Gå til innhold

Skuffede barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AArgh! Jeg blir så frustrert av alle som sier at "selv om man skal ha et sunt kosthold er det lov å kose seg litt". JA, det er det, men det er da for pokker alltid en eller annen grunn til å "kose seg litt ekstra". Hele desember f.eks er det lov å "kose seg litt, det er jo jul bare en gang i året". Og så er fastlaven (er det NOEN som vet hvorfor vi i det hele tatt feirer dette?) med boller og og krem, for ikke å glemme at det var lørdag i går, og de fleste har jo lørdagssnop. Så da blir det altså snoping hele denne helgen. Så kommer pinse, påske, jonsok, halloween, julebukk osv osv. Og alle feriene! Vinter, sommer og høstferien. Og som dere vet så er det jo alltid lov å kose seg litt ekstra i ferien. Og vi må ikke glemme alle barnebursdagene et barn går i iløpet av et år, med kaker og snop og whatnot.
Men så er det likevel "stakkars barn som ikke får fastlavensboller". Norge kryper oppover på listen over land med overvektig befolkning, sukker er bevist at det er skadelig og faktisk dreper celler i kroppen (altså rett og slett forkorter levetiden vår), det er mer og mer barnefedme ikke bare i verdene generelt, men også i Norge. 
Men likevel sier folk at "man må ikke bli helt fanatisk, man må kose seg litt" når noen prøver å stå imot dette.

Det er jo en ting når det er snakk om jul og påske, og jeg er enig i at man må få lov å "kose seg litt". Men fastlaven? Er dette virkelig en så viktig skikk/tradisjon?

Er bare så sinnsykt lei av alle som sier at man ikke må "ta helt av" når man prøver å være sunn, bare fordi man vil kutte ut en helt ubetydelig feiring som faktisk stammer fra at man skulle fråtse som bare juling før en 40 dagers lang faste..

Anonymkode: 6e51e...186

Jeg tenker at det blir litt hva man gjør det til. Alle disse punktene du nevner, er det mulig å kose seg LITT. Dessverre er det mange som overdriver mengdene ved slike anledninger, f.eks kingsize påskeegg, og svære godterikalendere hele desember. Jeg kommer til å kjøre samme linje som jeg selv hadde i min oppvekst, et helt normalt og sunt kosthold, med litt ekstra kos der det "hører gjemme". 

Jeg tror problemet i dag handler mer om mengder, alt ekstra som sniker seg inn og mindre aktivitet. Dropper fastelaven i år, da min sønn bare er ett år, men fra neste år gleder jeg meg til å videreføre tradisjoner fra egen barndom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen kan ikke bake så det er ikke noe alternativ. har gogglet litt og funnet oppskrift med grovt mel og uten sukker. Prøver disse nå.

Anonymkode: c0247...40d

Grove rundstykker blir liksom ikke det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har aldri hatt tradisjon med å markere fastelaven. Spiste en fastelavensbolle på en restaurant for ca 20 år siden og det var noe av det tørreste jeg noensinne hadde smakt. For oss var det en vanlig søndag i går og vi koste oss heller med vafler. Om ungene hadde vært her hadde jeg heller ikke laget fastelavensboller. Ingen her, uten meg, liker krem så de bollene kan jeg spare meg for!

Anonymkode: 0c4c5...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mannen kan ikke bake"??? Er du gift med en pensjonist eller noe? Jeg er over femti, og både gutter og jenter lærte da matlaging og baking på skolen. På ferdigbollemiksposen tror jeg du trenger tre ingredienser og oppskriften er i tre trinn. 

Anonymkode: fedf8...e75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1
Den ‎07‎.‎02‎.‎2016 at 12.52, AnonymBruker skrev:

Blir det hyling og protester hvis barna ikke får fastelavnsboller hjemme hos dere i dag?

Tenkte å droppe det i går men barna og mannen maser og jeg forsøker å innføre et sunnere kosthold hos oss.

Anonymkode: c0247...40d

 dersom gubben din (og barna deres) har lyst på noe godt, så kan de vel lage dette selv?

 hvorfor mener de egentlig at du skal lage alt dette for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...