Gå til innhold

Bekymringsmelding barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten din har tydeligvis fortalt noe som har ført til at saken er drøftet med politiet. At gutten nekter for å ha fortalt noe til lærer er jo helt forståelig. Han er redd for din og farens reaksjon, og det er helt normalt. Gutten din har fortalt om ugreie ting som skjer i hjemmet deres, det kommer tydelig frem av hva du skriver. Politiet vil at bvtj skal sjekke ut mer, det er også helt vanlig. 

Jeg synes din reaksjon er bekymringsfull, du har en gutt som slitet men har fokuset ditt helt andre steder. Jeg blir sittende å lure på hvordan dere egentlig har det hjemme? 

 

Anonymkode: 615f9...c4a

Detter er ganske typisk svar. Det er en sannhet at folk bruker bv for å gjøre livet vanskelig for andre, har opplevd lærere som tolker feil fordi de ikke har nok kunnskap. Jeg forstår his bekymringer, og mener hun også har fokus på gutten her. ( Har poengtert det i tidligere innlegg. )

Så du over- ta deg en bolle.

Anonymkode: d6e2d...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg tar meg ingen bolle. Det er gjerne en grunn til at barn er sinte og utagerende, men den tanken har kanskje aldri slått deg?

Anonymkode: 615f9...c4a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg tar meg ingen bolle. Det er gjerne en grunn til at barn er sinte og utagerende, men den tanken har kanskje aldri slått deg?

Anonymkode: 615f9...c4a

Bare så det er sagt, gutten er ikke sint og utagerende til vanlig. Han har hatt en del utfordringer som vi som foreldre tar på alvor og jobber med kontinuerlig. 

De utfordringene han har, har han hatt siden han var bitteliten, og er hele tiden tatt på alvor og fulgt opp blant annet i samarbeid med ppt. 

Forøvrig tror vi ikke gutten har sagt noe, gutten har blitt holdt igjen på skolen etter skoletid og når vi reagerer på at vi ikke har fått beskjed og at saken blåses veldig opp, så reagerer lærer på en uvanlig måte. Som sagt tidligere, hadde sønnen vår sagt det lærer påstår han har sagt, burde hun vist omsorg for han fremfor å være sint på han. 

 

Anonymkode: a1101...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor politiet var innblandet? Da må det jo være noe stort? BV tar vel ikke kontakt med politiet hvis det bare er snakk om småtterier.

Anonymkode: 8cc32...a0d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare så det er sagt, gutten er ikke sint og utagerende til vanlig. Han har hatt en del utfordringer som vi som foreldre tar på alvor og jobber med kontinuerlig. 

De utfordringene han har, har han hatt siden han var bitteliten, og er hele tiden tatt på alvor og fulgt opp blant annet i samarbeid med ppt. 

Forøvrig tror vi ikke gutten har sagt noe, gutten har blitt holdt igjen på skolen etter skoletid og når vi reagerer på at vi ikke har fått beskjed og at saken blåses veldig opp, så reagerer lærer på en uvanlig måte. Som sagt tidligere, hadde sønnen vår sagt det lærer påstår han har sagt, burde hun vist omsorg for han fremfor å være sint på han. 

 

Anonymkode: a1101...2cf

Vet ikke helt hvorfor læreren skal finne opp dette. Jeg vet dog at om dere spør sønnen deres,så svarer han dere på den måten som tilfredsstiller dere foreldre. Spesielt om han allerede har utfordringer,og i tillegg en far som har problemer med temperamentet. Henviser til da du skrev at far var så sint at han mente det var lurest at han ikke møtte opp til Barneverns-samtalen. 

Så er du opptatt av at dette er en ny lærer. Vel,ofte kan de se ting som andre ikke ser. Eller,som andre vegrer seg for å ta ansvar for når de kjenner dere godt. 

Ingen sier at dere er dårlige foreldre! Men,det kan være utfordringer og problemer dere kanskje trenger hjelp med? At dere ikke ser det selv er jo naturlig. Syns det er litt for mye her til at jeg tror dette er en ikke-sak,og da forholder jeg meg til det du selv skriver,og hvordan du skriver. Du lurer også på om kontakt-lærer "tør"møte dere. Du vet,at når en tar det skrittet og kontakter B.V åpent som lærer,så vet de hva som vil skje. Så det blir nok møte.

Alle foreldre forsvarer seg,de blir sjokkerte og føler det urettferdig når BV blir koblet inn. Ingen foreldre syns det er ok. De som ikke reagerer slik,er de som selv har bedt om hjelp. Så reaksjonene tilsvarer ikke at alt er ok.

Nå har jeg ikke noe som helst grunnlag for å mene at dere driver omsorgssvikt,og ikke at dere gjør grove feil. Men,jeg ser dere har problemer,og har hatt det i flere år med sønnen. Så da tenker jeg jo,naturlig nok,at dere behøver hjelp. Det kan være både hardt og vanskelig å akseptere,men dere er da ikke de eneste. Skjønner også at dere er redde for hva andre vil tro,men andre tror sikkert sitt likevel kom at problemene har vart i flere år. Det skal ikke bety så mye. Det viktigste er sønnen deres og dere som familie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg tar meg ingen bolle. Det er gjerne en grunn til at barn er sinte og utagerende, men den tanken har kanskje aldri slått deg?

Anonymkode: 615f9...c4a

Alltid en årsak for adferd, så jo- jobber med det daglig;) er vel bare det at jeg er mer realistisk og erfaren blitt ettersom årene har gått, takler ting ganske rolig, kartlegger og ser helthet ganske fort. Adferdsproblemer kan ha ulike årsaker, og det trenger ikke være foreldrene, nok av lærere som kan skape urolige barn. Utdannelse er ingen garanti for skikkenhet, verdier og intigritet.

Anonymkode: d6e2d...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Blomsterert skrev:

Vet ikke helt hvorfor læreren skal finne opp dette. Jeg vet dog at om dere spør sønnen deres,så svarer han dere på den måten som tilfredsstiller dere foreldre. Spesielt om han allerede har utfordringer,og i tillegg en far som har problemer med temperamentet. Henviser til da du skrev at far var så sint at han mente det var lurest at han ikke møtte opp til Barneverns-samtalen. 

Så er du opptatt av at dette er en ny lærer. Vel,ofte kan de se ting som andre ikke ser. Eller,som andre vegrer seg for å ta ansvar for når de kjenner dere godt. 

Ingen sier at dere er dårlige foreldre! Men,det kan være utfordringer og problemer dere kanskje trenger hjelp med? At dere ikke ser det selv er jo naturlig. Syns det er litt for mye her til at jeg tror dette er en ikke-sak,og da forholder jeg meg til det du selv skriver,og hvordan du skriver. Du lurer også på om kontakt-lærer "tør"møte dere. Du vet,at når en tar det skrittet og kontakter B.V åpent som lærer,så vet de hva som vil skje. Så det blir nok møte.

Alle foreldre forsvarer seg,de blir sjokkerte og føler det urettferdig når BV blir koblet inn. Ingen foreldre syns det er ok. De som ikke reagerer slik,er de som selv har bedt om hjelp. Så reaksjonene tilsvarer ikke at alt er ok.

Nå har jeg ikke noe som helst grunnlag for å mene at dere driver omsorgssvikt,og ikke at dere gjør grove feil. Men,jeg ser dere har problemer,og har hatt det i flere år med sønnen. Så da tenker jeg jo,naturlig nok,at dere behøver hjelp. Det kan være både hardt og vanskelig å akseptere,men dere er da ikke de eneste. Skjønner også at dere er redde for hva andre vil tro,men andre tror sikkert sitt likevel kom at problemene har vart i flere år. Det skal ikke bety så mye. Det viktigste er sønnen deres og dere som familie.

 

Lærere kan finne på og si hva de vil, jeg fikk en bekymringsmelding vedr meg, det hører til historien at vedkommende aldri har sett eller snakket med meg........

Anonymkode: d6e2d...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærere kan finne på og si hva de vil, jeg fikk en bekymringsmelding vedr meg, det hører til historien at vedkommende aldri har sett eller snakket med meg........

Anonymkode: d6e2d...fc9

Det er vel ytterst få lærere som gjør det. Ellers aner jeg ikke hva det du skriver dreier seg om. TS har jo skrevet en del om det,og det er det jeg mener noe om. Du har vært uheldig,og er forutinntatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Blomsterert skrev:

Det er vel ytterst få lærere som gjør det. Ellers aner jeg ikke hva det du skriver dreier seg om. TS har jo skrevet en del om det,og det er det jeg mener noe om. Du har vært uheldig,og er forutinntatt. 

Jeg er realistisk, mye ondskap der ute.

Anonymkode: d6e2d...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten din har tydeligvis fortalt noe som har ført til at saken er drøftet med politiet. At gutten nekter for å ha fortalt noe til lærer er jo helt forståelig. Han er redd for din og farens reaksjon, og det er helt normalt. Gutten din har fortalt om ugreie ting som skjer i hjemmet deres, det kommer tydelig frem av hva du skriver. Politiet vil at bvtj skal sjekke ut mer, det er også helt vanlig. 

Jeg synes din reaksjon er bekymringsfull, du har en gutt som slitet men har fokuset ditt helt andre steder. Jeg blir sittende å lure på hvordan dere egentlig har det hjemme? 

 

Anonymkode: 615f9...c4a

Dette!!

Anonymkode: ba971...82a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det i denne saken mye som tyder på at barnet ikke har sagt det som det påstås at han har sagt, og da er det skremmende at en lærer faktisk sender en bekymringsmelding (på bakgrunn av at vi var uenige i en del ting, noe vi som foreldre har vår fulle rett til å være). 

Men jeg ønsker ikke å gå mer inn på hva som ble sagt eller forklare situasjonen nærmere av hensyn til oss selv. 

Tror ikke det er noen foreldre som er gode rollemodeller 100% av tiden, alle har nok et eller annet en eller annen gang som de ikke er spesielt stolte av, men det betyr ikke at ikke barnet har det bra hjemme av den grunn. 

Og om foreldre aldri skal få lov å bli sint, hvordan skal man da kunne grensesette sine barn? I noen tilfeller er det faktisk nødvendig å bli sint, og i noen tilfeller blir man redd og sint, men det er jo fordi man er glad i sine barn! 

Anonymkode: a1101...2cf

Du vet ikke hvordan du skal sette grenser for barnet ditt uten å bli sint?! Ok. Det høres mildt sagt ikke særlig bra ut.

Anonymkode: 73fd6...e4b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skriver da ikke Ts at hun ikke klarer å sette grenser uten å bli sint? Nå er det du som vrir på ordene. Har du aldri opplevd sinte foreldre når du ikke oppførte deg som liten eller? 

Selfølgelig må det da vær lov å bli sint på barnet så lenge en behersker seg!!

Anonymkode: 8f212...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten din har tydeligvis fortalt noe som har ført til at saken er drøftet med politiet. At gutten nekter for å ha fortalt noe til lærer er jo helt forståelig. Han er redd for din og farens reaksjon, og det er helt normalt. Gutten din har fortalt om ugreie ting som skjer i hjemmet deres, det kommer tydelig frem av hva du skriver. Politiet vil at bvtj skal sjekke ut mer, det er også helt vanlig. 

Jeg synes din reaksjon er bekymringsfull, du har en gutt som slitet men har fokuset ditt helt andre steder. Jeg blir sittende å lure på hvordan dere egentlig har det hjemme? 

 

Anonymkode: 615f9...c4a

Helt enig! 

Anonymkode: 186dd...a78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis et barn har Asperger, ADHD eller ADD, så kan de si ting og ikke huske det etterpå.

Spesielt i en ny og stressende situasjon. Vår sønn har alltid oppført seg fint med sin faste lærer og de vikarene han stoler på. En uke fikk han et nytt miljø pga skifte, og lærer han aldri hadde sett før. Han reagerte med utagering og ble helt hyper. Når læreren fortalte hva han hadde sagt, kunne hverken vi eller den faste læreren kjenne igjen gutten. Han husket ikke noe, og han har aldri vært den som nekter for NOE han legger kortene på bordet hvis han har gjort noe galt... Hverken vi eller læreren har opplevd det. BUP har heller aldri sett noe som tydet på at han har det ugreitt hjemme.

Det var vanskelig å ikke tro på den nye læreren heller.

Men BUP forklarte at noen opplever miljøskifte og nye personer som så usikkert at de går i en ny tilstand...

Så en ny lærer kan være forklaringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

.....

Dette viser at det er fryktelig enkelt å ødelegge andre menneskers liv.

Anonymkode: a1101...2cf

Når noen sender en bekymringsmelding til barnevernet, er det fordi de er bekymret for et barn. Årsaken er neppe at de ønsker å ødelegge noens liv, de ønsker at et barn skal få hjelp, og de er BEKYMRET, de har ikke konkludert eller har bevis for noe, det skal barnevernet finne ut av (om barnet trenger hjelp). Dere er ikke anmeldt for å være dårlige foreldre. Trenger ikke sønnen deres hjelp, så går det bra. Trenger han hjelp, vil han forhåpentligvis få det.

Anonymkode: f5d7c...a61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ops2 skrev:

Hvis et barn har Asperger, ADHD eller ADD, så kan de si ting og ikke huske det etterpå.

Spesielt i en ny og stressende situasjon. Vår sønn har alltid oppført seg fint med sin faste lærer og de vikarene han stoler på. En uke fikk han et nytt miljø pga skifte, og lærer han aldri hadde sett før. Han reagerte med utagering og ble helt hyper. Når læreren fortalte hva han hadde sagt, kunne hverken vi eller den faste læreren kjenne igjen gutten. Han husket ikke noe, og han har aldri vært den som nekter for NOE han legger kortene på bordet hvis han har gjort noe galt... Hverken vi eller læreren har opplevd det. BUP har heller aldri sett noe som tydet på at han har det ugreitt hjemme.

Det var vanskelig å ikke tro på den nye læreren heller.

Men BUP forklarte at noen opplever miljøskifte og nye personer som så usikkert at de går i en ny tilstand...

Så en ny lærer kan være forklaringen.

Signerer på denne, og kjenner igjen vårt barn med asperger og ADHD. Jeg tror egentlig det er nok at barnet er høysensitivt for å kunne reagere sånn.

Jeg tenker også, ts, at når sønnen deres har vært eksplosiv siden han var bitteliten så er det bare nervesystemet hans som fungerer på den måten, og har ingen ting med oppdragelsen deres å gjøre. Men ikke undervurder hvor viktig det er å unngå nettop sinne når man hånderer slike barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, palamina skrev:

Signerer på denne, og kjenner igjen vårt barn med asperger og ADHD. Jeg tror egentlig det er nok at barnet er høysensitivt for å kunne reagere sånn.

Jeg tenker også, ts, at når sønnen deres har vært eksplosiv siden han var bitteliten så er det bare nervesystemet hans som fungerer på den måten, og har ingen ting med oppdragelsen deres å gjøre. Men ikke undervurder hvor viktig det er å unngå nettop sinne når man hånderer slike barn.

Ja, og dette er vi fullstendig klar over. Erfart det mange ganger, at i tilfeller hvor en blir sint for at noe har skjedd, så eskalerer det bare for han. Det er faktisk bedre å la han roe ned og heller snakke om det etterpå når han tenker rasjonelt. 

Skjønner at det kan virke som at fokuset er feil ut fra det vi skriver, men det er så grusomt å få dette slengt i ansiktet, at det jeg skriver nok blir farget av det. 

Vi har barnet vårt i fokus, vi forsøker å gjøre det som er best for han, men det er en påkjenning å ha dette hengende over seg. 

Hjemmesituasjonen vår er bra, ungene har det bra. Vi føler vi takler utfordringene i forhold til sønnen vår bra. Vi jobber kontinuerlig med å plukke vekk adferd som er uheldig og voldsomme reaksjoner i forhold til bagateller, og det fungerer. 

Men, barnevernet er likevel skummelt, for de har så altfor mye makt. 

Akkurat nå roer vi ned og holder fortet. Vår advokat har bedt oss vente på tilbakemelding fra barnevernet og ikke  gjøre noe mer. Vi vet vi har vårt på det rene. 

Jeg kommer ikke til å skrive mer her nå, slitsomt å måtte forsvare hvert et ord man skriver i forhold til at enkelte tolker alt man skriver og vrir og vender på ting. 

Takk for de konstruktive tilbakemeldingene jeg har fått. Setter pris på det.

Anonymkode: a1101...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når noen sender en bekymringsmelding til barnevernet, er det fordi de er bekymret for et barn. 

Anonymkode: f5d7c...a61

Oftere enn ikke er det nok dette som er grunnen, ja. Men det er allikevel naivt å anta at dette er den eneste årsaken til at folk melder hverandre til barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Franke Ann skrev:

Oftere enn ikke er det nok dette som er grunnen, ja. Men det er allikevel naivt å anta at dette er den eneste årsaken til at folk melder hverandre til barnevernet. 

Jeg har selv meldt til bv pga bekymring for et barn, uten at jeg kommer nærmere inn på hva det dreide seg om, så endte det med at bv kom inn med tiltak. Jeg meldte selvsagt under fullt navn og mottok mye gørr fra benektende foreldre. Regner uansett med at hvis jeg var ute etter å lage kvalme for foreldrene så hadde jeg meldt de inn anonymt.

Anonymkode: cf369...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg ville tenk meg litt om, for det kan gå ut over personer som gjør en veldig god jobb som foreldre. men jeg forstår til en viss grad bekymringen din. 

Anonymkode: c4121...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...