Ivory101 Skrevet 26. januar 2016 #1 Del Skrevet 26. januar 2016 Hei hei vi er en liten familie på 3 som ønsker oss valå men når er en god alder å få en i hus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #2 Del Skrevet 26. januar 2016 Barn bør aldri få valp; det må jo være 100 % foreldrenes ansvar. Jeg hadde ikke orket å ha valp i hus med veldig små barn. Ville ventet til barna var i skolealder. Anonymkode: 56a59...6bb 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 26. januar 2016 #3 Del Skrevet 26. januar 2016 Barn skal ikke få valp i det hele tatt. Enig at det må være 100 % foreldrenes ansvar. Ellers har ikke barnas alder så mye å se, mest om man orker det samtidig som man har små barn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivory101 Skrevet 26. januar 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 26. januar 2016 Det er jo ikke barnet som får valp det er jo mor å far spørsmåle er jo om når man burde få valp med barn i familien 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #5 Del Skrevet 26. januar 2016 Gamle nok til at de skjønner at det er et levende liv med følelser som ikke skal fungere som krakk eller bite-/klore-/rive-/slåleke. Og som de andre sier så er det foreldrene som får valp, ikke barnet. Anonymkode: 2a155...165 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #6 Del Skrevet 26. januar 2016 helt enig! Det er foreldrene som får seg valp, ikke barna. Her mases det på både hund og katt, men de får ordne det selv når de er voksne og utflyttet og tar hele ansvaret selv. Er selv oppvokst med hund og katt, men hadde aldri noe ansvar, det var foreldrene mine sitt! Anonymkode: a60da...8ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #7 Del Skrevet 26. januar 2016 Barn kan få valp når de er modne for det. Og da mener jeg ikke at de skal bare være modne for å lære de noen triks, gi de mat, og gå tur med de og plukke bæsj. Mange får hund pga de tror det er nettopp dette det går ut på. Det er helt feil. De hundene som havner i slike familier er hunder som egentlig ikke har det bra. Det kan bli hunder som knurrer til andre, hunder som hele tiden bjeffer uansett hva man gjør, hunder som biter eller er altfor ville og ikke klarer å roe seg. Dette har som oftest ikke med gemytt og gjøre, men at familier i mindre grad har KUNNSKAP om hund og hundepsykologi. Skal du gå tur med en hund, liten eller stor. Så skal du kunne litt hundepsykologi spør du meg. Og når jeg lar noen passe min hund (nå har jeg en veldig stor hund da) så er det viktigste at de forstår Neos instingter. Lillesøsteren min jobber i stallen etter skolen og har drevet med hest i 6 år ca. Hun har også hatt en katt som har dødd, og en kanin. Hun maste og maste om å få seg hund akkurat som mange barn, men hun fikk hund. MEN hun fikk ikke en valp! En valp må trenes til alt. Hvis du skal ha en hund som du ser for deg sitter når du sier sitt til den i fremtiden. Vel da må du gjøre det med valpen HVER DAG! Dette forstår ikke barn. Lillesøsteren min var 13 når hun fikk Akira, og det funker helt fantastisk. Men det er fordi lillesøsteren min har en helt spesiell interesse for dyr. Noen barn har kasnkje det i perioder, men dette kommer hun til å holde på med hele livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 26. januar 2016 #8 Del Skrevet 26. januar 2016 Det kommer an på hvor mye erfaring dere voksne har, eller hvor mye dere er forberedt på å sette dere inn i trening av valp. Hvor hundevante er dere? Vi hadde valp med barn på 2 og 3 år. Valpen var av stor rase og ganske vilter. Men jammen greide de små å lære seg bitehemming, at valpens søvn måtte prioriteres og respekteres og alt det andre som følger med valp i huset. Da barna var 4 og 5 år fikk vi enda en valp, det gikk også knirkefritt. Jeg vil si at det går greit med valp så lenge dere krever at barna innretter seg et sett med regler og respekterer valpen. Vær også forberedt å at dere må innrede huset med grinder i dørene sånn at valp og barn får fri ved behov. Barn skal aldri være alene med hund! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivory101 Skrevet 26. januar 2016 Forfatter #9 Del Skrevet 26. januar 2016 1 minutt siden, palamina skrev: Det kommer an på hvor mye erfaring dere voksne har, eller hvor mye dere er forberedt på å sette dere inn i trening av valp. Hvor hundevante er dere? Vi hadde valp med barn på 2 og 3 år. Valpen var av stor rase og ganske vilter. Men jammen greide de små å lære seg bitehemming, at valpens søvn måtte prioriteres og respekteres og alt det andre som følger med valp i huset. Da barna var 4 og 5 år fikk vi enda en valp, det gikk også knirkefritt. Jeg vil si at det går greit med valp så lenge dere krever at barna innretter seg et sett med regler og respekterer valpen. Vær også forberedt å at dere må innrede huset med grinder i dørene sånn at valp og barn får fri ved behov. Barn skal aldri være alene med hund! Vi har en del erfaring både sammen å vær for oss. Vet hvordan det er med småbarn å valp har ei søster på 2 som har 3 hunder å der er det regler at når hund sier ifra er den lei leking. Legger gund seg i buret vil den vere ifred osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 26. januar 2016 #10 Del Skrevet 26. januar 2016 1 minutt siden, Ivory101 skrev: Vi har en del erfaring både sammen å vær for oss. Vet hvordan det er med småbarn å valp har ei søster på 2 som har 3 hunder å der er det regler at når hund sier ifra er den lei leking. Legger gund seg i buret vil den vere ifred osv. Hm. Hvordan sier hunden ifra at den er lei leking? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivory101 Skrevet 26. januar 2016 Forfatter #11 Del Skrevet 26. januar 2016 Er en liten yorkie så er veldig liten så den har et lote bjeff hvis hun holder ham fast å springer om er lei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #12 Del Skrevet 26. januar 2016 1 minutt siden, palamina skrev: Hm. Hvordan sier hunden ifra at den er lei leking? Sikkert ved å gå bort fra barnet, og da skal barnet respekterer det. Dette er vanligste måte foreldre lærer barna sine å lese hundens kroppsspåk på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 26. januar 2016 #13 Del Skrevet 26. januar 2016 Et øyeblikk siden, Ivory101 skrev: Er en liten yorkie så er veldig liten så den har et lote bjeff hvis hun holder ham fast å springer om er lei Ok. Jeg ville bare se om du er kjent med "dempende signaler", som er språket hunder bruker for å vise at de ønsker avstand. Gjesping, snu hodet vekk, slikke seg rundt munnen, feste blikket på et tilfeldig punkt, klø seg, slikke labber, snu rompa til. Google dempende signaler, det er kjempelurt! For å holde fast en liten hund er absolutt ikke lov. Og hunden skal ikke behøve å gi lyd fra seg for å bli respektert, uansett størrelse. Den skal heller ikke bli nødt til å springe vekk for å få ha sin personlige space. Hvis du virkelig ønsker en valp i familien; les deg opp på positiv trening av hund og hundens kroppsspråk. Jeg har faktisk forlangt at barna mine lærer seg hundespråk fra de var bitte små, og det gikk helt fint. Bottom line; det passer å skaffe valp når du som voksen er klar for det og kan oppdra alle familiemedlemmene dine + valpen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 26. januar 2016 #14 Del Skrevet 26. januar 2016 11 minutter siden, førstedamen skrev: Sikkert ved å gå bort fra barnet, og da skal barnet respekterer det. Dette er vanligste måte foreldre lærer barna sine å lese hundens kroppsspåk på. Hunder kommuniserer mye mer nyansert enn som så. Man skal helst respondere lenge før de blir nødt til å gå bort. Det er også fullt mulig å lære seg for et lite barn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #15 Del Skrevet 26. januar 2016 23 minutter siden, palamina skrev: Hunder kommuniserer mye mer nyansert enn som så. Man skal helst respondere lenge før de blir nødt til å gå bort. Det er også fullt mulig å lære seg for et lite barn. Absolutt, men for små barn blir det vanskelig, da er det lettere å lære de at når hunden går bort fra dem da er de ferdige å leke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #16 Del Skrevet 26. januar 2016 Aldri. Anonymkode: 17ee6...b6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 26. januar 2016 #17 Del Skrevet 26. januar 2016 Når jeg leser hva du skriver i denne tråden ts så er min anbefaling at dere ikke skaffer dere noen hund på mange mange år. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 26. januar 2016 #18 Del Skrevet 26. januar 2016 Det å ha hund virker veldig koselig sett utenfra, men det er en sinnsyk jobb. Kjenner flere (meg inkludert) som ble tatt på senga av hvor slitsomt det faktisk var. Jeg har ingen barn, og ble utslitt av å ha valp. De to første årene er slitsomme. Valpen er leken, nysgjerrig, og klør i tennene. Først skal man få den stueren. I den prosessen kommer han til å tisse inne ørten ganger, ofte på samme sted (som i mitt tilfelle ødela parketten), men man skal ALDRI bli sint eller straffe den. KUN belønne og rose når han tisser ute. Ellers kan det gjøre hunden nervøs, og du vil IKKE ha en nervøs hund. Hunden kommer også til å tygge på alt. Sko, klær, bh-er og møbler. Vær forberedt på det. Og så er han veldig aktiv. En understimulert hund kan bli frustrert, bjeffe mye og vise dårlig atferd. Så den må få nok tur/lek. Og i tillegg blir det vanskelig å reise eller dra på helge- dagsturer, for da må dere ha hundepasser. Og så må du støvsuge MYE mer enn det dere gjør nå, for med mindre dere får en rase som ikke hårer, blir det syyykt mye hår rundt omkring. Hvis du er forberedt på å klare dette i tillegg til å ta deg av barna, skal det gå fint. Bare ikke tro at det kun blir kos og tur i solnedgangen. Når det er sagt, er det veldig fint å ha hund. Jeg har endt opp med en fantastisk, veloppdragen hund på 5 år, og jeg angrer ikke (lenger :p). Men Guri, det har vært en jobb! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvi88 Skrevet 27. januar 2016 #19 Del Skrevet 27. januar 2016 Du må være klar over at hunden kan angripe barnet, er barnet i stand til å forsvare seg? Min svigerinne og bror skaffet seg valp ca et halvt år før babyen ble født. Nå er babyen 3 år og hunden blir satt bort til barnevakta så ofte som mulig, altså meg eller mine foreldre eller min svigerinnes foreldre. Små barn og hund er utrolig slitsomt, ihvertfall en valp. Hva gjør man når ungen bader i balja og hunden må ut på do og far er på jobb. Bikkja driter inne, ungen driter i balja så du vasker ungen å skal vaske balja da ungen ligger i bikkjemøkka på gulvet.. Bare et morsomt scenario Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 27. januar 2016 #20 Del Skrevet 27. januar 2016 12 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev: Det å ha hund virker veldig koselig sett utenfra, men det er en sinnsyk jobb. Kjenner flere (meg inkludert) som ble tatt på senga av hvor slitsomt det faktisk var. Jeg har ingen barn, og ble utslitt av å ha valp. De to første årene er slitsomme. Valpen er leken, nysgjerrig, og klør i tennene. Først skal man få den stueren. I den prosessen kommer han til å tisse inne ørten ganger, ofte på samme sted (som i mitt tilfelle ødela parketten), men man skal ALDRI bli sint eller straffe den. KUN belønne og rose når han tisser ute. Ellers kan det gjøre hunden nervøs, og du vil IKKE ha en nervøs hund. Hunden kommer også til å tygge på alt. Sko, klær, bh-er og møbler. Vær forberedt på det. Og så er han veldig aktiv. En understimulert hund kan bli frustrert, bjeffe mye og vise dårlig atferd. Så den må få nok tur/lek. Og i tillegg blir det vanskelig å reise eller dra på helge- dagsturer, for da må dere ha hundepasser. Og så må du støvsuge MYE mer enn det dere gjør nå, for med mindre dere får en rase som ikke hårer, blir det syyykt mye hår rundt omkring. Hvis du er forberedt på å klare dette i tillegg til å ta deg av barna, skal det gå fint. Bare ikke tro at det kun blir kos og tur i solnedgangen. Når det er sagt, er det veldig fint å ha hund. Jeg har endt opp med en fantastisk, veloppdragen hund på 5 år, og jeg angrer ikke (lenger :p). Men Guri, det har vært en jobb! Slapp av. Det er ca en milliard ganger mer slitsomt å ha barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå