Gå til innhold

Når stesøsken "krangler..."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter , han har ei datter. De er på ca samme alder (beg.av tenårene), og vi bor sammen.

Hvordan løser dere det, når de ikke bestandig er "på nett" med hverandre. Det er kanskje aller verst når det er flere til stede, i form av venninner. Det er ikke snakk om slåssing eller noe , men at de er uenige og ikke alltid vil gjøre det samme. Den ene er litt mer barnslig enn den andre, og derfor har de litt forskjellige interesser ..

Min partner mener at det nesten er grunnlag for å gå fra hverandre på grunn av dette, mens jeg mener at dette må det kunne gå an å jobbe med.. Han mener at vi ikke kan reise på ferier eller noe sammen...

Hva mener dere?  Hva kan jeg si til han for å overbevise om at vi ikke kan gi opp på grunn av slike ting? 

Vi har det bra ellers... 

Anonymkode: bf758...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spiller ingen rolle at tenåringsjenter som bor sammen er stesøsken eller helsøsken, de vil krangle. De er tenåringer. Jeg og min helsøster (det skiller ett år mellom oss) var i strupen på hverandre hele tenåringstiden. Nå som voksen er vi svært nære. Det er normalt at tenåringer som bor sammen krangler.

Anonymkode: eee2c...b56

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JaDet spiller ingen rolle at tenåringsjenter som bor sammen er stesøsken eller helsøsken, de vil krangle. De er tenåringer. Jeg og min helsøster (det skiller ett år mellom oss) var i strupen på hverandre hele tenåringstiden. Nå som voksen er vi svært nære. Det er normalt at tenåringer som bor sammen krangler.

Anonymkode: eee2c...b56

Ja, ikke sant.. Det er det jeg også mener.. Men han ser på det som en SÅ stor greie at jeg faktisk er redd for at han gir opp oss på grunn av dette.... Og jeg syntes ikke det er så mye krangling heller.. Bare uenigheter... :(

Anonymkode: bf758...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Tror samboeren din trenger en leksjon om det virkelige liv. Jeg har ingen søsken, men hadde en stebror for mange år siden. Selvfølgelig kranglet vi og var uenige. Det gjorde ALLE jeg kjenner som er helsøsken også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min søster kunne nesten ikke være i samme hus i tenåringstiden (skilte foreldre, så jeg bodde hos far og hun bodde hos mor). Jeg tror ikke du finner et eneste rolig hus med tenåringer i hele verden. Er de sammen hele tiden, eller bor de hos respektive mor og far også?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er normalt. Hadde ikke datteren hans hatt din datter til å krangle med, hadde hun gått etter han. 

Anonymkode: 40075...492

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Florence skrev:

Jeg og min søster kunne nesten ikke være i samme hus i tenåringstiden (skilte foreldre, så jeg bodde hos far og hun bodde hos mor). Jeg tror ikke du finner et eneste rolig hus med tenåringer i hele verden. Er de sammen hele tiden, eller bor de hos respektive mor og far også?

Vi har de begge 50% .. 

Jeg vet bare ikke hva jeg kan si for å få han til å forstå dette.. Han er så vrang, og mener at det ikke er sunt at de er sammen... Det er faktisk så han mener dette fullt og helt.. 

Han har i tillegg en yngre datter som han er SÅ redd for at skal bli utenfor, siden de er tilsammen er 3 jenter.. Og jeg vet nesten ikke min arme råd. Han ser INGEN løsninger, bare problemer og utfordringer... 

Anonymkode: bf758...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har de begge 50% .. 

Jeg vet bare ikke hva jeg kan si for å få han til å forstå dette.. Han er så vrang, og mener at det ikke er sunt at de er sammen... Det er faktisk så han mener dette fullt og helt.. 

Han har i tillegg en yngre datter som han er SÅ redd for at skal bli utenfor, siden de er tilsammen er 3 jenter.. Og jeg vet nesten ikke min arme råd. Han ser INGEN løsninger, bare problemer og utfordringer... 

Anonymkode: bf758...ed2

Kan dere ikke ta dere en tur på familievernkontoret eller noe sånn da? På den måten får han bekreftet at det er normalt. Evt kan han google "Er det normalt at tenåringsjenter krangler" så ser han løsningen der.

Anonymkode: eee2c...b56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke ta dere en tur på familievernkontoret eller noe sånn da? På den måten får han bekreftet at det er normalt. Evt kan han google "Er det normalt at tenåringsjenter krangler" så ser han løsningen der.

Anonymkode: eee2c...b56

Han er generelt motstander av å få hjelp, noe jeg har foreslått mange ganger..  Han vet visst best så.. 

Anonymkode: bf758...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har de begge 50% .. 

Jeg vet bare ikke hva jeg kan si for å få han til å forstå dette.. Han er så vrang, og mener at det ikke er sunt at de er sammen... Det er faktisk så han mener dette fullt og helt.. 

Han har i tillegg en yngre datter som han er SÅ redd for at skal bli utenfor, siden de er tilsammen er 3 jenter.. Og jeg vet nesten ikke min arme råd. Han ser INGEN løsninger, bare problemer og utfordringer... 

Anonymkode: bf758...ed2

Og om de ikke har en annen tenåring å krangle med vil de krangle med dere eller lillesøster i stede......Er det bedre?

Anonymkode: eee2c...b56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og om de ikke har en annen tenåring å krangle med vil de krangle med dere eller lillesøster i stede......Er det bedre?

Anonymkode: eee2c...b56

Han er så redd den yngste skal kjede seg, og føle seg utenfor............  

Anonymkode: bf758...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han er så redd den yngste skal kjede seg, og føle seg utenfor............  

Anonymkode: bf758...ed2

Hun vil nok foretrekke å kjede seg enn å bli hakket på 24/7 av en horomonell tenåring.

Anonymkode: eee2c...b56

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På måten du beskriver det virker det mer som han vil bort fra deg og bruker jentene som unnskyldning...

Håper ikke det stemmer. Men du får bare fortsette å forklare at jenter krangler, uansett om de er hel-, halv- eller stesøsken, eller venniner, eller døttre. Det er uansett begrenset hvor mange år de fortsatt vil bo hjemme, og npr de flytter tar kranglingen slutt.

Anonymkode: 61d72...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På måten du beskriver det virker det mer som han vil bort fra deg og bruker jentene som unnskyldning...

Håper ikke det stemmer. Men du får bare fortsette å forklare at jenter krangler, uansett om de er hel-, halv- eller stesøsken, eller venniner, eller døttre. Det er uansett begrenset hvor mange år de fortsatt vil bo hjemme, og npr de flytter tar kranglingen slutt.

Anonymkode: 61d72...38c

Jeg syntes liksom det er rart også.. Men han bruker dette som et problem.. (Nå skal det være sagt at han er en person som ikke er så glad i å LØSE konflikter, bare skape dem... )

Men jeg tenkte liksom jeg skulle funnet noe lurt jeg kunne SI til han, så han forsto at vi ikke kan forvente at de er bestevenner hele tiden...

Hvis ikke ungene går overens, så kan vi ikke være sammen .. Det er liksom ikke god nok forklaring for meg.. 

Men : Han overbeskytter ungene veldig altså, uansett, konfikter eller ikke.. Jeg er nok den "strenge", som krever litt , men han er inkonsekvent og litt "tivolifar.."

Anonymkode: bf758...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei datter , han har ei datter. De er på ca samme alder (beg.av tenårene), og vi bor sammen.

Hvordan løser dere det, når de ikke bestandig er "på nett" med hverandre. Det er kanskje aller verst når det er flere til stede, i form av venninner. Det er ikke snakk om slåssing eller noe , men at de er uenige og ikke alltid vil gjøre det samme. Den ene er litt mer barnslig enn den andre, og derfor har de litt forskjellige interesser ..

Min partner mener at det nesten er grunnlag for å gå fra hverandre på grunn av dette, mens jeg mener at dette må det kunne gå an å jobbe med.. Han mener at vi ikke kan reise på ferier eller noe sammen...

Hva mener dere?  Hva kan jeg si til han for å overbevise om at vi ikke kan gi opp på grunn av slike ting? 

Vi har det bra ellers... 

Anonymkode: bf758...ed2

Han vet nok at dette er normalt. Han syns bare kanskje det ikke er verdt å kjempe for? Kanskje hans datter betror ham ting som gjør at han vil gi opp. Beklager,men han velger etter sitt og døtrenes behov her. Det vil si at han velger den letteste løsningen fordi han ikke ser noe mål ved å jobbe med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var ei som spurte om dere kunne bytte uke, kan dere det? Vi gjorde det her fordi min datter var lut lei kranglingen mellom min samboers barn, og det gjorde det mye lettere. Jeg hadde uansett aldri tenkt tanken på at vi skulle gått fra hverandre fordi ungene krangler. Du skriver ingenting om hvor gamle ungene er, det betyr litt. Det kan nok være litt lurt å sette seg ned og prate med de, finne ut hvor grensene skal gå, hvor mye de ønsker å være alene uten at den andre må være til stede etc. Unger krangler uansett, noen gjør det mer, noen gjør det mindre. Men du må nok også ta en prat med samboeren din om hvorfor han mener at det er bedre at dere går fra hverandre. Det er bedre å få den i fleisen nå enn om noen år...

Anonymkode: e1ec6...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å se dette på. 

Det er normalt at søsken krangler - så la de krangle?

Men stesøsken som krangler har ikke den samme grunnleggende tryggheten i at de faktisk er søsken, har samme mor og far - og når det kommer til et visst punkt vil de nok forsvare hverandre mot omverdenen. Søsken er innerst inne vanligvis glade i hverandre. Det er ingen selvfølge hos stesøsken.

Dersom det er en av partene som er "sterkest" og oftest klarer å undertrykke sitt stesøsken så kan det bli et stort problem, synes jeg. 

I en periode på noen år var min stesønn direkte slem med min sønn. Det var forferdelig å oppleve det innad i familien, og jeg tenkte mange ganger på å bryte opp pga det. Vi "løste" det med å ha de så lite sammen som mulig. Og selvsagt snakket vi med dem begge om hvordan man skal være mot hverandre osv osv ... Med årene er det blitt mye bedre. Men det var en tøff tid og jeg kan skjønne at mannen din tenker som han gjør.

Anonymkode: 95892...6e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.. Jeg skal prøve å svare dere på noe av spørsmålene:

Jeg har foreslått å bytte uke. Det vil han ikke, for han ønsker at vi har en uke alene til bare "oss" .. Så derfor syntes jeg det er rart om han mener VI som et par ikke er verdt mer..

Han er ikke en far som alltid har vært tilstede for barna, og av den grunn virker det som han vil ta igjen noe av dette nå, ved å sy puter, og ikke minst er veldig redd for at barna ikke skal trives hos oss... Derav tror jeg problemet kommer: De krangler, og han er redd datteren heller vil være hos mammaen sin..

Jeg innbiller meg at dette bare er en fase, og ikke verdt å bryte opp alt vi har.. Jeg er generelt en som prøver å finne løsninger, gjerne i form av hyggelige ting å gjøre for alle sammen, skape positive opplevelser. Han har aldri tid, så det blir gjerne ingenting..

Men det største problemet er nok at han mener selv han vet best, og er helt i mot å få råd og tips, både fra meg og utenfra..

 

Anonymkode: bf758...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at dere setter dere ned alle 5 og prater sammen. Fortell hvordan dere opplever det, legg det frem som om det er alle som krangler, ikke legg skylden på noen, og at dere to som foreldre synes det er slitsomt. Spør rett ut om det er sånn dere skal ha det som familie, og om jentene selv synes det er noe hyggelig når det er konstant krangling. Tror også det er viktig å fortelle at alle som bor i samme hus har likedan problem (tenker på krangel om hvem som skal se tv, hvem har spist opp sjokoladen, hvem har tyvlånt sminke osv), både familier med helsøsken, studenter som bor i kollektiv - til og med par som bor alene. Det kan også være lurt å si at dere skjønner at jentene er på vei til å bli store tenåringer, og at de alle har sin mening om det meste. Likedan er det lurt å trekke frem det at dere alle 5 har forskjellige interesser og at man trenger å dyrke egne ting, samtidig som det er fint å ha noe felles. 

Tror det er viktig å fremheve det morsomme dere gjør sammen, de koselige øyeblikkene og gleden dere har i hverandre. Fremhev litt av egenskapene til alle tre jentene og fortell hvor heldige de er som faktisk har hverandre - og at dere er heldige som har de.

 

Jeg er nok eldre enn mange her på KG, og har hatt mange år som mor og stemor. Har vært gjennom det meste, og ser at ved å snakke sammen og inkludere barn og stebarn så kan det gå seg til veldig, veldig bra. Vi hadde mange runder da våre barn var på samme alder, og ettersom årene gikk har de fortalt at de satte stor pris på lik behandling, inkludering i bestemmelser og diskusjoner og at de føler seg som en familie. 

 

Forøvrig synes jeg mannen din virker konfliktsky, og det er viktig at han tar sin del av samtalen og at han skjønner at selv helsøstre som bor i samme hus som mor og far kan krangle like mye - eller mer. Jeg kranglet i alle fall mye mer enn dette med min eldre helsøster, så ille at mor måtte sende oss til bestemor annen hver gang for å få litt avstand mellom oss. 

Anonymkode: 730cb...52c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...