Gå til innhold

Kresne voksne


Gjest Maikana

Anbefalte innlegg

Gjest Maikana

Jeg er av den oppfatning at man kan lære seg å spise det meste, bare man vil.

Noe av det verste jeg vet er folk som - når du sitter der og nyter mat som du synes er veldig god - bare kommentere at "det der ser utrolig ekkelt ut" eller rynker på nesa for å vise sin avsky eller som nekter å spise mat de blir servert fordi de kanskje ikke likte det som barn. Eller pirker ut grønnsaker av mat de får servert f.eks.

Og når det gjelder "uvanlig" mat (f.eks sushi, thai curries etc) så går det an å smake før man sier at man "liker ikke det".

Kanskje jeg er sær som mener man skal prøve alt minst en gang, men jeg mener at med mindre man har traumatiske opplevelser knyttet til en bestemt type mat (matforgiftning el.lignende) bør man ha et åpent sinn og prøve det meste.

Jeg har inntrykk av at dere her på KG er flinke til å prøve ny mat, eller se etter spennende oppskrifter, men jeg synes støtt og stadig at jeg møter folk IRL som oppfører seg som jeg har beskrevet ovenfor.

Vet ikke helt hva jeg ville med dette...kanskje bare dele noen tanker med andre som vet å nyte god mat? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEg er helt enig med deg.

En ting er at man ikke er så glad i en type mat, men man trenger ikke kommentere det.

Rynking på nesen blir litt for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at man som voksen ikke MÅ noenting. Jeg er enig i at negative kommentarer om mat eller rynking på nesen er en uting, men som voksen forbeholder jeg meg retten til å ikke forsyne meg med mat jeg ikke liker, eller la det ligge igjen på tallerkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Arkana.

Jeg er av den oppfatning at man kan lære seg å spise det meste' date=' bare man vil. [/quote']

Fint for deg. Ikke fullt så enkelt for oss som faktisk får brekningsfornemmelser av enkelte mattyper.

Jeg har ikke valgt å være kresen; tvert i mot skulle jeg virkelig ønske at jeg likte alt, og kunne nyte den maten "alle" andre synes er så god.

Jeg har prøvd å smake, men det er fremdeles en del mat jeg ikke spiser. Får jeg dette servert, legger jeg det diskret til side (uten å si æsj, selvfølgelig).

Jeg er voksen. Jeg spiser ikke noe som byr meg imot fordi andre mener at det er bare å "lære seg å spise det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer aldri at andres mat ser ekkel ut, bryr meg faktisk veldig lite om hva andre spiser, men;

Jeg har en del ting jeg ikke orker å spise, som jeg legger stille og rolig til side om jeg får servert.

Det virker faktisk som den eneste som ikke har noe problem med det er meg selv. (Du måååå smake!! Nei takk, jeg har prøvd å spise reker mange ganger før, og kaster opp hver eneste gang.)

Enig i at det er unødvendig å kommentere hva andre spiser, men da bør det vel gå begge veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg Maikana. Jeg syns det er utrolig irriterende med voksne mennesker som uffer seg ved matbordet, noe jeg oppfatter som særdeles barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at man ikke liker alt, man trenger ikke tvinge seg til å spise noe man ikke liker heller. Men kommentarer og grimaser kan man uten problem la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at det selvfølgelig er opp til den enkelte å la vær å spise akkurat det man ikke har lyst på - men uten å gjøre noe nummer ut av at man synes det er ekkelt.

å sitte og si 'æsj' til mat andre spiser er direkte uforskammet. men jeg synes det er like uforskammet å kreve at andre skal spise samme mat som en selv.

skal jeg være nødt til å sitte og tvinge i meg uapetittelige greier for at du skal kose deg med din mat, er det du som har et problem.

lei av folk som forventer at alle skal oppføre seg på den måten man selv ville foretrukket at de oppførte seg, og som henger seg opp i at folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at det er totalt unødvendig å bry nesa si i hva andre spiser OG ikke spiser!!

å mene noe om andres mat er lavnivå uansett, og å mene noe høylydt om andres mat er enda tåpeligere.

at alt kan tillæres er FEIL!!

og å bry seg med om andre ikke spiser eller liker alt, er minst like tåpelig som å bry seg om hva andre faktisk spiser.

kan vi ikke bare la være å blande oss i ting som ærlig talt er totalt irrellevant for oss??

jeg trenger ikke kommentere maten din, du trenger ikke kommentere det jeg får servert som jeg ikke spiser?

enkelt synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å ikke tåle visse typer mat, og ha noen ting man ikke liker eller har lyst til å smake på, men hvordan i all verden blir noen folk så innmari kresene? Utsagn av typen "jeg skulle ønske jeg ikke var så kresen" får det jo til å høres ut som om det er noe medfødt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å ikke tåle visse typer mat, og ha noen ting man ikke liker eller har lyst til å smake på, men hvordan i all verden blir noen folk så innmari kresene? Utsagn av typen "jeg skulle ønske jeg ikke var så kresen" får det jo til å høres ut som om det er noe medfødt!

De lurer jeg også på. Det er tydelig at dette temaet er et særdeles ømt punkt for de kresne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan i all verden blir noen folk så innmari kresene?

Det kan jo ha mange grunner. Jeg spiser det meste, men enkelte ting kan jeg bare ikke fordra, og jeg trenger ikke spise noe jeg ikke vil. Så finnes det noen som omtrent ikke spiser noenting. Når jeg leser innlegg om mødre som ikke gir barna annet en nugatti for "ellers spiser de ingenting" så tenker jeg at det er nettopp slike mennesker som blir kresne som voksne. Det grunnlaget man får hjemmefra tror jeg er veldig viktig. Om foreldrene gir signaler eller rynker på nesen når det serveres fisk så er det ikke rart ungene tror fisk er vondt. Og når foreldre gir etter når barna skal ha nugatti, så er det ikke rart de aldri lærer seg å smake annen mat.

Men uansett så synes jeg man skal respektere at folk har ulik smak. Det er ikke noe mål i seg selv å spise alt som finnes av mat i verden. Det er veldig irriterende med folk som mener de har fasiten, i dette tilfellet at det å være kresen er noe galt. Jeg synes faktisk det er verre når folk blander seg inn i ting de ikke har noe med. For ærlig talt, du dør da ikke om sidemannen har lagt gulrøttene igjen på tallerkenen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Man kan jo ikke tvinge folk til å spise ting de faktisk ikke tåler, og min oppfatning er at om man har matintoleranse har man kanskje vokst opp med at mat ikke bare er godt. Men jeg er helt enig i at det er skikkelig provoserende når voksne folk må kommentere høylytt og gjentatte ganger at maten er ekkel (jeg bodde i kollektiv med ei på fler og tyve som æsjet seg omtrent annen hver gang jeg lagde mat - alt fra sopp til tunfisk var ekkelt, egentlig tror jeg bare hun liker makaroni - og da er det HUN som har et problem).

Skjønner de ikke at

a) det ikke er bra humor å si at sjampinjong ikke går an å spise, selv om man ler når man sier det og sier det åtte ganger

B) det er DE som framstår som uhøflige og littegrann dumme

c) at jeg plutselig setter dem i samme bås som folk som ser rorbua og beat for beat. ingenting galt i dette, jeg VIL BARE IKKE OMGÅES DERE, I HVERT FALL IKKE PÅ KJØKKENET NÅR JEG LAGER MAT ELLER I STUA NÅR JEG SER PÅ TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lurer jeg også på. Det er tydelig at dette temaet er et særdeles ømt punkt for de kresne.

*Stiller meg i rekken av undrende*

Jeg begynner av og til i fullt alvor å lure på om det er en eller annen slags lidelse? :klø: En ting er å ha et par ting man ikke synes noe om, men når folk kommer med lange lister over ting de ikke under noen omstendighet klarer å spise, da synes jeg det er i overkant sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mat jeg liker.

Jeg ser ingen grunn til å presse i meg mat som byr meg i mot - jeg hadde virkelig ikke likt om gjestene mine dyttet i seg mat de ikke likte, bare fordi jeg skulle bli fornøyd (!).

Jeg spiser ikke fisk, heller ikke for å være høflig.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har noe imot det, men jeg spiste ikke engang fisk da jeg var for liten til å vite hva det var - det er altså ingen "fancy" ting jeg har "funnet på".

Jeg fatter ikke problemet til dere som henger dere opp i de som er "kresne". Det er sikkert endel ting dere heller ikke liker (på andre områder enn mat) - som er merkelig for andre.

Intoleranse er en artig ting. :roll:

Å gjøre grimaser og kommentere at man ikke liker maten, er selvsagt noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

(det er jo forresten et symptom på hvor bortskjemte vi er, da, som både er latterlig kresne OG henger oss opp i sånne bagateller... Er nok en del som ville spist mye rart om man hadde valget mellom å sulte og spise. Og en del som ville flyttet fokus fra andres småfeil til viktigere ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lurer jeg også på. Det er tydelig at dette temaet er et særdeles ømt punkt for de kresne.

Er det noe som tilsier at det ikke er medfødt, da?

Er det noe man velger fordi det er så inmari morsomt å presse i seg mat man får brekninger av, for å tilfredsstille dem som mener at man kan lære seg å like alt?

Jeg sitter aldri og utbasunerer hva jeg liker og ikke liker i forbindelse med et måltid, og er jeg borte, gjør jeg mitt beste for å ikke virke pirkete.

Er det virkelig så vanskelig å forstå og akseptere at folk er forskjellige? Jeg tenker da ikke at andre er sprø fordi de spiser fårikål, noe jeg ikke gjør? Hva med å passe sine egne saker?

Og til teorien om at kresne voksne kun fikk Nugattimat som barn: Feil. Jeg fikk det samme som resten av familien, er den eneste kresne, og har alltid vært det. Foreldrene mine prøvde virkelig, de, men det er faktisk ikke alles kresenhet som er en grille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(det er jo forresten et symptom på hvor bortskjemte vi er, da, som både er latterlig kresne OG henger oss opp i sånne bagateller... Er nok en del som ville spist mye rart om man hadde valget mellom å sulte og spise. Og en del som ville flyttet fokus fra andres småfeil til viktigere ting)

Hvorfor må vi alltid sammenligne oss med det som er så mye verre?

Selvsagt hadde man spist dersom man ikke kunne velge mellom ulike matretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(det er jo forresten et symptom på hvor bortskjemte vi er, da, som både er latterlig kresne OG henger oss opp i sånne bagateller... Er nok en del som ville spist mye rart om man hadde valget mellom å sulte og spise. Og en del som ville flyttet fokus fra andres småfeil til viktigere ting)

:hoho::hoho:

Ja, for de som kommenterer de som er kresne er overhodet ikke latterlige eller henger seg opp i bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...