Gå til innhold

"venninne " eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en litt kinkig situasjon.  I høst ble jeg kjent med et vennepar / naboer. Vi fant på mye artig og jeg følte jeg fikk meg en ny venninne. Vi snakket om alt mulig og at hun lider av psykiske lidelser som angst blant annet. Da vi ble kjent, var vi litt hos hverandre, dro på kafe, butikker, ikea osv.  Etter noen mnd( rett før jul) introduserte hun meg til en gutt i hennes vennegjeng som hadde sansen for meg. Han og jeg fant tonen og nå er vi et par. Etter dette, trakk hun seg mer og mer unna... Jeg sendte henne sms, banket på osv for å høre hvordan det gikk, men hun svarte sjelden, og om hun svarte var hun trøtt, sliten osv. Jeg sa til typen min at jeg ikke forstod hva som hadde skjedd.. Jeg og ikke minst vi prøvde å invitere til spillkvelder som vi tidligere hadde hatt osv, men de "kunne aldri".

Så i helgen, var vi en helg gjeng ute, og dette naboparet mitt begynte å krangle. De har ikke hatt det lett seg i mellom heller- og dette vet jeg mye om da hun har fortalt det. Men det har allikvel ikke gjort at hun har trukket seg unna meg.

Det gikk så ille i helgen at hun la seg inn på sykehus. ( Typen sier at hun truer med å ta livet sitt om han går fra henne). Jeg prøvde å snakke med henne etter vi kom hjem og etter de hadde kranglet , men hun sa at hun ikke ville snakke. Dette var lørdagskveld. Hun ble hentet av moren sin som kjørte henne på sykehus. Typen hennes var helt fra seg fordi hun ikke svarte han på meldinger eller tok telefonen da hun ringte. Og all kommunikason gikk igjennom moren hennes.

jeg sendte en melding og spurte henne om det var noe jeg hadde gjort osv. Og at hun bare måtte ringe eller si ifra om det var noe jeg kunne hjelpe henne med. Jeg har ikke fått noe svar. Nå har det gått snart 4 dager.

Jeg blir så lei meg... Føler meg veldig avvist, men tenker også at hun kanskje bare trenger tid for seg selv? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?  Trenger sårt litt råd her.

Anonymkode: 9c352...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta kontakt med henne. La henne kontakte deg om hun ønsker, og om hun ikke gjør det, innse at vennskapet er over. 

Det kan virke som om hun prøver å fade deg ut. Sånt skjer. Kjipt, men det skjer. Om hun kontakter deg, trengte hun kanskje bare en pause og litt tid for seg selv. Om hun ikke tar kontakt igjen, finn deg nye venner. 

Anonymkode: 82e16...a94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å vite hva hun tenker, men jeg har selv slitt med psykisk sykdom hvor jeg i perioder har trukket meg veldig tilbake fra venner. En gang isolerte jeg meg helt i rundt to-tre måneder. Det hadde ikke noe med at vennene mine hadde gjort noe galt, men man går litt inn i seg selv og stenger alt annet ute. 

Prøv å la være å kontakte henne noen uker og se hvordan ting utvikler seg.

Anonymkode: 6ade1...1fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig ts. Hun sliter og truer med å ta livet sitt og du føler deg avvist???hun er jo syk!!

Anonymkode: 9b74b...dfa

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nabo som er på samme måte. Han gidder ikke å henge med meg lengre. Svarer ikke å steam etc.

Å vi har kjent hverandre i 3 år. TS jeg tror ikke det er du som er problemet.

Det går nokk over å la vær å ta kontakt innimellom er ikke lurt. Hvis hun er deprimert kan hun ha vanskelig for å ta kontakt selv.

Anonymkode: 06a62...7a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig fort følsom i sånne situasjoner. Ønsker å se det beste i alle... Og at hun ikke kontakter meg tilbake er veldig vondt. Men jeg tror innerst inne at det beste er å la henne være alene og ikke ta kontakt før hun gjør. Men hvorfor skal jeg stå på pinne for henne når hun trenger meg ? Skal det bare gå en vei? Nei... Føler det blir sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

TS her Jeg blir veldig fort følsom i sånne situasjoner. Ønsker å se det beste i alle... Og at hun ikke kontakter meg tilbake er veldig vondt. Men jeg tror innerst inne at det beste er å la henne være alene og ikke ta kontakt før hun gjør. Men hvorfor skal jeg stå på pinne for henne når hun trenger meg ? Skal det bare gå en vei? Nei... Føler det blir sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir veldig fort følsom i sånne situasjoner. Ønsker å se det beste i alle... Og at hun ikke kontakter meg tilbake er veldig vondt. Men jeg tror innerst inne at det beste er å la henne være alene og ikke ta kontakt før hun gjør. Men hvorfor skal jeg stå på pinne for henne når hun trenger meg ? Skal det bare gå en vei? Nei... Føler det blir sånn.

Så la nå være å stå på pinne for henne, da vel? Du skriver ikke noe i hovedinnlegget om at hun har bedt deg om noe som helst, det ser ut som om det er DU som presser på for å hjelpe til? La være? Rett og slett? Hun vil ikke ha hjelpen din, da hadde hun svart. 

Anonymkode: 82e16...a94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har spurt meg masse om hjelp. Og jeg hjelper henne. Hun har hjulpet meg med hunden min også... Så det har gått begge veier. Men da er det vel greit å bare la henne være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort at man trekker seg unna i sånne situasjoner. Av og til har man bare nok med seg og sitt, og det er tydelig at dette er en ekstra vanskelig periode for henne. Om dette er et vennskap du ønsker å beholde, vil jeg anbefale å holde deg litt på avstand akkurat nå. Du har gjort det du kan, ved å sende meldinger og prøve å ta kontakt. Vent til hun tar kontakt, eventuelt kan du si at du tenker på henne og er der når hun er klar for å snakke med deg. Om du ikke klarer det, ville jeg gått videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har spurt meg masse om hjelp. Og jeg hjelper henne. Hun har hjulpet meg med hunden min også... Så det har gått begge veier. Men da er det vel greit å bare la henne være :)

Hun er jo innlagt på sykehus med selvmordstanker. Dette handler ikke om deg men at hun er syk. Hun horker sikkert ikke snakke med noen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun fader deg ut, jeg tror hun har mye mer enn nok med seg selv nå. Man blir ikke lagt inn på sykehus for småtteri, det står åpenbart dårlig til ned psyken hennes og det er nok grunnen til at kontakt med venner er vanskelig for henne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om deg, dette handler om henne og hennes psykiske helse. Hun er innlagt på sykehus, med selvmordstanker for guds skyld - hun har ikke deg øverst på prioriteringslisten nå. Sannsynligvis har hun ingenting på prioriteringslisten - det er problemet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun blir kjørt på sykehuset fordi hun truer med å ta livet sitt og du er respektløs nok til å sende en melding for å spørre om det var noe du hadde gjort? 

Dessuten virker du som tidenes mest innpåslitne person! Hun avviser deg og ønsker ikke å ha noe å gjøre med deg for tiden, men du presser deg på og kan tydeligvis alt om forholdet hennes, selvmordstanker, om hun svarer typen på SMS og hvem som kjører hun på sykehuset. Gjør du noe annet enn å kikke inn vinduet hennes liksom?

Herlighet la hun være i fred! Hun har det veldig vanskelig og ønsker ikke å pleie vennskapet med deg. Kom deg videre, så kanskje hun kommer tilbake når hun er frisk igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst ts! Skjerp deg og vær der for henne. Send heller melding og si du er der for henne og hun kan bare ta kontakt og ringe deg eller at du kommer på besøk når hun vil snakke og føler seg klar for det. Det er du som skal være ei god venninne nå! Ikke bare tenke på deg selv.

Endret av Aye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har psykiske problemer og tenker på selvmord, så har hun sikkert andre ting å tenke på enn å vedlikeholde vennskap og trøste alle venner som føler seg avvist. Vær en venn uten å kreve noe tilbake når hun har det så vondt. Nå er tiden for å gi, ikke for å søke bekreftelse.

Anonymkode: e4527...9e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun har psykiske problemer og tenker på selvmord, så har hun sikkert andre ting å tenke på enn å vedlikeholde vennskap og trøste alle venner som føler seg avvist. Vær en venn uten å kreve noe tilbake når hun har det så vondt. Nå er tiden for å gi, ikke for å søke bekreftelse.

Anonymkode: e4527...9e2

Signerer denne! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en litt kinkig situasjon.  I høst ble jeg kjent med et vennepar / naboer. Vi fant på mye artig og jeg følte jeg fikk meg en ny venninne. Vi snakket om alt mulig og at hun lider av psykiske lidelser som angst blant annet. Da vi ble kjent, var vi litt hos hverandre, dro på kafe, butikker, ikea osv.  Etter noen mnd( rett før jul) introduserte hun meg til en gutt i hennes vennegjeng som hadde sansen for meg. Han og jeg fant tonen og nå er vi et par. Etter dette, trakk hun seg mer og mer unna... Jeg sendte henne sms, banket på osv for å høre hvordan det gikk, men hun svarte sjelden, og om hun svarte var hun trøtt, sliten osv. Jeg sa til typen min at jeg ikke forstod hva som hadde skjedd.. Jeg og ikke minst vi prøvde å invitere til spillkvelder som vi tidligere hadde hatt osv, men de "kunne aldri".

Så i helgen, var vi en helg gjeng ute, og dette naboparet mitt begynte å krangle. De har ikke hatt det lett seg i mellom heller- og dette vet jeg mye om da hun har fortalt det. Men det har allikvel ikke gjort at hun har trukket seg unna meg.

Det gikk så ille i helgen at hun la seg inn på sykehus. ( Typen sier at hun truer med å ta livet sitt om han går fra henne). Jeg prøvde å snakke med henne etter vi kom hjem og etter de hadde kranglet , men hun sa at hun ikke ville snakke. Dette var lørdagskveld. Hun ble hentet av moren sin som kjørte henne på sykehus. Typen hennes var helt fra seg fordi hun ikke svarte han på meldinger eller tok telefonen da hun ringte. Og all kommunikason gikk igjennom moren hennes.

jeg sendte en melding og spurte henne om det var noe jeg hadde gjort osv. Og at hun bare måtte ringe eller si ifra om det var noe jeg kunne hjelpe henne med. Jeg har ikke fått noe svar. Nå har det gått snart 4 dager.

Jeg blir så lei meg... Føler meg veldig avvist, men tenker også at hun kanskje bare trenger tid for seg selv? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?  Trenger sårt litt råd her.

Hun har nok slitt en del siden før jul,og hvis forholdet hennes har vært vanskelig i tillegg så har det nok blitt for mye for henne. At du fikk deg kjæreste kan også ha vært vanskelig pga hennes kjærlighetsproblemer.

Når noen sliter psykisk så blir en ofte selvfokusert. Fordi en ikke føler andre forstår,og fordi de jobber hardt med bare å takle den neste timen,om du skjønner.

Forstår at du føler deg avvist,for du vil hjelpe og støtte,du tilbyr tid og vennskap og hun vil ikke det nå. Men det er ikke deg hun avviser,hun har bare ikke energi til mer enn å komme seg gjennom dagene nå. 

Du kan jo bare sende henne en melding og skrive at du forstår,at du er der når hun vil og føler for å ha kontakt. La det være opp til henne. Du virker som en god venn,og ikke bry deg om krasse kommentarer her. Folk har en tendens til å mene at en skal forstå alt hele tiden. Sånn er det jo ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare vært glad til. Psykisk syke er slitsomme å ha innpå seg, og de fleste av dem blir jo aldri helt bra. Mye tilbakefall, psykotiske episoder osv. Mye jobb og lite å se tilbake på. 

Anonymkode: 993d5...913

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
Den 10. februar 2016 at 10.11, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig ts. Hun sliter og truer med å ta livet sitt og du føler deg avvist???hun er jo syk!!

Enig. Hun legger segselv inn, du kan ikke sitte å ta det at hun ikke svarer deg så veldig personlig, hun sliter jo åpenlyst massivt og "har nok" med segselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...