Gå til innhold

Myers Briggs personlighetstype


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er omtrent det eneste to av vennene mine snakker om, så jeg har plukket opp en del på fest uten å forstå det helt. De typa meg som INTP etter mye frem og tilbake. Før det typa de meg som INFJ, som visstnok har en del lignenende kognitive funksjoner, men jeg mangler veldig det å være organisert. Jeg har så vidt lest meg opp på typen min, og syns egentlig det passer veldig bra. Men noe som overrasker meg veldig er at det, i hvertfall for INTP, kan være så stor forskjell på hvor introvert en mannlig versjon og en kvinnlig versjon av INTP er. Jeg har en kompis som er samme type som meg, og jeg kan se likhetene, men det er tydelig at han er mer introvert enn meg. Det var veldig normalt ble jeg forklart. Er det noen andre som har hørt om forskjeller innen samme type når det kommer til kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Cordelia skrev:

Tok en sånn slags test i forbindeles med noe karriereveiledning for en stund siden, sa meg ikke noe jeg ikke visste fra før. "Veilederen"/Coachen forstod ikke hvorfor jeg skårte høyt på både ekstrovert og introvert, der forsvant profesjonaliteten form in del, mth til noen som følger noen enkle skjemaer så blindt. Selv fant jeg antall, spørsmål og tid ganske for lite til å ta den så seriøst. Og tror nok at et er en del inkonsistenser for min del. Det blir nok som Hog sier; Horoskoper stemmer jo og ogso godt, selv på flere stjernetegn. Foretrekker å finne ut av meg selv ved å lytte til....meg selv. Ble forresten INFP.

Har sett og tatt mer komplette tester før for å si det sånn. Det er jo en morsom ting å leke seg med, men jeg finner det litt merkelig at så mange profesjonelle bruker den så ukritisk, fremfor sin egen fornuft.

Så rart at coachen din reagerte sånn på det. Det er jo et spekter når det kommer til hvor introvert eller ekstrovert man er. Det er ikke bare sånn at man enten er det ene eller det andre, basta. Det fins jo alt fra de helt ekstreme på begge sider, til de som ligger og vingler rundt midten. Nei, skjønner godt at det virka lite seriøst når han ikke klarer å se at alt ikke er svart og hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Persephone skrev:

Dette er omtrent det eneste to av vennene mine snakker om, så jeg har plukket opp en del på fest uten å forstå det helt. De typa meg som INTP etter mye frem og tilbake. Før det typa de meg som INFJ, som visstnok har en del lignenende kognitive funksjoner, men jeg mangler veldig det å være organisert. Jeg har så vidt lest meg opp på typen min, og syns egentlig det passer veldig bra. Men noe som overrasker meg veldig er at det, i hvertfall for INTP, kan være så stor forskjell på hvor introvert en mannlig versjon og en kvinnlig versjon av INTP er. Jeg har en kompis som er samme type som meg, og jeg kan se likhetene, men det er tydelig at han er mer introvert enn meg. Det var veldig normalt ble jeg forklart. Er det noen andre som har hørt om forskjeller innen samme type når det kommer til kjønn?

Dersom det er veldig store forskjeller, så tenker jeg at den ene har fått feil personlighetstype. Jeg har vært litt rundt om på forum, og for eks når det gjelder kvinnelige INTP-er så strever de ofte i forhold til at folk forventer at de skal være mer omsorgsfulle osv, mens egentlig er de mer distanserte og "logiske" i væremåten. Så kvinnelige NT er mer "mandige", mens mannlige NF er mer "kvinnelige". Om man går etter stereotyper.

Men så er der selvsagt litt forskjeller fordi man blir oppdratt forskjellig, ballast osv

Anonymkode: d5560...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Cordelia skrev:

Tok en sånn slags test i forbindeles med noe karriereveiledning for en stund siden, sa meg ikke noe jeg ikke visste fra før. "Veilederen"/Coachen forstod ikke hvorfor jeg skårte høyt på både ekstrovert og introvert, der forsvant profesjonaliteten form in del, mth til noen som følger noen enkle skjemaer så blindt. Selv fant jeg antall, spørsmål og tid ganske for lite til å ta den så seriøst. Og tror nok at et er en del inkonsistenser for min del. Det blir nok som Hog sier; Horoskoper stemmer jo og ogso godt, selv på flere stjernetegn. Foretrekker å finne ut av meg selv ved å lytte til....meg selv. Ble forresten INFP.

Har sett og tatt mer komplette tester før for å si det sånn. Det er jo en morsom ting å leke seg med, men jeg finner det litt merkelig at så mange profesjonelle bruker den så ukritisk, fremfor sin egen fornuft.

Som tidligere påpekt er testene bare en lettvint introduksjon til MBTI. Mange tester feil og tester forskjellig hver gang. MBTI er ikke en test. Det er basert psykologiske teorier av kognitive funksjoner fra Carl Jung. At karriereveilederen ikke visste hvorfor du kunne ha like høye verdier på både introversion og extroversion sier mer om hans/hennes smale kunnskap om MBTI enn faktisk årsak. Det er fullt mulig å ligge midt på treet. Det forandrer likevel ikke hvilke kognitive funksjoner som er dominerende.

Introversion og extroversion er ikke kognitive funksjoner i seg selv hvis noen trodde det.

At man ikke er interessert i MBTI er en individuell sak. Men det blir feil å sammenligne psykologisk vitenskap med horoskop fordi man ikke har lest mer enn den uvitenskapelige "reklamen".

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er veldig store forskjeller, så tenker jeg at den ene har fått feil personlighetstype. Jeg har vært litt rundt om på forum, og for eks når det gjelder kvinnelige INTP-er så strever de ofte i forhold til at folk forventer at de skal være mer omsorgsfulle osv, mens egentlig er de mer distanserte og "logiske" i væremåten. Så kvinnelige NT er mer "mandige", mens mannlige NF er mer "kvinnelige". Om man går etter stereotyper.

Men så er der selvsagt litt forskjeller fordi man blir oppdratt forskjellig, ballast osv

Anonymkode: d5560...811

Meyers Briggs går jo etter stereotyper, så det blir vanskelig å ikke gå etter det.

Akkurat det du sier om å være logisk og distansert kjenner jeg meg veldig godt igjen i, men jeg visste ikke at det var typisk for bare kvinner. Det har oppstått en god del kleine situasjoner på grunn av det. Jeg kjenner nok ikke han med samme type som meg godt nok til å vite hvor forskjelige eller like vi er, men jeg snakka om det med de som har typa oss siden jeg syns det var litt rart. Men visstnok er vi mye likere enn det jeg trodde bortsett fra at han er mer introvert enn det jeg er. Det bare overraska meg veldig at han skulle være samme type som meg, når jeg trodde vi var så forskjellige.

Men det er så mange nivåer når det kommer til dette her at det nesten går helt i ball for meg. Det er veldig spennende da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

INFP her. Introvert, det stemmer, diplomatisk og søker harmoni, det stemmer ganske bra, kreativ og glad i språk, stemmer også. Liker symbolikk,skriving, kunst og dype samtaler, så absolutt. Tror det stemmer ganske bra på meg. Og så er jeg jo i storfint selskap med Shakespeare, Tolkien, Homer og Tom Hiddleston. Skal ikke klage:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Persephone skrev:

Dette er omtrent det eneste to av vennene mine snakker om, så jeg har plukket opp en del på fest uten å forstå det helt. De typa meg som INTP etter mye frem og tilbake. Før det typa de meg som INFJ, som visstnok har en del lignenende kognitive funksjoner, men jeg mangler veldig det å være organisert. Jeg har så vidt lest meg opp på typen min, og syns egentlig det passer veldig bra. Men noe som overrasker meg veldig er at det, i hvertfall for INTP, kan være så stor forskjell på hvor introvert en mannlig versjon og en kvinnlig versjon av INTP er. Jeg har en kompis som er samme type som meg, og jeg kan se likhetene, men det er tydelig at han er mer introvert enn meg. Det var veldig normalt ble jeg forklart. Er det noen andre som har hørt om forskjeller innen samme type når det kommer til kjønn?

Folk med samme personlighetstype kan være forskjellige uavhengig av kjønn. Hvis det er forskjeller mellom kjønn så kommer nok det mest til uttrykk på grunn av omgivelsene og interessene til de enkelte. Forskjellene avhenger også av hvor utviklet de kognitive funksjonene er for de enkelte.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir drøye generaliseringer, men synes oversikter som den under er morsomme. Sett mange forskjellige varianter som Harry Potter, Game of Thrones osv.

star-wars-mbti-chart_527809c33d88c_w1500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en kvinnelig ENTJ;

- Tenker mer som en mann enn en dame. Trives derfor med gutter enn med jenter. 

- Er logisk, rasjonelt, analytisk, rettferdig, og ambisiøs. 

- Takler ikke mye følelser. 

- Blir ofte oppfattet som kynisk, streng og fordomsfull. 

Anonymkode: 7fbb5...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Persephone skrev:

Meyers Briggs går jo etter stereotyper, så det blir vanskelig å ikke gå etter det.

Akkurat det du sier om å være logisk og distansert kjenner jeg meg veldig godt igjen i, men jeg visste ikke at det var typisk for bare kvinner. Det har oppstått en god del kleine situasjoner på grunn av det. Jeg kjenner nok ikke han med samme type som meg godt nok til å vite hvor forskjelige eller like vi er, men jeg snakka om det med de som har typa oss siden jeg syns det var litt rart. Men visstnok er vi mye likere enn det jeg trodde bortsett fra at han er mer introvert enn det jeg er. Det bare overraska meg veldig at han skulle være samme type som meg, når jeg trodde vi var så forskjellige.

Men det er så mange nivåer når det kommer til dette her at det nesten går helt i ball for meg. Det er veldig spennende da.

Det handler mer om måten dere tilegnet dere informasjon enn hvorvidt den ene er mer Introverted enn den andre.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FarDareisMai skrev:

INFP her. Introvert, det stemmer, diplomatisk og søker harmoni, det stemmer ganske bra, kreativ og glad i språk, stemmer også. Liker symbolikk,skriving, kunst og dype samtaler, så absolutt. Tror det stemmer ganske bra på meg. Og så er jeg jo i storfint selskap med Shakespeare, Tolkien, Homer og Tom Hiddleston. Skal ikke klage:P

Her og, dog ikke like mye med diplomatisk *kremt*. Ikke konfliktsky heller som det stod et sted.:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler mer om måten dere tilegnet dere informasjon enn hvorvidt den ene er mer Introverted enn den andre.

Anonymkode: a94fd...a01

Ehm, jeg er fortsatt veldig nybegynner når det kommer til dette, så kunne du forklart det på en annen måte? Hva slags informasjon mener du egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Persephone skrev:

Ehm, jeg er fortsatt veldig nybegynner når det kommer til dette, så kunne du forklart det på en annen måte? Hva slags informasjon mener du egentlig ?

Som forklart i Store Norske Leksikon: Kognitive funksjoner, de mentale funksjoner som har betydning for erkjennelse, tenkning og kunnskapservervelse. Kognitive funksjoner omfatter sanseoppfattelse (persepsjon), oppmerksomhet (konsentrasjonsevne), hukommelse og logiske evner (begrepsdannelse, resonnerende evner, teoretisk intelligens), problemløsning og språk.

https://snl.no/kognitive_funksjoner

 

Nederst på følgende side finner man en oversikt over de kognitive funksjonene innen hver personlighetstype. http://www.cognitiveprocesses.com/16Types/16Types.cfm

Her er en link til å forstå Carl Jungs teorier om kognitive funksjoner litt bedre: http://personalitygrowth.com/cognitive-functions/

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg varierer mellom å være ENTP og INTP. Jeg er ambivert, så det er nok ganske naturlig at jeg enten er svakt ekstrovert eller svakt introvert, hver eneste gang.

Mannen i huset er INTP og vi forstår hverandre godt. Han er den eneste kjæresten jeg har hatt som følger mine assosiasjoner, uten at jeg må forklare dem og det var nok derfor jeg etter hvert falt for ham.  Det rare er at også bestekompisen hans, skjønner dette uten at jeg må komme med forklaringer om sammenhenger, så det var jo utrolig fint å henge med dem, siden de dermed skjønte humoren min.

Det er for øvrig N, som er min sterkeste egenskap i forhold til denne typen test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stort sett INTP, iblant INTJ. Avhenger vel litt av testen og dagsformen. 

Enkelte stusser litt over at en introvert er konfliktsøkende heller enn konfliktsky, men jeg synes ikke det er vanskelig å forklare. En "vanlig" situasjon er full av usikkerhet. Man vet ikke hva folk føler, hva de tenker og mener, hva man bør gjøre for å gjøre dem til lags. I en konflikt, derimot, er alle kortene på bordet, all usikkerhet bort, og et håp om å bli likt er kastet på båten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg en INTJ ifølge slike tester. Tok en titt på siden du oppga, og den beskriver INTJ personlighetstyper som kalde, kyniske, følelsesløse og arrogante bedrevitere med psykopatiske personlighetstrekk, megalomani og narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

Seems about right.

Endret av MinnisMus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, hog skrev:

 

Sitatkrøll.

ESTJ her. 

Anonymkode: 7ba81...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...