Gå til innhold

Vallergan sovemedesin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk noen nye medisiner i dag Vallergan 10 MG tabletter. Står jeg skal ta 1-3 tabletter 2 timer før sengetid. Jeg har ikke sovet på 5 døgn.. Har prøvd circadin, og imovane 5 MG før. Funka ikke. Har noen erfaring med disse ? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Citronella
Skrevet

Vallergan er opprinnelig et antihistamin, men i senere tid brukt til søvnvansker på grunn av dens sederende effekter. Erfaringsmessig vil mange oppleve en tung hangover iallefall den første uken, men den vil etterhvert gå over til de aller fleste.

Den har ingen tilvenningsfare som f.eks Imovane, og mange opplever en tung og god søvn på denne når man har gitt den tid, og kjempet seg gjennom tilvenningsfase med hangover. Lykke til! Håper du får sove.

Gjest førstedamen
Skrevet

Ja de funket for meg, var bare det at etter bare en ukes bruk var jeg totalt avhengig og klarte aldri å sove uten. Nå bruker jeg ingenting og sover som en stein grunnet god søvnhygene. Men ellers sov jeg veldig godt på de tablettene.

Hvorfor får du ikke sove? Kan man spørre om det.

Skrevet

Min anbefaling er å prøve kun én tablett første natten. Jeg ble såpass slått ut både om natten og dagen etter, at jeg ikke tør å tenke på hbordan det hadde vært med tre tabletter. Men det kan være lurt å ta den tidlig på kvelden, så kanskje du ikke blir så trøtt dagen etter. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på medisiner. For noen fungerer Vallergan bra, for andre ikke.

Anonymkode: 3e7f9...769

Skrevet
48 minutter siden, førstedamen skrev:

Ja de funket for meg, var bare det at etter bare en ukes bruk var jeg totalt avhengig og klarte aldri å sove uten. Nå bruker jeg ingenting og sover som en stein grunnet god søvnhygene. Men ellers sov jeg veldig godt på de tablettene.

Hvorfor får du ikke sove? Kan man spørre om det.

Vet ikke.. Tenker egentlig ikke noe, men jeg bare ligger der og vil sove, prøver hardt.. Noen ganger er jeg veldig trøtt men fortsatt kroppen vil ikke slå av seg i sovemodus.. 

Gjest førstedamen
Skrevet
16 minutter siden, Nike10 skrev:

Vet ikke.. Tenker egentlig ikke noe, men jeg bare ligger der og vil sove, prøver hardt.. Noen ganger er jeg veldig trøtt men fortsatt kroppen vil ikke slå av seg i sovemodus.. 

Hmm. Noen får jo insomnia pga f.eks stress ?

Prøv å sett på en lydfil fra youtube, finn en du liker. Er nesten som meditasjon med f.eks bølgelyder og noen med behagelig stemme som snakker deg inn i søvn. Pleier å bruke det hvis jeg er syk. Det virker mot sin hensikt å prøve å tvinge seg til å sove, det virker bare ikke. Du blir da liggende å tenke.

Skrevet
4 timer siden, førstedamen skrev:

Jeg forsøkte 30 mg Vallergan, men ingen effekt, men jeg har strevet med kronisk insomni i mer enn 10 år. Jeg ønsker deg en god natt og håper Vallergan virker for deg - vi er jo heldigvis forskjellig skrudd sammen og selv om Vallergan ikke hjalp meg, kan den ha svært bra effekt på deg.

God natt :klem:

Anonymkode: 04938...37d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 04938...37d

Hvordan er livet ditt ellers?

Jeg jobber redusert og føler at den kroniske mangelen på søvn ødelegger det sosiale livet mitt også. Sliter mye med depresjoner.

Vil bare sove...

Anonymkode: 93eba...fa1

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er livet ditt ellers?

Jeg jobber redusert og føler at den kroniske mangelen på søvn ødelegger det sosiale livet mitt også. Sliter mye med depresjoner.

Vil bare sove...

Anonymkode: 93eba...fa1

Har ingenting funket for deg? Jeg tok en tablett kl 12. Prøvde å sove 2. Kroppen ville sove men, virka som den også kjempa imot søvn. Var syk trøtt men sov ikke. Kl 5 tok jeg 2 tabletter til. Sov rundt halv 8 til 13 tror jeg.. Kan ikke huske hvor lenge jeg sov, kan ikke huske at jeg aov, men husker bare at jeg drømte noen rare drømmer og våkna etter det. I kveld skal jeg ta 3 tabletter.. Tror det burde slokne meg.. Passa ikke på tiden i går, burde ta det rundt kl 9. 

Gjest lipgloss
Skrevet

Det er en helt forferdelig hangover på disse som sitter i langt ut på dagen😳

Skrevet
15 timer siden, lipgloss skrev:

Det er en helt forferdelig hangover på disse som sitter i langt ut på dagen😳

Det er jo så individuelt. Jeg får verken virkning eller bivirkning av vallergan.

Anonymkode: 445a2...a05

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo så individuelt. Jeg får verken virkning eller bivirkning av vallergan.

sikkert brukt dem for lenge,da forsvinner både virkning og hangover,så det blir meningsløst å ta dem

Skrevet
1 time siden, lipgloss skrev:

sikkert brukt dem for lenge,da forsvinner både virkning og hangover,så det blir meningsløst å ta dem

Nope.De har enkelt og greit ingen virkning på meg,så igjen er dette veldig individuelt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke sove av dem, men fikk en voldsom hangover dagen etter. 

Skrevet

Når dere sier "hangover", mener dere da hodepine, eller bare trøtthet?

Jeg husker Vallergan fra da sønnen min var baby. Han var en unge som nektet å sove mer enn en times tid i strekk, natt og dag. Han kunne fint våkne og skrike 7-8 ganger pr natt (med 45-90 minutters mellomrom). Etter lang tid med dette, gikk legen aller nødigst med på at vi skulle prøve Vallergan på han. Det var med blytungt mammahjerte jeg gikk på apoteket og kjøpte dette, men jeg var samtidig desperat, skrikende desperat, etter en hel natts søvn. Så jeg bestemte meg for å prøve.

Ga han dosen han skulle ha. Nå husker jeg ikke i dag om det faktisk virket på han, for det jeg husker nå, 15 år senere, er at neste dag, så smilte han overhodet ikke. Det finnes ikke noe mer trist enn en dønn alvorlig baby som ikke trekker på smilebånden en eneste gang, samme hvor mye man tøyser og tuller for å få han til å smile. Han bare satt der og så alvorlig ut. Klokken var mellom fire og halv fem på ettermiddag neste dag, DA kom det første lille smilet.

Jeg synes dette var så fryktelig at jeg orket ikke bruke Vallergan igjen på han, og bare satte vekk flasken. Der sto den til den gikk ut på dato og ble kastet. Det ble med det ene forsøket. Jeg ville heller ha en baby som smilte... ! :)

To år med en baby som ikke sov natten gjennom var beintøft...!

Anonymkode: 379f5...2ec

Skrevet

Jeg tar vallergan svært sjeldent selv, så er ikke hver måned en gang. Men de periodene jeg sliter med søvnen så fungerer de fantastisk bra på meg. 

De første to dagene får jeg også hangover av dem, så må alltid starte med dem på helg :fnise: Jeg vet ikke hva jeg skal sammenligne det med, men er spesielt. Føler jeg går i en liten boble der kroppen og hodet ikke følger med. Utfordrende å holde seg våken, men får ikke sove om jeg prøver. For egen del er det i dag mer en nok med en tablett, men da jeg gikk på barneskolen måtte jeg bruke to. 

Gjest lipgloss
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope.De har enkelt og greit ingen virkning på meg,så igjen er dette veldig individuelt. 

virkingen av disse gir seg veldig raskt.så tenker nok at det er slik i ditt tilfelle også,fort gjort å miste oversikt over hvor lenge man bruker noe.

Skrevet
29 minutter siden, lipgloss skrev:

virkingen av disse gir seg veldig raskt.så tenker nok at det er slik i ditt tilfelle også,fort gjort å miste oversikt over hvor lenge man bruker noe.

Tenk hva du vil,men du kjenner ikke meg og min historie. Kan du ikke bare akseptere at det er indoviduelt som med alt annet?

Gjest lipgloss
Skrevet

ups unnskyld,var ikke meningen å få deg hissig :(

jo selfølgelig kan jeg akseptere det.jeg er nok en av de som aksepterer det meste 😊

igjen beklager var ikke mening å provoser deg

Ha en fin dag videre😘

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...