Gå til innhold

Skuffede barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir det hyling og protester hvis barna ikke får fastelavnsboller hjemme hos dere i dag?

Tenkte å droppe det i går men barna og mannen maser og jeg forsøker å innføre et sunnere kosthold hos oss.

Anonymkode: c0247...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At man spiser boller en gang i blant, trenger ikke utelukke et sunt kosthold. Man trenger ikke bli helt fanatisk heller, og det går an å lage boller med mindre sukker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for et sunt kosthold, men å kose seg med boller en dag er vel ikke ille? Slå til og si at nå skal dere kose dere med boller:) 

Hilsen en mamma som nettopp har satt bolledeig sammen med sønnen sin. Veldig koselig aktivitet å gjøre sammen:) 

Anonymkode: 87213...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boller denne ene dagen går nok fint altså, det er viktig å ikke dra det sunne kostholdet for langt. Når det er sagt synes jeg det er dårlig av mannen din å mase sammen med barna. Etter denne dagen burde du ta en prat med ham om dette. Du skal ikke behøve å kjempe kampen om et sunt kosthold alene, og det burde du få ham til å innse.

Anonymkode: 2fcfe...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt fanatisk å droppe fastelavnsboller pga kosthold. Både boller og krem kan lages med lite sukker, om det er et problem, men det er da viktigere hva de putter i seg ukedagene. Nøkkelen til et godt og sunt forhold til mat er moderasjon, ikke askese.

Anonymkode: 75956...fed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastelaven er ikke akuratt skyld i fedme og diabetes. Det blir litt hysterisk å sløyfe slike merkedager, når det er hva dere spiser til vanlig som gjør utslaget.

Må legge til at mannen din kan fint bake om han har så lyst på. Om du er den eneste som ikke vil ha, er det merkelig å sende deg på kjøkkenet.

Anonymkode: 0ca32...61f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen kan ikke bake så det er ikke noe alternativ. har gogglet litt og funnet oppskrift med grovt mel og uten sukker. Prøver disse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mannen kan ikke bake så det er ikke noe alternativ. har gogglet litt og funnet oppskrift med grovt mel og uten sukker. Prøver disse nå.

Du kødder håper jeg? Gå på butikken å kjøp boer og sprutekrem da om det er så jævilig farlig for deg,

Anonymkode: 48fbd...78a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som jeg sa i tråden i går, slanking er ikke grunn til å droppe fastelavn. Når mannen din også er uenig med deg bør du kanskje ta til fornuft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har vært en tradisjon i deres hjem frem til nå, så forstår jeg at det er savnet i hus. 

Lykke til med å lage en sunn versjon. :) Det blir nok godt det også, og barna får opprettholde tradisjon. 

Anonymkode: 39a6d...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det nok blitt ramaskrik om jeg droppet fastelaven ja.

Men det er fordi jeg i 10 år har invitert hele familien på begge sider fastelavensboller og kakao.

Dette har blitt en superhyggelig tradisjon, og barna gleder seg like mye til besøk, som til bollene:)

Anonymkode: 984e1...bb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde det nok blitt ramaskrik om jeg droppet fastelaven ja.

Men det er fordi jeg i 10 år har invitert hele familien på begge sider fastelavensboller og kakao.

Dette har blitt en superhyggelig tradisjon, og barna gleder seg like mye til besøk, som til bollene:)

Åååå, så koselig tradisjon :) Spurte nettopp mannen om ikke vi også kan begynne å gjøre det. Vi har aldri gjort noe ut av fastelaven på noe vis, men hvorfor ikke skape en slik dag med familie :):) Takk for tipset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, C'est la vie:) skrev:

Åååå, så koselig tradisjon :) Spurte nettopp mannen om ikke vi også kan begynne å gjøre det. Vi har aldri gjort noe ut av fastelaven på noe vis, men hvorfor ikke skape en slik dag med familie :):) Takk for tipset. 

Bare hyggelig!

Mannens familie hadde ikke noe forhold til dette fra før, men de kom jo når jeg inviterte. Og det har vært kjempe hyggelig i alle år.

De sisste årene har faktsik ett par av svogerene mine spurt meg tidlig om når fastelaven er, så de kan holde av dagen:fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at det blir hyl og skrik, men boller blir alltid godt mottatt! :)

Synes det er hysterisk å skulle droppe fastelavnsboller o.l pga sunnere kosthold - spis sunt i hverdagen og ta deg en bolle i ny og ne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig!

Mannens familie hadde ikke noe forhold til dette fra før, men de kom jo når jeg inviterte. Og det har vært kjempe hyggelig i alle år.

De sisste årene har faktsik ett par av svogerene mine spurt meg tidlig om når fastelaven er, så de kan holde av dagen:fnise:

Så hjertelig! Det er absolutt på tide å skape nærmere relasjoner til familien rundt oss. Man sees for sjeldent og når man først kan skape en ny tradisjon, blir det enklere å sette av dagen til familien. :)

Får starte allerede ved å invitere familie med barna til påske for å male påske-egg og annen pynt. Handle inn litt fra hobbyhuset til kyllinger og slikt. Husker selv fra jeg var liten hvor stas og gøy det var å blåse ut av egget og male på. Godt å kunne gjøre dette for egne barn, for det er gode minner å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sunt for barna å lære og håndtere skuffelser, men hvis mannen vil ha boller får han lære seg å bake! Det er ikke akkurat hokuspokus og hvis TS kan finne bolleoppskrift på nett så kan mannen også.

Anonymkode: 050ee...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AArgh! Jeg blir så frustrert av alle som sier at "selv om man skal ha et sunt kosthold er det lov å kose seg litt". JA, det er det, men det er da for pokker alltid en eller annen grunn til å "kose seg litt ekstra". Hele desember f.eks er det lov å "kose seg litt, det er jo jul bare en gang i året". Og så er fastlaven (er det NOEN som vet hvorfor vi i det hele tatt feirer dette?) med boller og og krem, for ikke å glemme at det var lørdag i går, og de fleste har jo lørdagssnop. Så da blir det altså snoping hele denne helgen. Så kommer pinse, påske, jonsok, halloween, julebukk osv osv. Og alle feriene! Vinter, sommer og høstferien. Og som dere vet så er det jo alltid lov å kose seg litt ekstra i ferien. Og vi må ikke glemme alle barnebursdagene et barn går i iløpet av et år, med kaker og snop og whatnot.
Men så er det likevel "stakkars barn som ikke får fastlavensboller". Norge kryper oppover på listen over land med overvektig befolkning, sukker er bevist at det er skadelig og faktisk dreper celler i kroppen (altså rett og slett forkorter levetiden vår), det er mer og mer barnefedme ikke bare i verdene generelt, men også i Norge. 
Men likevel sier folk at "man må ikke bli helt fanatisk, man må kose seg litt" når noen prøver å stå imot dette.

Det er jo en ting når det er snakk om jul og påske, og jeg er enig i at man må få lov å "kose seg litt". Men fastlaven? Er dette virkelig en så viktig skikk/tradisjon?

Er bare så sinnsykt lei av alle som sier at man ikke må "ta helt av" når man prøver å være sunn, bare fordi man vil kutte ut en helt ubetydelig feiring som faktisk stammer fra at man skulle fråtse som bare juling før en 40 dagers lang faste..

Anonymkode: 6e51e...186

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en bolle a! ;) 

Feirer dere ikke jul og bursdag? Lørdagsgodt??

Hvorfor er det akkurat denne søndagen i året de blir usunne lurer jeg på da....

At du ikke gidder å bake kan jeg derimot forstå ;) Men må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boller med grovt mel + uten sukker = Rundstykker og IKKE boller

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AArgh! Jeg blir så frustrert av alle som sier at "selv om man skal ha et sunt kosthold er det lov å kose seg litt". JA, det er det, men det er da for pokker alltid en eller annen grunn til å "kose seg litt ekstra". Hele desember f.eks er det lov å "kose seg litt, det er jo jul bare en gang i året". Og så er fastlaven (er det NOEN som vet hvorfor vi i det hele tatt feirer dette?) med boller og og krem, for ikke å glemme at det var lørdag i går, og de fleste har jo lørdagssnop. Så da blir det altså snoping hele denne helgen. Så kommer pinse, påske, jonsok, halloween, julebukk osv osv. Og alle feriene! Vinter, sommer og høstferien. Og som dere vet så er det jo alltid lov å kose seg litt ekstra i ferien. Og vi må ikke glemme alle barnebursdagene et barn går i iløpet av et år, med kaker og snop og whatnot.
Men så er det likevel "stakkars barn som ikke får fastlavensboller". Norge kryper oppover på listen over land med overvektig befolkning, sukker er bevist at det er skadelig og faktisk dreper celler i kroppen (altså rett og slett forkorter levetiden vår), det er mer og mer barnefedme ikke bare i verdene generelt, men også i Norge. 
Men likevel sier folk at "man må ikke bli helt fanatisk, man må kose seg litt" når noen prøver å stå imot dette.

Det er jo en ting når det er snakk om jul og påske, og jeg er enig i at man må få lov å "kose seg litt". Men fastlaven? Er dette virkelig en så viktig skikk/tradisjon?

Er bare så sinnsykt lei av alle som sier at man ikke må "ta helt av" når man prøver å være sunn, bare fordi man vil kutte ut en helt ubetydelig feiring som faktisk stammer fra at man skulle fråtse som bare juling før en 40 dagers lang faste..

Anonymkode: 6e51e...186

Hva er det du babler om, ja det kan kanskje være litt mye i desember, men at man er usunne i ferierer har jeg ingen erfaring med. Koser meg iallfall ikke noe eksrta i vinter- og høstferie. Fastelavn er like tradisjon i dette landet som påske, da de henger sammen. Jonsok er også en dag som har blitt markert i Norge i mange år, men ikke med usunn mat. Kan fint spise sunt og fortsatt se på midtsommers-bål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...