AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #1 Skrevet 4. februar 2016 Jeg får det rett og slett ikke til å gå rundt selv om samboer hjelper en del. Vaskerommet er hele tiden fullt og jeg får angst bare av å se på alt rotet rundt. Huset er stort 500 kvm. Jeg virkelig prøver, støvsuger ofte, rydder rundt, bretter klær jevnlig, prøver å holde doskål ren, rydde på kjøkkenet, rydde i skapene. Det forventes av meg at alt skal være ryddig pga akkurat nå er jeg hjemme. Begynner i jobb om to mnd. Det er samboer sitt og hus og etter min mening veldig lite praktisk når det gjelder oppbevaring. Gulvet er massivt tre og utrolig vanskelig å vaske. Det har jeg bare gitt opp og vaske jevnlig 3 store bad er for mye føler jeg. A og til griner jeg og bretter klær ! Vi er 7 stk i huset annenhver uke. Han har barn fra før. De er skolebarn og vi har en felles på 3 år. Jeg føler det er bare skit og rot overalt. Det stinker tiss på toalettene, garderobe er overfylt med alt mulig, vaskerommet fullt, smuler og grisete overalt. For min samboer er vaskehjelp uaktuelt fordi han synes at vi klarer det selv. han hjelper med matlaging, rydder kjøkkenet, vasker gulvet hver tredje uke og vasker toalettet av og til. Det blir enda verre når jeg begynner i full jobb. Gruer meg litt. Hvordan får dere det til ? Anonymkode: ed4bf...be4
Gjest Marsmallow Skrevet 4. februar 2016 #2 Skrevet 4. februar 2016 Hva med barna? Kan de ikke hjelpe til?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #3 Skrevet 4. februar 2016 Må dere bruke hele huset, da? 500 kvm er unormalt stort, selv for en så stor familie. Lås døren til det ene badet, dere trenger ikke bruke alle tre. Steng av rom dere ikke absolutt trenger bruke. Dekk møbler med laken, lås døren, og du slipper støvsuge og vaske. Få ungene til å ta sin del. Det har de bare godt av. Og det er ditt hjem også. Forventer mannen at det skal være gullende rent, får han enten gjøre mer selv, eller akseptere at du skaffer vaskehjelp. Anonymkode: 9a1a8...00b 11
labine Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får det rett og slett ikke til å gå rundt selv om samboer hjelper en del. Vaskerommet er hele tiden fullt og jeg får angst bare av å se på alt rotet rundt. Huset er stort 500 kvm. Jeg virkelig prøver, støvsuger ofte, rydder rundt, bretter klær jevnlig, prøver å holde doskål ren, rydde på kjøkkenet, rydde i skapene. Det forventes av meg at alt skal være ryddig pga akkurat nå er jeg hjemme. Begynner i jobb om to mnd. Det er samboer sitt og hus og etter min mening veldig lite praktisk når det gjelder oppbevaring. Gulvet er massivt tre og utrolig vanskelig å vaske. Det har jeg bare gitt opp og vaske jevnlig 3 store bad er for mye føler jeg. A og til griner jeg og bretter klær ! Vi er 7 stk i huset annenhver uke. Han har barn fra før. De er skolebarn og vi har en felles på 3 år. Jeg føler det er bare skit og rot overalt. Det stinker tiss på toalettene, garderobe er overfylt med alt mulig, vaskerommet fullt, smuler og grisete overalt. For min samboer er vaskehjelp uaktuelt fordi han synes at vi klarer det selv. han hjelper med matlaging, rydder kjøkkenet, vasker gulvet hver tredje uke og vasker toalettet av og til. Det blir enda verre når jeg begynner i full jobb. Gruer meg litt. Hvordan får dere det til ? Anonymkode: ed4bf...be4 Jeg veit åssen du har det selv om vi har mindre hus og er to mindre. Jeg har en plan om å gå gjennom alle rom og hive/gi bort det vi ikke trenger. Kanskje noe du kunne gjort også? Jeg hater i utgangspunktet husarbeid, men når jec setter på radio/"wimpjobbelista"/lydbok så er jeg mye mer effektiv fordi jeg glemmer litt hva jeg holder på med. Og tar meg en liten pause med jevne mellomrom Endret 4. februar 2016 av labine 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #5 Skrevet 4. februar 2016 Vi har et enormt stort, gammelt, erverdig våningshus. Har boareale på nesten 1400 m2 og vi har stengt av nesten 3/4 av huset og likevel har vi vaskehjelp. Med full jobb og fire barn har vi ikke sjans til å rekke over selv. Anonymkode: c72cb...31f 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 Hadde jeg hatt et 500 kvm hus hadde jeg definitivt hatt vaskehjelp.. Altså, 500 kvm!! Jeg klarer ikke engang holde styr på 62 kvm med en ettåring hjemme Anonymkode: c26ca...412 10
Belladonna Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 I mitt hus har vi bare valgt å prioritere kos og hygge i steden for slavisk husarbeid. Det tok nesten knekken på meg for en stund siden og jeg bestemte meg for at jeg kun prioriterer det viktigste. Rent kjøkken og bad. Ryddig på stue og soverom. Er det litt oppvask eller noen hybelkaniner gjør ikke det så mye. Det er viktigere at man har det bra og ikke sliter seg helt ut. Da går det ut over humøret for min del. 500kvm er jo en del. Hva med å kun fokusere på de rommene man bruker? I mitt tilfelle har jeg brukt et rom som roterom, hvor alle ting som ikke er i bruk (men som ikke skal kastes) og øvrig rot plasseres. Det kan også være lurt å minimere ting og tang. Hvor mange sett med sengetøy trenger man egentlig? Og håndklær? Skaff vaskehjelp hvis du føler for det! 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #8 Skrevet 4. februar 2016 Hvor gamle er barna hans? Anonymkode: d6ca0...6dc
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #9 Skrevet 4. februar 2016 Å himmel for et hus! Og himmel for et antall individer i huset! :o Om det ikke er økonomien det står på, skaff dere vaskehjelp. Vi er 3 stykker i en leilighet på 100 kvm, og jeg sliter med å få det til å gå rundt med jobb. Hvor gamle er barna? De burde eventuelt absolutt bidra. At du føler det ikke går rundt er ikke det største problemet slik jeg ser det. Du er alene om ansvaret. Ja, mannen bidrar kanskje, men det virker ikke som om dere egentlig er to om husarbeidet. Om han ikke ser behovet, hadde jeg gjort som jeg gjorde når jeg fikk nok av mannens latskap. Jeg gjorde ikke husarbeid på en uke, og dro til en venn i uke nummer to, hvor mannen var alene hjemme. Mannen innså først da hvor mye jeg egentlig gjør, og hvo ekstremt rotete og ekkelt det blir om jeg ikke gjør alt det "usynlige" husarbeidet. Men helt konkret, hvor gamle er barna og hva mener du de kan bidra med? Enig med en over at å stenge av rom vil være en god ide. For 3 bad er mye å vaske i løpet av en uke... Nå er jeg litt streng på at alle skal bidra, så jeg hadde nok sittet uten oppgaver etter å ha deligert hva jeg mener at barn skal kunne få til! Og eget rom er et must fra de er 4! Vår hadde ingen problem med å rydde, støvsuge og tørke støv på eget rom fra den alderen. Kikker selvsagt over og tar det hun ikke får til, men det sparer meg for mye frustrasjon og et ekstra rom. Men etter å ha gjort det sammen et par ganger, var hun stolt over å ha gjort det selv, og det er en del av arbeid for å få ukepenger. Nå er hun 7 år og kan fint støvsuge leiligheten (noe hun elsker å gjøre), være med å legge sammen egne klær, rydde tingene sine inn på rommet, sortere sko og jakker i gangen, tørke støv etc. Håper det order seg for deg uansett. Kjenner til hvordan husarbeid kan bli en stor del av hverdagen, og du SKAL ha hjelp. Jeg hadde aldri godtatt at ikke barna kunne bidra til det fulle! Anonymkode: d60d6...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #10 Skrevet 4. februar 2016 Dere trenger vaskehjelp eller evt en roomba. Og for meg er det veldig hjelpsomt med lydbok på ørene når jeg gjør husarbeid😊 Anonymkode: 98385...622
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #11 Skrevet 4. februar 2016 Helt enig med AB over, steng av de rommene dere ikke har bruk for. Vi har et mye mindre hus og vi bruker det meste av det, men f.eks. det ene badet skal ikke brukes av oss, bare av gjester. Dermed holdes det stort sett rent og pent. Ene datteren var kjempesur for dette, men da fikk hun muligheten til å vaske badet og jeg fortalte henne at om hun skulle bruke badet så måtte hun vaske det en gang i uka. Da var det et veldig enkelt valg for henne å bruke det andre badet.. På vaskerommet har vi skap fra ikea hvor man sorterer klærne med en gang. Da er det så enkelt at man bare tar den ene kurven som står under "mørk" og hiver i maskina. Tar null tid! Og alle må sortere selv. For meg ble det en helt annen hverdag etter at vi kjøpte disse skapene. Jeg går også hjemme og føler litt på dette at jeg kan jo gjøre det meste av husarbeidet. Men likevel skal man lære ungene til å hjelpe til, så du kan fint lage en liste over tingene som ungene kan hjelpe til med. Men i første omgang ville jeg ha stengt av de rommene som man ikke bruker. Anonymkode: 355e8...be3 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #12 Skrevet 4. februar 2016 Barn kan hjelpe til helt fra de er små! http://www.plusstid.no/Barn-og-familie/Barn/La-barna-hjelpe-til-hjemme Anonymkode: 85d5e...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #13 Skrevet 4. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn kan hjelpe til helt fra de er små! http://www.plusstid.no/Barn-og-familie/Barn/La-barna-hjelpe-til-hjemme Anonymkode: 85d5e...f9b Skulle til å skrive det samme og vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet det i husarbeid-tråder her inne hvor mor klager over at de er så mye å gjøre og så har de barn som er helt fritatt fra å gjøre noen ting kanskje bortsett fra å gå ut med søppelposen. Våre barn har deltatt i det som må gjøres i en familie fra de var små og det har aldri vært noe klaging eller behov for masing eller belønning, det er bare sånn de er vant til at det er. Her vasker vi ikke rundt beina på ungene, nei. Anonymkode: bb4b9...6b8 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #14 Skrevet 4. februar 2016 Vi har råd til vaskehjelp og okønomien er mer enn god nok. Alle barna har eget rom ( 5 stk) og hele huset brukes. Jeg tar ofte svart sekk og kaster alt vi ikke trenger men der hjelper ikke stort. Han bruker 2 skjorter daglig og stryke- haug vokser og vokser.Samboer vil ikke ha vaskehjelp av ren prinsipp pga han og eksen har klart å ha det ryddig og fint. Hans mor er også imot og hun kommer jevnlig med kommentarene at det var mye mer ryddig før. Jeg føler at jeg kommer til å sprekke snart. ts Anonymkode: ed4bf...be4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #15 Skrevet 4. februar 2016 Ungene bidrar ikke med noe. ts Anonymkode: ed4bf...be4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #16 Skrevet 4. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ungene bidrar ikke med noe. ts Anonymkode: ed4bf...be4 Så du går og slaver for en haug med folk? Hvorfor det? Anonymkode: bb4b9...6b8 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #17 Skrevet 4. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har råd til vaskehjelp og okønomien er mer enn god nok. Alle barna har eget rom ( 5 stk) og hele huset brukes. Jeg tar ofte svart sekk og kaster alt vi ikke trenger men der hjelper ikke stort. Han bruker 2 skjorter daglig og stryke- haug vokser og vokser.Samboer vil ikke ha vaskehjelp av ren prinsipp pga han og eksen har klart å ha det ryddig og fint. Hans mor er også imot og hun kommer jevnlig med kommentarene at det var mye mer ryddig før. Jeg føler at jeg kommer til å sprekke snart. ts Anonymkode: ed4bf...be4 Hvorfor kan han ikke vaske og stryke sine egne (og gjerne andres også) klær? Anonymkode: c72cb...31f 13
Lou Salome Skrevet 4. februar 2016 #18 Skrevet 4. februar 2016 Din samboer bør ikke hjelpe til. Han bør ha hele ansvaret, det er hans hus og hans barn. Så kan du fortsette å utføre jobben midlertidig nå, mens du er hjemme, men det bør faktisk være noe du hjelper ham med, ikke omvendt. Dere får sette dere ned og skrive opp daglige arbeidsoppgaver, og ukentlige/månedtlige. Så se hva du bør prioritere nå, hva barna kan hjelpe med, og hva han skal gjøre selv (pluss hva som det er greit at ikke blir gjort). Han må være med på å bestemme dette, og dere må i fellesskap sørge for at det blir rimelig arbeidsmengde på deg. I to måneder. Så må lista omprioriteres når du begynner å jobbe. Derfor er dette en nyttig øvelse nå. Hvis han nekter, spør han: Hva vil du jeg skal hjelpe deg med i dag? Så gjør du det, eventuelt det du ønsker å gjøre + det som MÅ gjøres, dvs middag. 9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #19 Skrevet 4. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungene bidrar ikke med noe. ts Anonymkode: ed4bf...be4 Kan du røpe alderen deres? Anonymkode: d6ca0...6dc
Gjest O.G. Skrevet 4. februar 2016 #20 Skrevet 4. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungene bidrar ikke med noe. ts Anonymkode: ed4bf...be4 Sett dem i jobb, det er deres hjem også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå