Gå til innhold

Fremmede katter på besøk!!!!!

Lala

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når kattunger maser utenfor døren deres i flere dager? Ser sultne og slitne ut..

I dag tidlig smatt en inn og jeg må innrømme at han ligger her ennå. Pus virker en smule misfornøyd. Men kattungen bare stryker seg inntil han og maler.

Må jo hive den ut snart. Men den koser seg sånn... Det er vel noen som eier den. Det er en annen på omtrent samme størrelse som også pleier å stå utenfor døra. Men denne har virkelig mast intenst. Ingen av de har halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff..ikke lett det der.Har opplevd det selv en gang. Kaldt ute var det også.

Etter flere dagers masing utenfor så tok jeg pusen på armen og ringte på ca 12 dører i nabolaget.Fant ingen som sa den var deres,men fikk nå skaffet den et hjem da. De sa de skulle henge opp bilde på butikken,men hun ble nå værende hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen må jo ta seg av dem... hadde nok sluppet dem inn jeg, det er tross alt frost om nettene nå der jeg bor, tøft nok for store mette katter for ikke å snakke om for små sultne kattunger. og så tatt en runde hos naboene, og hengt opp lapper og prøvd å lokalisere eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med naboen og han sa at katten kom inn til de også.. Nå har jeg vært på jobb. Tok den med ut før jeg dro og den er ikke her nå hvertfall. Hvis den kommer igjen, slipper jeg den inn. Har ikke hjerte til noe annet. Her er det jo mat å få også. I stad spiste den til den satt å hikket. Sikkert lenge siden sist.. Hvis dette gjentar seg får jeg gå en runde i nabolaget med den og forhøre meg litt. Kjempe godt gemytt på den da. Kanskje den rett og slett har gått seg bort?

Syns folk bør i det minste sette halsbånd på kattene sine jeg. Pus har hatt det fra dag en da jeg fikk han. OG han er id-merket i øret. Ingen tvil om at han har et hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk bør i det minste sette halsbånd på kattene sine jeg. Pus har hatt det fra dag en da jeg fikk han. OG han er id-merket i øret. Ingen tvil om at han har et hjem.

Det er vel egentlig ikke å anbefal er det det? halsbåndet kan veldig lett henge seg fast i en kvist etc. og kvele katten. Jeg ville i hvertfall ikke hatt det på min katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis man har en katt som stadig forsvinner, kan det jo være verdt det.

hadde den glede å engang måtte forbarme meg over en kattunge som i to dager insisterte på å komme inn i butikken der jeg jobba. på slutten av den andre dagen var det at jeg kom på jobb, og la merke til det alle hadde oversett: kattungen hadde halsbånd med telefonnummer. jenta som eide kattungen ble jo så glad at hun gråt da jeg ringte. den hadde vært borte en ukes tid - bodde ikke så langt unna men fant ikke veien hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er dumt med halsbånd som kan henges fast, er det ikke mulig å øremerke kattene sine? Dersom man bor på et sted med mange nabohus. Bor langt på landet med få naboer så hos oss er det ikke noe problem.

Hadde nok tatt inn de sultne kalde pusene, men det er jo dumt hvis de tilhører noen andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er dumt med halsbånd som kan henges fast, er det ikke mulig å øremerke kattene sine? Dersom man bor på et sted med mange nabohus. Bor langt på landet med få naboer så hos oss er det ikke noe problem.

Hadde nok tatt inn de sultne kalde pusene, men det er jo dumt hvis de tilhører noen andre

:roll: ????

Må si at jeg ikke helt forstod deg der, Kitty..

Selvsagt skal man bruke elastiske halsbånd!!!!!! Akkurat det forstår det de fleste med litt mellom ørene.

Kanskje du misforsto meg: OM FOLK IKKE GIDDER Å ID-MERKE KATTENE SINE, KAN DE I DET MINSTE BRUKE HALSBÅND (ELASTISK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Dette fører til at de også river av seg båndene og man må kjøpe nye av og til. Katter lider overhodet ikke av å bruke halsbånd. Dette er en billig "forsikring". Selvsagt kan de rive det av og forsvinne, men sannsynligheten for at dette skjer samtidig er hva?

Folk klager ofte over at kattene deres blir borte uten at de vet hva som har hendt. Om disse kattene hadde vært id-merket og/eller brukt halsbånd tror jeg at flere av disse forsvinningene hadde blitt oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest vanligvis kitty

:roll: ????

Må si at jeg ikke helt forstod deg der, Kitty..

Selvsagt skal man bruke elastiske halsbånd!!!!!! Akkurat det forstår det de fleste med litt mellom ørene.

Kanskje du misforsto meg: OM FOLK IKKE GIDDER Å ID-MERKE KATTENE SINE, KAN DE I DET MINSTE BRUKE HALSBÅND (ELASTISK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Dette fører til at de også river av seg båndene og man må kjøpe nye av og til. Katter lider overhodet ikke av å bruke halsbånd. Dette er en billig "forsikring". Selvsagt kan de rive det av og forsvinne, men sannsynligheten for at dette skjer samtidig er hva?

Folk klager ofte over at kattene deres blir borte uten at de vet hva som har hendt. Om disse kattene hadde vært id-merket og/eller brukt halsbånd tror jeg at flere av disse forsvinningene hadde blitt oppklart.

Regner meg som en med litt mellom ørene.... faktisk.

Jeg lurte bare på om det var mulig å øremerke kattene? Visste ikke om det var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattungen min har hatt elastisk halsbånd helt siden hun kom hit, men hver gang hun blir borte i mer enn et døgn så har hun klart å miste det på et eller annet vis. det er ikke for stort for henne heller. heldigvis at jeg har naboer som kommer med henne på døren, de er vandt til at hun stikker av.

Syns du skal sette opp lapper og etterlyse eierne, men hvis det ikke resulterer i noen henvendelser, er det veldig fint om du tar deg av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitty,

Ja det er mulig.

Jeg skrev jo først at jeg har id-merket Pus i øret! Derfor ble jeg forvirret når du etterpå spør om det er mulig....

Det gjøres hos dyrlegen. Får stemplet inn et nummer i noe "grønn guffe" i øret. Dyrebeskyttelsen kjører ofte kampansjer slik at man får rabatt ved sterilisering/kastrering og id-merking. Betalte rundt 600,- til sammen.

Nummeret kan man slå opp her:

http://dyrebeskyttelsen.no/CGI_BIN/katteregister.pl

Slik finner man igjen riktig eier til katter.

Men jeg syns det er greit at han har halsbånd i tillegg. Da ser man umiddelbart at han har eier. Han har mye hår i ørene så det kan være vanskelig å se at han er øremerket om man ikke ser nøye etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som er klar over at katter ofte ID merkes med chip under pelsen? Hvis man finner en katt skal man ALLTID

1) Melde funnet med beskrivelse og sted til politiet (eier kan ringe til politiet for å få godt eller dårlig nytt)

2)ta den med til en dyrlege etterpå for å få den scannet for eventuell ID chip.

Ta vare på katten men gi eieren mulighet til å finne igjen pusen sin. Ellers risikerer du at noen sørger i ukesvis eller til og med årevis av uvissheten.

Dette gjelder også dersom man finner en død katt. Tenk dere selv om dere ble gående i uvisshet i flere år, når man kunne fått vite med en gang at katten var død eller til og med hadde det bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns folk bør i det minste sette halsbånd på kattene sine jeg.

Halsbånd kan være farlig for katten! Jeg har 3 katter, og på en av dem viklet halsbåndet seg inn i munnen på den engang. Jeg ble skikkelig skremt, det var blod og greier.

Gikk til dyrlegen dagen etter, var sikker på at den ene tannen hans var løs. Den var heldigvis ikke det. Dyrlegen fortalte det var en del ulykker med katter og halsbånd.

Etter den episoden, fjernet jeg halsbåndene på de to andre kattene mine også. synes ikke noe om halsbånd :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd kan være farlig for katten! Jeg har 3 katter, og på en av dem viklet halsbåndet seg inn i munnen på den engang. Jeg ble skikkelig skremt, det var blod og greier.

Gikk til dyrlegen dagen etter, var sikker på at den ene tannen hans var løs. Den var heldigvis ikke det. Dyrlegen fortalte det var en del ulykker med katter og halsbånd.

Etter den episoden, fjernet jeg halsbåndene på de to andre kattene mine også. synes ikke noe om halsbånd :cry:]

det kan hende..men det var vel pga. at katten skulle få det av og ikke var vant med halsbåndet..det skjedde med min lille pusejente også..men da var jeg der heldigvis..men hvis du holder øye med katten den første uka (til den blir vant med halsbåndet) tror jeg du er ganske så sikker altså...jeg har elastisk halsbånd med sikkerhetslås (låsen går av ved for stort trykk)[/quote

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det virkelig ingen som er klar over at katter ofte ID merkes med chip under pelsen? Hvis man finner en katt skal man ALLTID

1) Melde funnet med beskrivelse og sted til politiet (eier kan ringe til politiet for å få godt eller dårlig nytt)

2)ta den med til en dyrlege etterpå for å få den scannet for eventuell ID chip.

Ta vare på katten men gi eieren mulighet til å finne igjen pusen sin. Ellers risikerer du at noen sørger i ukesvis eller til og med årevis av uvissheten.

Dette gjelder også dersom man finner en død katt. Tenk dere selv om dere ble gående i uvisshet i flere år, når man kunne fått vite med en gang at katten var død eller til og med hadde det bra...

Id-chip på katter? Hmm det må jeg faktisk si at jeg ikke trodde var vanlig... Vet de bruker det på hunder, men ikke katter..

Dyrebeskyttelsen bruker hvertfall merking i øret.

Hvis man skal følge din prosedyre hver gang man "finner" en katt, kan må fort få det ganske hektisk.

Må bare minne om at katter flyr rundt utendørs helt alene uten eier. Mange katter er veldig vennlige ovenfor fremmede og kan fint finne seg til rette hos de og dermed ha "flere hjem".

Jeg tror faktisk at dette var tilfellet med denne kattungen.

Slikt er vanskelig å vite dersom katten ikke har "synlige" tegn på at de har eiere. Og det som er kjekt med halsbånd eller merking i øret er at man lett kan kontakte eier direkte (f.eks på telefon), uten å sette i gang en tunggrodd prosess som nevt over unødvendig.

*Det enkle er ofte det beste.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan hende..men det var vel pga. at katten skulle få det av og ikke var vant med halsbåndet..det skjedde med min lille pusejente også..men da var jeg der heldigvis..men hvis du holder øye med katten den første uka (til den blir vant med halsbåndet) tror jeg du er ganske så sikker altså...jeg har elastisk halsbånd med sikkerhetslås (låsen går av ved for stort trykk)[/quote

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke vært så sikker på det. Pusene mine har vært vant med å gå med halsbånd siden de var små. Så det vil si de hadde halsbånd i 6-7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...