AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #21 Skrevet 2. februar 2016 Kanskje prøvd å ta bildet når katten sitter i vindu i tilfelle du trenger det senere Anonymkode: 9ea91...bd6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #22 Skrevet 3. februar 2016 Nr.1 : KASTRER KATTA DE!!!!!! DET ER JÆVLIG UANSVARLIG Å IKKE GJØRE DET. Nr.2: Chip katten din. Det kan gjøre når den er voksen. Nr 3: Ring kommunen og informer om en av brukerne deres "sett inn navn" har stjålet katten din. Og hør med dem hva de synes du skal gjøre. Er du heldig så kommer hjemmesykepleien med katten tilbake. Og til info, katter flytter frivillig om de har det bedre nye plasser. De er ikke lojale sånn sett. Anonymkode: 4dc5b...7cf 4
LongGone123 Skrevet 3. februar 2016 #23 Skrevet 3. februar 2016 Ja du kan anmelde det. Om dama er ustabil og ikke kan straffes/bøtelegges/domfelles, betyr det ikke at politiet ikke kan gjøre noe. Det har mye tyngde om politiet oppsøker dama og får hentet katten (leste ikke innlegget, så se bort fra denne om katta er tilbake hos deg). Eventuelt kan politiet også gå via familiemedlemmer til denne dama, eventuelt verger, som hjelper til for å unngå at dette skjer igjen. 1
Tvist Skrevet 3. februar 2016 #24 Skrevet 3. februar 2016 Den 1.2.2016 at 1.01, StianEik skrev: Hei! Så jeg vil bare først introdusere meg selv. Jeg er Stian, 18 år gammel og har hatt min kjære katt Misty i 2,5 år nå ca. Hun har alltid vært ute mye og alltid kommet hjem for å få mat og kos. Så flyttet jeg fra der jeg bodde til en ny leilighet i en annen by; som jeg har bodd i før når hun var kattunge. Misty fikk så sitt 2 kull med kattunger, og jeg ga vekk 3 av de og beholdt den ene selv. Så begynte Misty å gå ut litt oftere for å få "pause" fra kattungen, og det la naboen min merke til. (Noter at jeg bor i et lite strøk, og naboen min bor på et omsorgshjem på en måte, men hun er ustabil). Etter 4-5 mnd, så la jeg merke til at Misty var mye nede hos hun naboen på balkongen dems og fikk kos, det i seg selv, er greit nok, det reagerte jeg ikke på. Et par uker etterpå la jeg merke til at Misty fikk mat av naboen, noe som ikke var greit med tanke på at Misty hadde fått en betennelse i tannkjøttet, og kunne bare ha en form for mat, som ble anbefalt av dyrlegen (Trenger ikke gå i detaljer). Jeg ga beskjed til naboen at hun ikke måtte mate Misty med hva enn ho mata henne med (Fiskeboller o.l), fordi Misty kastet opp og skulle ikke ha den maten. Et par mnd etterpå, uten noe trøbbel, bare litt kos der nede, så lå jeg og sov ca kl halv 2 på natta, når jeg hører en stemme i stua si "Hallo?" gjentatte ganger. Så ser jeg da naboen stå i stua mi. (Ja, litt teit av meg å ikke låse døra, men den var knukket og jeg ventet på ny ytterdør.) Jeg stormet ut i stua for å få denne damen ut, og mens ho løp avgårde så sa hun "Jeg skulle bare hente katten din". Dette var vel første varseltegnet. Spol 1 mnd fram i tid, så var det et mønster med Misty, for hun pleide aldri å være ute i mer enn 6-7 timer, men nå var hun borte i 2-3 dager om gangen, som satt meg litt på kanten. Nå har Misty vært borte i 4 mnd, og jeg har leita, hengt opp plakater og hele pakka. Så gikk jeg ut for å ta meg en røyk nå for 20 minutter siden, og gikk for å pisse langs veien, når jeg kikka bak meg opp på vinduet til soverommet til hu naboen som man kan se fra hovedveien, og der satt Misty i vinduskarmen, feitere enn noengang. Det er åpenbart at Misty har vært der i disse mnd hun har vært borte, for jeg har ikke sett henne én gang siden hun forsvant, og jeg er ekstremt mye hjemme og rundt i nabolaget og hjelper de andre naboene mine med forskjellige ting. For øyeblikket er jeg så forbannet at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre, for det er ingen som jobber på omsorgshjemmet/gamlehjemmet, så jeg kan ikke få tak i noen ansatte eller noe slikt. Kan noen hjelpe meg? TL;DR(Too long, didn't read): Nabo stjålet katt, vært borte i 4 mnd, kan jeg anmelde dette, selvom naboen er ustabil og mest sannsynlig utilregnelig for det hun har gjort? Mvh Stian. Takk på forhånd En oppdatering fra deg hadde vært fint. 1
StianEik Skrevet 4. februar 2016 Forfatter #25 Skrevet 4. februar 2016 Den 2/2/2016 at 17.27, AnonymBruker skrev: Kanskje prøvd å ta bildet når katten sitter i vindu i tilfelle du trenger det senere Anonymkode: 9ea91...bd6 Nå vil jeg bare ta å oppklare et par ting her, for noen av de folkene her er jo helt avskrudd, tydeligvis. Den 2/2/2016 at 9.09, AnonymBruker skrev: Enig! TS- damen har selvsagt ikke lov å ta katten din men DU får adoptere den bort til noen som tar ordentlig vare på den! Forkastelig at du slenger katten din ut og bare håper på det beste! Jeg skulle gjerne ha anmeldt TS også for ræva dyrehold. Anonymkode: 9bda6...5c9 For det første. Kattungen er en stor hannkatt som har blitt holdt inne de første 6 mnd. Så slapp jeg ham ut med tilsyn frem til han var 10 mnd. En katt er en kattunge frem til den er minimum 1 år i mine øyne. Han har vært ute mange ganger før, uten noen problemer, så bare slapp litt av og ta en kopp kaffe. Den 2/2/2016 at 9.17, Brimi skrev: Jeg tror du kan anmelde ja, men hvorfor i all verden slapp du ut en kattunge? Da ber du om at den blir borte. Fordi det er en utekatt. Som liker å drite ute og ikke på badet. Katten er godt stor nok til å passe på seg selv ute. (Og notér at det ikke er -40 grader her. Det laveste har vært -5 her jeg bor, ikke antarktis.) Den 2/2/2016 at 9.41, AnonymBruker skrev: å der kom kattehaterne veit du hva TS, ikke hør på de som mener de veit best. men angående hu kjerringa som tok katten din, bank på. når hun åpner så marsjerer du inn og sier at du skal hente katten DIN! si at hun skal slutte med det tullet sitt før du anmelder henne. å du vil komme tilbake gang på gang om det trengs. hun får heller skaffe seg sin egen katt! Anonymkode: 9e2e5...53f For å svare på alle svarene angående Misty. Jeg fikk kontakt med dama en gang i vinduet hennes, og spurte om hun kunne komme ned. Da kikket hun stygt på meg, og tok Misty vekk fra vinduet og lukket det. Jeg ringte så til politiet for å forklare hva som var greia, de forstod og sa jeg skulle komme ned med en anmeldelse dagen etterpå. Jeg prøvde heller å få kontakt med dama igjen, og hun kom ned og snakket med meg. Hun ga meg masse tåpelige unnskyldninger på at ingen katt må være ute om det er under 0 grader, for da kan dem dø. Jeg spurte om hun syns det var greit å ta andre folk sine dyr, og det sa hun seg uenig i. Jeg spurte om jeg kunne komme inn og treffe Misty, og det var greit. Gikk inn døra, plukka katten opp og gikk over gata og inn døra mi. Damen fikk klar beskjed om at hun ville bli anmeldt om jeg så henne med katten min en gang til. Kattungen kom tilbake 25 minutter etter jeg kom inn døra med Misty, så slapp helt av, han ligger å sover på sofaen. Den 2/2/2016 at 17.27, AnonymBruker skrev: Kanskje prøvd å ta bildet når katten sitter i vindu i tilfelle du trenger det senere Anonymkode: 9ea91...bd6 Tok et bilde av Misty når hun satt i vinduet, ja 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nr.1 : KASTRER KATTA DE!!!!!! DET ER JÆVLIG UANSVARLIG Å IKKE GJØRE DET. Nr.2: Chip katten din. Det kan gjøre når den er voksen. Nr 3: Ring kommunen og informer om en av brukerne deres "sett inn navn" har stjålet katten din. Og hør med dem hva de synes du skal gjøre. Er du heldig så kommer hjemmesykepleien med katten tilbake. Og til info, katter flytter frivillig om de har det bedre nye plasser. De er ikke lojale sånn sett. Anonymkode: 4dc5b...7cf Nr. 1: Nei. Jeg kastrerer ikke mine katter, fordi jeg er uenig i å fjerne muligheten til reprodusering for dyr. Om du syns det er så jævlig uansvarlig, så kastrer dine katter, og pass på dine egne dyr, ikke tenk på om kattene mine får unger eller ei. Nr.2: Har aldri hatt behov for det, trenger det fortsatt ikke. Nr.3: Det jobber ingen "hjemmesykepleiere" der. Bare noen damer fra kommunen som popper innom for å sjekke at alle har det greit. Har pratet med 5 av de damene som "jobber" der, men de kan ikke gi meg noe informasjon annet enn at jeg burde ringe politiet. ALL IN ALL. Misty er hjemme, meget fornøyd med å være hjemme, og det er sønnen hennes også. Alt vel, dama blir ikke anmeldt med mindre det må til. Takk for svarene deres 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #26 Skrevet 4. februar 2016 18 minutter siden, StianEik skrev: Nå vil jeg bare ta å oppklare et par ting her, for noen av de folkene her er jo helt avskrudd, tydeligvis. For det første. Kattungen er en stor hannkatt som har blitt holdt inne de første 6 mnd. Så slapp jeg ham ut med tilsyn frem til han var 10 mnd. En katt er en kattunge frem til den er minimum 1 år i mine øyne. Han har vært ute mange ganger før, uten noen problemer, så bare slapp litt av og ta en kopp kaffe. Fordi det er en utekatt. Som liker å drite ute og ikke på badet. Katten er godt stor nok til å passe på seg selv ute. (Og notér at det ikke er -40 grader her. Det laveste har vært -5 her jeg bor, ikke antarktis.) For å svare på alle svarene angående Misty. Jeg fikk kontakt med dama en gang i vinduet hennes, og spurte om hun kunne komme ned. Da kikket hun stygt på meg, og tok Misty vekk fra vinduet og lukket det. Jeg ringte så til politiet for å forklare hva som var greia, de forstod og sa jeg skulle komme ned med en anmeldelse dagen etterpå. Jeg prøvde heller å få kontakt med dama igjen, og hun kom ned og snakket med meg. Hun ga meg masse tåpelige unnskyldninger på at ingen katt må være ute om det er under 0 grader, for da kan dem dø. Jeg spurte om hun syns det var greit å ta andre folk sine dyr, og det sa hun seg uenig i. Jeg spurte om jeg kunne komme inn og treffe Misty, og det var greit. Gikk inn døra, plukka katten opp og gikk over gata og inn døra mi. Damen fikk klar beskjed om at hun ville bli anmeldt om jeg så henne med katten min en gang til. Kattungen kom tilbake 25 minutter etter jeg kom inn døra med Misty, så slapp helt av, han ligger å sover på sofaen. Tok et bilde av Misty når hun satt i vinduet, ja Nr. 1: Nei. Jeg kastrerer ikke mine katter, fordi jeg er uenig i å fjerne muligheten til reprodusering for dyr. Om du syns det er så jævlig uansvarlig, så kastrer dine katter, og pass på dine egne dyr, ikke tenk på om kattene mine får unger eller ei. Nr.2: Har aldri hatt behov for det, trenger det fortsatt ikke. Nr.3: Det jobber ingen "hjemmesykepleiere" der. Bare noen damer fra kommunen som popper innom for å sjekke at alle har det greit. Har pratet med 5 av de damene som "jobber" der, men de kan ikke gi meg noe informasjon annet enn at jeg burde ringe politiet. ALL IN ALL. Misty er hjemme, meget fornøyd med å være hjemme, og det er sønnen hennes også. Alt vel, dama blir ikke anmeldt med mindre det må til. Takk for svarene deres Totalt uansvarlig eier! og jeg hadde lett tatt vare på kattene og du aldri sett de igjen om jeg bodde I nabolaget ditt. Synd for kattene dine at jeg ikke gjør det , men bra for deg. Anonymkode: 9bda6...5c9 8
Gjest Belle âme Skrevet 4. februar 2016 #27 Skrevet 4. februar 2016 http://www.smp.no/meninger/article116315.ece 60 000 kattunger blir født kvart år, 20 000(!) får ein trygg heim! finnast allerede ALTFOR mange katter i Norge! Manhe katter lider ute fordi sånne som deg ikkje kastrerer dem! Kva skjer neste gang får babyer(for den dagen vil faktisk komme.) Og du ikkje får gitt vekk 4 av 7, feks? Skal du drepe 4 uskyldige små, bare fordi du er 'i mot å fjerne muligheten til reproduksjon av dyr'? Eller skal du beholde alle sjølv? Av dei 4, vil minst 1 være ei jente. Kva skjer når ho blir gravid og føder 7 kattunger? Til slutt vil det jo ende i eit galehus?!
Brimi Skrevet 4. februar 2016 #28 Skrevet 4. februar 2016 Vet du hvor mye stress en katt har når den ikke er kastrert? For å ikke snakke om betennelser osv. Ja, jeg synes du er uansvarlig eier når du lar dine egne meninger gå foran velferden til katten. 9
palamina Skrevet 4. februar 2016 #29 Skrevet 4. februar 2016 4 timer siden, StianEik skrev: Nr. 1: Nei. Jeg kastrerer ikke mine katter, fordi jeg er uenig i å fjerne muligheten til reprodusering for dyr. Om du syns det er så jævlig uansvarlig, så kastrer dine katter, og pass på dine egne dyr, ikke tenk på om kattene mine får unger eller ei. Du, nå er dette her litt på sia av at Misty har blitt catnappet og hele den historien MEN her driter du deg litt ut: -Hvis du slipper en kjønnsmoden hannkatt ut døra uten at han er kastrert, da stikker han av før eller siden og blir borte lenge eller for alltid! - Han pisser og driter oppetter vegger og busker og midt på plenen langs reviret sitt (reviret er STORT), og det er naboene sikkert kjempeglade for. Kastrater har ikke behov for å markere, de graver ned dritten sin og tisser diskret. -I tillegg lager han mest sannsynlig et helvete for andre katter i området, han legger seg etter hunnkattene og flyr i trynet på andre hanner på sitt territorium, enten de er fertile eller kastrert. Ukastrerte hanner er en pest og en plage og forårsaker veldig mange antibiotikakurer og sårbehandlinger for oss som eier ofrene. Jeg er dritt lei! Ta ansvar og kastrer de jævla kattene dine, eller flytt til skogs der det ikke finnes folk. 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #30 Skrevet 4. februar 2016 4 timer siden, StianEik skrev: Nr. 1: Nei. Jeg kastrerer ikke mine katter, fordi jeg er uenig i å fjerne muligheten til reprodusering for dyr. Om du syns det er så jævlig uansvarlig, så kastrer dine katter, og pass på dine egne dyr, ikke tenk på om kattene mine får unger eller ei. Nr.2: Har aldri hatt behov for det, trenger det fortsatt ikke. 1. Den ene katten din har allerede reprodusert seg. Mener du seriøst at den skal fortsette med det, helt ubegrenset? Av hensyn til katten?? 2. Da kan du ikke forvente å få tilbake kattene dine dersom de blir borte igjen. Heller ikke få beskjed hvis noe hender med dem, for eksempel at de blir påkjørt. Jeg hadde sympati med deg i starten av tråden, men disse 2 punktene dine får meg til å ønske at noen andre stjeler kattene dine. Til beste for kattene. Anonymkode: 04c05...fba 8
StianEik Skrevet 4. februar 2016 Forfatter #31 Skrevet 4. februar 2016 Har hatt katt siden jeg var liten. Har hatt en hunnkatt og en hannkatt som begge to ble 19 år gamle før de døde av alderdom. Ingen kastrert. Katter ble ikke kastrert for lenge lenge siden, hvorfor skal det være annerledes nå? "Slipper du en kjønnsmoden hannkat ut døra uten at han er kastrert, da stikker han". Jeg hadde en ukastrert hannkatt som bodde med meg i 19 år, og den har aldri stukket av. Han pisser og driter ute, nei huff. Er det han sitt territorie, er det han sitt territorie. Rangering er viktig for katter. Enten dere føler at katter blir lei seg fordi dem ikke blir kastrert, er feil, og frem til noe skjer med mine katter pga at dem ikke er kastrert, vil det aldri skje. Skjønner ikke hvorfor noen gidder å diskutere, tråden er ferdig. Katta er funnet, og har det kjempe fint. Ro ned anklene, folket, for jeg bryr meg virkelig ikke om hva folk mener og syns om meg som eier av katt. Kattene mine har det fint, det er det som betyr noe for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #32 Skrevet 4. februar 2016 33 minutter siden, StianEik skrev: Har hatt katt siden jeg var liten. Har hatt en hunnkatt og en hannkatt som begge to ble 19 år gamle før de døde av alderdom. Ingen kastrert. Katter ble ikke kastrert for lenge lenge siden, hvorfor skal det være annerledes nå? "Slipper du en kjønnsmoden hannkat ut døra uten at han er kastrert, da stikker han". Jeg hadde en ukastrert hannkatt som bodde med meg i 19 år, og den har aldri stukket av. Han pisser og driter ute, nei huff. Er det han sitt territorie, er det han sitt territorie. Rangering er viktig for katter. Enten dere føler at katter blir lei seg fordi dem ikke blir kastrert, er feil, og frem til noe skjer med mine katter pga at dem ikke er kastrert, vil det aldri skje. Skjønner ikke hvorfor noen gidder å diskutere, tråden er ferdig. Katta er funnet, og har det kjempe fint. Ro ned anklene, folket, for jeg bryr meg virkelig ikke om hva folk mener og syns om meg som eier av katt. Kattene mine har det fint, det er det som betyr noe for meg. Du virker jammen ikke mye reflektert eller intelligent. Dessverre finnes det flust av kjæledyreiere som deg, som lar arrogansen sin gå ut over alle andre. Karma, er alt jeg kan si. Anonymkode: 0ac50...59d 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #33 Skrevet 4. februar 2016 Så du mener helt alvorlig at det beste for katten er å bli drektig og føde 2-3 kull hvert år? Virkelig?? Eller kanskje få p-piller så hun får kreft - ikke mye bedre det. Håper kattene blir "kidnappet" av noen fornuftige folk. Anonymkode: 371f2...637 8
Brimi Skrevet 4. februar 2016 #34 Skrevet 4. februar 2016 2 timer siden, StianEik skrev: Har hatt katt siden jeg var liten. Har hatt en hunnkatt og en hannkatt som begge to ble 19 år gamle før de døde av alderdom. Ingen kastrert. Katter ble ikke kastrert for lenge lenge siden, hvorfor skal det være annerledes nå? "Slipper du en kjønnsmoden hannkat ut døra uten at han er kastrert, da stikker han". Jeg hadde en ukastrert hannkatt som bodde med meg i 19 år, og den har aldri stukket av. Han pisser og driter ute, nei huff. Er det han sitt territorie, er det han sitt territorie. Rangering er viktig for katter. Enten dere føler at katter blir lei seg fordi dem ikke blir kastrert, er feil, og frem til noe skjer med mine katter pga at dem ikke er kastrert, vil det aldri skje. Skjønner ikke hvorfor noen gidder å diskutere, tråden er ferdig. Katta er funnet, og har det kjempe fint. Ro ned anklene, folket, for jeg bryr meg virkelig ikke om hva folk mener og syns om meg som eier av katt. Kattene mine har det fint, det er det som betyr noe for meg. De har det kanskje bra fram til de får kreft og andre sykdommer pga du ikke kastrerte. Empatisk er du ihvertfall ikke. Da hadde du ikke latt hannkatten din skade andre katter. 3
StianEik Skrevet 4. februar 2016 Forfatter #35 Skrevet 4. februar 2016 Om jeg er empatisk eller ei har ingenting med hvordan kattene mine har det. Kattene mine er sunne og friske og fornøyde Dette blir siste svaret mitt på denne tråden, ettersom jeg fikk svar på det jeg lurte på, og det eneste som forekommer nå er en hel haug med sutrete mennesker som ikke klarer å passe på sine egne saker. Takk for meg ^_^
Brimi Skrevet 4. februar 2016 #36 Skrevet 4. februar 2016 2 timer siden, StianEik skrev: Om jeg er empatisk eller ei har ingenting med hvordan kattene mine har det. Kattene mine er sunne og friske og fornøyde Dette blir siste svaret mitt på denne tråden, ettersom jeg fikk svar på det jeg lurte på, og det eneste som forekommer nå er en hel haug med sutrete mennesker som ikke klarer å passe på sine egne saker. Takk for meg ^_^ 2 timer siden, StianEik skrev: Om jeg er empatisk eller ei har ingenting med hvordan kattene mine har det. Kattene mine er sunne og friske og fornøyde Dette blir siste svaret mitt på denne tråden, ettersom jeg fikk svar på det jeg lurte på, og det eneste som forekommer nå er en hel haug med sutrete mennesker som ikke klarer å passe på sine egne saker. Takk for meg ^_^ Nei, det har noe med hvordan andres katter har det på grunn av deg. Lite empati fra deg med andre ord. 7
gangnedsol i elg Skrevet 4. februar 2016 #37 Skrevet 4. februar 2016 Det er vel bare et tidsspørsmål når Misty blir svanger på nytt, for nå er jo sønnen hennes kjønnsmoden.... 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #38 Skrevet 4. februar 2016 jeg klarer virkelig ikke å skjønne hva som har gått galt med hodet ditt når du ikke FATTER at det er for mange katter her allerede!! å du sitter der å beskytter det å mener at det er helt greit?? ta deg en bolle å flytt til fjells med katten din du Anonymkode: 9e2e5...53f 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #39 Skrevet 4. februar 2016 Jeg har også hatt katt helt siden jeg var liten. Den som var her da jeg kom til verden forsvant. Ukastrert. Neste, som het Klaus, forsvant. Ukastrert. Simba, som ble 13,5 år før vi måtte ta valget om å avlive. Kastrert. To guttepuser nå, begge 8 år. Kastrert, og er her enda. Det er ikke forsvarlig å la ukastrert katter, både hunn og hann, gå fritt. Se på problematikken per dags dato! Skjønner ikke hvordan du kan forsvare det i det hele tatt å la være å kastrere! Skal ikke synse, men har du ikke råd til å ta vare på dyrene dine, så ikke skaff dem. Anonymkode: d8303...2dd 2
Gjest Belle âme Skrevet 4. februar 2016 #40 Skrevet 4. februar 2016 6 timer siden, StianEik skrev: Har hatt katt siden jeg var liten. Har hatt en hunnkatt og en hannkatt som begge to ble 19 år gamle før de døde av alderdom. Ingen kastrert. Katter ble ikke kastrert for lenge lenge siden, hvorfor skal det være annerledes nå? "Slipper du en kjønnsmoden hannkat ut døra uten at han er kastrert, da stikker han". Jeg hadde en ukastrert hannkatt som bodde med meg i 19 år, og den har aldri stukket av. Han pisser og driter ute, nei huff. Er det han sitt territorie, er det han sitt territorie. Rangering er viktig for katter. Enten dere føler at katter blir lei seg fordi dem ikke blir kastrert, er feil, og frem til noe skjer med mine katter pga at dem ikke er kastrert, vil det aldri skje. Skjønner ikke hvorfor noen gidder å diskutere, tråden er ferdig. Katta er funnet, og har det kjempe fint. Ro ned anklene, folket, for jeg bryr meg virkelig ikke om hva folk mener og syns om meg som eier av katt. Kattene mine har det fint, det er det som betyr noe for meg. Katten til tanta mi var ikkje kastrert, og fekk MINST 2 kull i året. Ho døydde 4 år, totalt utkjørt. Det er IKKJE bra! Samme som at det ikkje er bra for eit menneske å få minst 1 barn i året gjennom heile fruktbarhetstida.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå