Gå til innhold

Myers Briggs personlighetstype


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det ble opplyst om at testen var tatt. Men tråden handler egentlig om hvordan MBTI kan brukes: selvutvikling,  selv-bevissthet, og hvordan MBTI kan hjelpe med samhandling med andre. Selv om de fleste som har tatt testen ikke har satt seg mer inn i verken MBTI eller Carl Jung betyr ikke det at MBTI er en test eller er begrenset til de villedende beskrivelsene på enkelte nettsider. Man kan ikke ta en vurdering der man sier at MBTI ikke er saklig, basert på at de fleste ikke vet hva det dreier seg om.

Anonymkode: a94fd...a01

I følge hvem?

Det siste der ble litt eh, motsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Cordelia skrev:

I følge hvem?

Det siste der ble litt eh, motsigende.

Ifølge det som står i første innlegg.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Franke Ann skrev:

Dere som har mer greie på det her, helt ærlig: Hvilken personlighetstype syns dere er best, og hvilken syns dere er kjipest? 

Jeg har subjektiv mening om personlighetstypene...
Best: ENTJ, ESTJ, ENFJ og INFP... Jeg er ENTJ, det er disse personlighetstypene jeg trives best med. 
Kjipest: ISFP... De er veldig følsomme og tar ting så personlig, for min del. Virker som at de noen ganger er på bærtur. 

Det kommer an på hvem du trives med.

Anonymkode: 7fbb5...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå.. i forhold til dating burde man rett og slett hive over resultatet på MBTI'n, så kan man jo få en viss anelse om diverse utfordringer og likheter. Eller rett og slett bare si ifra om man er en S (fakta og det konkrete) eller N (intuisjon og visjoner), i og med at det er her de fleste misforståelser, den alvorligste kommunikasjonssvikten og det største gapet mellom mennesker forekommer. Tenk hvor mye tid man kunne spart på det. :sprettoy:   


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Arktis skrev:

Sååå.. i forhold til dating burde man rett og slett hive over resultatet på MBTI'n, så kan man jo få en viss anelse om diverse utfordringer og likheter. Eller rett og slett bare si ifra om man er en S (fakta og det konkrete) eller N (intuisjon og visjoner), i og med at det er her de fleste misforståelser, den alvorligste kommunikasjonssvikten og det største gapet mellom mennesker forekommer. Tenk hvor mye tid man kunne spart på det. :sprettoy:   


 

Det er mange som vurderer personlighetstype når de dater noen for å oppnå best mulig suksess med forholdet. Det finnes en liste over de personlighetstypene som passer best som livspartnere og mange diskuterer frem og tilbake på forumer om det.

Folk pleier sjelden å spør direkte om personlighetstypene til daten da. Mange forstår teorien bak MBTI (teorien om psykologisk type som opprinnelig ble utviklet av Carl Jung) så godt at de kan få en anelse av hvilken type de har med å gjøre.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Arktis skrev:

Sååå.. i forhold til dating burde man rett og slett hive over resultatet på MBTI'n, så kan man jo få en viss anelse om diverse utfordringer og likheter. Eller rett og slett bare si ifra om man er en S (fakta og det konkrete) eller N (intuisjon og visjoner), i og med at det er her de fleste misforståelser, den alvorligste kommunikasjonssvikten og det største gapet mellom mennesker forekommer. Tenk hvor mye tid man kunne spart på det. :sprettoy:   


 

Fant denne på tumblr. http://myersandbriggs.tumblr.com/image/81720266350

image.jpg

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ENFP-T, hva vil det si egentlig? Med den ekstra T'en tenker jeg.

Anonymkode: 320ed...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som vurderer personlighetstype når de dater noen for å oppnå best mulig suksess med forholdet. Det finnes en liste over de personlighetstypene som passer best som livspartnere og mange diskuterer frem og tilbake på forumer om det.

Folk pleier sjelden å spør direkte om personlighetstypene til daten da. Mange forstår teorien bak MBTI (teorien om psykologisk type som opprinnelig ble utviklet av Carl Jung) så godt at de kan få en anelse av hvilken type de har med å gjøre.

Anonymkode: a94fd...a01

 

Da må man jo faktisk bli kjent med personen først, tenkte mer man kunne få det fortalt med en gang, så kunne man hoppe over den biten. :P Meeen, jada, jada, det er ikke noe evig sannhet og fullstendig beskrivelse av en person, og det skal jo være en fysisk tiltrekning osv. Så kommer det jo an på hva målet til den enkelte er (langvarig forhold eller ikke). Selv om man skulle passe bedre med en personlighetstype, så lar jo folk seg ofte sjarmere av motsetninger, men i det lange løp er det kanskje ikke det beste utgangspunktet. Interessant er det uansett.      

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arktis skrev:

 

Da må man jo faktisk bli kjent med personen først, tenkte mer man kunne få det fortalt med en gang, så kunne man hoppe over den biten. :P Meeen, jada, jada, det er ikke noe evig sannhet og fullstendig beskrivelse av en person, og det skal jo være en fysisk tiltrekning osv. Så kommer det jo an på hva målet til den enkelte er (langvarig forhold eller ikke). Selv om man skulle passe bedre med en personlighetstype, så lar jo folk seg ofte sjarmere av motsetninger, men i det lange løp er det kanskje ikke det beste utgangspunktet. Interessant er det uansett.      

 

Ja, jeg har funnet mange gode nettsider om type spørsmål man kan stille og samtale emner for å finne ut hvilken kognitiv funksjon og/eller type bokstav personen foretrekker fremfor en annen. Da får man i hvert fall en anelse.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinnelig ENTP (svak E og T). Skal jeg gjette, så tror jeg han jeg dater er INTP...

Anonymkode: e2bc1...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinnelig ENTP (svak E og T). Skal jeg gjette, så tror jeg han jeg dater er INTP...

Anonymkode: e2bc1...0eb

Ja, av erfaring synes jeg ENTP og INTP utfyller hverandre godt.
 
Jeg er også kvinnelig ENTP og min mor er INTP. Med min dominante funksjon og hennes andre funksjon Ne fyller vi opp samtalene (jeg hovedsakelig) med uendelig mange ideer/muligheter. Og så klassifiserer vi ideene med hennes dominante og min andre funksjon Ti. På den måten følger vi hverandres tankesett utmerket og er derfor veldig nære hverandre.

Anonymkode: a94fd...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karakterer fra film/tv:

ESTP = Han Solo (Star Wars)
ESFP = Joey Tribbiani (Friends)
ENTP = Chandler Bing (Friends)
ENFP = Willy Wonka (Charlie og sjokoladefabrikken)
INTJ = Severus Snape (Harry Potter)
INFJ = Galadriel (Ringenes Herre)
ESTJ = Monica Geller (Friends)
ENTJ = Frank Underwood (House of Cards)
ISTP = James Bond
INTP = Sherlock 
(BBC)
ENFJ = Mufasa (Løvenes konge)
ISTJ = Sheldon Cooper (The Big Bang Theory)
ESFJ = Woody (Toy Story)
ISFJ = John Watson (Sherlock BBC)
ISFP = Harry Potter
INFP = Frodo Baggins 
(Ringenes Herre)

Anonymkode: 7fbb5...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INFP! Stemmer på en prikk. Også delen med at jeg er stolt over å være sånn :fnise: Aner ikke hva kjæresten er, men garantert noe helt annet.

Anonymkode: f3204...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ENFP, jeg har tatt diverse varianter av testen forskjellige steder (forskjellige sider har gjerne litt fortskjellige spørsmål) og får det konsekvent. Veldig komfortabel med det.

Mannen er INFJ, så vi er perfekt match, like der det teller, og utfyller hverandre godt på de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ENTJ-A. 

Veldig treffende, men jeg fant ikke ut hva Aen sto for? Noen som vet? 

Anonymkode: 0ef63...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er vanskelig å definere "personlighet". 

Fordi de fleste endrer seg og utvikler seg ettersom årene går og man får flere erfaringer. 

Derfor skjønner jeg ikke helt at disse testene skal fortelle om personligheten. Har man en annen personlighet som 20-åring enn som 40-åring? Eller er det andre ting? 

For eksempel: I denne testen ble jeg ENTJ. Men hadde jeg tatt den samme testen for 20 år siden, hadde jeg helt sikkert endt opp med et annet resultat. Ikke fordi jeg har forandret personlighet, men fordi jeg har flere erfaringer. Å tale foran store forsamlinger hadde for 20 år siden fått meg til å besvime av skrekk, mens det i dag ikke hadde vært noe som helst problem. 

Så jeg er nokså overbevist om at deler av ENTJ har jeg selv gradvis utviklet - med tid, erfaringer og dermed: bygging av selvtillit. På den andre side; endel av spørsmålene hadde jeg nok svart det samme på uansett alder. 

Så om dette virkelig kan fortelle meg om min personlighetstype, er jeg usikker på. 

Anonymkode: 0ef63...2d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...