Gå til innhold

Nyresvikt hos katt

Peerlee

Anbefalte innlegg

Peerlee

Hei. Katten min på snart 7 år har fått påvist nyresvikt. Hun har veldig høye nyreverdier. Urea var på 77, og kreatinin på 575. Tror det var det dyrlegen forklarte meg. Etter å ha hørt at det var nyresvikt så datt jeg litt ut. 

Jeg virkelig elsker katten min, og vil gjøre alt for at hun skal leve ett godt liv. Og vil prøve alt før jeg velger siste utvei.

Lurer på om noen her inne har opplevd dette? Og om noen her vet hva jeg kan gjøre for å "behandle" sykdommen? Dyrlegen min skal bestille opp nyre for på mandag. Men et det noe annet enn dette jeg kan prøve? Har jo lest på nett at en katt med nyresvikt kan leve godt i noen år, så jeg trenger tips før jeg som matmor drukner i sorgen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skywise

Katter kan leve i mange år med nyresvikt på nyrefôr, så du trenger ikke ta sorgene på forskudd. :smilyblomst: Kjenner en herremann som fikk påvist nyresvikt som relativt ung, 6-7 år senere lever han enda i beste velgående og har nok mange år igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peerlee
28 minutter siden, Skywise skrev:

Katter kan leve i mange år med nyresvikt på nyrefôr, så du trenger ikke ta sorgene på forskudd. :smilyblomst: Kjenner en herremann som fikk påvist nyresvikt som relativt ung, 6-7 år senere lever han enda i beste velgående og har nok mange år igjen.

Vet du hvilken "behandling" matmor/far gjorde for denne pusen? Katten min er veldig slapp :/ Om jeg bare kan få henne litt mer "tilstede" tenker jeg. Håper at maten dyrlegen skal bestille funker litt. Men må da være noe annet jeg kan gjøre? :)

Er isåfall godt å høre at pusen du kjenner lever ett godt liv til tross for nyresvikt :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Katten til samboeren min fikk nyresvikt, den ble operert. Etter operasjon har den fått spesialfor fra vet, som er beregnet på katter som sliter/har slitt med nyren. Katten lever idag, han er nå 8 år. Det er vel typ 4-5 år siden dette skjedde. Nå må vi bare passe på at han ikke spiser mat med mye salt, men det skal ikke en katt ha mye av uansett. Operasjonen kom på rundt 12.000

Anonymkode: db8c4...f4a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 time siden, Peerlee skrev:

Hei. Katten min på snart 7 år har fått påvist nyresvikt. Hun har veldig høye nyreverdier. Urea var på 77, og kreatinin på 575. Tror det var det dyrlegen forklarte meg. Etter å ha hørt at det var nyresvikt så datt jeg litt ut. 

Jeg virkelig elsker katten min, og vil gjøre alt for at hun skal leve ett godt liv. Og vil prøve alt før jeg velger siste utvei.

Lurer på om noen her inne har opplevd dette? Og om noen her vet hva jeg kan gjøre for å "behandle" sykdommen? Dyrlegen min skal bestille opp nyre for på mandag. Men et det noe annet enn dette jeg kan prøve? Har jo lest på nett at en katt med nyresvikt kan leve godt i noen år, så jeg trenger tips før jeg som matmor drukner i sorgen. 

Katten min levde med nyresvikt i nesten 8 år, den var 7 år da det ble påvist. Katten fikk spesialfor og fikk kun det og av og til fisk. Ingenting annet. Den fikk et for fra Hills som heter i/d. Katten levde godt disse årene, den var mye ute, koste seg inne, aktiv akkurat som før. 

Anonymkode: 7f951...e46

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det kommer jo an på hvor alvorlig det er. Jeg valgte, i samråd med dyrlege, å avlive min katt da hun fikk dette. Mulig behandling er regelemessig dialyse, medisinering og spesialfor. Vi prøvde dialysen en gang, men effekten varte bare noen få dager, så datt hun sammen igjen. Valgte derfor å la henne slippe, siden det ville krevd alt for hyppige veterinærbesøk å fortsette med dette. 

Anonymkode: 0b373...909

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

EvaLena

En jeg kjenner hadde en katt som fikk nyresvikt. Dette skjedde ganske fort og dessverre måtte den avlives 1.5 uke etterpå. 

Dyrlegen advarte mot å bruke mat vi kjøper i vanlige butikker på katter, det er altfor mye salt i det foret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peerlee
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten min levde med nyresvikt i nesten 8 år, den var 7 år da det ble påvist. Katten fikk spesialfor og fikk kun det og av og til fisk. Ingenting annet. Den fikk et for fra Hills som heter i/d. Katten levde godt disse årene, den var mye ute, koste seg inne, aktiv akkurat som før. 

Anonymkode: 7f951...e46

I/D? Må høre me vet på mandag om det er dette foret han har tenkt å bestilt til min pus. Håper virkelig det kan hjelpe. Var katten din slapp og tilbaketrukket i den perioden du fant ut om nyresvikten? Håper virkelig snuppa mi kommer seg med dette foret. Hun har alltid vært en lat katt, men nå synes jeg hun er litt for "lat" :( 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peerlee
4 timer siden, EvaLena skrev:

En jeg kjenner hadde en katt som fikk nyresvikt. Dette skjedde ganske fort og dessverre måtte den avlives 1.5 uke etterpå. 

Dyrlegen advarte mot å bruke mat vi kjøper i vanlige butikker på katter, det er altfor mye salt i det foret.

Var dette akutt nyresvikt? Tror vet sa at min pus hadde kronisk nyresvikt :/ 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peerlee

Det kommer jo an på hvor alvorlig det er. Jeg valgte, i samråd med dyrlege, å avlive min katt da hun fikk dette. Mulig behandling er regelemessig dialyse, medisinering og spesialfor. Vi prøvde dialysen en gang, men effekten varte bare noen få dager, så datt hun sammen igjen. Valgte derfor å la henne slippe, siden det ville krevd alt for hyppige veterinærbesøk å fortsette med dette. 

Anonymkode: 0b373...909

Uff så trist :( 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peerlee

Katten til samboeren min fikk nyresvikt, den ble operert. Etter operasjon har den fått spesialfor fra vet, som er beregnet på katter som sliter/har slitt med nyren. Katten lever idag, han er nå 8 år. Det er vel typ 4-5 år siden dette skjedde. Nå må vi bare passe på at han ikke spiser mat med mye salt, men det skal ikke en katt ha mye av uansett. Operasjonen kom på rundt 12.000

Anonymkode: db8c4...f4a

Vet du hva operasjonen gikk ut på? Hva gjorde de med nyrene? 

Godt å høre at pusen har ett godt liv etter en nyresvikt. Det gir meg håp :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
6 timer siden, Peerlee skrev:

Katten vår har også levd et godt liv med nyresvikt i årevis. Hun hadde også verdier på rundt sju mener jeg da hun fikk påvist det. Hun spiser K/D for (Kidney diet tror jeg det står for). Hun er 14 år og en super pus. Krysser fingrene!

Anonymkode: a0e62...ee1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peerlee
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Katten vår har også levd et godt liv med nyresvikt i årevis. Hun hadde også verdier på rundt sju mener jeg da hun fikk påvist det. Hun spiser K/D for (Kidney diet tror jeg det står for). Hun er 14 år og en super pus. Krysser fingrene!

Anonymkode: a0e62...ee1

Så godt å høre :) Håper virkelig min pus også vil klare dette! Men var katten din slapp og tilbaketrukket i den perioden hun fikk påvist nyresvikt? Er dette noe som kommer seg etter at jeg får prøvd foret som vet skal ordne til meg? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

EvaLena
17 minutter siden, Peerlee skrev:

Var dette akutt nyresvikt? Tror vet sa at min pus hadde kronisk nyresvikt :/ 

Det er jeg ikke 100% sikker på. Den hadde vært veldig tørst i en periode og var svært kresen på all mat. Til slutt tok han en tur til dyrlegen og fikk svar på hvorfor katten var sånn. Dessverre så hjalp ikke nyreforet heller og måtte avlives.

Beklager å måtte si det, men bør forberedt på at det kan gå galt. Går det bra så er det bare en stor bonus til dere begge

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Da min katt fikk nyresvikt leste jeg mye om sykdommen, og forsøkte å lære meg hva de forskjellige verdiene betydde (så godt jeg kunne). Det gav meg en viss trygghet. Jeg fant en del relativt lettfattelig informasjon her. Vi brukte spesialfór i et par måneder før katten ble verre (tror hun da var i stadie 3). Vi fikk tilbud om å prøve en medisin (tror det var Fortekor), men etter å ha vurdert det nøye valgte jeg å avlive.

Det var mange forskjellige grunner til det. Kort fortalt, sånn jeg kjente henne ville hun ikke hatt noen god livskvalitet dersom vi hadde valgt medisinering. Jeg synes også at hun var for syk til å ikke gjøre noe. Vanligvis elsket hun kos, men en av de siste dagene freste hun til meg når jeg gikk forbi henne. Hun trakk seg tilbake, hadde lite energi og labbet bare sakte rundt. I tillegg bodde vi en viss reisevei fra veterinær, så jeg visste ikke sikkert at jeg kunne rekke frem i tide, og jeg har forstått det slik at det kan gå raskt nedover mot slutten.

Jeg tenkte at selv om jeg aldri kan være 100% sikker på at jeg velger det rette, så er det tross alt bedre om jeg sitter igjen med litt tvil, enn at pus går inn i akutt nyresvikt, lider og kanskje dør på egenhånd fordi jeg venter for lenge. Men nå i ettertid har jeg ikke tvil når jeg tenker på det, det var riktig valg for den katten, i den situasjonen.

Anonymkode: 1a81b...0b5

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minya

Gamlepus fikk påvist nyresvikt høsten 2014. Det var mye stress og styr i starten for å finne ut hva som var galt og når vi fikk diagnosen så ble vi jo veldig oppmerksomme på at hun kan bli dårlig og dø når som helst.
Men man skulle tro katta aldri hadde vært syk.
Hun har tilgang til mye vann rundt omkring i huset, tørrfóret er tilpasset nyresituasjonen slik at hun får minst mulig råproteiner samtidig som at det er godt og næringsrikt fór.
Våtfór to ganger daglig for å opprettholde væskebalansen, Pronefra medisin to ganger daglig sammen med mat og Pepcid syrenøytraliserende for å motvirke kvalme.
Hun har holdt seg stabilt på tre kilo i nesten et år, jeg veier henne en gang i uken for å holde øye med vekten. Dropper hun plutselig i vekt, bærer det rett til veterinær igjen.
Hun spiser godt, vasker og steller seg, koser mye og leker til og med littegrann.
Hun får mye våtfór for nyrepuser, Renal Royal Canin og Specific Renal, samt noe våtfór fra dyrebutikk hvor matmor nemsomt sjekker innholdsfortegnelsen før kjøp...
Nyresviktdiagnosen trenger absolutt ikke bety at pus går i pennalet med en gang. Noen nyrepuser lever i mange år med diagnosen, og noen få blir også friske igjen fordi det oppdages tidlig og er av den "riktige" typen.
Men vi er fortsatt forberedt på at Gamlepus kan bli veldig dårlig enten denne uken, neste år, eller om ti år. Man vet aldri.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peerlee

Tusen takk for svar! Det gir meg håp ❤️ Og blir veldig glad på både deg og pusen din sine vegne. 

Vi får som sagt nyreforet innen få dager, da dyrlegen var utsolgt. Men skal også nevne for han de medisinene du gir katten din. Alt må prøves! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minya

Nyrepuser er også svært mottakelige for urinveisinfeksjoner, så hvis pus plutselig begynner å løpe skytteltrafikk mellom dokassa og stua en dag, så bør du haste til veterinær. Det måtte vi gjøre to ganger på tre måneder, med to lange og kjipe antibiotikakurer for pus, men til slutt fikk vi bukt med uvi'en og nå har pus vært uvi-fri siden februar/mars i fjor. *bank i bordet*

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peerlee
2 timer siden, Minya skrev:

Nyrepuser er også svært mottakelige for urinveisinfeksjoner, så hvis pus plutselig begynner å løpe skytteltrafikk mellom dokassa og stua en dag, så bør du haste til veterinær. Det måtte vi gjøre to ganger på tre måneder, med to lange og kjipe antibiotikakurer for pus, men til slutt fikk vi bukt med uvi'en og nå har pus vært uvi-fri siden februar/mars i fjor. *bank i bordet*

Pusen hadde både urinveisinfeksjon og var veldig dehydrert når vi var hos dyrlegen å tok blodprøver osv. Er nå ferdig med antibiotika kur, og hun fikk mye væske i buken fra dyrlegen. Ser nå at hun har kviknet til mere, noe som jeg synes lover godt siden vi enda ikke har fått nyreforet. Krysser fingrene for at foret funker bra, og håper pusen får prøvd de medisinene du tipset om :)

dyrlegen sa også at nyreverdiene kan se høyere ut enn de egentlig er pga urinveisinfeksjonen og det at hu var dehydrert. Så håper virkelig at ting går bra. Får ta en tur tilbake etter noen uker å ta ny blodprøve. Men pusen min er ganske sta, å må derfor i narkose 😫

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 uker senere...
Gjest Hapi

Det jeg hadde gjort var å gå over til naturlig mat; råforing og noe menneskemat. Tørrfor kan være direkte skadelig både pga innhold og at det er tørt, noe som går utover nyrene, da katter er tilpasset å få nesten alt vann fra maten. Mine katter som er råforede drikker neste ikke i det hele tatt. Skal du bruke tørrfor så iallefall bløt det opp først. Og unngå flere vaksiner, det belaster nyrene.
Nyrelegen Suzanne Humphries oppdaget at nyrepaseinter ble dårligere etter vaksinasjon:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...