Gå til innhold

Er 5+5 uke 5 eller uke 6??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir ikke klok på dette..

er 5+5 idag. betyr dette uke 5, eller uke 6?

sånn om jeg skal lese om fosterets utvikling, og hva sier jeg til andre? at jeg er i uke 5 eller 6..? :)

til info var første blødning dag 18.des sist mens 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er mye diskutert 😜 

Du er 5 fullgåtte uker og 5 dager. Så det vil jo egentlig si at du er i din sjette svangerskapsuke.. Men jeg tror det riktige er å si at du er i uke 5.. (Evt 5 uker på vei) Jeg har to babyapper og den ene sier at jeg er i uke 20 og den andre i uke 21.. Spurte jordmor om dette og hun sa da at jeg var i uke 19 da jeg var 19 + 2. 

Vet ikke om du ble noe klokere jeg :fnise:

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg sa da at jeg var fem uker på vei. Akkurat som når jeg er 33 år og 8 mnd, så sier jeg jo at jeg er 33år, ikke 34.

Det spiller strengt talt ingen rolle da 😉

Skrevet

Du er 5 fullgåtte uker og inne i din 6 uke.

Jeg sier i uke 6 og 5 uker på vei

Leser om fosterets uke 5( det bruker å stå også, 5+0-5+6)

Anonymkode: b75a6...7af

Skrevet

takk! da sier jeg uke 5 ;) hehe

Skrevet

Samma det, vel, ungen kommer jo ikke ut før den er klar uansett! "Ohh, jeg er 2 dager lengre på vei enn jeg trodde. Det er som å vinne i lotto". Helt til OUL der man går helt i kjelleren fordi man ble satt tilbake 7 dager. "Tenk at jeg må gå gravid en uke ekstra... livet er over :( "

Anonymkode: 6bc86...fba

Skrevet

Det er bare på bebyverden det står at uke x er fra f.eks. 5+0 til 5+6 så jeg har lurt på det samme mht når man leser forskjellige steder. Men tror de fleste følger samme opplegg som babyverden  (etter å ha sammenlignet tekst)

Skrevet

Det er egentlig smak og behag. Jeg sier at jeg er i uke 14 nå som jeg er 14+1, men hvis jeg skal være språklig korrekt er jeg jo egentlig i uke 15. 

Akkurat som første uka i januar er å være i uke 1. Når du har fullført første uka er du i uke 2, men du har bare fullført en hel uke. Jeg foretrekker altså å snakke om hvor mange uker jeg har fullført. 

Men noen som vet hvordan dette blir med måneder? Hvis man regner 4 uker i en måned er jo et svangerskap 10 måneder, ikke 9. Men siden det er flere dager i en måned enn 28 blir det jo ca 9 (9,5?) kalendermåneder likevel. Når man er 12+0, har man da bare fullført 2 kalender måneder? Eller 3? Når er man 4 mnd? 5 mnd? :klo: 

Skrevet

13 uker er vel ca 3 mnd (91 dager)

Anonymkode: a7dcc...324

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samma det, vel, ungen kommer jo ikke ut før den er klar uansett! "Ohh, jeg er 2 dager lengre på vei enn jeg trodde. Det er som å vinne i lotto". Helt til OUL der man går helt i kjelleren fordi man ble satt tilbake 7 dager. "Tenk at jeg må gå gravid en uke ekstra... livet er over :( "

Anonymkode: 6bc86...fba

tror du missforstår hvorfor jeg spør... og du besvarer ikke spørsmålet i det hele tatt, så du kunne spart deg den kommentaren :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...