Gå til innhold

En i kollektivet skremmer meg. Hva feiler han?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten bor i et kollektiv med en venn, men han er ingen venn når lengre. Denne mannen har vist oss sider som skremmer oss mye. Han er overdrevent renslig, vasker hele tiden, og er opptatt av kontroll. Han eier ikke sosiale antenner, og han skal hele tiden føle seg bedre enn oss. Han sier vi ikke har noe liv fordi vi er for mye hjemme, og han påpeker stadig vekk at han er mer aktiv og bedre som person enn oss begge.  Vår lille valp ble nylig sparket av han og tatt hardt tak i fordi valpen var i veien.. Han kan fint sette på en genser om gangen i vaskemaskinen, og gjerne sette på en tom oppvaskmaskin fordi han vil drepe alle bakteriene. Vi forstår at han kanskje sliter med fobi, men det begynner å gå utover strømregningen. I tillegg føler jeg han prøver seg på meg når kjæresten er borte, da han ofte kommer imot meg for å gi meg klemmer på helt upassende tidspunkt og jeg blir som regel usikker og redd. Han skal rundvaske leiligheten en gang i uken, og det er aldri bra nok vasket. Når han er hjemme alene, feks når vi reiser bort roter han fryktelig mye samt ikke vasker i det hele tatt.. Så på en måte henger ikke alt sammen med det han står for som overdreven renslighet. 

Han er veldig ustabil når det kommer til humør, da han den ene dagen kan være høyt mens den andre dagen er han veldig lavt. Han snakker overdrevent høyt, og sliter med å forstå kroppsspråk, noe som igjen gjør kommunikasjon vanskelig. Han har aldri hatt dame, og damer ser ut til å trekke seg fra han. Han hater at vi har besøk, og om vi inviterer til fest blir han rasende, samt passer på at festen blir avsluttet presist klokken 23:00! Jeg er dritt lei av hele fyren, og jeg føler ikke at jeg kan slappe av her hjemme. Vurderer å flytte, men kontrakten er dessverre til Juni. Han fortalte meg at han var forelsket i meg før igår, og jeg ble litt satt ut. Når folk kommer på besøk er han verdens hyggeligste, men når de drar er han en helt annen. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal forholde meg til han. Noen råd?

Anonymkode: e93bc...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt hva jeg vil med denne innlegget, men jeg håper på noen råd. Denne mannen har tatt full kontroll over oss, og han er på en måte sjefen er hjemme selv om vi er to stykker. Jeg har prøvd å snakke med han om hans vaskerutine, og det har funket litt. Men nå er det bare han som person igjen som gnager oss i stykker. Vurderer å snakke med han igjen, evt snakke til han neste gang han begynner å kverulere eller manipulere, vet bare ikke helt hva jeg skal si.. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo åpenbart syk. Jeg tenker at det beste dere gjør er å forsøke å fly under radaren hans så godt som mulig. Hold dere unna leiligheten så mye dere kan og unngå han så best dere kan. Det er ikke så lenge igjen til juni.

Anonymkode: a5467...8e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gro litt baller, da. Herregud.

Anonymkode: 8f58e...bf4

Lettere sagt enn gjort. Denne mannen er jeg rett og slett redd, da han er veldig ustabil. Vet ikke hva jeg skal si heller enn å bare jatte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han er jo åpenbart syk. Jeg tenker at det beste dere gjør er å forsøke å fly under radaren hans så godt som mulig. Hold dere unna leiligheten så mye dere kan og unngå han så best dere kan. Det er ikke så lenge igjen til juni.

Anonymkode: a5467...8e0

Vi har holdt oss unna leiligheten i 5 måneder nå, men nå er det nok. Vi vil gjerne være hjemme vi også. Gidder ikke å dra ut fordi han er syk. Vil heller snakke med han, men vet bare ikke hva jeg skal si enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en kontrakt som sier du ikke kan si opp før ? Du kan ivertfall ikke bo der med hunden, endten må hunden midlertidig flytte til noen andre, eller dere m å flytte ut sammen. Du kan ikke la hunden bli, når du vet at den blir mishandlet. 

Anonymkode: 43c15...8ce

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres veldig tungt ut!
har dere prøvd å konfrontere han med problemene? altså ikke kjefte og klage, men ha en ordentlig samtale hvor dere snakker rolig og kontrollert med eksempler på hva som er problemer for dere?

kan forestille meg at det virker utenkelig når han virker så ustabil, men det er kanskje verdt å prøve. kanskje ikke liste opp alle problemene, men ta topp tre? at han flørter/tar på deg og du synes det er ubehagelig er viktig å sette grense for! og ellers kanskje hans temperament - og spør om det er noe underliggende som er grunn til det?

evt foreslå hjelp ifht bakteriefobi? en venn av meg vasket seg så mye at han sleit vekk huden (ikke bokstavelig talt, men han hade masse åpne sår og eksem o.l. fordi han skrubbet hendene så hardt hver 30 minutt), men han søkte hjelp etter flere oppfordringer og har det mye bedre nå. han er renslig, men ikke så det går utover han eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en kontrakt som sier du ikke kan si opp før ? Du kan ivertfall ikke bo der med hunden, endten må hunden midlertidig flytte til noen andre, eller dere m å flytte ut sammen. Du kan ikke la hunden bli, når du vet at den blir mishandlet. 

Anonymkode: 43c15...8ce

Hei. Vi lar aldri hunden være hjemme alene med han, og derfor passer moren til kjæresten han når vi begge er på skolen. Vi vet at han ikke behandler hunden noe bra så han kommer aldri til å være alene med han. Dessverre kan vi ikke flytte fra leiligheten før Juni, da det er tanta til kjæresten min som leier ut, og det er avtalt at vi skal bo her til hun tar over. Vi har snakket om å kaste han ut, da min kjæreste er han som skal bestemme mest men det får han ikke lov til da hans venn bestemmer alt. Denne kompisen flyttet inn akkurat når vi ble kjærester, og hadde min kjæreste vist om hans egentlige jeg så hadde han aldri bodd med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eolin skrev:

høres veldig tungt ut!
har dere prøvd å konfrontere han med problemene? altså ikke kjefte og klage, men ha en ordentlig samtale hvor dere snakker rolig og kontrollert med eksempler på hva som er problemer for dere?

kan forestille meg at det virker utenkelig når han virker så ustabil, men det er kanskje verdt å prøve. kanskje ikke liste opp alle problemene, men ta topp tre? at han flørter/tar på deg og du synes det er ubehagelig er viktig å sette grense for! og ellers kanskje hans temperament - og spør om det er noe underliggende som er grunn til det?

evt foreslå hjelp ifht bakteriefobi? en venn av meg vasket seg så mye at han sleit vekk huden (ikke bokstavelig talt, men han hade masse åpne sår og eksem o.l. fordi han skrubbet hendene så hardt hver 30 minutt), men han søkte hjelp etter flere oppfordringer og har det mye bedre nå. han er renslig, men ikke så det går utover han eller andre.

Ja, jeg har lyst å prate med han. Mulig jeg skal gjøre det, men jeg synes det er fryktelig vanskelig. Ja, han er nok syk og han skulle vært innlagt mener jeg. Det er tydelig at han sliter mye med psyken, men det går virkelig ut over oss. I tillegg til alt dette så er han sykelig grådig da han spiser opp maten vår, samt bruker opp alt av dyre shampooer jeg har kjøpt. Gud, hvor lei jeg er av denne mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ts denne sprøe fyren ser bra ut utseendemessig? Er han kjekk og pen? Om du kun baserte utifra utseende, (ikke personlighet) ville du hatt sex med han?

Anonymkode: d8578...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ts denne sprøe fyren ser bra ut utseendemessig? Er han kjekk og pen? Om du kun baserte utifra utseende, (ikke personlighet) ville du hatt sex med han?

Nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har lyst å prate med han. Mulig jeg skal gjøre det, men jeg synes det er fryktelig vanskelig. Ja, han er nok syk og han skulle vært innlagt mener jeg. Det er tydelig at han sliter mye med psyken, men det går virkelig ut over oss. I tillegg til alt dette så er han sykelig grådig da han spiser opp maten vår, samt bruker opp alt av dyre shampooer jeg har kjøpt. Gud, hvor lei jeg er av denne mannen. 

ja, det forstår jeg. det høres ut som en veldig kjip situasjon. men jeg tror ikke den blir bedre av å ikke ta det opp, uansett hvor merkelig han er. hvis han oppfører seg helt balubas etter dere har tatt det opp så må det kanskje mer drastiske midler til, men dere vet jo ikke hvordan han vil reagere hvis dere holder et slags møte.

jeg tror jeg ville gjort det sammen med kjæresten så dere alle sammen er samlet. også er det viktig å gi ham litt plass så han eventuelt kan forkalre seg selv (hvis han overhodet klarer det, men det er viktig å gi muligheten). når det kommer til at han tar på deg og gjør det ukomfortabel så er det kanskje mer trygt å ha kjæresten ved siden av deg når du forteller at dette er ubehagelig - du skal ihvertfall ikke la ham få holde på, det er viktig for din egen psyke å si ifra!

at han spiser maten deres og bruker opp shampoo høres ut som om han driter i det, ikke forstår at det ikek er hans, tror det er ok eller bare er frekk. det er ikke lett å vite hvorfor før dere sier ifra. og hvis det ikke hjelper så er kanskej løsningen litt drastisk med å låse ting bort med hengelås, lås på døra til soverommet osv. jeg bodde på kollegie hvor dette ble nødvendig. men det har også vært tilfeller av stjeling hvor det hjalp å snakke om det - personen skjerpa seg etter dette. det kommer an på personen.

men noe må jo gjøres! håper dere finner ut av det og jeg håper at dialog fungerer best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Eolin skrev:

ja, det forstår jeg. det høres ut som en veldig kjip situasjon. men jeg tror ikke den blir bedre av å ikke ta det opp, uansett hvor merkelig han er. hvis han oppfører seg helt balubas etter dere har tatt det opp så må det kanskje mer drastiske midler til, men dere vet jo ikke hvordan han vil reagere hvis dere holder et slags møte.

jeg tror jeg ville gjort det sammen med kjæresten så dere alle sammen er samlet. også er det viktig å gi ham litt plass så han eventuelt kan forkalre seg selv (hvis han overhodet klarer det, men det er viktig å gi muligheten). når det kommer til at han tar på deg og gjør det ukomfortabel så er det kanskje mer trygt å ha kjæresten ved siden av deg når du forteller at dette er ubehagelig - du skal ihvertfall ikke la ham få holde på, det er viktig for din egen psyke å si ifra!

at han spiser maten deres og bruker opp shampoo høres ut som om han driter i det, ikke forstår at det ikek er hans, tror det er ok eller bare er frekk. det er ikke lett å vite hvorfor før dere sier ifra. og hvis det ikke hjelper så er kanskej løsningen litt drastisk med å låse ting bort med hengelås, lås på døra til soverommet osv. jeg bodde på kollegie hvor dette ble nødvendig. men det har også vært tilfeller av stjeling hvor det hjalp å snakke om det - personen skjerpa seg etter dette. det kommer an på personen.

men noe må jo gjøres! håper dere finner ut av det og jeg håper at dialog fungerer best!

Ja, det blir nok en samtale til. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er best om kjæresten din snakker med han. Jeg ville ikke vært alene med han i tilfelle han voldtar deg eller går til fysisk angrep. Jeg ville fått kjæresten til å kaste han ut. Vanskelig med oppsigelsestiden, da. Jeg hadde nok satset på å flytte ut før og betale to husleier om det var nødvendig.

Anonymkode: b6b2d...404

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden spurte du om det? :fnise:

Jeg synes han virker spesiell, og kanskje han er syk. Men jeg kjenner jeg blir uvel når det sitter en haug av folk her som basert på det TS skriver nærmest skriker ut om at han er farlig. Vi har bare den ene siden av historien her.

Men kan dere virkelig ikke forklare situasjonen til din kjærestes tante? Hun forstår det vel om det virkelig er så ille at dere ikke klarer / tørr å være hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel best om bare en av dere snakker med han sånn at han ikke går for mye i forsvarsposisjon. Den andre bør holde seg på eget rom, men kan gjerne smuglytte i tilfelle noe uforutsett oppstår.

Husk at det kan virke mot sin hensikt å sette han for mye til veggs! Saklighet holder. Unngå å ha en alt for anklagende tone☺

Dere kan vel si opp selv om det står 1 år. Er ikke regelen at man skal prøve å finne ny leietaker? Om det  ikke går så er det ikke deres skyld. Da blir det vanlig 3 måneders oppsigelse av kontrakt (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lettere sagt enn gjort. Denne mannen er jeg rett og slett redd, da han er veldig ustabil. Vet ikke hva jeg skal si heller enn å bare jatte med.

Flytt, eller omplasser valpen. Hunden skal ikke være i samme hus som han. Da vil den bli helt ødelagt

Anonymkode: bea6c...0b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør utleier om dere kan fremleie frem til tante flytter inn, og fortell hvorfor. Helt til sommeren er lenge å bo med en man er redd for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...