkluderer jeg ikke barn i noen retter - jeg spiser ikke barn, uavhengig av hvilken rett det dreier seg om. Jeg antar at det TS egentlig spør om er hvorvidt man kan forvente at såpass store barn kan være med på matlaging, og svaret på det er selvsagt ubetinget ja. Trist at barn ikke får være med på denne typen hverdagsaktiviteter fra de er små - både fordi det hører med i oppdragelsen å faktisk lære ungene å ta vare på seg selv, og fordi det er hyggelig å gjøre ordentlige aktiviteter sammen. Erfaringsmessig vil og de fleste barn være mye mer motivert for nye smaker/nye retter om de faktisk får være med på lagingen av de. Ta utgangspunkt i hva du sjøl spiser og liker og lage, det er ikke mer hokuspokus enn som så. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #22 Del Skrevet 15. februar 2016 Ta utgangspunkt i noe de liker. Liker de skinke? Lag skinkepai, eller pasta carbonara. Liker de revne gulerøtter med sitronsaft og sukker? Det sluker mine på samme alder, og siden de spiser lite grønnsaker ellers, har vi gjerne revne gulerøtter til det meste. Mine er også veldig glade i ris, couscous, pasta og bulgur, men det er jo ikke spesielt sunt heller, men fungerer bra som tilbehør. Liker de laks? Mange barn gjør det. Da er det bare å boltre seg med Salma, gjør det enkelt, gulerøtter og sukkererter til. Sushi? Mine spiser rene salatblader, men ikke blandet salat. Men skikkelige hamburgere med salat behøver ikke å være usunt. Men vær veldig forsiktig med krydder til du vet hva de "tåler", det skal ofte ikke mye pepper eller hvitløk til før de syns det er sterkt. Og alt av urter nekter mine å spise, men det kan du finne ut av sammen med dem. Mine er derimot veldig glad i parmesan, oliven og kapers, så man vet aldri hva som slår an. Å lage kjøttlkaker kan være et tips, det liker mine å røre sammen, forme kaker og steke. Anonymkode: b0fd9...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 15. februar 2016 #23 Del Skrevet 15. februar 2016 4 timer siden, Frk.34 skrev: Synes det er kjempeflott at TS tar ansvar og gir de noe annet enn pizza jeg 😊 Dere som er kritiske gir kanskje ungene for mye pizza selv? 😜 Det var selvgodheten jeg reagerte på. Hun kunne bare spurt etter tips til mat å lage med barna. Som en 7,og 10-åring ville like. Ikke fordekt informere om hvor "dårlig"mat de vanligvis får,og at HUN ihvertfall skulle sørge for næringsrike måltider. Til og med når det er helg. Altså,hallo? Forøvrig har jeg ingen barn hjemme: -) så de spiser hva de vil i sine egne hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 15. februar 2016 #24 Del Skrevet 15. februar 2016 Ryddet for latterliggjøring. Raven Emerald, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #25 Del Skrevet 16. februar 2016 Min 7 åring går i 2.klasse og har skolekjøkken ukentlig på SFO, han kan gjøre det meste med veiledning på f.eks skjæring med skarpe kniver osv. Anonymkode: bb99a...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trolletrine Skrevet 16. februar 2016 #26 Del Skrevet 16. februar 2016 20 timer siden, Blomsterert skrev: Det var selvgodheten jeg reagerte på. Hun kunne bare spurt etter tips til mat å lage med barna. Som en 7,og 10-åring ville like. Ikke fordekt informere om hvor "dårlig"mat de vanligvis får,og at HUN ihvertfall skulle sørge for næringsrike måltider. Til og med når det er helg. Altså,hallo? Forøvrig har jeg ingen barn hjemme: -) så de spiser hva de vil i sine egne hjem. Så ikke selvgodhet i innlegget, jeg. Derimot syns jeg det er bra at hun vil gjøre det beste for barna. Jeg har selv noen tantebarn som får mye søppelmat hjemme, så når de er hos meg blir de overlykkelige hvis de får fisk, reker osv. Spesielt på en lørdag, for da koser de seg skikkelig med maten. Nettopp fordi sunn mat er mangelvare hjemme hos de. Er det selvgodhet å spørre andre hva de mener? Eller er det selvgodhet å opplyse om hvorfor hun vil servere sunn mat i en helg? Jeg har virkelig problemer med å se hvor selvgodheten er i innlegget. Derimot ser jeg en som bryr seg om andres barn, og det syns jeg er flott. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 16. februar 2016 #27 Del Skrevet 16. februar 2016 9 timer siden, lotte00 skrev: Så ikke selvgodhet i innlegget, jeg. Derimot syns jeg det er bra at hun vil gjøre det beste for barna. Jeg har selv noen tantebarn som får mye søppelmat hjemme, så når de er hos meg blir de overlykkelige hvis de får fisk, reker osv. Spesielt på en lørdag, for da koser de seg skikkelig med maten. Nettopp fordi sunn mat er mangelvare hjemme hos de. Er det selvgodhet å spørre andre hva de mener? Eller er det selvgodhet å opplyse om hvorfor hun vil servere sunn mat i en helg? Jeg har virkelig problemer med å se hvor selvgodheten er i innlegget. Derimot ser jeg en som bryr seg om andres barn, og det syns jeg er flott. Ja,det er selvgodhet å indirekte skrive at en er bedre enn foreldrene. En kritiserer andre iblant for å fremheve seg selv. Det er selvgodhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #28 Del Skrevet 16. februar 2016 Den 15. februar 2016 at 5.14, AnonymBruker skrev: Tom for konkrete ideer her på nattmorran, men en 7 og 10-åring kan være med på det meste på kjøkkenet i grunn? 4-åringen her skjærer opp til taco så... Anonymkode: b9ef9...88f Kniv?! Anonymkode: b9d1a...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #29 Del Skrevet 16. februar 2016 Den 15. februar 2016 at 14.55, Blomsterert skrev: Det var selvgodheten jeg reagerte på. Hun kunne bare spurt etter tips til mat å lage med barna. Som en 7,og 10-åring ville like. Ikke fordekt informere om hvor "dårlig"mat de vanligvis får,og at HUN ihvertfall skulle sørge for næringsrike måltider. Til og med når det er helg. Altså,hallo? Forøvrig har jeg ingen barn hjemme: -) så de spiser hva de vil i sine egne hjem. Hva om barna det er snakk om faktisk ikke får god og sunn mat ellers da? Anonymkode: b9d1a...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 16. februar 2016 #30 Del Skrevet 16. februar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om barna det er snakk om faktisk ikke får god og sunn mat ellers da? Anonymkode: b9d1a...976 Ja,da må jo barnepasseren rope det ut og samtidig understreke hvor flink hun selv vil være. Klart det. En må jo få kreditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå