Gå til innhold

Lærer, 4 eller 5 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal begynne på GLU 1-7 nå til høsten, dette er siste året studiet fremdles er 4 år, og jeg blir utdannet som adjunkt. Jeg kan også velge å gå fem år, integrert master, og blir da adjunkt med opprykk eller er det lektor? Har hørt at de i barneskolen helst vil ha adjunkter, da disse trenger mindre lønn, men vil jeg kunne få jobb lett i barneskolen med master også, og hva ville du anbefalt meg å gjøre? Vil jo så klart gjerne ha høyere lønn, men lønnen er ikke så viktig for meg og jeg vil heller kunne få jobb på eventuelt drømmeskolen.

Anonymkode: c5279...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt 4 år. Masteren gir deg bare ekstra lønn. 

Anonymkode: 929f7...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til sammen fem års studier (uten master) og er adjunkt med opprykk. Hadde jeg valgt på nytt i dag ville jeg helt klart gått for en integrert master. Selv om jeg klarer meg fint på den lønna jeg har, så er det mye tyngre å eventuelt skulle ta master i voksen alder dersom man ombestemmer seg. Jobber på ungdomstrinnet i Oslo, tipper at rundt halvparten av mine kolleger har master.

Om master lønner seg eller ikke ift. jobbmuligheter kommer nok an på hvor man bor og hva som eventuelt skjer med lærerutdanningen i fremtiden. Barnetrinnet vet jeg lite om, så om det er veldig viktig for deg å jobbe der, så har jeg ikke mange råd å gi, men tror nok du stiller ganske sterkt med master på ungdomstrinnet og vgs.

Anonymkode: d39ac...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskole har jeg inntrykk av at man stiller like sterkt som adjunkt. Ofte etterspør skoler den faglige bredden du får ved å gå fire år, mer enn dybden du får på masteren. Dette kan komme til å endre seg med omleggingen av lærerutdanningen, men om du i utgangspunktet er sikker på å få jobb, ville jeg tenkt det er litt hipp som happ. Om du begynner på 4-årig kan du også senere bygge på til en master :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar vanlig 4-årig adjunkt utdannelse nå vil du senere måtte ta to nye år for å få master da fjerdeåret enten er avsluttende eller begynnelse på master. 

Men du skal begynne. Ta et år av gangen, du må ikke bestemme deg for om du skal ta masterfør siste året. Men du må ha snitt over C for å komme inn på master. Så ta et år av gangen og få snitt over C, så kan du bestemme deg etter bacheloren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ungdomstrinnet må heretter alle som skal tilsettes som lærere i fagene norsk, matematikk og engelsk kunne vise til minst ett års studier (60 studiepoeng) i vedkommende fag. Kravet i dag er minst et halvt år (30 studiepoeng).

https://www.utdanningsforbundet.no/Fylkeslag/Sor-Trondelag/Lokallag/Trondheim/Nyheter/Kompetansekrav-med-tilbakevirkende-kraft-gir-uakseptable-konsekvenser/

Hadde tatt 5 år selv.

Anonymkode: b0c8e...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen, jeg skal som sagt gå 1-7 kl. På VGS og ungdomskolen stiller man ofte sterkest med master, men jeg har hørt at en del lærere sitter med den erfaring at de sliter med å få jobb i småbarnstrinnene med noe mer enn 4 år adjunkt. Nå skal det jo bli skifte i undervisningen ett år etter jeg slutter, så da regner jeg jo med at dette burde endres også, altså at barneskolen ikke gjør forskjell på adjunkt med og uten master, men likevel blir jeg veldig usikker. 

Om jeg tar fire år nå, så vil jo også det bety at jeg må ta + to år senere, så totalt seks istedenfor 5, og jeg regner også med at der vil bli tyngre(et ork som man ikke gidder), å skulle ta masteren etter å ha jobbet noen år allerede. Som noen her skrev så trenger jeg så klart ikke bestemme meg enda, men jeg er nok ganske overanalyserende og tenker alt for mye til tider, liker å ha hele planen klar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv adjunkt og jobber i barneskolen. Det er nok mer attraktivt med en master på vgs ja, evt i ungdomsskolen. Men GLU 5-10 skal være nok for ungdomsskolen.

Det er ganske få på min jobb som har master, og det er ikke noe behov for det heller. Kravene på fks barneskolen er min 30stp i matte, norsk og engelsk (den regelen trer vel i kraft for nyutdannede nå? ). De kan ikke velge en med master til fordel for en uten, bare fordi den personen har en master. Så ingen kan komme og klage på deg at du ikke har master, når du faktisk er kvalifisert.

Jeg vurderte å ta master selv, men droppet det. Jeg var kvalifisert til jobben jeg fikk. Skal jeg ta master i fremtiden blir det kun om jobben trenger det og gir meg muligheten til det. 

At lærerutdanningen blir mastergrad er jo bare et krav fra politikerne. Det er mange, mange lærere som ikke har mastergrad men som er dyktige lærere, og dette vet de som jobber i skolen. De kunne heller gjort lærerutdanningen mer praktisk enn teoretisk syns jeg. I stedet for å bruke ett ekstra år på teori kunne studentene brukt ett ekstra år på praksis med veiledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv adjunkt og jobber i barneskolen. Det er nok mer attraktivt med en master på vgs ja, evt i ungdomsskolen. Men GLU 5-10 skal være nok for ungdomsskolen.

Det er ganske få på min jobb som har master, og det er ikke noe behov for det heller. Kravene på fks barneskolen er min 30stp i matte, norsk og engelsk (den regelen trer vel i kraft for nyutdannede nå? ). De kan ikke velge en med master til fordel for en uten, bare fordi den personen har en master. Så ingen kan komme og klage på deg at du ikke har master, når du faktisk er kvalifisert.

Jeg vurderte å ta master selv, men droppet det. Jeg var kvalifisert til jobben jeg fikk. Skal jeg ta master i fremtiden blir det kun om jobben trenger det og gir meg muligheten til det. 

At lærerutdanningen blir mastergrad er jo bare et krav fra politikerne. Det er mange, mange lærere som ikke har mastergrad men som er dyktige lærere, og dette vet de som jobber i skolen. De kunne heller gjort lærerutdanningen mer praktisk enn teoretisk syns jeg. I stedet for å bruke ett ekstra år på teori kunne studentene brukt ett ekstra år på praksis med veiledning.

Takk for svar, men det jeg egentlig lurer på er om det vil bli lettere i fremtiden (så klart en ingen synske, men vet kanskje litt mer om yrke og hvordan det fungerer) å få jobbe på grunnskolen (1-7 kl) med master, for nå er det slik at de helst vil ha de uten master. Men igjen hadde det vært greit med ekstra lønn, samtidig som jeg ikke vil at ekstra lønn skal gå på bekostning av hvor jeg kan få meg jobb.

Jeg tenker også at etter det nye forslaget til regjeringen ter i kraft vil det bli lønnsendringer, siden plutselig alle lærere skal ha master, kan se for meg at lønnen da blir satt ned for master gruppen, og mest sannsynlig også da vanlig adjunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GLU 1-7. Hvis jeg tar master, og blir lektor. Er det da vanskelig å få seg jobb på barneskoler siden en da er dyrere i drift enn de som er adjunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men det jeg egentlig lurer på er om det vil bli lettere i fremtiden (så klart en ingen synske, men vet kanskje litt mer om yrke og hvordan det fungerer) å få jobbe på grunnskolen (1-7 kl) med master, for nå er det slik at de helst vil ha de uten master. Men igjen hadde det vært greit med ekstra lønn, samtidig som jeg ikke vil at ekstra lønn skal gå på bekostning av hvor jeg kan få meg jobb.

Jeg tenker også at etter det nye forslaget til regjeringen ter i kraft vil det bli lønnsendringer, siden plutselig alle lærere skal ha master, kan se for meg at lønnen da blir satt ned for master gruppen, og mest sannsynlig også da vanlig adjunkt.

Det er vanskelig å si altså.. Jeg tror ikke noen vet helt sikkert enda, da det er helt nytt. Men det er Jo folk uten master som har blitt valgt fremfor folk med master nå om dagen uansett. 

Men om du er usikker, og du kunne tenkt deg å ta en master, så kan du jo likegjerne bare gjøre det. Det er jo "bare" ett ekstra år. Men som sagt så trenger du bare å være kvalifisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...