Gå til innhold

Kan de ta sparepengene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis sa at jeg bør bruke de 250 000 jeg har på bok til å betale ned lånet snarest, for du vet aldri når staten finner ut at de skal beslaglegges og brukes til å betale ned statsgjeld. Er dette virkelig mulig?

Anonymkode: 57f8b...639

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva snakker du om her? Har du gjeld du ikke har betalt etter avtale? 

Anonymkode: f4ee2...ce4

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du om her? Har du gjeld du ikke har betalt etter avtale? 

Anonymkode: f4ee2...ce4

Jeg har boliglån. Men jeg har også 250 000 oppspart på sparekonto. Spørsmålet er om jeg bør bruke disse asap til å betale ned på lånet. 

Skrevet

Hvilket lån??

Staten kan gå mange veier for å få pengene sine..

Anonymkode: d744d...324

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Staten kommer ikke til å ta sparepengene dine. Du burde derimot investere ca. 150 000 av dem i en bedre sparingsform som f.eks aksjefond eller du kan betale ned på boliglånet hvis renta på boliglånet er høyere enn renta på sparekontoen.

Gjest Lunasama
Skrevet

Den eneste banksparingen som lønner seg å beholde så lenge som mulig er BSU. Mitt råd er å betale ned all gjeld så fort som mulig. Renta på 'høy'rentekonto er mellom 0,5 til 0,7.  Et par år med mindre lån er et par år med renter spart. 

Skrevet

Kompisen din aner ikke hva han snakker om, det er ikke sånn det virker. Staten kommer ikke til å ta pengene selv om du lar dem stå. Dessverrre er ikke de andre svarene som har kommet her spesielt relevante for spørsmålet ditt.

Anonymkode: c8597...748

• Liker 12
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kompis sa at jeg bør bruke de 250 000 jeg har på bok til å betale ned lånet snarest, for du vet aldri når staten finner ut at de skal beslaglegges og brukes til å betale ned statsgjeld. Er dette virkelig mulig?

Han kameraten din - tror han på chemtrails og Illuminati også, eller? Han er i hvert fall litt av en konsporasjonteoretiker :-) 

Nei, staten kommer ikke til å konfiskere pengene dine for å betale ned statsgjeld.

• Liker 24
Skrevet

Nei, staten kommer ikke å ta sparepengene dine. Kameraten din sitter vel nå å ler av hvor lettlurt du er, eller så er han like lett-troende som deg.

Anonymkode: 8e36d...129

• Liker 2
Gjest 2Bhonest
Skrevet

Enten bør du eller "kompisen" din få litt vett inn i skolten.

Skrevet

Røyker denne kompisen? Jeg snakker ikke da om Petterøs :)

Anonymkode: a84eb...a23

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Da jeg gikk på skolen lærte vi et par grunnleggende begreper om økonomi, om statsmakt og politikk. Jeg lurrer på hva folk lærer i dag?

Skrevet

Har du skattegjeld tar staten pengene du har

Betaler du ned på lånet, forlanger de tvamgsalg av boligen 

Staten er den verste du kan skylde penger til 

Gjest chisandra
Skrevet

Selvfølgelig ikke.

Kompisen din - har han flere gode forslag? Kunne vært underholdene hvis du delte de med oss andre. :)

Skrevet

du vet aldri når staten finner ut at de skal beslaglegges og brukes til å betale ned statsgjeld. Er dette virkelig mulig?

Javisst, mulig er det. Hvor sannsynlig det er, kommer an på hvor langt fram en regner og hvordan en tror den økonomiske og politiske utviklinga kommer til å bli.
For et par år siden beslagla staten Kypros inntil 9,9% av bankinnskudda til privatpersoner "med et tastetrykk". Så mulighetene er der. Men pengesedler er heller ikke å stole på. I 1945 sa regjeringa at pengesedlene var ugyldige, lever dem inn så skal du få igjen nye, men mindre jo mer du leverer inn. 
Likevel: betal gjelda heller enn å sitte med sparepenger, det vil nesten bestandig være rett.

• Liker 1
Skrevet

Hvis Norge skulle komme i skikkelig krise er det jo en teoretisk mulighet for at staten kan ta litt av pengene dine. Men med tanke på at vi kom oss gjennom en global finanskrise uten å selv oppleve finanskrise (bare lett nedgang) i 2008 gjør det svært usannsynlig. 

MEN det er et dårlig økonomisk valg å ha så mye sparepenger på konto samtidig som du har boliglån ved mindre du sparer til noe spesielt. 

• Liker 1
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet
1 time siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Han kameraten din - tror han på chemtrails og Illuminati også, eller? Han er i hvert fall litt av en konsporasjonteoretiker :-) 

Knis, du kom meg i forkjøpet med den!

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull og et veldig dårlig råd. Behold pengene på sparekontoen men pass på å få gode renter på dem.

Skrevet
18 minutter siden, Poserose skrev:

MEN det er et dårlig økonomisk valg å ha så mye sparepenger på konto samtidig som du har boliglån ved mindre du sparer til noe spesielt. 

Hvorofor det? Hvis man velger riktig bank får man høyere rente på innskudd enn det man har i boliglån.

Skrevet

Behold noe penger på sparekonto (3-4 mndlønner), men betal nest mest mulig på boliglån. Det lønner seg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...