AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #1 Skrevet 25. januar 2016 Hei! Jeg har vært bonusmor nå i fire år, og venter mitt første barn i juni. Jeg har fulgt kvinneguiden tett i tre år, og har fått mange gode råd. Det var et stort steg å bli sammen med en mann med barn fra før. Barnet var 3 år da jeg møtte samboeren min. I prossessen der jeg skulle lære meg bleieskift, lage barnemat og tisseskjema, har jeg vært helt avhengig av tips på KG. Det har vært utrolig godt og ikke føle seg alene. En helt ny verden med økonomi, samarbeid og forpliktelser åpnet seg. Prossessen har vært utrolig lærerik og fin. Men.. ved flere anledninger har jeg kalt meg selv mor fremfor bonusmamma på KG. Jeg har nemlig opplevd at jeg får svar på spørsmål hvis jeg er mamma, men blir regelrett skjelt ut og hetset av enkelte hvis jeg signerer "bonusmamma". Dette går igjen i andre tråder også, der det er en bonusmor som lurer på noe. Jeg har lest at folk blir kalt bitch, grådig, selvopptatt, hjernedød, slem osv.. Ofte blir en bonusmor fortalt at hun ikke har noe med dette å gjøre, at hun bare skal holde seg unna det som angår barnet (skrekk og gru). Det er noen konstruktive tilbakemeldinger selvsagt, men det er noen nettroll her inne som har et alvorlig problem med oss bonusmødre. Dette er veldig synd og ikke minst sårende. Vi er vanlige folk vi også, som gjør så godt vi kan. Bonusmamma Anonymkode: 63588...c68 34
Macro Skrevet 25. januar 2016 #2 Skrevet 25. januar 2016 (endret) Forstår at det er fortvilende. Men du skjønner vel at mamma er en tittel som kun tilhører den som faktisk er mor til barnet? Når du selv får barn, kommer du antagelig ikke til å like om det kommer ei dame ut av det blå og vil dele tittelen med deg. Hadde det komt noen som ville kalle seg for mor/bonusmamma til mitt barn mens jeg fremdeles er i lys levende live, hadde det ikke falt i god jord. Dersom hun har så mye med barnet å gjøre, kan hun heller kalle seg for bonuspappa(siden hun tydeligvis avlaster far) for jeg tar meg av mammadelen selv. Ellers har jeg ikke noe vondt å si om dere! Dere kommer i like mange ulike versjoner som vi mødre gjør! Endret 25. januar 2016 av Macro Brukte feil ord 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #3 Skrevet 25. januar 2016 Min datter har en bonus pappa, som kom inn i livet vårt da hun var 3år. Han har tatt over hele rollen og blir nå kalt pappa uansett sammenheng (siden biologisk ikke vil ha noe med sin datter å gjøre lengre). Det er ikke bare bare å bli bonus mor eller far. Mye som skal læres over tid, tålmodighet som bli satt på prøve osv. Dere gjør en flott jobb :-) Anonymkode: 8c125...ea1 4
Kontormus Skrevet 25. januar 2016 #4 Skrevet 25. januar 2016 Skjønner. Men da har du kanskje sett hva bonusmødre skriver om stebarna i inneleggene sine også da? Dessverre en sammenheng der... 17
Femme79 Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 Bonusmamma er et helt fremmed begrep for meg. Stemor er vel den tradisjonelle termen. Ord som starter med bonus føler jeg skal være bedre enn noe annet, men det er ikke noen grunn til å pynte på "stemor". Kanskje det er noe der som gjør at andre reagerer? Jeg har forøvrig ikke sett noen av de trådene du henviser til. 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 Jeg har også reagert på det, men jeg tror heldigvis ikke holdningene som råder her inne gjenspeiler virkeligheten. Jeg kjenner i alle fall ingen i virkeligheten som har den innstillingen til ste/bonusmødre, hverken til andres eller egne barn. Selv har jeg et kjempegodt forhold til både mine bonusbarns mor og mine barns bonusmor. Anonymkode: 03d6f...8fd 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Den 1/25/2016 at 23.17, AnonymBruker skrev: STEMOR*** Anonymkode: 7b0d6...dec Bonusmor er det som blir brukt på skolene og media fortiden. Det er et mer moderne begrep, og mye hyggeligere. Anonymkode: 63588...c68 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 Den 1/25/2016 at 23.20, Femme79 skrev: Bonusmamma er et helt fremmed begrep for meg. Stemor er vel den tradisjonelle termen. Ord som starter med bonus føler jeg skal være bedre enn noe annet, men det er ikke noen grunn til å pynte på "stemor". Kanskje det er noe der som gjør at andre reagerer? Jeg har forøvrig ikke sett noen av de trådene du henviser til. Hvorfor kan man ikke pynte på stemor? Stemor navnet har alltid vært negativt ladet. "den onde stemor". Bonusmor er hyggelig og gøy. Det er også dette navnet de bruker i media for tiden. Anonymkode: 63588...c68 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 Den 1/25/2016 at 23.28, AnonymBruker skrev: Jeg har også reagert på det, men jeg tror heldigvis ikke holdningene som råder her inne gjenspeiler virkeligheten. Jeg kjenner i alle fall ingen i virkeligheten som har den innstillingen til ste/bonusmødre, hverken til andres eller egne barn. Selv har jeg et kjempegodt forhold til både mine bonusbarns mor og mine barns bonusmor. Anonymkode: 03d6f...8fd Så godt å høre at du har et godt forhold til alle. Det har nemlig jeg og. Det har blitt en naturlig greie hjemme hos oss. Jeg synes også at bonusmor er et perfekt navn! Jeg er jo litt snillere med bonusbarnet mitt, for jeg vet at han har egne foreldre som setter grensene. Det er jo det som er bonusen:P Anonymkode: 63588...c68 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 De fleste stemødre som klager over ting barna gjør klager ikke over rette person. De klager over barna, og mor. Mens det er far som burde satt grenser. Samtidig tåler man jo mindre av andres barn enn sine egne, og det er det mange stemødre som glemmer. De kan ikke forstå at mor kan ha så løse regler sier de, men de har jo ikke like store barn selv, og da må man faktisk få poengtere at dette har de ikke peiling på. I tillegg er det mange stemødre som driver hets med vilje mot mødre, ved å provoserende nok kalle en mamma til et barn for en biomor. Akkurat som at man ikke skjønner hvem stemor mener når hun sier mor eller mamma! Da blir jeg fly forbanna, jeg er ikke bare biologisk mor, jeg er moren. Anonymkode: 7592c...e0c 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 Den 1/25/2016 at 23.44, AnonymBruker skrev: De fleste stemødre som klager over ting barna gjør klager ikke over rette person. De klager over barna, og mor. Mens det er far som burde satt grenser. Samtidig tåler man jo mindre av andres barn enn sine egne, og det er det mange stemødre som glemmer. De kan ikke forstå at mor kan ha så løse regler sier de, men de har jo ikke like store barn selv, og da må man faktisk få poengtere at dette har de ikke peiling på. I tillegg er det mange stemødre som driver hets med vilje mot mødre, ved å provoserende nok kalle en mamma til et barn for en biomor. Akkurat som at man ikke skjønner hvem stemor mener når hun sier mor eller mamma! Da blir jeg fly forbanna, jeg er ikke bare biologisk mor, jeg er moren. Anonymkode: 7592c...e0c Nå føler jeg at du snakker ut ifra egen erfaring. Jeg har ikke lest tråder hvor noen har klaget over stebarna sine og grenser. Det er i hvert fall ikke et stort tema her inne. Viktig å ikke dra alle over en kam. mamma er jo selvfølgelig mamma. Aldri hatt noen betenkeligheter ved det. TS. Anonymkode: 63588...c68 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #13 Skrevet 25. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste stemødre som klager over ting barna gjør klager ikke over rette person. De klager over barna, og mor. Mens det er far som burde satt grenser. Samtidig tåler man jo mindre av andres barn enn sine egne, og det er det mange stemødre som glemmer. De kan ikke forstå at mor kan ha så løse regler sier de, men de har jo ikke like store barn selv, og da må man faktisk få poengtere at dette har de ikke peiling på. I tillegg er det mange stemødre som driver hets med vilje mot mødre, ved å provoserende nok kalle en mamma til et barn for en biomor. Akkurat som at man ikke skjønner hvem stemor mener når hun sier mor eller mamma! Da blir jeg fly forbanna, jeg er ikke bare biologisk mor, jeg er moren. Anonymkode: 7592c...e0c Haha enig i den, "biomor" får meg også til å se rødt. Men nå trenger man altså ikke å ha gjort noe mer galt enn å være bonusmor (eller stemor om du vil) for å bli hetset her inne. Det er jo ingen grunn til å hudflette alle bonus/stemødre fordi noen få av dem har brukt ordet biomor. Hverken vi bonus/stemødre eller vi mødre er en homogen masse. Anonymkode: 03d6f...8fd 3
Kontormus Skrevet 25. januar 2016 #14 Skrevet 25. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå føler jeg at du snakker ut ifra egen erfaring. Jeg har ikke lest tråder hvor noen har klaget over stebarna sine og grenser. Det er i hvert fall ikke et stort tema her inne. Viktig å ikke dra alle over en kam. mamma er jo selvfølgelig mamma. Aldri hatt noen betenkeligheter ved det. TS. Anonymkode: 63588...c68 Men kjære vene, hvilket forum har du vært på? Det er vel det som det skrives om mest her. Og jeg som føler meg nøytral angående det, ser det så fort en går inn i Barn- og familieforumet. 12
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #15 Skrevet 25. januar 2016 42 minutter siden, Macro skrev: Forstår at det er fortvilende. Men du skjønner vel at mamma er en tittel som kun tilhører den som faktisk er mor til barnet? Når du selv får barn, kommer du antagelig ikke til å like om det kommer ei dame ut av det blå og vil dele tittelen med deg. Hadde det komt noen som ville kalle seg for mor/bonusmamma til mitt barn mens jeg fremdeles er i lys levende live, hadde det ikke falt i god jord. Dersom hun har så mye med barnet å gjøre, kan hun heller kalle seg for bonuspappa(siden hun tydeligvis avlaster far) for jeg tar meg av mammadelen selv. SÅ enig i dette. Anonymkode: 46c3e...39b 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #16 Skrevet 25. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå føler jeg at du snakker ut ifra egen erfaring. Jeg har ikke lest tråder hvor noen har klaget over stebarna sine og grenser. Det er i hvert fall ikke et stort tema her inne. Viktig å ikke dra alle over en kam. mamma er jo selvfølgelig mamma. Aldri hatt noen betenkeligheter ved det. TS. Anonymkode: 63588...c68 Du omtaler deg selv likevel som bonus"mor" - som om barnet behøver to mødre, der du liksom er det ene.🤔😡😡😡😤😒😑☹️☹️🙄🙄😮 Anonymkode: 46c3e...39b 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #17 Skrevet 25. januar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan man ikke pynte på stemor? Stemor navnet har alltid vært negativt ladet. "den onde stemor". Bonusmor er hyggelig og gøy. Det er også dette navnet de bruker i media for tiden. Anonymkode: 63588...c68 I media for tiden er kjendiser opptatt av å understreke at de IKKE er "bonusmor" men snarere ar de er fars kjæreste! Mor har barna fra før av!! Kjendiser som har sagt dette er samboeren til Mads Ousdal og hun langrennsdamen som selv nylig fikk et barn. Anonymkode: 46c3e...39b 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #18 Skrevet 25. januar 2016 Synes faktisk det er en liten fientlig innstilling her inne allerede.. Fokuset her er ikke hvem som er bonusmor/ stemor, det er jo nettopp denne negative holdingen trådstarter beskriver. Det er helt feil fokus. (stemor har forøvrig blitt brukt i over 60 år, og det er fremdeles mor i navnet. Noe må de jo kalles. bonusmor, stemor, who cares. ) Anonymkode: 63588...c68 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #19 Skrevet 25. januar 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå føler jeg at du snakker ut ifra egen erfaring. Jeg har ikke lest tråder hvor noen har klaget over stebarna sine og grenser. Det er i hvert fall ikke et stort tema her inne. Viktig å ikke dra alle over en kam. mamma er jo selvfølgelig mamma. Aldri hatt noen betenkeligheter ved det. TS. Anonymkode: 63588...c68 Hahaha! Du kan umulig ha fulgt KG tett!!!😂😂😂 Anonymkode: 77fe7...096 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #20 Skrevet 25. januar 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå føler jeg at du snakker ut ifra egen erfaring. Jeg har ikke lest tråder hvor noen har klaget over stebarna sine og grenser. Det er i hvert fall ikke et stort tema her inne. Viktig å ikke dra alle over en kam. mamma er jo selvfølgelig mamma. Aldri hatt noen betenkeligheter ved det. TS. Anonymkode: 63588...c68 Øh, du er inne på KG du også ja? Jeg tror 90% av trådene her startet av stemødre handler om stebarn som ikke legger seg i tide, stebarn som ikke gjør nok husarbeid og stebarn som ikke gidder noenting. Typiske overskrifter: "Barna sitter oppå oss hele tiden" "Får ikke kjærestetid" "Barna bråker så mye" etc etc etc etc etc. Anonymkode: 7592c...e0c 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå