Gå til innhold

Nyresvikt hos katt


Peerlee

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Isabel70 skrev:

Det jeg hadde gjort var å gå over til naturlig mat; råforing og noe menneskemat. Tørrfor kan være direkte skadelig både pga innhold og at det er tørt, noe som går utover nyrene, da katter er tilpasset å få nesten alt vann fra maten. Mine katter som er råforede drikker neste ikke i det hele tatt. Skal du bruke tørrfor så iallefall bløt det opp først. Og unngå flere vaksiner, det belaster nyrene.
Nyrelegen Suzanne Humphries oppdaget at nyrepaseinter ble dårligere etter vaksinasjon:

 

Når det gjelder råforing er det vel og bra, men da må man også presisere at man må ha mye kunnskap for å være sikker på at katten får i seg det den trenger, spesielt når det gjelder en katt med nyreproblemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvist har et veldig godt poeng.
Katter med nyresvikt skal feks ikke ha for mye proteiner fordi det er proteinene og det som bryter ned proteinene som igjen bryter ned nyrene. Ergo; man kan IKKE råfóre nyresviktpus med feks rødt kjøtt.
Menneskemat er som regel fullstappet av salt, noe som igjen er potensielt dødelig for en nyresviktpus. I beste fall kan man bruke litt usaltet ris i kosten til pus fordi det er den eneste korntypen som er lett fordøyelig for katter.

Nyrelegen du linker til er også menneskelege og ikke veterinær. Nyrene fungerer kanskje noenlunde likt på dyr som på mennesker, men resten av systemet er såpass forskjellig at det ikke kan sammenlignes fordi stoffene som bryter ned menneskenyrer er forskjellige fra stoffene som bryter ned kattenyrer. Katter og hunder kan heller ikke sammenlignes selv om de er nyresyke begge to.
Vaksine til nyresyke puser er mye mindre farlig enn potensiell medisinering pga alvorlig sykdom som kunne vært unngått med vaksinasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdiene indikerer alvorlig nyresvikt som egentlig er dialysekrevende. Jeg ville fått repetert blodprøvene for å se om dehydrering kan ha medført til ekstreme verdier, men hvis de fortsatt er like høye er dette en alvorlig tilstand, dessverre. Rådfør deg med dyrlegen om den beste behandlingen for katten din :(

Anonymkode: b678a...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen til  min mor fikk fullstendig nyrekollaps. Han ble veldig syk og hadde store smerter. Først trodde dyrlegen at det var en kraftig hårpølse eller lignende som satt fast i magen, så han sendte hjem pus som da ble liggende med fryktelige smerter et par dager til fordi de skulle "vente og se". Ved andre dyrlegebesøk kom det frem at han visstnok hadde de mest ødelagte nyrene dyrlegen hadde vært borti (jeg aner ikke hvordan undersøkelsen artet seg), og det endte med avliving. :( 

Han hadde hatt problemer med urinveiene før og fikk bare spesialmat, men det gikk tydeligvis ikke bra likevel og måtte ha skjedd over tid. Mor fikk veldig skyldfølelse og klandrer seg selv fordi pus var veldig ivrig etter å spise blomster, og hun hadde stående noen som er giftige for katter, som hun nå har kastet ut.

Jeg får litt vondt av å lese denne tråden fordi jeg tenker at han kanskje kunne vært reddet og fått et godt liv. Kanskje vi ikke burde gitt ham opp så fort. :( 

Anonymkode: ba178...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig nyrekollaps er nok ett hakk lenger enn nyresvikt stadium 4, som er det verste stadiet i nyresvikt. Det kunne kanskje gått bra om pusen deres hadde fått nyretransplantasjon, men jeg aner ikke om de i det hele tatt gjør det fordi du da må ha en annen katt som skal avlives som i tillegg passer til din pus, i nærheten.
Vår gamlepus er enn så lenge i stadium 2, men veldig frisk, så i teorien kan hun både bli bra igjen og bli kjempedårlig når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å redde min pus,nyresvikt pga kattemat kjøpt i butikk. ( Mye salt i den maten for små nyrer, er FY FY)

Fikk intavanøs, medisin og spesialfor-klarte å redde henne. Får kun mat fra dyrebutikk nå. Lever og har det bra.

 

 

( spydde skum og pelsen var våt )

Anonymkode: 90540...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Min kjære pus mått dessverre bli avlivd for snart 2 uka siden :'( Det e den vondeste smerten i hjerte mitt :( 

En kveld så samboern min at hu datt sammen i krampa, æ fikk panikk å trudd hu kveltes. Stakk fingran min i halsen på a, så hu beit å satt bom fast i fingern min, som tyde på at hu rett å slett ikke hadd nå form for kontroll over sæ sjøl :( Hu kom sæ fort etter krampan, kosa me oss å sin beste venn/bror. Men vi skjønt no at hu hadd virkelig vondt, å fikk hu t dyrlegen. På tur t dyrlegen va hu helt rolig, kosa sæ veldig i fanget mitt (Nåkka hu aldri har gjort før. Hu hate å kjør bil, hate buret sitt. Men den kvelden va det helt Ok). Virka som hu va lettet over å få dra t himmelen <3 Dyrlegen sa også at no va det på tide å la hu få gå. 

Det gjør enda vondt, å tru nokk aldri æ klare å kom over den her sorgen sjøl om æ veit at hu har det my bedre no <3

Men det som å gjør ufattelig vondt e hennes beste venn/bror som enda sørge veldig, å vil ikke spis nå my, å vil bare ligg i senga vorres å sov, å går ellers rundt omkring i huset å mjaue å leite etter søstra si :( Sjøl om vi har en katt å en hund t. Den andre katta e ikke nå trøst for han, å hund sørge sjøl (men spise godt me mat). 

E det nånn som har nå tips om ka æ kan gjør for at sorgen ska bli litt lettar for han? Føle vi har prøvd det meste. Masse masse kos å oppmerksomhet å godis. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...