AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #21 Skrevet 4. februar 2016 Herregud her må du jo både sette samboer og unger i arbeid! Jeg hadde ALDRI strøket min samboers skjorter og iallefall ikke hvis han brukte to for dagen. Det hadde vært hans ansvar å holde orden på hans klær. Uansett hvor små ungene er så kan de lett støvsuge, tørke støv og de skal selvfølgelig holde orden på egne rom!! Hvorfor må dere bruke alle tre badene? Anonymkode: 355e8...be3 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #22 Skrevet 4. februar 2016 Ungene virker ufordragelige om de ikke bidrar med noe og jeg synes det er merkelig at ingen av dem har blitt oppdratt til å bidra på noe vis? Din mann er rimelig frekk som tror at du skal sitte på ansvaret. Du sier han bidrar noe, det noe tror ikke jeg er mer enn å kanskje lage middag. Og hvem har jeg følelsen av at sitter med all oppvask+ DU! Tar ungene i det hele tatt og rydder opp etter seg etter de har spist? Begynn å si at du ikke har mulighet, finn på noe med venner. Eventuelt ta med deg felles barn på noe og si at mannen får ordne opp selv. Lag lister over hva som skal gjøres og fordel arbeidet på ungene og mann! DU burde egentlig sette deg på bakbeina og la huset bli slik det blir. At sin svigermor VÅGER (!!!) å kommentere noe slikt... Og at de ikke ønsker vaskehjelp av prinsipp fordi eksen fikk det fint til? Tror det er en fin grunn til at eksen nettopp er det hun er. Hun kom seg vekk fra det verste marerittet noen kan havne i av familie! Nei, de får bidra, og du må sammen med din mann sette opp en uke/måneds-planlegger for hvem som skal gjøre hva og når det skal gjøres. Anonymkode: d60d6...ad0 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #23 Skrevet 4. februar 2016 Barna er 7, 9, 11 og 12. Han vil at de skal kose seg når de er hos oss, annenhver uke. Det er bare gutter og er vant at både mor og far gjør alt for dem. Han mener at jeg bør la moren hans hjelpe oss. Det er nok hennes ønske, men hun er en person som har ingen grenser og hadde overtatt hele huset. Hun kommer og går når hun vil. Av og til pleier de 2 å handle det vi trenger, feks skap og ting i huset. Det er vanligvis upraktiske ting. Jeg vet ikke. har mest lyst å pakke sammen og bare forsvinne en dag. ts Anonymkode: ed4bf...be4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #24 Skrevet 4. februar 2016 Slik har jeg også det! Digert vaskerom med stappfulle Skittentøyskurver,to store bad som blir skitne bare jeg snur ryggen til! Oppvaskmaskina er konstant full, og matinnkjøp- føles ut som det eneste jeg gjør er å sleeeepe tunge handleposer ut og inn av bilen! Alle har egne rom,men det er på stua alt skal skje, tepper,puter og stoler er under konstant "ombygging"av hytter og hus som ungene "bor" i. Men sånn er det når man er så heldig å ha stort hus og mange barn! En gang i uken handler jeg ferske blomster og fine talglys og servietter. Så setter jeg yndlingsmusikken min på fullt, starter med et rom i gangen,og jobber meg oppover. For en herlig følelse det er når alt er vasket og ryddet,og man setter ferske blomster på bordet! Så går det en dag, også er alt helt kaos igjen😂 Anonymkode: 56c01...ecd 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #25 Skrevet 4. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barna er 7, 9, 11 og 12. Han vil at de skal kose seg når de er hos oss, annenhver uke. Det er bare gutter og er vant at både mor og far gjør alt for dem. Han mener at jeg bør la moren hans hjelpe oss. Det er nok hennes ønske, men hun er en person som har ingen grenser og hadde overtatt hele huset. Hun kommer og går når hun vil. Av og til pleier de 2 å handle det vi trenger, feks skap og ting i huset. Det er vanligvis upraktiske ting. Jeg vet ikke. har mest lyst å pakke sammen og bare forsvinne en dag. ts Anonymkode: ed4bf...be4 De er mer enn store nok til å hjelpe til hjemme. Her har jeg innført at de må hjelpe til med middagen. Den som ikke hjelper til med middagen MÅ ta oppvasken. Det er ikke noe spørsmål engang. Stort sett er det den samme som må ta oppvasken selv om han ikke har lyst til det, men en dag finner han kanskje ut at hvis han skreller potet før middag så slipper han unna etterpå. Jeg lager ikke middag til unger som ikke hjelper til i huset. Guttungen har måttet ta seg en skive i stedet, det går bare et par dager så er han lei... Gud så lei jeg hadde vært av svigermor hvis hun hadde holdt på slik (her er det stikk motsatt). Jeg hadde rett og slett kommet til å eksplodere. Men det virker som samboeren din ikke er ferdig med mor, han er rett og slett vant til at hun hjelper han med alt. Har du råd til å leie inn hushjelp en gang i uka for egen regning uten at han oppdager det? Så kan du trekke fra når du skylder han penger? Han kommer sikkert til å være fornøyd over å ha et ryddig og rent hus (dvs hushjelpen rydder jo ikke da, det må dere gjøre selv). Hvis du ikke gjør noe med dette TS så blir du ikke værende lenge... da må samboer ta alt selv. Anonymkode: 355e8...be3 3
Lou Salome Skrevet 4. februar 2016 #26 Skrevet 4. februar 2016 Kan svigermor komme to dager i uken og stryke og brette tøy, for eksempel? Helt konkret og avgrenset arbeidsoppgave?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #27 Skrevet 4. februar 2016 Det hadde vært kjekt hvis hun kommer og hjelper med konkrete oppgaver, men hun blander seg i alt. I tillegg er hun veldig energikrevende og negativ til ting. Hun kommer når det passer henne og tar seg til rett, kommenterer og klager på ting. Hvis jeg slipper henne in og lar henne å hjelpe så kommer det til å ta helt av. ts Anonymkode: ed4bf...be4
absinthia Skrevet 4. februar 2016 #28 Skrevet 4. februar 2016 Jeg hadde stengt av alle rom jeg kunne stenge av. Guttene kan brette og putte klærne sine i klesskapet, nest minste her, har brettet klær siden han var 6. Mannen din kan strykeskjortene sine selv og dere kan han en timinuttersøkt hver dag med smårydding der alle deltar. Kjøp robotstøvsuger, -det er Guds gave til barnefamilien! Undertegnede bor på urundt en fjerdedel av plassen med 5 bofaste i huset, samt to utflyttede barn, m kjærester og barn som kommer hjemom på besøk og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har det særlig ryddig jeg heller, annet enn rett før vi venter besøk og rett etter helgevasken. Jeg hadde ikke hatt en sjanse i havet til å rekke over 500 kvadrat.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #29 Skrevet 4. februar 2016 Du må slutte å gjøre deg selv til martyr, ts. Slik du beskriver det LAR du dette være ditt problem. Du tillater ungene å la være å hjelpe til. Du har like mye rett som din mann i å bestemme hvor ryddig det skal være, og om dere skal ha vaskehjelp. Og han kan da for faen stryke sine egne skjorter, eller gå over til strykefrie! Slutte å være så jævla pushover! Rydd og vask så DU blir fornøyd, er ikke mannen fornøyd med det, kan han rydde selv. Samme med ungene. Om han synes de skal slippe å hjelpe til, så får han gjøre deres oppgaver. Og du kan påpeke at han gjør dem en bjørnetjeneste ved å ikke lære dem å rydde og vaske og ta vare på et hus. Det er noe man trenger lære før man skal bo for seg selv. På samme måte som man må lære å lage mat og betale regninger. Anonymkode: 9a1a8...00b 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #30 Skrevet 4. februar 2016 Føler absolutt med deg! Vi har 129 kvm og tre barn og jeg holder på å klikke av alt rotet! Vi er altfor lite flinke til å kaste etterhvert, så det hoper seg opp med ting. Vi har nå gjort tre tiltak: - Vaskehjelp hver 2.uke. Det gjør at huset iallefall er rent innimellom, og vi blir tvunget til å rydde før det skal vaskes. - Vi har ei loftsstue som ikke brukes så mye. Der har vi å bestemt oss for å samle en del ting som vi ikke kan kaste, men som heller ikke brukes så mye, f.x barnestoler som kanskje bare brukes når vi har besøk og som tar mye plass i stua. Det gjør at loftsstue blir mer et lager, men vi fant ut at vi heller vil ha et rotete rom, enn at hele huset flyter. Vi får heller forsøke å ha litt orden i rotet der oppe. - Vi gikk gjennom stua og tok en kveld hvor vi kastet en hel del ting som gjorde at det så uteolig rotete ut. Da snakker jeg om en haug med gamle ukeblad etc som ble gjemt "i tilfelle", tok vekk alle bøkene som lå og slengte i bokhyllene (oppå de andre bøkene etc). Det tok bare ei times tid og gjorde at det så bedre ut, selv om det nok ikke gjør ryddemengden mindre egentlig. Anonymkode: 847d7...076
hypes Skrevet 4. februar 2016 #31 Skrevet 4. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ungene virker ufordragelige om de ikke bidrar med noe og jeg synes det er merkelig at ingen av dem har blitt oppdratt til å bidra på noe vis? Din mann er rimelig frekk som tror at du skal sitte på ansvaret. Du sier han bidrar noe, det noe tror ikke jeg er mer enn å kanskje lage middag. Og hvem har jeg følelsen av at sitter med all oppvask+ DU! Tar ungene i det hele tatt og rydder opp etter seg etter de har spist? Begynn å si at du ikke har mulighet, finn på noe med venner. Eventuelt ta med deg felles barn på noe og si at mannen får ordne opp selv. Lag lister over hva som skal gjøres og fordel arbeidet på ungene og mann! DU burde egentlig sette deg på bakbeina og la huset bli slik det blir. At sin svigermor VÅGER (!!!) å kommentere noe slikt... Og at de ikke ønsker vaskehjelp av prinsipp fordi eksen fikk det fint til? Tror det er en fin grunn til at eksen nettopp er det hun er. Hun kom seg vekk fra det verste marerittet noen kan havne i av familie! Nei, de får bidra, og du må sammen med din mann sette opp en uke/måneds-planlegger for hvem som skal gjøre hva og når det skal gjøres. Anonymkode: d60d6...ad0 Kunne ikke sagt det bedre selv!
hypes Skrevet 4. februar 2016 #32 Skrevet 4. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barna er 7, 9, 11 og 12. Han vil at de skal kose seg når de er hos oss, annenhver uke. Det er bare gutter og er vant at både mor og far gjør alt for dem. Han mener at jeg bør la moren hans hjelpe oss. Det er nok hennes ønske, men hun er en person som har ingen grenser og hadde overtatt hele huset. Hun kommer og går når hun vil. Av og til pleier de 2 å handle det vi trenger, feks skap og ting i huset. Det er vanligvis upraktiske ting. Jeg vet ikke. har mest lyst å pakke sammen og bare forsvinne en dag. ts Anonymkode: ed4bf...be4 Denne typen din må vokse opp.. Du blir skikkelig overkjørt her, TS! Hadde han hatt litt respekt for deg hadde han ikke ønsket at moren hans skulle komme å styre på, nei - han hadde unt deg en vaskehjelp. Ikke moren hans?! Ikke bra for verken selvtillit eller helse hvordan du blir behandlet her. Hadde det vært meg hadde jeg tatt sakene mine og dratt.. Sånn du forklarer det mener jeg du har det mye bedre uten ham. Såklart er det ikke lett, du er jo glad i fyren, men sett utenifra.. Huff. 2
regine Skrevet 4. februar 2016 #33 Skrevet 4. februar 2016 Stakkars barn. De tror altså at "hjemme" det er hotell, hvor de serveres mat og rene klær i tillegg til at det er rent og ryddig (sånn ca) rundt dem, uten at de trenger å løfte en finger. Tenker de skal få bombesjokk når de en dag flytter hjemmefra og oppdager at verken kles- eller oppvask forsvinner av seg selv, mat verken kjøpes eller lages av seg selv, og bad etc faktisk må vaskes med jevne mellomrom. Jeg har alltid argumentert overfor eget barn at ingen får betalt for å rydde/vaske hjemme hos seg selv, og det er et felles ansvar at det er levelig for alle i vårt felles hjem. Her måtte ungen pent være med i ukentlig husvask fra h^n var 5-6 år, og etter konfirmasjonen var det slutt på at mor vasket klær og. Som en annen sa, så tror jeg du må slutte å være martyr, TS. Du sier det er hans hus og hans unger - hvorfor er det da DU som har alt ansvar for husarbeid/husholdningen? Hvorfor er det ikke far som selv tar dette ansvaret? Jeg hadde ikke giddet å ha det sånn som du beskriver, og jeg hadde ialler høyeste grad sagt i fra om hvilken urett han begår overfor sine egne barn, som ikke lærer dem å klare seg selv. Dessuten ville jeg definitivt ikke påtatt meg rollen som husholderske - den får han fikse selv. 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #34 Skrevet 4. februar 2016 Hvorfor er det du som vasker klær og styrer for han og hans barn? Han er da en voksen mann! Anonymkode: 4b1df...93b 2
GammelKaktus Skrevet 4. februar 2016 #35 Skrevet 4. februar 2016 500 kvm høres ut som et mareritt, enten så må han og barna ta i et tak eller hushjelp. Ingen vei utenom. 2
Strixvaria Skrevet 4. februar 2016 #36 Skrevet 4. februar 2016 Så slutt å ta deg av ting som innbefatter ungene hans da vel? Det er det første stedet jeg ville ha begynt, både fordi de er hans ansvar, og fordi det er 4 av dem og de er alle i stand til å rydde, vaske osv. på egne rom + gjøre enkle huslige sysler. At far lar dem bo på hotell får stå for hans regning. Slutt å vask klærne deres, badene deres og å rydde etter dem - det er heretter samboerens jobb, ene og alene - så kan han se om han synes det er så kult å leke hotell etter et par samværsuker når det flyter over i huset. Og gjør ikke han eller kidsa det selv, så gjøres det rett og slett ikke. Kanskje ikke like gøy å rote, bruke 2 skjorter om dagen (det er MYE i løpet av en uke - har han en svettesykdom eller er han bare ekstremt forfengelig??) Og sånne som svigermor forandrer seg ikke. De kjerringene der er et mareritt. Spørsmålet du kanskje BØR stille deg er hvilke kvaliteter og fantastiske egenskaper som gjør at du vil tilbringe livet ditt med denne mannen og alt som følger med ham? 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #37 Skrevet 4. februar 2016 Dere har rett. Jeg må slutte å synes synd på meg selv. Fra dagen jeg flyttet hit har jeg blitt behandlet som ,, ingenting,, Fikk aldri kjøpe noe av innredning, puter, gardiner etc selv. Jeg har rett og slett ingen rettigheter her. Svigermor har alltid vært flink til å påpeke te at dette er hans hus og barnas hus og at eldste barnet skal arve det. Hun er veldig nedlatende og derfor kanskje føler jeg at jeg må levere når det gjelder husarbeid. Før har jeg vært glad og blid men nå gråter jeg nesten hver dag. Min samboer forstår ikke hvorfor jeg ikke trives. Vi har god okønomi, friske barn... Jeg føler at det er slutt på alle mine ønsker og drømmer og at jeg lever hans liv. Det p komme seg ut på tur, vekk fra det fremmede huset føles veldig bra, men jeg kan ikke få tur hele tiden heller. Når jeg ser min lille sønn tenker jeg at jeg må bare holde ut, men vet ikke hvordan. ts Anonymkode: ed4bf...be4 1
MapleSirup Skrevet 4. februar 2016 #38 Skrevet 4. februar 2016 12 timer siden, Belladonna skrev: I mitt hus har vi bare valgt å prioritere kos og hygge i steden for slavisk husarbeid. Det tok nesten knekken på meg for en stund siden og jeg bestemte meg for at jeg kun prioriterer det viktigste. Rent kjøkken og bad. Ryddig på stue og soverom. Er det litt oppvask eller noen hybelkaniner gjør ikke det så mye. Det er viktigere at man har det bra og ikke sliter seg helt ut. Da går det ut over humøret for min del. 500kvm er jo en del. Hva med å kun fokusere på de rommene man bruker? I mitt tilfelle har jeg brukt et rom som roterom, hvor alle ting som ikke er i bruk (men som ikke skal kastes) og øvrig rot plasseres. Det kan også være lurt å minimere ting og tang. Hvor mange sett med sengetøy trenger man egentlig? Og håndklær? Skaff vaskehjelp hvis du føler for det! Samme her. Jeg orker rett og slett ikke la presset ta meg... Jeg har kastet/gitt bort/ solgt en haug av ting. Jeg får raptuser innimellom der jeg tar områder jeg selv har lyst til at skal få bedre orden. Ungene er med på ukeshandling og må ta sin del av det umiddelbare (sette på vask, tømme oppvaskmaskin etc). Jeg er ingen husslave og har munnen over vannet Tidligere hadde jeg hushjelp, men jeg trenger det ikke lenger. Nå har jeg 2 damer som vasker ned 1-2 ganger i året. DET er lurt det !! 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #39 Skrevet 4. februar 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har rett. Jeg må slutte å synes synd på meg selv. Fra dagen jeg flyttet hit har jeg blitt behandlet som ,, ingenting,, Fikk aldri kjøpe noe av innredning, puter, gardiner etc selv. Jeg har rett og slett ingen rettigheter her. Svigermor har alltid vært flink til å påpeke te at dette er hans hus og barnas hus og at eldste barnet skal arve det. Hun er veldig nedlatende og derfor kanskje føler jeg at jeg må levere når det gjelder husarbeid. Før har jeg vært glad og blid men nå gråter jeg nesten hver dag. Min samboer forstår ikke hvorfor jeg ikke trives. Vi har god okønomi, friske barn... Jeg føler at det er slutt på alle mine ønsker og drømmer og at jeg lever hans liv. Det p komme seg ut på tur, vekk fra det fremmede huset føles veldig bra, men jeg kan ikke få tur hele tiden heller. Når jeg ser min lille sønn tenker jeg at jeg må bare holde ut, men vet ikke hvordan. ts Anonymkode: ed4bf...be4 Vet du: la det flyte..... Han får oppdra ungene til å rydde etter seg. Når du feks setter på en vask så fyller du så absolutt maskinen, men da med hovedvekt på dine egne klær. Heng opp, legg på plass og la resten være.... Det er ikke din jobb. Du er ikke en Disneyfigur. Når det gjelder innredning så må du presse litt på... Begynne med et hjørne her og et hjørne der. Pakk gamle puter og duker ned i ekser og sett det bort. Mal en stol! bytt ut et par bilder på veggen...Du bor der!! Anonymkode: 8ebe3...a50
Akvarium85 Skrevet 4. februar 2016 #40 Skrevet 4. februar 2016 Min datter på 2,5 år gjør følgende husarbeid her: - Støvsuger konkrete områder (som rundt peisen, smuler under spisebordet, sand i gangen) ved behov. - Hjelper til ved bordekking/avrydding, og med å rydde ut av oppvaskmaskina. - Rydder sine egne leker sammen med oss. - Rekker meg klær når jeg henger opp. - Kutter sopp, squash, banan og andre ikke-harde matemner. (Ikke hver dag selvsagt) - Vasker bort søl (henter klut i skuffen, bruker krakk og fukter den i vasken, og tørker vannsøl/matsøl) når jeg ber om det eller hun søler. - Kaster søppel og kildesorterer (med litt bekreftelse: "ja det er papirsøppel"). Det var det jeg kom på på stående fot. Hun elsker å være med, og bidra. Jeg har en mor som "gjorde alt sjøl", og vasket og styrte for en stor familie fordi det var enklere enn å mase på oss ungene og faren min. Fikk jo sjokk da jeg flyttet hjemmefra og måtte lære meg å vaske! En skikkelig bjørnetjeneste å drive hotell for ungene. Slutt å vær så tafatt TS, nye delte arbeidsoppgaver til ALLE (inkl 3-åringen!), fra mandag, ellers blir det hushjelp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå