Gå til innhold

tisse på seg under operasjon.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal operere neste uke. Gruer meg. Ikke til operasjonen eller smertene. Har vært igjennom dette 3 ganger før, det er altså min 4. operasjon for samme ting. En "alvorlig" men samtidig enkel operasjon Tar ca 4 timer. Dagkirurgi. 

Det er.. en flau ting jeg ikke tørr å spørre om på sykehuset. 
De forrige gangene har jeg tisset på meg! Får ikke kateter for en så "kort" operasjon. Det er bra, for det ønsker jeg ikke. Men synes det er flaut å våkne opp av at buksa og undertøyet er vått! 
Planen er å ta med meg ekstra undertøy, treningsbukse (identisk til den jeg skal ha på meg under operasjonen) og nattbind. 

Sist så "tisset" jeg igjennom nattbind, så derfor tar jeg med meg nytt undertøy og bukse. Kommer til å være svimmel og uggen, men skal nok klare å skifte uten problemer på toalettet etter oppvåkningen. Tidligere prøvde jeg truseinnlegg - ble vått igjennom. Og en et vanlig bind - tisset igjennom. Så nattbind - tisset igjennom. 
Nå tar jeg med identisk bukse slik at jeg får byttet uten at noen ser det. Har spurt om jeg får posen min av personlige grunner når jeg går på do etter oppvåkningen. Det får jeg lov til. En sykepleier eller noe skal hente den for meg når jeg går på do "for første gang", etter operasjonen altså. 

Men, hvorfor skjer det?! Er det normalt?! 
Jeg sliter med at jeg lekker når jeg nyser. Prøvd å stramme opp nedentil, men ingenting funker. Har kanskje noe som bør sjekkes og behandles, men synes det er flaut. For jeg er overvektig, og tror det kan være grunnen. Men det startet mens jeg var normal vektig. Har slitt med det siden jeg var 12 år. Aldri tisset på meg, ikke om nattne heller. Det bare.. lekker! Før trodde jeg det var nervøs blære, fordi tisse-følelsen kom så fort jeg gikk ut døren. Trodde det var psykisk, men tror det kan ha startet som noe fysisk som har gitt en angst/psykisk. Bruker truseinnlegg daglig fordi jeg er redd for å skvette noen dråper. Men lekker ikke hjemme, kun en gang i blant når jeg nyser. Mest ute, og det kan være psykisk og det at jeg spenner meg.

Anyway. Tørr ikke å dra til legen, for det er så flaut! Jeg er 21 år, ingen barn! Jeg skal ikke ha slike problemer!!!. 
Så til operasjonen. Det er dette jeg gruer meg til. Det å tisse på meg under operasjonen. 
Gråter, for jeg gruer meg sånn. 
Men skal ha alt klart, er forberedt. Men gruer meg fortsatt. Hva om noen ser det!! 

Anonymkode: 63311...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nevne at jeg har utsatt operasjonen en gang. Fordi jeg gruet meg sånn. Kastet opp og fikk panikk. Så mye gruer jeg meg. Får ikke sove, fikk datoen i går og har ikke sovet noe. For meg gruer meg sånn. 

Kateter er uaktuelt frivillig, på grunn av voldtekt. Dette er kanskje også en del av grunnen til at jeg ikke tørr å dra til legen med dette. GU er utenkelig akkurat nå.

Så det er liksom ingen bagatell, det er noe jeg oppriktig sliter med! Dette med tissingen under operasjon. 

ts

Skrevet

Drikk mye mindre det siste døgnet, så blir det ikke så mye i urinblæra. Jeg har operert flere ganger uten kateter og har ennå ikke tisset på meg, men så drikker jeg veldig lite de siste 12 timene.

Uansett, om du tisser på deg igjen, så er de vant med at sånt skjer. Er nok sikkert de som gjør andre ting også i narkose. 

Det går bra, ikke bekymre deg 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)

Grunnen til at mennesker kan oppleve å få vannlating under operasjon er fordi narkosen paralyserer musklene i kroppen din. Det vil si at de blir helt slappe og derfor renner urinen ut. Dette er grunnen til at man som oftest får beskjed om å faste før operasjoner. Har du ikke fått beskjed om å faste tidligere?

Uansett så kan jeg trøste deg med at både kirurgene, sykepleierne og legene garantert har sett det samme (og enda verre ting) før, så du har ingen grunn til bekymring selv om jeg forstår at det er ukomfortabelt for deg :)

Endret av Tirilns
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet

Dra på apoteket og kjøp inkontinensbind. Det holder mye mer væske enn vanlige bind. 

• Liker 1
Gjest cheshirecat
Skrevet
1 minutt siden, Ravna skrev:

Faster du de siste 12 timene? Det inkluderer også drikke. Viss du er tørst når du kommer dit kan du få veneflon for væske. :) 

What? Klare væsker frem til 4t før operasjon er vel normen?

Skrevet
1 minutt siden, cheshirecat skrev:

Det har litt med hva type operasjon en skal gjennom. Vanlige bind hjelper ikke de er ikke beregnet for annet enn mensen. Apoteket har det du trenger.

Skrevet

Det er mye med kroppen vår og dens funksjoner som er flaut, men leger, sykepleiere og helsepersonell tenker ikke slik. Be om en vurdering for det at du lett tisser på deg.

Anonymkode: 56298...b3a

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, cheshirecat skrev:

ikke i narkose, vel? Der gjelder regelen ingen drikke eller mat etter klokken 12 om natten. Vet ikke hvorfor akkurat klokken 12. Man skal ikke drikke vann heller. Viss du er så tørst så må du velge mellom å tisse eller ''tørste''.

Skrevet
12 minutter siden, EvaLena skrev:

Drikk mye mindre det siste døgnet, så blir det ikke så mye i urinblæra. Jeg har operert flere ganger uten kateter og har ennå ikke tisset på meg, men så drikker jeg veldig lite de siste 12 timene.

Uansett, om du tisser på deg igjen, så er de vant med at sånt skjer. Er nok sikkert de som gjør andre ting også i narkose. 

Det går bra, ikke bekymre deg 😊

De siste to gangene drakk jeg ikke en skvett med drikke på minst 15 timer. 
Jeg skylte munnen i vann og spyttet det ut hvis jeg ble tørr i munnen. Men svelget ikke vann i det hele tatt. Prøvde stikkpiller sist, i stedet for å svelge smertestillende 1 time før operasjon. En time før skal jeg ta vanlig ibux og paracet med et halvt glass vann. Denne gangen skal jeg også bruke stikkpiller, for å unngå å må drikke den lille slurken med vann for å svelge tablettene. 

Så forstår ikke hvorfor jeg tisser på meg! 
Blæren skal jo være tom. Jeg tømte meg helt og rett før så kom det ikke en dråpe en gang, for jeg hadde ikke noe urin igjen i blæren. Det som er så ufattelig rart, for jeg drikker absolutt ingenting for å unngå at dette skjer. 

Kan nevne at jeg har en ganske liten blære. Føler jeg selv ihvertfall. 

ts

Skrevet

I første omgang: gå på apoteket, kjøp deg Tena Lady. Tena Lady er beregnet for urin, noe bind ikke er. Du kommer nok til å tisse igjennom et nattbind også. Tena Lady fåes i forskjellige størrelser, ser ut som et litt større bind. Ikke drikk noe fra midnatt dagen før du skal opereres (faste fra midnatt).

I andre omgang: ta tak i problemet ditt. Legen vil ikke synes dette er flaut på noen måte, de er vant til sånt, og det er jobben deres. Kontakt fastlege, beskriv problemet og be han henvise deg videre. Fastlegen trenger ikke å utføre noen undersøkelse på deg, det holder med en samtale og ei henvisning. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Ravna skrev:

Faster du de siste 12 timene? Det inkluderer også drikke. Viss du er tørst når du kommer dit kan du få veneflon for væske. :) 

Alle operasjonene jeg har vært gjennom kan man drikke vann inntil to timer før operasjonen.

Skrevet

Jeg jobber som renhold på operasjonsavdeling, og kan si at dette er VELDIG normalt :) Ingen som bryr seg om dette. Unnskyld hvis dette her har skjedd noen før: men er nesten værre når noen spyr.. (For oss som er renhold altså) Og det skjer også ofte! 

Anonymkode: 2a6d4...1ce

Skrevet
14 minutter siden, Ravna skrev:

Se svaret mitt over. Men ja, jeg holder meg helt unna drikke. Jeg drikker ikke en dråpe på minst 15 timer. Jeg starter litt "før" 12 timer, for å være helt sikker på at blæren er tom, for å unngå dette problemet. 
Jeg svelger ikke noe drikke, og jeg spiser ikke heller. Jeg spiser en god og mettende frokost + middag, slik at jeg holder ut fastetiden og noen ekstra timer. Dette har gått helt fint tidligere, og kommer til å gjøre dette nå også. 

Har hatt 6 (tror jeg, eller flere. husker ikke :P ) små-operasjoner på ca 1-2 timer i narkose også. Tisser på meg da også. Jo lengre operasjon, jo mer "tisser" jeg. 
Denne operasjonen er en av de store som jeg har hatt før. Og de varer rundt 4-5 timer. 

12 minutter siden, Hulderen skrev:

Dra på apoteket og kjøp inkontinensbind. Det holder mye mer væske enn vanlige bind. 

Takk for tipset! Det må gjøre. Det har jeg ikke tenkt på før. 
Har ikke noe problem å kjøpe slikt hos apotek. Kun lege som må undersøke meg som er flaut og ekkelt. For de på apoteket vet ikke om jeg kjøper det til meg selv, mamma, bestemor eller naboen. Så da går jeg inn med hodet hevet og tenker "lat som at du kjøper til noen andre" og da går det bra. Et lite tips til de som synes det er flaut å kjøpe div ting hos apoteket :fnise:

ts

Skrevet

Ingen slipper inn på en operasjonsstue på dagkirurgi eller andre steder og får full narkose i fire timer, i sitt eget tøy! Her er noe du må redegjøre for nærmere. 

Er dette et reelt problem, så skaff deg en Tena Lady buksebind. Gå til en bandabutikk eller et apotek og spør etter en prøve, det får du gratis. 

Anonymkode: 6967d...54c

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen slipper inn på en operasjonsstue på dagkirurgi eller andre steder og får full narkose i fire timer, i sitt eget tøy! Her er noe du må redegjøre for nærmere. 

Stusset også litt på det...

Men ville kateter vært så ille da? I forhold til den følelsen du har nå?
Evt. kan du spørre om de kan engangskateterisere deg rett før operasjonen. Det er ikke så ille å få permanent kateter heller, men engangskateter er en lek, og raskt overstått.

Anonymkode: b82ea...7cc

Skrevet

Du får gratis prøver på inkontinensbind på apoteket, så da kan du få med deg noen i ulik størrelse. Dessuten har de inkontinensbind på ethvert sted hvor de opererer, så du kan bare spørre etter et når du klargjøres til operasjon. Ikke flaut, sykepleiere møter pasienter med ulike plager daglig. (Ikke velg et som er for lite. Du får endel væske intravenøst under operasjonen, og det må stort sett ut igjen)

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Roseh skrev:

ikke i narkose, vel? Der gjelder regelen ingen drikke eller mat etter klokken 12 om natten. Vet ikke hvorfor akkurat klokken 12. Man skal ikke drikke vann heller. Viss du er så tørst så må du velge mellom å tisse eller ''tørste''.

25 minutter siden, skruf skrev:

I første omgang: gå på apoteket, kjøp deg Tena Lady. Tena Lady er beregnet for urin, noe bind ikke er. Du kommer nok til å tisse igjennom et nattbind også. Tena Lady fåes i forskjellige størrelser, ser ut som et litt større bind. Ikke drikk noe fra midnatt dagen før du skal opereres (faste fra midnatt).

I andre omgang: ta tak i problemet ditt. Legen vil ikke synes dette er flaut på noen måte, de er vant til sånt, og det er jobben deres. Kontakt fastlege, beskriv problemet og be han henvise deg videre. Fastlegen trenger ikke å utføre noen undersøkelse på deg, det holder med en samtale og ei henvisning. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som renhold på operasjonsavdeling, og kan si at dette er VELDIG normalt :) Ingen som bryr seg om dette. Unnskyld hvis dette her har skjedd noen før: men er nesten værre når noen spyr.. (For oss som er renhold altså) Og det skjer også ofte! 

Anonymkode: 2a6d4...1ce

Takk gud. Jeg har ikke spydd etter en operasjon enda, så det er bra :fnise:

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette et reelt problem, så skaff deg en Tena Lady buksebind. Gå til en bandabutikk eller et apotek og spør etter en prøve, det får du gratis. 

Jeg får lov til å ha på min egen bukse. Så lenge den ikke er stram rundt magen eller skitten. 
Den er alltid nyvasket og joggebukse. 

Jeg må ha på en skjorte fra sykehuset. Operasjonen er i hodet, alle operasjonene mine har vært det. Bortsett fra foten etter at den ble brekt, da hadde jeg ikke på bukse i det hele tatt og var 7 år. Husker det ikke, men har sett bilder :P 

Så jo, jeg får lov til å ha på min egen bukse, men ikke noe av "mitt" på overkroppen. Alt på overkroppen skal av, BH også, også får jeg ei syke-skjorte jeg skal ha på meg under operasjonen.
Har hatt utallige operasjoner, mange "små" og en god del store som den jeg skal ha nå. Og har alltid fått lov til å ha på min egen bukse. Får det nå også, for jeg spurte for sikkerhetsskyld, før operasjonen ble flyttet på grunn av nerver. Nå skal jeg opereres om en uke, gruer meg. Men takk til dere her på KG så er det litt lettere nå. 

De siste ca 5 operasjoner, to store og en del små, sikkert glemt noen. Har vært på dagkirurgi, inn om morgningen, hjem rundt ettermiddagen. Dette har da vært siden jeg var 18 år ihvertfall, og har vært alene. Da jeg var yngre så ble jeg værende over natten, sikkert på grunn av at jeg var så ung. Husker ikke så mye av de gangene. Men siden jeg var 18 så har jeg fått lov til å ha på meg mine egne klær nedentil. Kan være noen ikke får lov på grunn av at de må ha kateter f.eks, eller fordi de skal operere i mage-området eller lengre ned. 
Jeg skal opereres i hode-området, altså hodet ikke noe lengre ned, og det har jeg alltid gjort og har alltid fått lov til å bruke min egen bukse.

Håper jeg forklarte det godt nok nå :fnise:

ts

Skrevet

Gå til legen og bli henvist videre for lekasje problemene. Undersøkelsene tok jeg på KK på Haukeland i Bergen. Fikk operert inn et bånd som holder urinrøret oppe. Fikk et nytt liv etterpå. Jeg slet med å fylle opp urinblæren min. Drakk nesten ikke noe, da jeg tisset på meg. Så når jeg måtte drikke en god del vann kom det ikke mange dråper ned i blæren.

Lykke til med operasjonen.

Anonymkode: 9725d...a94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...