Gå til innhold

Hva spiser barna deres før..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig (2,5 år):

- Smoothie med kokosmelk, eggeplommer, gelatin, banan og frosne bær

- Bananpannekaker av egg, banan, fiberhusk og gelatin (noen ganger med eplemos eller hjemmelaget usøtet plommesyltetøy)

- Eggerøre med kjøtt/fisk/fugl/bacon og 1-2 typer grønnsaker

- Hjemmelaget leverpostei og avokado 

- Middagsrester

- Tapastallerken med ost, pølse, grønnsaker, oliven, fermentert kål og rømme

- Frukt med nøttesmør og speket hjerte

 

98% av maten er økologisk, melkeproduktene er upasteuriserte, og laget fra bunn. Jeg jobber som Ernæringsterapeut, og er vel en av de "hysteriske" folka som VET hvor viktig det er for små barn (og større barn, for all del), å spise næringstett og skikkelig mat, ikke bare til frokost, men hele tiden.

Jeg bruker vel ca 1 time i døgnet på å lage mat til hele familien, det er ikke akkurat det enestejeg gjør. Kutter opp alt av grønnsaker i helga, lager store porsjoner av alt og bruker alle rester. Handler 1-2 ganger i uka.

Det er for all del bare å gi barna Corn flakes og lulle seg inn i tanker om at jeg er sprø og at det viktigste er at de spiser, vi kan snakkes om noen år når konsekvensene kommer. Jeg foretrekker å være føre var, all den tid næringsmangel i barndommen (med alt det fører med seg), ALDRI kan rettes opp igjen. Mitt barn er det kjæreste og mest fantastiske jeg har, og fortjener å nå sitt ytterste potensiale. Og da er masse næringsrik mat noe av det viktigste jeg kan gi. :)

Anonymkode: 13b75...c24

Det finnes jo en mellomting... Synes jeg ser treåringen min spise fermentert kål til frokost. Havregryn og sånt må jo være ålreit mat, vel? Og fordi jeg er nysgjerrig - hva er greia med gelatin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, stjernefrukt skrev:

Det finnes jo en mellomting... Synes jeg ser treåringen min spise fermentert kål til frokost. Havregryn og sånt må jo være ålreit mat, vel? Og fordi jeg er nysgjerrig - hva er greia med gelatin?

Min jente elsker bl.a oliven, spinat og soltørkede tomater, og mange gjorde store øyne når hun var bare 2 og valgte oliven fremfor frukt som snacks. Det kommer jo bare an på hva de er vant med, hva de har fått smake og hva de liker. Skal ikke se bort fra at treåringen din hadde likt fermentert kål, om h*n ble introdusert for det, selv om du syns det høres spesielt ut. :)

Anonymkode: bdb5f...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 2,5 år, står øverst. ;) Men det varmer mitt hjerte at vi er flere med matvett for barna våre! :)

Anonymkode: 13b75...c24

Misforsto innlegget, trodde du kjente noen med to barn som du mener kunne skrevet innlegget mitt. :)

Jeg har en relativt stor omgangskrets, og rundt 30 stk jeg kjenner godt, med barn i alle aldre kjører omtrent samme kosthold som vi gjør. Vi spiser ikke kornprodukter annet enn litt surdeigsbrød.

 

Mulig du tror jeg er naiv fordi barnet er lite enda, og jeg er realistisk nok til å tenke at det sikkett ikke blir like "enkelt" med større barn, men jeg kan ikke skjønne at ungen skal ende opp med et helt annet kosthold enn resten av familien? Hvis vi aldri har polarbrød, frokostblandinger,  butikkbrød, nugatti, kartongmelk og juice i huset, så må de vel enten sulte eller spise det de får? Jeg lager ikke egen mat til ungen fordi fellesmaten ikke lenger faller i smak! 😅

Dette er det eneste hun kjenner til, ingen rundt oss setter spørsmålstegn ved hva vi velger å gi henne eller prøver å stappe i henne crap. (Heldigvis). Hun får egen mat i bhg også, er null protester. Hun liker ikke kake/snop/søtsaker noe videre, velger heller tørrfisk enn lakris f.eks. Vil helst ha vann å drikke, evt bris.

De av mine venner som har hatt barna på skikkelig mat fra fødsel merker ikke noen problemer når de blir eldre, barna er vant til mat som smaker ekte, da frister hveteboller fra bakeren og posesuppe lite..

Anonymkode: 13b75...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Misforsto innlegget, trodde du kjente noen med to barn som du mener kunne skrevet innlegget mitt. :)

Jeg har en relativt stor omgangskrets, og rundt 30 stk jeg kjenner godt, med barn i alle aldre kjører omtrent samme kosthold som vi gjør. Vi spiser ikke kornprodukter annet enn litt surdeigsbrød.

 

Mulig du tror jeg er naiv fordi barnet er lite enda, og jeg er realistisk nok til å tenke at det sikkett ikke blir like "enkelt" med større barn, men jeg kan ikke skjønne at ungen skal ende opp med et helt annet kosthold enn resten av familien? Hvis vi aldri har polarbrød, frokostblandinger,  butikkbrød, nugatti, kartongmelk og juice i huset, så må de vel enten sulte eller spise det de får? Jeg lager ikke egen mat til ungen fordi fellesmaten ikke lenger faller i smak! 😅

Dette er det eneste hun kjenner til, ingen rundt oss setter spørsmålstegn ved hva vi velger å gi henne eller prøver å stappe i henne crap. (Heldigvis). Hun får egen mat i bhg også, er null protester. Hun liker ikke kake/snop/søtsaker noe videre, velger heller tørrfisk enn lakris f.eks. Vil helst ha vann å drikke, evt bris.

De av mine venner som har hatt barna på skikkelig mat fra fødsel merker ikke noen problemer når de blir eldre, barna er vant til mat som smaker ekte, da frister hveteboller fra bakeren og posesuppe lite..

Anonymkode: 13b75...c24

Du har sikkert rett :)

Så lenge barna får kjøtt og dyreproteiner i tillegg til sunn, normal mat så skal man jo ihvertfall ikke kritisere.

Beklager at jeg fremstod som spydig. Det var egentlig ikke meningen. Vanskelig med humor skriftlig....(rettere sagt: dumt å prøve ;) )

Anonymkode: 006da...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min jente elsker bl.a oliven, spinat og soltørkede tomater, og mange gjorde store øyne når hun var bare 2 og valgte oliven fremfor frukt som snacks. Det kommeover r jo bare an på hva de er vant med, hva de har fått smake og hva de liker. Skal ikke se bort fra at treåringen din hadde likt fermentert kål, om h*n ble introdusert for det, selv om du syns det høres spesielt ut. :)

Anonymkode: bdb5f...e7f

Det er vanlig at så små barn spiser "voksen" mat. De kan jo like kaffe og øl også :)

Det går ofte over etterhvert som smaksløkene utvikler seg. Uansett er det fint når barna er altetende. Kresne barn er pyton.

Anonymkode: 006da...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min jente elsker bl.a oliven, spinat og soltørkede tomater, og mange gjorde store øyne når hun var bare 2 og valgte oliven fremfor frukt som snacks. Det kommer jo bare an på hva de er vant med, hva de har fått smake og hva de liker. Skal ikke se bort fra at treåringen din hadde likt fermentert kål, om h*n ble introdusert for det, selv om du syns det høres spesielt ut. :)

Anonymkode: bdb5f...e7f

Helt sikkert! Og jeg er selv er av dem som lager all mat fra bunnen, er oppmerksom på næringsinnhold i mat og vil at barna skal smake alt og prøve alt. De får masse grønnsaker, og ordentlig sunn og godt tilberedt mat. Om de vil ha det er noe annet. :-D

Jeg syntes bare formuleringen var så voldsom - at barn som får corn flakes blir næringsfattige, og ikke kan nå sitt ytterste potensiale. 

Alt med måte og en gylden middelvei var egentlig mitt budskap :-) Gelantin er jeg genuint nysgjerrig på fordi AB er ernæringsterapeut. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gelatin kan du lese om her: http://gryhammer.blogspot.no/2012/08/kaster-du-vekk-pengene-dine-pa-svindyre.html?m=1

 

Jeg putter det i alt mulig, det smaker jo ingenting. :) KKresenhet kommer som regel av en eller flere av disse faktorene:

1. Næringsmangler (mangel på f.eks sink gjør at smakssansen endrer seg og mat kan smake rart for personen)

2. Matintoleranser  (barnet vil enten spise kun det de ikke tåler, som en narkoman, eller nekte å smake. Typisk for melk og korn)

3.Psykiske traumer (barn som er utsatt for omsorgssvikt og mishandling, f.eks har jeg en venninne som ble tvunget i mat hun ikke likte, som fisk, og hvis hun kastet opp måtte hun spise det på nytt. Det er selvsagt grovt og heldigvis ikke så vanlig som punkt 1 og 2)

Fermentert mat er nydelig, hun har spist det siden hun var rundt 8 mnd. :)

Anonymkode: 13b75...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener forresten ikke at barn som får corn flakes iblandt lider noen nød, men om en femåring får corn flakes hver morgen i årevis vil det såklart bli næringsmangel etterhvert. Corn flakes inneholder kun sukker, raffinert salt, antinæring og tomme kcal. Og tar plassen fra andre, næringsrike matvarer som bygger kropp og hjerne optimalt. Da vi ikke barnet nå sitt ypperte potensial fordi næringstoffene det trengte for å makse iq, høyde, immunforsvar, muskelmasse osv, ikke var til stede da disse premissene ble lagt.

Anonymkode: 13b75...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gelatin kan du lese om her: http://gryhammer.blogspot.no/2012/08/kaster-du-vekk-pengene-dine-pa-svindyre.html?m=1

 

Jeg putter det i alt mulig, det smaker jo ingenting. :) KKresenhet kommer som regel av en eller flere av disse faktorene:

1. Næringsmangler (mangel på f.eks sink gjør at smakssansen endrer seg og mat kan smake rart for personen)

2. Matintoleranser  (barnet vil enten spise kun det de ikke tåler, som en narkoman, eller nekte å smake. Typisk for melk og korn)

3.Psykiske traumer (barn som er utsatt for omsorgssvikt og mishandling, f.eks har jeg en venninne som ble tvunget i mat hun ikke likte, som fisk, og hvis hun kastet opp måtte hun spise det på nytt. Det er selvsagt grovt og heldigvis ikke så vanlig som punkt 1 og 2)

Fermentert mat er nydelig, hun har spist det siden hun var rundt 8 mnd. :)

Anonymkode: 13b75...c24

Enig i at fermentert mat er godt. Fikk bare et morsomt bilde i hodet av hvordan det ville sett ut hvis min treåring fikk det på frokosttallerkenen i stedet for havregrøt, knekkebrød etc. 

Ellers tror jeg det er flere grunner til kresenhet enn de du beskriver (og som jeg i all beskjedenhet synes er litt dømmende - kresne barn er tross alt ikke et sjeldent fenomen). Jeg tror kresenhet er enda en måte å teste grenser og sin egen rett til selvbestemmelse, for å se om foreldre vil gi etter og for eksempel la dem spise corn flakes i stedet for middag, som selvfølgelig ikke er greit. 

Men nå avsporer jeg tråden, og det beklager jeg. 

Til TS; mitt barn spiser havregrøt, frukt, avokado, knekkebrød, egg osv. Alt etter hva vi orker å lage på morgenen - innen rimelighetens grenser :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender med brødskive med peanøttsmør, eller knekkebrød med kaviar eller youghurt i barnehagen. Og litt druer eller babytomater. Ikke så spenstig men greit nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

..de drar på skolen/bhg? 

Anonymkode: 1aa0b...f51

De spiser frokost i barnehagen. Vi betaler for det og varm lunch.

Skulle ønske skolebarn fikk varm lunch i skolen! 

Anonymkode: 2a92a...f36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er 2, 4 og 7 år.

De spiser mye forskjellige:

- Ulike typer grøt, oftest havregrøt, byggrøt, ruggrøt eller en blanding - alltid med chiafrø

- Hjemmelaget eller kjøpt gresk yoghurt med nøtter og bær

- Smoothie med ulike typer frukt, rå eggeplomme og linfrøolje

- Dampet fisk eller kylling med rå eller dampede grønnsaker

- Egg i alle former

- Hjemmebakt, langtidshevet spiret brød med hjemmelaget leverpostei eller innmatspålegg

- Alltid en kopp varm kraft

- Ofte grønnsaksjuice fra juiceren (de liker best grønne juicer med spinat/grønnkål som ikke er så søte).

 

 

Anonymkode: 933d4...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så nysgjerrig, dere som gir Cheerios og corn flakse og som vet det ikke er det beste, men likevel eneste barnet spiser, hva er grunnen til at dere startet med det? Er like nysgjerrig på pølser og pannekaker til middag. Hvorfor blir det introdusert når foreldre vet det ikke er særlig næringsrikt? Guttungen her spiser også pølse i bursdag etc, men vi har det aldri til middag, og pannekaker er heller ikke introdusert som middag. Og jeg er virkelig ikke matfrik, guttungen får virkelig ikke fermetert kål og annoen supermat, men jeg er ganske nøye med at grønnsaker hører sammen m middagen. 

Frokost får han i Bhg, så han spiser litt paprika, stangselleri og blåbær på vei til Bhg. 

Anonymkode: 0e927...dcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødskiver. På fredager kan de velge mellom brødskive med nugatti, eller brødskive med noe annet og frokostblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havrefras med melk +banan og syltetøy, eller havregrøt, eller brødskive med kjøttpålegg eller ost. Melk til drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at så små barn spiser "voksen" mat. De kan jo like kaffe og øl også :)

Det går ofte over etterhvert som smaksløkene utvikler seg. Uansett er det fint når barna er altetende. Kresne barn er pyton.

Anonymkode: 006da...c65

Trist om de begynner med narkotika! 🤔

Anonymkode: 2a92a...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 2, 4 og 7 år.

De spiser mye forskjellige:

- Ulike typer grøt, oftest havregrøt, byggrøt, ruggrøt eller en blanding - alltid med chiafrø

- Hjemmelaget eller kjøpt gresk yoghurt med nøtter og bær

- Smoothie med ulike typer frukt, rå eggeplomme og linfrøolje

- Dampet fisk eller kylling med rå eller dampede grønnsaker

- Egg i alle former

- Hjemmebakt, langtidshevet spiret brød med hjemmelaget leverpostei eller innmatspålegg

- Alltid en kopp varm kraft

- Ofte grønnsaksjuice fra juiceren (de liker best grønne juicer med spinat/grønnkål som ikke er så søte).

 

 

Anonymkode: 933d4...c7c

Sikkert litt is, sjokolade og pizza også.

Anonymkode: 2a92a...f36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene er like lite glad i frokost som sin mor, så her går det i havregrøt med syltetøy. Eldstemann går nå på videregående, og har halvtimes busstur til skolen. Hun har med seg tynn havregrøt på termokopp, for hun orker ikke å,spise før hun drar så altfor tidlig.

Anonymkode: 9a3bb...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg; yoghurt med noen ss musli i. Evnt varmt ostesmørbrød El brød m ost. En gang i blant havregrøt.

Anonymkode: 6eea8...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...