Gå til innhold

Hva spiser barna deres før..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 Brødskiver eller knekkebrød med forskjellig pålegg. Samt appelsinjuice eller melk.

 Eventuelt yoghurt med musli, rosiner og slike ting oppi...

Anonymkode: 446c7...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt musli med melk og sukker. Et halvt glass biola til. Eller musli med biola, et halvt glass melk til. Ikke store mengdene.

Anonymkode: 7be54...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mamma pressa i meg en halv skive med syltetøy evt brunost hver morgen. Jeg taklet ikke å spise så tidlig, Nå er jeg derimot skrubbsulten om mårran gjerne. Snudde da jeg var 18 og begynte på internatskole.

Nå som student spiser jeg nesten konsekvent havregrøt(suppe. liker den tynn) med kanel og rosiner før skole og praksis

Endret av elvital
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste starter dagen med å be om "gøt", så han spiser havregrøt. Eldste spiser brødskive(r) eller havregryn og melk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to i bhg. De spiser som regel Havrefras hjemme og får med seg ei skive med leverpostei el.l i bhg, samt et lite beger med bær/grønnsaker. Det er ikke alltid de spiser maten de får med seg til frokosten i bhg; avhenger litt av hvor mye de har spist hjemme, men det er sosialt å sitte sammen ved bordet, så de har alltid med seg noe de kan knaske på. Jeg er også litt der at det viktigste er at de får i seg noe, så får det heller være Cheerios eller noe annet som kanskje ikke står øverst på sunnhetslisten...

Anonymkode: 958a4...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at de spiser noe. Men sånt som cornflakes er nesten bare sukker og gjør at de fort blir sultne igjen (og blir ukonsentrerte på skolen), så vi holder oss til grovere "frokostblandinger" med fullkorn/fiber.

Hos oss går det mest i grovt brød med pålegg (gjerne ristet brød), Allbran og/eller grove polarbrød med pålegg. Av og til med drikkeyoghurt i tillegg. Av og til grove vafler hvis vi har hatt det dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Engel skrev:

Det viktigste er at de spiser noe. Men sånt som cornflakes er nesten bare sukker og gjør at de fort blir sultne igjen (og blir ukonsentrerte på skolen), så vi holder oss til grovere "frokostblandinger" med fullkorn/fiber.

Hos oss går det mest i grovt brød med pålegg (gjerne ristet brød), Allbran og/eller grove polarbrød med pålegg. Av og til med drikkeyoghurt i tillegg. Av og til grove vafler hvis vi har hatt det dagen før.

Ettersom du starter innlegget med en mild kritikk mot corn flakes, så vil jeg kommentere ditt ;) 

Polarbrød er virkelig bare tull. Næringsverdien er bortimot 0.. Disse andre frokostblandingene er også stappfull av sukker. Drikkeyoguhrt - verdiløst. Ristet brød bringer frem fett og ødelegger delvis næringsverdien.

Poenget er at man lett lurer seg selv ved alternativer  til frokoster.

Det som barna dine får servert er helt på linje med cornfalkes med frukt :) Det er ingen forskjell annet enn tilsynelatende.

Anonymkode: 006da...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Polarbrød er virkelig bare tull. Næringsverdien er bortimot 0.. Disse andre frokostblandingene er også stappfull av sukker. Ristet brød bringer frem fett og ødelegger delvis næringsverdien..

Anonymkode: 006da...c65

Hvis du ikke har fått det med deg finnes det flere typer polarbrød. De som er laget av hvete er nok på linje med loff, men velger man de groveste variantene er det et godt valg næringsmessig. Å riste en skive brød gjør ikke at det plutselig inneholder mer fett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser frokost i barnehagen og på Sfo. Da er det skiver,frukt og yoghurt det går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødskiver/grove rundstykker med smør og noen ganger agurk på. 

Havregrøt med litt sukker og rosiner på.

Knekkebrød med smør.

Noen få ganger yoghurt.

Men mest av alt går det i Cheerios. 

Anonymkode: 08efe...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig (2,5 år):

- Smoothie med kokosmelk, eggeplommer, gelatin, banan og frosne bær

- Bananpannekaker av egg, banan, fiberhusk og gelatin (noen ganger med eplemos eller hjemmelaget usøtet plommesyltetøy)

- Eggerøre med kjøtt/fisk/fugl/bacon og 1-2 typer grønnsaker

- Hjemmelaget leverpostei og avokado 

- Middagsrester

- Tapastallerken med ost, pølse, grønnsaker, oliven, fermentert kål og rømme

- Frukt med nøttesmør og speket hjerte

 

98% av maten er økologisk, melkeproduktene er upasteuriserte, og laget fra bunn. Jeg jobber som Ernæringsterapeut, og er vel en av de "hysteriske" folka som VET hvor viktig det er for små barn (og større barn, for all del), å spise næringstett og skikkelig mat, ikke bare til frokost, men hele tiden.

Jeg bruker vel ca 1 time i døgnet på å lage mat til hele familien, det er ikke akkurat det enestejeg gjør. Kutter opp alt av grønnsaker i helga, lager store porsjoner av alt og bruker alle rester. Handler 1-2 ganger i uka.

Det er for all del bare å gi barna Corn flakes og lulle seg inn i tanker om at jeg er sprø og at det viktigste er at de spiser, vi kan snakkes om noen år når konsekvensene kommer. Jeg foretrekker å være føre var, all den tid næringsmangel i barndommen (med alt det fører med seg), ALDRI kan rettes opp igjen. Mitt barn er det kjæreste og mest fantastiske jeg har, og fortjener å nå sitt ytterste potensiale. Og da er masse næringsrik mat noe av det viktigste jeg kan gi. :)

Anonymkode: 13b75...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Hvis du ikke har fått det med deg finnes det flere typer polarbrød. De som er laget av hvete er nok på linje med loff, men velger man de groveste variantene er det et godt valg næringsmessig. Å riste en skive brød gjør ikke at det plutselig inneholder mer fett.

Signerer!  Jeg skrev ettertrykkelig GROVE polarbrød, og brødet vi rister er alltid av groveste type også. Det blir da ikke mer fett i den skiva selv om den er varmet. Ja, mange frokostblandinger inneholder "for" mye sukker, det samme gjør yoghurt. Men fiber og fullkorn holder ungene lengre mette og blodsukkeret lengre stabilt enn om de bare spiser cornflakes som nesten ikke inneholder fiber (80% karbohydrater). Jeg er ikke hysterisk ang mat, det viktigste er at ungene tross alt spiser noe på morgenen. Men jeg prøver å legge opp til at de spiser noe som holder dem mette og våkne fram til lunsj. Men selv cornflakes er bedre enn ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig (2,5 år):

- Smoothie med kokosmelk, eggeplommer, gelatin, banan og frosne bær

- Bananpannekaker av egg, banan, fiberhusk og gelatin (noen ganger med eplemos eller hjemmelaget usøtet plommesyltetøy)

- Eggerøre med kjøtt/fisk/fugl/bacon og 1-2 typer grønnsaker

- Hjemmelaget leverpostei og avokado 

- Middagsrester

- Tapastallerken med ost, pølse, grønnsaker, oliven, fermentert kål og rømme

- Frukt med nøttesmør og speket hjerte

 

98% av maten er økologisk, melkeproduktene er upasteuriserte, og laget fra bunn. Jeg jobber som Ernæringsterapeut, og er vel en av de "hysteriske" folka som VET hvor viktig det er for små barn (og større barn, for all del), å spise næringstett og skikkelig mat, ikke bare til frokost, men hele tiden.

Jeg bruker vel ca 1 time i døgnet på å lage mat til hele familien, det er ikke akkurat det enestejeg gjør. Kutter opp alt av grønnsaker i helga, lager store porsjoner av alt og bruker alle rester. Handler 1-2 ganger i uka.

Det er for all del bare å gi barna Corn flakes og lulle seg inn i tanker om at jeg er sprø og at det viktigste er at de spiser, vi kan snakkes om noen år når konsekvensene kommer. Jeg foretrekker å være føre var, all den tid næringsmangel i barndommen (med alt det fører med seg), ALDRI kan rettes opp igjen. Mitt barn er det kjæreste og mest fantastiske jeg har, og fortjener å nå sitt ytterste potensiale. Og da er masse næringsrik mat noe av det viktigste jeg kan gi. :)

Anonymkode: 13b75...c24

Og barna er 1 og 3 eller? ;) 

Anonymkode: 006da...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig (2,5 år):

- Smoothie med kokosmelk, eggeplommer, gelatin, banan og frosne bær

- Bananpannekaker av egg, banan, fiberhusk og gelatin (noen ganger med eplemos eller hjemmelaget usøtet plommesyltetøy)

- Eggerøre med kjøtt/fisk/fugl/bacon og 1-2 typer grønnsaker

- Hjemmelaget leverpostei og avokado 

- Middagsrester

- Tapastallerken med ost, pølse, grønnsaker, oliven, fermentert kål og rømme

- Frukt med nøttesmør og speket hjerte

 

98% av maten er økologisk, melkeproduktene er upasteuriserte, og laget fra bunn. Jeg jobber som Ernæringsterapeut, og er vel en av de "hysteriske" folka som VET hvor viktig det er for små barn (og større barn, for all del), å spise næringstett og skikkelig mat, ikke bare til frokost, men hele tiden.

Jeg bruker vel ca 1 time i døgnet på å lage mat til hele familien, det er ikke akkurat det enestejeg gjør. Kutter opp alt av grønnsaker i helga, lager store porsjoner av alt og bruker alle rester. Handler 1-2 ganger i uka.

Det er for all del bare å gi barna Corn flakes og lulle seg inn i tanker om at jeg er sprø og at det viktigste er at de spiser, vi kan snakkes om noen år når konsekvensene kommer. Jeg foretrekker å være føre var, all den tid næringsmangel i barndommen (med alt det fører med seg), ALDRI kan rettes opp igjen. Mitt barn er det kjæreste og mest fantastiske jeg har, og fortjener å nå sitt ytterste potensiale. Og da er masse næringsrik mat noe av det viktigste jeg kan gi. :)

Anonymkode: 13b75...c24

ja, jeg så etter jeg postet at barnet er bittelite.

Fint med gode forsetter, men veldig vanskelig å holde på i lengden. Og uansett så er en normal frokost en bra frokost.

2 brødskiver eller havregryn med banan holder lang vei.

Anonymkode: 006da...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og barna er 1 og 3 eller? ;) 

Anonymkode: 006da...c65

Barnet er 2,5 år, står øverst. ;) Men det varmer mitt hjerte at vi er flere med matvett for barna våre! :)

Anonymkode: 13b75...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To små bhg.barn:

Her går det litt i perioder egentlig.

Upasteurisert melk fersk rett fra tanken er alltid med. Lager yoghurt av den også.

Så varierer det mellom brødskiver, havregrøt og havregryn/frokostblanding med melk/yoghurt. 

Har dårlig samvittighet for frokostblanding, men velger i det minste de med minst sukker og mest protein og fiber.

Anonymkode: 351f4...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...