Gå til innhold

Bloggernes privatliv

Gjest Tapet

Hva bør en blogger dele med sine lesere?  

30 stemmer

1. 1. Hva bør en blogger dele med sine lesere?

• En blogger kan dele det de ønsker å dele akkurat da - verken mer eller mindre
      18
    • Bloggere som omtaler kjærester/partnere bør fortsette å gjøre det utover i bloggen
      4
    • Bloggere som har tatt kosmetisk kirurgi har et ansvar om å formidle dette til sine lesere
      10
    • Bloggere med psykiske eller somatiske lidelser må fortelle leserne hva som feiler dem
      2
    • Bloggere bør informere om hvor mye penger de tjener på bloggingen
      7
    • Bloggere som har sprukket på slankekuren sin må fortelle bloggleserne om det
      6
    • Om en blogger går mye opp eller ned i vekt, bør dette omtales på bloggen
      6
    • Bloggere som har begynt å dele informasjon om barna sine, må fortsette med det for alltid
      1
    • Bloggere bør fortløpende kommentere og avkrefte rykter om privatlivet sitt
      5

Anbefalte innlegg

En del av diskusjonen her inne går på ganske private ting bloggere foretar seg. Samtidig inviterer de oss inn i sin private sfære, og deler mye informasjon om privatlivet sitt. Etter hvert føler man at man kjenner bloggerne godt, og ønsker å bli oppdatert på viktige hendelser og hvordan livene deres utvikler seg. 

Derfor spør jeg enkelt og greit:

Hvor går grensen for hva dere mener en blogger burde dele av personlig informasjon? Kjør gjerne debatt på enkeltpunkter. 

Noen eksempler på mulige problemstillinger

Blogger P har hatt en hverdagsblogg lenge, men blir plutselig alvorlig syk. Hvor mye av dette bør leserne få vite om?

Blogger Y legger ut bilder av seg selv på instagram sammen med kjæresten sin. Etter hvert blir det mindre aktivitet med dem sammen på sosiale medier. Bør bloggeren adressere eventuelle spekulasjoner på om det er slutt mellom dem?

Blogger Z har gått mye ned i vekt, men har lagt på seg mye av denne vekten. Til hvor stor grad har leserne av bloggen "rett" på informasjon om hva som eventuelt har gått galt?

Blogger X har (tilsynelatende) gjennomgått kosmetisk operasjon(er). Trenger h*n gjøre rede for disse på bloggen sin? 

Gjort pollen anonym så dere kan være litt ærlige. Håper dere huker av for alt som dere egentlig ville føle dere litt snurte for om folk ikke delte.

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er umulige spørsmål å svare på. Kommer da helt an på bloggkonseptet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo bare snakke for meg selv. Men jeg syns det kommer helt an på bloggens størrelse og fokus. En blogg med få lesere og bortimot null påvirkningskraft trenger ikke å stilles til ansvar på samme måte som toppbloggere som har titusenvis av unike lesere daglig. Og en blogg med hovedfokus på f eks baking trenger selvfølgelig ikke å nevne noe som helst av sitt personlige liv. En blogger som fokuserer mest på utseendet sitt og reklamer mye for sminke/hår bør imidlertid informere leserne sine dersom hun har kunstige attributter som har stor innvirkning for resultatet (f eks hair extensions når man reklamerer for hårprodukter, at man har restylane når man reklamerer for leppeprodukter osv).

En treningsblogg som fokuserer på sunn livsstil og slanking vil jo også høste langt mer troverdighet og seriøsitet hvis de er ærlige om egen vektnedgang/oppgang og hva som driver dem mtp motivasjon. Men f eks en rendyrket mammablogger  eller interiørblogger trenger jo overhodet ikke å informere om hverken treningsprogram eller evt mislykkede slankekurer.

Min personlige mening er at bloggerne selv stort sett legger opp til det som diskuteres om dem.

Endret av Ultiva
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg skulle ønske at kommersielle bloggere sluttet å blogge om sitt privatliv. Hva skal det være godt for? Likevel ser jeg at jo mer man bretter ut, jo flere leser. Sex og skandaler selger, og noen ganger lurer jeg på om bloggere er klar over hvor mange av leserne som egentlig leser bloggen fordi de har moro av andres ulykke og dumskap. Jeg tror prosentandelen ville sjokkere, og når du ser på kommentarfelt og KG så får du intrykket bekreftet. 

Kommersielle bloggere burde ikke handle om privatliv, det blir en eneste stor røre, der bloggere fremstår som venninner i det ene øyeblikket og som selgere i det neste.

Ellers kommer man langt med ærlighet når det kommer til temablogger. @Ultiva har noen gode eksempler i sitt innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de selger godt er jo nettopp venninne-vinkelen. Så man har jo ingenting å tjene på å skjerme seg sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en perfekt verden hadde de ikke delt noe som helst. Privatliv og tid er de mest dyrebare tingene i et menneskets liv. Det var iallfall det en vakker gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfoelgelig opp til hver enkelt. Dessverre tror jeg svaert mange av toppbloggerne ikke tenker paa konsekvensene paa lang sikt. Alder kan vaere noe av aarsaken, men ogsaa fordi de blir avhengig av oppmersomheten og ikke minst alle pengene som ligger i det, F.eks gaar noen potensielle arbeidsgivere inn paa Facebook og snoker. Hadde jeg vaert i deres situasjon kan jeg nevne med navn de bloggerne jeg ikke ville ansatt.

Det kan vaere vanskelig aa knytte nye baand til nye mennesker naar alle har et forutinntatt inntrykk av en. Det gjelder ogsaa de barna til dem som har det som har vaert svaert omdiskutert paa KB. Andre foreldre kan bli skeptiske til at barna deres assosieres med en bloggermor

Kan garantere at mange vil slite psykisk naar blogg bobla sprekker. De har kledd seg helt nakne for verden og det samme gjelder eksponering av barna. Lille Michelle har jo allerede kjent paa det. Anna har sagt at det var noe av grunnen for at hun flyttet utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Miranda16 skrev:

Det kan vaere vanskelig aa knytte nye baand til nye mennesker naar alle har et forutinntatt inntrykk av en. Det gjelder ogsaa de barna til dem som har det som har vaert svaert omdiskutert paa KB. Andre foreldre kan bli skeptiske til at barna deres assosieres med en bloggermor

Dette tror jeg også! De aller fleste har i det minste en viss mulighet til å "reinvente" seg selv på et eller annet vis i løpet av livet. Typisk når de flytter fra hjembyen for å studere og liknende. Får liksom muligheten til å bli seg selv på nytt. :) Mer vanskelig dersom man har delt hver eneste personlig tanke og konflikt man har hatt med hele internett i årevis. 

I tillegg er det jo dette med stalkere, der jeg egentlig ikke tror folk helt skjønner hvor ille det kan bli. Caroline Berg Eriksen har jo  i fotballfruetråden blitt nærmest latterliggjort fordi hun delte en ubehagelig opplevelse om en som kom helt hjem til henne. Det var jo "bare en" og "bare en gang". Å ha en blogg med et par ivrige stalkere blir jo etter hvert som å ha med deg en venn hvor enn du går som hver gang du sier noe sier

AHA! DETTE ER I DIREKTE KONFLIKT MED NOE DU SA EN GANG DA DU VAR LITT FULL OG LEI DEG FOR ÅTTE ÅR SIDEN!

Samtidig tror jeg en del bloggere er så redde for å bli "avslørt" at de legger kortene på bordet selv. Det blir litt slik som Se & Hør har blitt anklaget for å operere, at de ringer noen opp med en sak de har planer om å kjøre uansett, og lurer på om du vil at det skal bli en sak der du står frem og angrer, eller bare en der du er tatt på fersken. Og i den sammenheng mener jeg at det er en interessant diskusjon hva som egentlig er rimelig å kreve av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, Tapet skrev:

Grunnen til at de selger godt er jo nettopp venninne-vinkelen. Så man har jo ingenting å tjene på å skjerme seg sånn sett. 

Ja, BLOGGEREN har alt å tjene på det, mens LESEREN blir lurt, lullet inn i en forestilling om at bloggeren vil deres beste. Jeg er opptatt av å skjerme leseren. Hva slags utbytte har leseren av å lese om bloggerens privatliv, all den tid dette ikke er en nær venninne. "Venninneforholdet" er utelukkende ensidig siden det er bare bloggeren som får utbytte av leseren enten ved at de tjener penger eller ved  nesegrus beundring. Skeivheten i forholdet i seg selv burde fortelle alle og enhver at dette ikke er et ekte venninneforhold. Hvem vil egentlig ha en venninne som bare snakker om seg selv og som hver gang du på besøk steller i stand homeparty slik at du skal kjøpe noe, og gjerne uten at du blir fortalt hva slags vikarierende motiver venninna har for å skryte av varene som selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, CecilieX skrev:

Ja, BLOGGEREN har alt å tjene på det, mens LESEREN blir lurt, lullet inn i en forestilling om at bloggeren vil deres beste. Jeg er opptatt av å skjerme leseren. Hva slags utbytte har leseren av å lese om bloggerens privatliv, all den tid dette ikke er en nær venninne. "Venninneforholdet" er utelukkende ensidig siden det er bare bloggeren som får utbytte av leseren enten ved at de tjener penger eller ved  nesegrus beundring. Skeivheten i forholdet i seg selv burde fortelle alle og enhver at dette ikke er et ekte venninneforhold. Hvem vil egentlig ha en venninne som bare snakker om seg selv og som hver gang du på besøk steller i stand homeparty slik at du skal kjøpe noe, og gjerne uten at du blir fortalt hva slags vikarierende motiver venninna har for å skryte av varene som selges.

Bra sagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
14 minutter siden, CecilieX skrev:

På et eller annet tidspunkt er det nødt til å gå opp for folk at bloggerne er betalt av annonsørene for å være vennene deres. Lojaliteten ligger derfor hos annonsørene. Hadde bloggleserne betalt lønna til bloggerne så hadde det vært en annen sak. Leserne er bare bloggernes kapital i forhandlingene med annonsørene, forhandlingskveg om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg mener bloggerne, som tross alt er sine egne redaktører, skal ha stor frihet til å dele det de ønsker med omverdenen, og til å skrive om det de vil. De bør derimot ikke lyve (om f.eks kosmetiske operasjoner, sponsing, samliv osv osv) når de skriver om ulike temaer, eller når de velger å besvare spørsmål fra leserne sine. Hvis de har temaer der de ikke ønsker å dele sannheten med sine lesere, bør de heller la være å skrive om akkurat dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...