Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Hei! Jeg har akkurat listet meg inn på forumet her, etter en positiv CBD som viste 1-2 uker i dag morges :hoppendeglad:

Jeg lurer på hva som skjer nå.. Når kontakter jeg legen min? :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Jeg kontaktet legen rundt uke 6 og ba dem sette med opp til kontroll når det "var riktig". Fikk time når jeg er ca 12 uker. Det er fortsatt noen uker til, så det er bare å smøre seg med tålmodighet 😕

Skrevet

Med mindre du vil ha bekreftelse av legen på at du er gravid med blodprøver så trenger du ikke tenke på lege før etter uke 12 :) husk folat :) 

Anonymkode: 42cd3...b62

Skrevet
1 time siden, Hjertesukk skrev:

Hei! Jeg har akkurat listet meg inn på forumet her, etter en positiv CBD som viste 1-2 uker i dag morges :hoppendeglad:

Jeg lurer på hva som skjer nå.. Når kontakter jeg legen min? :) 

Gratulerer! :strix: Ring legen i uke 6 og si du er gravid og hvor langt du er på vei. Så setter de opp en time når de mener det er mest hensiktsmessig. Det er litt ulike prosedyrer rundt omkring i landet. Jeg fikk første time i uke 8. Der ble graviditeten offisielt registrert, jeg fikk helsekort, litteratur og annen informasjon. Så kom jeg tilbake på første kontroll i uke 12 for blodprøver og ultralyd. 

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Tusen takk for svar :) da smører jeg meg med tålmodighet litt til.. Men et annet spørsmål, er jeg uke 4 eller uke 2 nå? :)  (forventet mens er i morgen egentlig). :) 

Skrevet
7 minutter siden, Hjertesukk skrev:

Tusen takk for svar :) da smører jeg meg med tålmodighet litt til.. Men et annet spørsmål, er jeg uke 4 eller uke 2 nå? :)  (forventet mens er i morgen egentlig). :) 

Uke 3-4. Ukesindikatoren viser hvor langt baby "er på vei". Embryoet er nå 1-2 uker gammelt (1-2 uker siden befruktning). Du er to uker lenger på vei, da mors uker regnes fra siste dag i siste menstruasjon. Det regnes alltid 28 dagers syklus, om det stemmer eller ikke (i hvert fall hos min lege, gyn og jordmor, enda jeg sa klart ifra om at min syklus varte lenger).

Gratulerer med graviditet, og lykke til :)

Skrevet
38 minutter siden, lunamuna skrev:

Uke 3-4. Ukesindikatoren viser hvor langt baby "er på vei". Embryoet er nå 1-2 uker gammelt (1-2 uker siden befruktning). Du er to uker lenger på vei, da mors uker regnes fra siste dag i siste menstruasjon. Det regnes alltid 28 dagers syklus, om det stemmer eller ikke (i hvert fall hos min lege, gyn og jordmor, enda jeg sa klart ifra om at min syklus varte lenger).

Gratulerer med graviditet, og lykke til :)

Må bare rette bittelitt på denne. Svangerskapet regnes fra første dag i siste menstruasjon. Det vil si at barnet alltid vil være ca 2 uker yngre enn svangerskapets lengde til enhver tid :) 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Sjela skrev:

Må bare rette bittelitt på denne. Svangerskapet regnes fra første dag i siste menstruasjon. Det vil si at barnet alltid vil være ca 2 uker yngre enn svangerskapets lengde til enhver tid :) 

Hehe, ja, det stemmer selvfølgelig! Hjernen og husken er ikke som den pleide nå med småbarn og baby i hus :laugh: Flott at du korrigerte meg. 

• Liker 1
Gjest Hjertesukk
Skrevet

Tusen takk for oppklaringen :) siste dag i uke 3 i morgen da altså? Og første dag i uke fire på søndag? 

💕

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du vil ha bekreftelse av legen på at du er gravid med blodprøver så trenger du ikke tenke på lege før etter uke 12 :) husk folat :) 

Anonymkode: 42cd3...b62

Dette har leg nylig lest i et tidskrift at varierer fra lege til lege og er ulikt etter hvor i landet en bor. Noen steder ønsker legene og jordmor at en tar kontakt straks en har ennpositiv test. 

Så ts ring til uken og snakk med lege eller jordmor om hvordan praksis er der du bor og ønsker å gå til kontroller. 

Anonymkode: 73e48...9af

Skrevet
8 minutter siden, Hjertesukk skrev:

Tusen takk for oppklaringen :) siste dag i uke 3 i morgen da altså? Og første dag i uke fire på søndag? 

💕

Hvis du egentlig skulle hatt mensen i morgen vil du være ca 4+0 (altså fire fullgåtte uker) i morgen. Hvis du bruker terminkalkulatoren på babyverden, regner den det ut for deg ;)

Skrevet
10 minutter siden, Hjertesukk skrev:

💕

Hvis du forventer mens i morgen er du vel egentlig 4+0 i morgen (kommer litt an på syklusen din). Da er det strengt tatt første dag i uke 5 i morgen, i dag er siste dag i uke 4. Det er litt forvirrende dette her, men 4+2 for eksempel betyr at du har fullført 4 uker og 2 dager - og da er man jo inne i uke 5 - man er ikke lenger i uke 4. Men mange bruker disse begrepene litt feil, så det enkleste er kanskje å regne uker+dager du har fullført, det er også det kalkulatorer på nett vil gjøre, og det er det for eksempel UL vil gi pekepinn på. 

Det enkleste er å google en terminkalkulator, plotte inn når første dag i siste mens var, så vil den si nøyaktig hvor mange uker + dager du har fullført. 

Gjest Hjertesukk
Skrevet
1 time siden, Sisti skrev:

Hvis du forventer mens i morgen er du vel egentlig 4+0 i morgen (kommer litt an på syklusen din). Da er det strengt tatt første dag i uke 5 i morgen, i dag er siste dag i uke 4. Det er litt forvirrende dette her, men 4+2 for eksempel betyr at du har fullført 4 uker og 2 dager - og da er man jo inne i uke 5 - man er ikke lenger i uke 4. Men mange bruker disse begrepene litt feil, så det enkleste er kanskje å regne uker+dager du har fullført, det er også det kalkulatorer på nett vil gjøre, og det er det for eksempel UL vil gi pekepinn på. 

Det enkleste er å google en terminkalkulator, plotte inn når første dag i siste mens var, så vil den si nøyaktig hvor mange uker + dager du har fullført. 

Oi! Takk :) det var en fin forklaring! Jeg har prøvd terminkalkulatorer, men de blir feil da jeg har hatt 37dagers syklus de to siste syklusene. Brukte EL test, så vet at den var for nøyaktig 2 uker siden, i morgen :) 

for om jeg regner i forhold til siste første mensdag så er jeg jo 9 dager lengre på vei enn hva som er reelt? Fosteret er jo fremdeles bare to uker? :) 

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Fikk forresten time til tirsdag, men det var fordi jeg blir permittert under graviditeten fra jobben min (jobber i risikoyrke), får høre hvordan de vil følge meg opp, iogmed at det er forskjeller, som dere sier :) 

Skrevet
42 minutter siden, Hjertesukk skrev:

Oi! Takk :) det var en fin forklaring! Jeg har prøvd terminkalkulatorer, men de blir feil da jeg har hatt 37dagers syklus de to siste syklusene. Brukte EL test, så vet at den var for nøyaktig 2 uker siden, i morgen :) 

for om jeg regner i forhold til siste første mensdag så er jeg jo 9 dager lengre på vei enn hva som er reelt? Fosteret er jo fremdeles bare to uker? :) 

Ja da er det mer riktig å legge på 14 dager før EL. :) så når du er 14 dpo (antall dager etter EL) er du ca 4+0. 

Skrevet
4 timer siden, Hjertesukk skrev:

På noen kalkulatorer kan du velge å beregne fra unnfangelse, så det kan nok funke?

Gjest Hjertesukk
Skrevet
55 minutter siden, Bokdamen skrev:

På noen kalkulatorer kan du velge å beregne fra unnfangelse, så det kan nok funke?

Det fungerte! Men ble samme utregning som jeg allerede har :) beregnet termin er forøvrig 11 oktober! :hoppendeglad:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...