Gå til innhold

Hvordan takke nei til bursdagsselskap når man ikke vil fortsette vennskapet?

Yrre

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge prøvd å bryte med en venn som jeg ikke lenger ønsker kontakt med. Kort fortalt snakker hun ofte nedsettende om andre, gjerne felles venner, noe som er ekstremt ubehagelig å forholde seg til. Om man ikke deltar på venninetreff med henne og hennes venner, blir man raskt kveldens baksnakking tema. Etter en ubehagelig konfrontasjon (en av mange i en årrekke) rant begeret mitt over, og det har gått noen måneder uten at vi har hatt kontakt. Håper på at det såkalte vennskapet vil "fade ut", men er stadig redd for en ubehagelig sms eller telefon fra henne. Det ville selvsagt vært mest ryddig og realt å ta et oppgjør med henne, men denne vennen er jeg nesten litt redd for. Hun er ekspert på å sette ut folk, manipulere og få det som hun vil. Nylig fikk jeg en invitasjon fra felles bekjente (venner jeg har blitt kjent med via henne) til å være med å arrangere en overaskelses bursdagsfeiring for denne vennen. Vil selvsagt ikke delta, og heldigvis bor jeg også på en annen kant av landet. Hvordan kan jeg takke nei på en høflig måte, uten å gjøre saken værre? Vet fra erfaring at uansett hvor hyggelig eller høflig man avslår, så blir det møtt med mistenksomhet og sure miner. Skal jeg bare avslå uten å skrive noe? Dette er jo folk jeg ikke lenger ønsker kontakt med, og de er også en av grunnene til at jeg har flyttet til en annen by. Hele greia gjør meg uvel. Tusen takk for innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bare sagt at jeg dessverre ikke hadde mulighet til å være med. 

Anonymkode: c3397...9d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er opptatt og har ikke anledning, så enkelt er det. Du skylder ikke noen andre å forklare deg nærmere. 

Så lenge du ikke er direkte uærlig så ser jeg ikke noe problem med å tåkelegge forklaringer i slike situasjoner. Denne typen mennesker er det ikke sunt å ha kontakt med. 

Anonymkode: 714f9...d60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver "skal jeg bare avslå uten å skrive noe?" så går jeg ut i fra at dette er en facebook invitasjon, og den kan du fint ignorere uten å hverken skrive eller trykke på noe som helst. Om hun sender deg en melding når bursdagen nærmer seg om du kommer eller ikke, så bare svarer du at "skal se hva jeg får til" eller lignende

Anonymkode: c8826...6c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...