Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #41 Skrevet 5. oktober 2008 Enig i det! Da kan vi allesammen slutte å sløse bort penger og tid på dumme dumme utdannelse... Eller de som virkelig er interessert i faget kan studere, fordi de er smarte og oppriktig interesserte, så kan resten av gjengen slappe av, det er jo ikke noe stress å måtte tjene penger lengre.... De flinke vil alltids søke seg mot utfordningene uansett. Problemet i Norge i dag er at det er så mange mindre flinke, middelmådige og nesten dumme mennesker i viktige jobber.., de sitter der og gnikker og får ikke gjort noe av betydning, annet enn å tjene middelklassepenger så de kan fronte med eneboliger og sponse nye generasjoner med trege barn
Gjest Gjest_marte_* Skrevet 6. oktober 2008 #42 Skrevet 6. oktober 2008 Eller de som virkelig er interessert i faget kan studere, fordi de er smarte og oppriktig interesserte, så kan resten av gjengen slappe av, det er jo ikke noe stress å måtte tjene penger lengre.... De flinke vil alltids søke seg mot utfordningene uansett. Problemet i Norge i dag er at det er så mange mindre flinke, middelmådige og nesten dumme mennesker i viktige jobber.., de sitter der og gnikker og får ikke gjort noe av betydning, annet enn å tjene middelklassepenger så de kan fronte med eneboliger og sponse nye generasjoner med trege barn Jeg er forsåvidt litt enig med deg, men tror du overdriver en liten smule. De fleste som har viktige jobber og som tjener mye penger er folk med utdannelse og som jobber mye. Husker da jeg jobbet som renholder på et sykehus i mitt friår etter videregående og fortalte de at jeg skulle ta en mastergrad i informatikk når jeg var ferdig, så virket mange sjalu og kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke ville fortsette som renholder. Dette synes jeg er en merkelig holdning å ha, det er jo ikke min feil at de ikke vill gjøre noe med livet sitt. I deltidsjobben jeg har ved siden av studiene så er det også mange som har samme holdningen av de som jobber der fast. De burde jo være glad for at noen gidder å ta seg en skikkelig utdannelse, hvertfall med tanke på at studenter lever godt under fattigdomsgrensa i Norge. Så de som virkelig fullfører et hardt studie, de har jobbet for det. Når det gjelder det med barn, så er det fakta at barn som har foreldre med høyere utdanning har større sjans for å gå i foreldrenes fotspor. Når jeg får barn, så er ikke middelmådig bra nok. Norge kan eksistere på middelmådig, men ikke utvikles! Når det gjelder selve tråden her, så har jeg svart på den før. Trådstarter er stokk dum, ferdig med det!
Gjest AnneShirley Skrevet 6. oktober 2008 #43 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg synes godt vi kunne ha borgerlønn, samme inntekt alle mann og damm, uavhengig av hva en bruker tia si til! Hva skulle inspirere folk til å yte da? Penger og anerkjennelse er to av de viktigste faktorene vi har for å motivere oss til å jobbe. Og en av de viktigste mekanismene for å få de beste folkene i de riktige posisjonene. Jeg påstår ikke at ting fungerer perfekt i dag, men jeg påstår avbsolutt at ingenting godt ville komme av "borgerlønn".
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #44 Skrevet 7. oktober 2008 kanskje ikke så lett å fatte før man sitter det selv. litt sympati hadde vært koselig:) Du skal få sympati av meg. Er redd jeg holder på å havne i samme situasjon. Vi prøver å få barn nå, men jeg står uten jobb fra nyttår av siden jeg går på skole, uten rett til stønad fra lånekassen. Skulle jeg bli gravid, vil vel fødselen skje til sommeren eller senere, og da har jeg vært uten jobb i ett halvt år, og har vel ikke rett på noen kroner, enda jeg tidligere har jobbet i 8 år. Desverre kjenner jeg ikke til reglene så veldig godt, men jeg vet en ting, og det er at jeg vil ikke la regler få bestemme når jeg skal ha barn. Jeg mener de skal komme når skjebnen bestemmer det, ikke når regelverket mener det er best. Stå på og lykke til!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. oktober 2008 #45 Skrevet 7. oktober 2008 Du skal få sympati av meg. Er redd jeg holder på å havne i samme situasjon. Vi prøver å få barn nå, men jeg står uten jobb fra nyttår av siden jeg går på skole, uten rett til stønad fra lånekassen. Skulle jeg bli gravid, vil vel fødselen skje til sommeren eller senere, og da har jeg vært uten jobb i ett halvt år, og har vel ikke rett på noen kroner, enda jeg tidligere har jobbet i 8 år. Desverre kjenner jeg ikke til reglene så veldig godt, men jeg vet en ting, og det er at jeg vil ikke la regler få bestemme når jeg skal ha barn. Jeg mener de skal komme når skjebnen bestemmer det, ikke når regelverket mener det er best. Stå på og lykke til! Det er da ingen som bestemmer når du skal få barn. Ingen regler for det. Reglene forteller om i hvilke tilfeller du får økonomisk støtte mens du er hjemme med barnet. I og med at dere planlegger å få barn håper jeg at du setter deg inn i reglene og hvis det er så at du ikke får støtte slik situasjonen er så så gjør en av to ting: - sørg for at mannen har godt nok inntekt til å forsørge dere - spar penger på forhånd - evt. legg studiene litt på is og jobb inntil videre slik at du har rett på permisjonspenger Å planlegge å få barn hvis en ikke har økonomi til det, og heller ikke vise vilje til å gjøre noe med det har jeg lite sans for. Men, jeg skjønner jo at det å få barn ikke alltid er like planlagt. Evt. at det er planlagt men tar mye lengre tid enn forventet slik at man kan havne i et økonomisk uføre. MEN - hvis man planlegger barn bør en virkelig ta en titt på økonomien og tilrettelegge best mulig
Gjest Firefly Skrevet 7. oktober 2008 #46 Skrevet 7. oktober 2008 Det er da ingen som bestemmer når du skal få barn. Ingen regler for det. Reglene forteller om i hvilke tilfeller du får økonomisk støtte mens du er hjemme med barnet. I og med at dere planlegger å få barn håper jeg at du setter deg inn i reglene og hvis det er så at du ikke får støtte slik situasjonen er så så gjør en av to ting: - sørg for at mannen har godt nok inntekt til å forsørge dere - spar penger på forhånd - evt. legg studiene litt på is og jobb inntil videre slik at du har rett på permisjonspenger Å planlegge å få barn hvis en ikke har økonomi til det, og heller ikke vise vilje til å gjøre noe med det har jeg lite sans for. Men, jeg skjønner jo at det å få barn ikke alltid er like planlagt. Evt. at det er planlagt men tar mye lengre tid enn forventet slik at man kan havne i et økonomisk uføre. MEN - hvis man planlegger barn bør en virkelig ta en titt på økonomien og tilrettelegge best mulig Helt enig! Og hvis det er så at en er klar over reglene så er det tåpelig å i etterkant klage over at man ikke får de tingene man visste at man ikke hadde krav på. Vet man om dette så må man jo bare ta økonomien slik som den kommer hvis det er så at man vil ha barn. Og da tenker jeg... Hvis man ikke jobber og tjener penger da vet man vel hvordan det er å ha dårlig råd. Hvis man så er villig til å sette et barn til verden (noe som medfører flere utgifter) så vær så god! Men ikke kom å klag til det offentlige etterpå for valg man selv har tatt.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #47 Skrevet 7. oktober 2008 Selvfølgelig har vi råd til det, men jeg skjønner at vi kunne fått mer i støtte dersom vi ventet til jeg var tilbake i jobb. Det jeg mener, er at barnet er viktigere enn den støtten jeg kunne fått, jeg vil ikke tilpasse barnet etter økonomien, heller økonomien etter barnet, hvis dere forstår. Ikke ville jeg klagd heller, det er jo en grunn til at jeg kikker gjennom disse forumene om dagen og forsøker å finne ut litt. Men angående jobb, dersom jeg skulle få lyst til å ta en deltidsjobb ved siden av studiene, er det da en stillings % jeg må ha for å få støtte? Og et offtopic spørsmål, dersom jeg får en deltidsjobb som er rettet mot et arrangement som skjer på høsten, vil det da være for slemt å takke ja til den jobben når det kan hende jeg må ha permisjon akkurat den tiden? Jeg vet jo ikke om forsøkene blir vellykket, og skulle de ikke det, ville det være surt å ha takket nei til jobben.
kiri Skrevet 7. oktober 2008 #48 Skrevet 7. oktober 2008 Men angående jobb, dersom jeg skulle få lyst til å ta en deltidsjobb ved siden av studiene, er det da en stillings % jeg må ha for å få støtte? Jeg TROR det er 50%, men sjekk ut hos NAV.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 7. oktober 2008 #49 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg TROR det er 50%, men sjekk ut hos NAV. Det stemmer ikke. Men man bør jo ha jobbet såpass at det man får utbetalt i foreldrepenger er mer en engansstønaden.
Rosalie Skrevet 7. oktober 2008 #50 Skrevet 7. oktober 2008 Beregningsgrunnlaget må overstige 1/2 G (1 G er litt over 70.000), ingen krav om stillingsprosent. Men dersom far skal ha krav på fedrekvoten, må mor ha jobbet minimum 50% stilling.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #51 Skrevet 7. oktober 2008 Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå