Gå til innhold

Barn føst i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får moren (som har opparbeidet retten til permisjon i Norge) rett till permisjon og foreldre penger hvis hun skal ha babyen i utlandet? 

Anonymkode: d294d...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får moren (som har opparbeidet retten til permisjon i Norge) rett till permisjon og foreldre penger hvis hun skal ha babyen i utlandet? 

Anonymkode: d294d...382

Her må du gi mer info, for dette er mye det kommer an på. Både land, lengde på oppholdet, grunnet til oppholdet osv. Skal du være mer enn vanlig ferielengde så er også dette ert spørsmål om forsikringer, h ordan barnet blir fulgt opp i forhold til oppfølging på Helsestasjon osv......

Anonymkode: 4b794...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her må du gi mer info, for dette er mye det kommer an på. Både land, lengde på oppholdet, grunnet til oppholdet osv. Skal du være mer enn vanlig ferielengde så er også dette ert spørsmål om forsikringer, h ordan barnet blir fulgt opp i forhold til oppfølging på Helsestasjon osv......

Anonymkode: 4b794...341

Jeg kommer fra et EØS land og vil ha babyen der, siden jeg hørte mye skummelt om det norske barnevernet og vil ikke risikere at babyen min blir tatt fra meg på grunn av at han ikke har sitt eget rom. Jeg vil også flytte i landet med babyen etter permisjonen tar slutt (skal si opp jobben under permisjon). 

Anonymkode: d294d...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra et EØS land og vil ha babyen der, siden jeg hørte mye skummelt om det norske barnevernet og vil ikke risikere at babyen min blir tatt fra meg på grunn av at han ikke har sitt eget rom. Jeg vil også flytte i landet med babyen etter permisjonen tar slutt (skal si opp jobben under permisjon). 

Anonymkode: d294d...382

Om du bytter statsborgerskap så mister du permisjonsfordelene. Og barnevernet er ikke så ille at de tar ungen fra deg pga mangel på soveromm. Det er bare skremselspropaganda. Barnevernet tar kun barnet fra deg om det er fare for barnets liv og helse, som eks at ungen ikke får mat, blir utsatt for vold, foreldre er narkomane, bedriver overgrep osv. 

Anonymkode: 84b0c...7f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du bytter statsborgerskap så mister du permisjonsfordelene. Og barnevernet er ikke så ille at de tar ungen fra deg pga mangel på soveromm. Det er bare skremselspropaganda. Barnevernet tar kun barnet fra deg om det er fare for barnets liv og helse, som eks at ungen ikke får mat, blir utsatt for vold, foreldre er narkomane, bedriver overgrep osv. 

Anonymkode: 84b0c...7f3

Jeg er ikke norsk statsborger, men har bodd og jobbet i Norge i nesten 3 år. 

Anonymkode: d294d...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke norsk statsborger, men har bodd og jobbet i Norge i nesten 3 år. 

Anonymkode: d294d...382

Og når du flytter fra Norge så mister du naturligvis de norske godene. 

Anonymkode: 84b0c...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha bodd i Norge i minst 10 år. Så når du flytter får du ikke penger av norge(heldigvis)

Anonymkode: 87a3d...df3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Svangerskaps- og foreldrepenger under utenlandsopphold i et EØS-land 

Skal du oppholde deg i et EØS-land vil du kunne få ytelsen under utenlandsoppholdet.

Først må du sjekke om du beholder medlemskapet i folketrygden.

Hvis du allerede får utbetalt ytelsen når du reiser utenlands til et EØS-land, beholder du utbetalingen fra Norge også under utenlandsoppholdet. Forutsetningen er imidlertid at du ikke er i arbeid.

Har du opptjent rett til ytelsen fra Norge men ikke påbegynt stønadsperioden før du reiser utenlands til et EØS-land, kan du få ytelsen fra Norge under utenlandsoppholdet. Forutsetningen er at du ikke tar arbeid i et annet EØS-land før permisjonen starter.

Du må gi oss beskjed om hvilket land du skal reise til og hvor lenge oppholdet skal vare. Hvis oppholdet varer lenger enn planlagt må du også gi beskjed om det.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Relatert+informasjon/svangerskaps-og-foreldrepenger-under-utenlandsopphold-i-et-e%C3%B8s-land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får moren (som har opparbeidet retten til permisjon i Norge) rett till permisjon og foreldre penger hvis hun skal ha babyen i utlandet? 

Anonymkode: d294d...382

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke norsk statsborger, men har bodd og jobbet i Norge i nesten 3 år. 

Anonymkode: d294d...382

Du mister godene om du flytter tilbake til eget land ettersom du ikke er norsk statsborger og har kun vært i landet i 3 år. Og barnevernet tar ikke fra deg barnet om han/hun ikke har eget rom. Ta det med ro. I Norge er det helt vanlig at barn deler soverom med foreldrene til de opp mot skolealder til og med om det er lite plass i boligen. 

Endret av Mearrasámi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra et EØS land og vil ha babyen der, siden jeg hørte mye skummelt om det norske barnevernet og vil ikke risikere at babyen min blir tatt fra meg på grunn av at han ikke har sitt eget rom. Jeg vil også flytte i landet med babyen etter permisjonen tar slutt (skal si opp jobben under permisjon). 

Anonymkode: d294d...382

Trodde det var vanlig at babyen sover på samme rom som foreldre en stund. Flere jeg kjenner som gjør det, selv om de kunne plassert ungen på et annet rom. De har ikke fått barnevernet etter seg.

Etterhvert som barnet blir større kan du jo se etter et sted å bo med et ekstra rom. 

Anonymkode: 5a51f...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste babyer i Norge sover på samme rom som foreldrene til de er rundt 9-12 mnd. Noen litt før, noen litt etter. Barnevernet tar IKKE ungen din fra deg fordi h*n ikke har eget soverom. Er du ikke i stand til å ta vare på barnet ditt, mishandler det eller på andre måter vanskjøtter barnet, blir barnevernet koblet inn. 

Anonymkode: 28922...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...