Gå til innhold

Far ber meg levere nystrøkene penklær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig. I motsatt fall kunne du ringt avlasterringen?

Anonymkode: 27c55...a20

Det faren glemmer er at selv om ts har hovedomsorgen så betyr ikke det at han skal ha null omsorg. Når han skal ha samvær skal også han ta del i omsorgen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De linkene sier ingen ting om klargjøring av utstyr og klær, men om hvem som skal ta utgiftene. 

TS

Anonymkode: 14ea8...b5e

Se senere svar så kan  du se forskjeller. Det er den forelder som eier ansvaret som eier klargjøring og vedlikehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peter007 skrev:

Så så er du kjønnsmoden. ..Det virker ikke slik på språkbruken din.

Pentøy definert under barnebidrag er godt nok. Noe utover det kan ikke kreves. 

Når det gjelder gaver skal den som tar avgjørelsen om at det er ønskelig barnet går I selskap som skal betale. Den som har omsorg for barnet under svar på invitssjonen f.eks.at h☆n kommer I selskap.

Dette jf.barnelova og kostnadsberegnInger for barnebidrag. Dette er hentet fra SIFO levekår kostnader. 

Jeg regner med at det er far som tar avgjørelsen at barna skal dra I selskap til hans familie. Da skal far betale gaven. 

Hvorfor er det slik. Gaver til fødselsdager og jul er ikke beregnet I barnebidraget. Derfor er det den som tar avgjørelsen som skal dekke utgifter. 

Et annet eksempel er vanlige medisiner. Dette er dekket av barnebidraget. Far får fradrag for medisiner undrer samvær, og skal dermed betale dem medisin som brukes under samvær.

Det gis ikke fradrag for klær under samvær. Derfor skal det medbringe I stand. Fotballsko f.eks .regnes som under barnebidrag. Derfor er det et godt eksempel. Det. F.eks.ryker eI skolisse skal den strengt tatt dekkes av bostedsforelder. Blir skiene ødelagt skal begge foreldrene dekke dette. Ski er ikke under barnebidrag. 

En bunad: Denne er ikke under barnebidrag. Den er ikke ansett som vanlig som f.eks. ski - det vil si den ene forelder kan ikke kreve den andre skal speise-.

Dette medfører : F.eks ungdommen har fått bunad av far. H☆n skal til mor og ønsker  ta denne med. Far kan ikke nekte dette. Far skal gjøre bunad klar. 

Jeg håper du/dere ser forskjeller, og setter dere litt inn I forskjellige regelverk før dere protesterer spydig. 

Tror ikke NAV har egne retningslinjer og bestemmelser på stryking av klær.... stryking av klær er husarbeid, ergo så skal det utføres i eget hjem. Ts bor ikke hjemme til far, ergo skal far stryke klær selv. Ts oppfyller kravene fra NAV, hun sender med rene og hele klær, og da har hun oppfylt sin del. Eller mener du at ts også må komme hjem til far for å vaske opp kopper&kar som barna har brukt? Det går jo også under kategorien husarbeid på lik linje som stryking av klær.  Mange bryr seg ikke om å stryke klær, ergo så er det en skjønnsmessig vurdering. 

Anonymkode: a80ce...f5f

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Peter007 skrev:

Se senere svar så kan  du se forskjeller. Det er den forelder som eier ansvaret som eier klargjøring og vedlikehold. 

Det er den samværsforeldren som har ungen når eventen skjer som eier ansvaret.

Anonymkode: 1881d...dd7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Det kan nok bli vanskelig ved skiftende temperaturer.

Kanskje mor kan ha 5 par ferdigsmurte ski til hvert av barna, med hhv blå, lilla, grønn og rød Swix påsmurt, som hun bringer til far? :laugh:

Jeg skjønne du ikke du forstår. Hva er vanlig stell av ski? Det er regjøring og pakking for transport.  Hører ski under barnebidrag? Nei. Hvem eier ansvar for ski?  Begge foreldrene for se dekkes ikke under barnebidrag.

Lære du noen? Du kan lese innleggene foran for mer. Videre et barnelova og NAVS rundskriv rundt forståelsen av regelverket  

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke NAV har egne retningslinjer og bestemmelser på stryking av klær.... stryking av klær er husarbeid, ergo så skal det utføres i eget hjem. Ts bor ikke hjemme til far, ergo skal far stryke klær selv. Ts oppfyller kravene fra NAV, hun sender med rene og hele klær, og da har hun oppfylt sin del. Eller mener du at ts også må komme hjem til far for å vaske opp kopper&kar som barna har brukt? Det går jo også under kategorien husarbeid på lik linje som stryking av klær.  Mange bryr seg ikke om å stryke klær, ergo så er det en skjønnsmessig vurdering. 

NAV har rundskriv om hvem som eier de forskjellige roller. Det er ikke bare stryking av klær. Det handler ikke om å stryke truser eller hverdags-klær men f.eks. pensjonere. Dette er naturlig vedlikehold som hører med da far ikke får fradrag for klær ved samvær. 

Var teskjea stor nok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja jeg trodde du var mer opplyst da vi har diskutert før. 

Opplyst? Du er et fasinerende petimeter, og jeg tror INGEN forutså at det skulle være behov for lovverk som ned til minste lille knapp regulerte hvilke av foreldrene som skulle være ansvarlig for hva. De fleste er heldigvis i stand til å utøve en anelse fornuft slik at stryking og fletting av hår under samvær for de fleste utgår som tema. Det samme med medisiner, herregud trenger ungen antibiotika for en ørebetennelse den pådrar seg under samvær så betaler man det! Jeg får infernalsk kløe bare ved tanken på å ha en slik far til mitt barn...

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peter007 skrev:

NAV har rundskriv om hvem som eier de forskjellige roller. Det er ikke bare stryking av klær. Det handler ikke om å stryke truser eller hverdags-klær men f.eks. pensjonere. Dette er naturlig vedlikehold som hører med da far ikke får fradrag for klær ved samvær. 

Var teskjea stor nok? 

Mor har null ansvar for husarbeid hjemme hos far. Stryking av klær=husarbeid på lik linje som å stryke egne skjorter. Når mor sender med rene, pene og hele klær til far som er i riktig størrelse og etter sesong eller begivenhet så har hun oppfylt sine plikter. 

Spiseskjea stor nok?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg skjønne du ikke du forstår. Hva er vanlig stell av ski? Det er regjering og pakking for transport.  Hører ski under barnebidrag? Nei. Hvem eier ansvar for ski?  Begge foreldrene for se dekkes ikke under barnebidrag.

Lære du noen? Du kan lese innleggene foran for mer. Videre et barnelova og NAVS rundskriv rundt forståelsen av regelverket  

Latterlig. Det er faktisk DIN "forståelse" som er helt på viddene....

Anonymkode: ccafb...0d8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kontormus skrev:

Opplyst? Du er et fasinerende petimeter, og jeg tror INGEN forutså at det skulle være behov for lovverk som ned til minste lille knapp regulerte hvilke av foreldrene som skulle være ansvarlig for hva. De fleste er heldigvis i stand til å utøve en anelse fornuft slik at stryking og fletting av hår under samvær for de fleste utgår som tema. Det samme med medisiner, herregud trenger ungen antibiotika for en ørebetennelse den pådrar seg under samvær så betaler man det! Jeg får infernalsk kløe bare ved tanken på å ha en slik far til mitt barn...

I følge Peter007 så må sikkert ungene hans vente med legebesøk og medisiner om de skulle bli akutt syke mens de er på samvær til de kommer hjem til mor igjen siden det er mor som er økonomisk ansvarlig for dette... Evt så kan mor håpe på at de har samme bank sånn at overføring av penger går fort sånn at barna får den medisinke hjelpen de trenger mens de er hos far..

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den samværsforeldren som har ungen når eventen skjer som eier ansvaret.

Nå blander du. Klær gis det ikke fradrag for under samvær. 

Gaver er ikke dekket av levekostnader og dermed ikke under barnebidraget. Når far ikke har avtalt selskap og mor har. Har hun ansvar for gaven. For å gjøre dette klarere. Hvorfor tror far kan avlyse selskapet?  For han har ansvaret under samvær. Altså ikke avtaler gjort når han ikke har samvær. 

Har far avtalt samme selskap så skulle han dekket gaven. 

Teskjea igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kontormus skrev:

Der et et lovverk med tolkninger  til det minste på dette området . Det ser er kommet pga.konfliktnivået mellom foreldrene. 

For å ha nevnt skal toalettsaker dekkes av samværsforelder under samvær. Det samme fletting av hår som er vanlig hygiene stell. Men alt dette her vet du Kontormus; men ikke alle andre her. Du kjenner godt til det meste av regelverket. Det går nå også frem av dine innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peter007 skrev:

Der et et lovverk med tolkninger  til det minste på dette området . Det ser er kommet pga.konfliktnivået mellom foreldrene. 

For å ha nevnt skal toalettsaker dekkes av samværsforelder under samvær. Det samme fletting av hår som er vanlig hygiene stell. Men alt dette her vet du Kontormus; men ikke alle andre her. Du kjenner godt til det meste av regelverket. Det går nå også frem av dine innlegg. 

Må far lære seg å flette hår også? :ohmy:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Peter007 skrev:

Nå blander du. Klær gis det ikke fradrag for under samvær. 

Gaver er ikke dekket av levekostnader og dermed ikke under barnebidraget. Når far ikke har avtalt selskap og mor har. Har hun ansvar for gaven. For å gjøre dette klarere. Hvorfor tror far kan avlyse selskapet?  For han har ansvaret under samvær. Altså ikke avtaler gjort når han ikke har samvær. 

Har far avtalt samme selskap så skulle han dekket gaven. 

Teskjea igjen. 

Feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg synes alltid det er så synd når jeg leser innleggene fra deg i sånne debatter. Egentlig har du nemlig ofte gode poeng, du nyanserer en debatt som litt for ofte går i mors favør, og er flink til å sette pekefingeren på urettferdighet. Men så tipper det over da, hver gang, og da ødelegger du muligheten du egentlig har ved at ingen lenger klarer å ta deg seriøst. Det blir for mye rett og slett, og det virker ikke som du evner å se at innimellom kan også far være urimelig! Som i dette eksempelet. Hadde det nå bare vært klærne som han ba om å få strøket, men middager, yoghurt, kalendergaver, julekaker - du ser vel også at dette er urimelighet fra fars side eller? 

TS - hadde det bare vært penklærne det var snakk om tenker jeg at jeg hadde fortsatt med å stryke de for husfredens skyld ... Men i forhold til alt du ramser opp av tilrettelegging i forhold til samvær hadde det vært fullstendig uaktuelt for meg å følge opp alle disse "forpliktelsene". Kanskje det er på tide med en ny runde hos familiekontoret for å fastslå noen nye regler for hva som skal tilrettelegges fra din side i forhold til samvær? 

Anonymkode: 1c6be...93a

Uthevet. Hvor har du det fra at det skal være med fra mor? Ikke fra meg.

Du bør lese en gang til. Dette er vanlige levekostnader som det gis fradrag for under samvær, og dekkes av samværsforelder.

Jeg har tidligere ref.SIFO levekostnader opp mot barnebidrag. Så hva som dekkes av barnebidrag er klart definert fra min side. 

Nå må du ikke dikte for mye. Tilegge meg uriktige opplysninger. 

Familievernkontor kun rådgivende. Regelverket finnes enten en er enig eller ikke. 

Selvfølgelig kan foreldre avtale som de vil. Men enes se ikke er der et detaljert regelverk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Peter007 skrev:

Er du kjønnsmoden? 

Du trenger ikke endre innholdet I mine innlegg. 

Sykdom. Foreldre plikter - den som et sammen med barnet og ta seg av dette. Denne har ansvar for å bringe til lege. 

Du må skille mellom nødvendig oppfølging, fritid og andre verdslige ting.

Når det gjelder medisiner som ikke dekkes av helsevesenet skal dette dekkes etter samværs brøken. Det vil si bostedsforelder betaler under bosted og samværsforelder under samvær. (Som tidligere opplyst )

Det er dette jeg har skrevet om,og ikke dine hat-tolkinger av mine innlegg. 

Er du helt edru?  Det tar ikke lang tid å utføre overføringer av penger, og det handler heller ikke om at se skal være overført gleden kjøper medisin. De fleste forstår mer en deg. Helsen til barna kommer først. 

Liker du å bruke ordet kjønnsmoden? Ser du bruker det i flere innlegg her nå ;) Fiffig ord, er det ikke?

Har man forskjellige banker så går det gjerne 1-2 virkedager før penger blir overført og til de er inne på den andre part sin konto. Samme bank går kjapt. Så; hvis et barn er på samvær og blir akutt syk, må til legevakt og legen skriver ut antibiotika så må da ungen vente med medisin til far har fått penger fra mor. Siden far betaler bidrag. I følge dine overtolkninger av lover&regler..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom loven hadde vært så spesifikk og detaljert som @Peter007 til stadighet hevder så hadde man skapt en fasit for hvordan samarbeid mellom foreldre skal fungere. Det sier seg selv at man ikke kan.

Hun har totalt mistet troverdighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring, avsporinger, persondebatt og personangrep.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Peter007 skrev:

Vet du, jeg husker ordene til Laila Dåvøy når reformen kom i 2003 eller når det var. På spørsmålet hvorfor samværsfradraget var satt så høyt (mye høyere enn døgnprisen på hjemmeboende barrn) så kunne hun ikke forsvare disse rent tallmessig, men sa det var for å "stimulere" flere fedre til samvær. 

Og hvis du ser i tabellen over kostnadene til større barn, så kan døgnfradraget komme opp i 500 kr i samværsklasse 3. Hva er det som koster når bostedforelder er ansvarlig for tannkremen tilogmed?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...