Gå til innhold

Drømmetydning: 5 år gammel jente med helt ville mareritt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min femåring har helt ville mareritt. Prøver å tyde det, men får ikke mye mening ut av det. I natt drømte hun om at hun satt på ryggen til pappa, men likevel klarte en heks på størrelse med en baby (!) å spise huden hennes to ganger. Heksene bor i rommet ved siden av soverommet hennes, hun kan ikke forstå at de kan få lov til det. Hun drømmer også en del om at ulven kommer og tar henne.

Noen som har en god idé hva det kan være for noe?

Hun har en temperamentfull lillebror på tre, som sover på samme rom. Begge foreldre bor med henne og vi har det egentlig veldig fint. Mannen min jobber deltid og er mye med barna, og det er jeg også. Begge trives godt i barnehagen og er godt integrert. Likevel begynner dette med hyppige mareritt å bli et problem.

Anonymkode: fee51...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke noe vits i å begynne med drømmetydning for barn. Det blir for abstrakt for dem.

Mye mareritt kan relateres til stress, vonde opplevelser.... Prøv en periode med mye ros til barnet, å fokusere mest på det positive. Har ungen det bra i barnehagen? Er det noe som har skjedd i det siste som kan ha vært negativt for barnet? 

Ellers har alle barn mareritt. 

Anonymkode: f9297...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mareritt eller nattskrekk? Altså, får du infoen etterpå eller mens hun er redd og panisk?

Anonymkode: a1753...41e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min femåring har helt ville mareritt. Prøver å tyde det, men får ikke mye mening ut av det. I natt drømte hun om at hun satt på ryggen til pappa, men likevel klarte en heks på størrelse med en baby (!) å spise huden hennes to ganger. Heksene bor i rommet ved siden av soverommet hennes, hun kan ikke forstå at de kan få lov til det. Hun drømmer også en del om at ulven kommer og tar henne.

Noen som har en god idé hva det kan være for noe?

Hun har en temperamentfull lillebror på tre, som sover på samme rom. Begge foreldre bor med henne og vi har det egentlig veldig fint. Mannen min jobber deltid og er mye med barna, og det er jeg også. Begge trives godt i barnehagen og er godt integrert. Likevel begynner dette med hyppige mareritt å bli et problem.

Kansje de kan få hvert sitt soverom? er lillebroren litt slitsom for henne, kansje ?

Anonymkode: 8b64a...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres på en prikk ut som meg da jeg var 6 år og pappa hadde lest noen eventyr for meg som han nok burde ha ventet med.  Drømte om hekser som skulle steke meg i ovnen eller hive meg i en kokende gryte (Hans og Grete), at jeg ble innesperret i et tårn og ikke fikk hjelp av noen til å komme ut (Rapunzel), og at noen prøvde å forgifte meg (Snehvit). Når jeg våknet var jeg livredd, og ville ikke spise frokost fordi jeg mente det var en risiko for at den var forgiftet ;-) Eventyrene i seg selv er jo greie nok, men pappa har alltid fortalt med en enorm innlevelse, og det var kanskje det som gjorde det. 

Anonymkode: 4614a...9e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at det var eventyrene, ja. Hm...takk for råd! Jeg tror nok drømmetydning fungerer fint på barn også - poenget er vel at det er ubevisste bilder. De blir jo utsatt for mye skummelt; jeg synes tom. at ismonsteret i "Frost" er ganske drøy - og jenta mi er selvsagt fan av Anna og Elsa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...