Gå til innhold

Svangerskapspermisjon med lønn? Urettferdig?

Fremhevede innlegg

Gjest Ann-mor
Skrevet
For det første: Har man ikke tjent nok penger, så har man krav på engangsstønad. Dette er for de som ikke jobber, tjener penger og betaler skatt når de får barn.

Og det med at du ikke hadde studert i mnd. Sånn er regelen. Hadde du undersøkt rettighetene dine hadde du sett at du ikke har krav på det. Regler er regler.

Venninna mi manglet en uke på å ha opparbeidet seg svangerskapspenger, og fikk derfor ikke penger. Noe hun var fullstendig klar over. Surt ja, men slik er reglene.

Du har selv satt deg i den situasjonen, og kan ikke forvente å bli forsørget av staten. ENkelt og greit.

hum...ok føler jeg må svare for meg her. jeg/vi fikk engangsstønaden på 33000, men samboer var uten jobb de 4 første månene etter fødselen og da holder ikke pengene lenge (vi måtte bruke opp disse før vi kunne få evt. stønad)

OG lånekassa er ikke særlig flinke til å informere så det skjedde en begreps-missforståelse av "krav" på lånn/stipend og "motatt" . ordet "motatt" sto ingen plass i infoen de sendte meg. skolen sa jeg hadde krav på stipend å jeg hadde ingen grunn til å tvile på dem!!

DERFOR mener jeg at det burde være et sikkerhetsnett, f.eks at de som av en eller annen grunn ikke har jobbet lenge nok osv. kunne fått en grunntrygd på..tja 8000kr i mnd. men at de som har opparbeidet seg høy lønn i permisjonen selfølgelig skal få det!

men at ingen bør stå uten livsgrunnlag, for det er DET det står om her, ikke å bli "forsørget av staten" men å kunne ha nok til mat og tak over hodet.

særlig siden et barn er verdt så mye for landet i framtida. hadde jeg forutsett at vi skulle bli direkte fattige, hadde vi jo særiøst måtte vurdere abort. (noe som er utenkelig)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av thapara
Skrevet
hum...ok føler jeg må svare for meg her. jeg/vi fikk engangsstønaden på 33000, men samboer var uten jobb de 4 første månene etter fødselen og da holder ikke pengene lenge (vi måtte bruke opp disse før vi kunne få evt. stønad)

OG lånekassa er ikke særlig flinke til å informere så det skjedde en begreps-missforståelse av "krav" på lånn/stipend og "motatt" . ordet "motatt" sto ingen plass i infoen de sendte meg. skolen sa jeg hadde krav på stipend å jeg hadde ingen grunn til å tvile på dem!!

DERFOR mener jeg at det burde være et sikkerhetsnett, f.eks at de som av en eller annen grunn ikke har jobbet lenge nok osv. kunne fått en grunntrygd på..tja 8000kr i mnd. men at de som har opparbeidet seg høy lønn i permisjonen selfølgelig skal få det!

men at ingen bør stå uten livsgrunnlag, for det er DET det står om her, ikke å bli "forsørget av staten" men å kunne ha nok til mat og tak over hodet.

særlig siden et barn er verdt så mye for landet i framtida. hadde jeg forutsett at vi skulle bli direkte fattige, hadde vi jo særiøst måtte vurdere abort. (noe som er utenkelig)

Stikkord: Sosialkontoret

Gjest Ann-mor
Skrevet
Stikkord: Sosialkontoret

var det ikke sosialen som ba oss bruke opp engangstønaden kanskje? joda, og jeg fant ut i ettertid at de ikke kunne be oss om det, for halve beløpet er øremerket barnet. men det gikk mer enn 3 uker før jeg tok kontakt med fylkesmannen å spurte i klartekst om reglene rundt engangsstønaden, og da hadde klagefristen på vedtak hos sosialkontoret gått ut. (3 uker)

å som sagt, min samboer tjener ca 8000 i månen, å på det mener sosialen at vi skal klare oss på.

første gangen vi var der fikk vi faktisk beskjed om at mine foreldre burde forsørge oss.

å jeg ble anbefalt å ta permisjon fra studie av fagleder. er ikke bare bare å fortsette utdanning med baby. jeg fikk ikke svar fra lånekassen før etter permisjonen var begynt uansett.

men ville et sikkerhetsnett iform av et grunnbeløp være en så dum ide?

bare så att man klarer seg.

å selfølgelig er det min feil at vi fikk barn, jeg er jo ikke dum heller.men det er fælt å søke hjelp å bli avspist, særlig på sosialen da, det siste av alle plasser man går!

eller er det urettferdig om vi u-utdannede får mulighet til å være med barnet det første leveåret? jeg setter faktisk ikke et barn under 1 år i barnehage.

Skrevet

Det er jo engangsstønaden som er det sikkerhetsnettet du etterspør.

For øvrig ser jeg ikke poenget i at man skal få "lønn" fra det offentlige når man ikke har hatt opptjening - har man ikke lønn fra før så trenger man jo ikke inntektssikring for å ha råd til å ta permisjon. Hadde ikke samboeren din arbeidsledighetstrygd, forresten?

Ja, du havnet i en uheldig situasjon, men som flere sa: Samboeren din kunne tatt permisjonen, spesielt når man gikk hjemme arbeidsledig. Å studere med en liten baby er tøft, men det går for de fleste. Man kan jo eventuelt være student på papiret - Lånekassen bryr seg nada om oppmøtet ditt, de bryr seg kun om beståtte studiepoeng. Og litt forsinkelse og litt mer studielån er vel verdt det om man ikke vil tilbake på skolebenken med én gang?

Skrevet (endret)
For det første: Har man ikke tjent nok penger, så har man krav på engangsstønad. Dette er for de som ikke jobber, tjener penger og betaler skatt når de får barn.

Og det med at du ikke hadde studert i mnd. Sånn er regelen. Hadde du undersøkt rettighetene dine hadde du sett at du ikke har krav på det. Regler er regler.

Venninna mi manglet en uke på å ha opparbeidet seg svangerskapspenger, og fikk derfor ikke penger. Noe hun var fullstendig klar over. Surt ja, men slik er reglene.

Du har selv satt deg i den situasjonen, og kan ikke forvente å bli forsørget av staten. Enkelt og greit.

:klappe: Signerer denne! Det er klart det er surt! Men har man ikke opparbeidet seg noe, så har man det ikke. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor førsteårsstudenter som blir gravide over tre måneder før semesterstart, ikke heller skaffer seg en jobb? Man får ikke gjort noe fornuftig det semesteret uansett ettersom man ikke rekker å gå opp til eksamen, og hvis man har hatt en jobb de siste 6 månedene, så får man jo sv.perm. Det er ganske dårlig gjort overfor arbeidsgiver, men da har man i alle fall økonomien i orden når barnet kommer!

Endret av GlaJenta88
Gjest Ann-mor
Skrevet
Det er jo engangsstønaden som er det sikkerhetsnettet du etterspør.

For øvrig ser jeg ikke poenget i at man skal få "lønn" fra det offentlige når man ikke har hatt opptjening - har man ikke lønn fra før så trenger man jo ikke inntektssikring for å ha råd til å ta permisjon. Hadde ikke samboeren din arbeidsledighetstrygd, forresten?

Ja, du havnet i en uheldig situasjon, men som flere sa: Samboeren din kunne tatt permisjonen, spesielt når man gikk hjemme arbeidsledig. Å studere med en liten baby er tøft, men det går for de fleste. Man kan jo eventuelt være student på papiret - Lånekassen bryr seg nada om oppmøtet ditt, de bryr seg kun om beståtte studiepoeng. Og litt forsinkelse og litt mer studielån er vel verdt det om man ikke vil tilbake på skolebenken med én gang?

huff, jeg får liksom ikke forklart hele saken uansett:) det er så mange faktorer inne i bildet, jeg jobbet forøverig nesten gratis for staten i et år etter vgs, fordi studiet jeg egentlig skulle byne på i 07 ble nedlagt 2 uker før skolestart.

samboer hadde gått på skole å fikk ikke trygd nei. å som du ser så hadde ikke saksbehandleren rent mel i posen.

+ masse helse problemer i tillegg.

vi har virkelig undersøkt alle muligheter.

men jeg ønsker ikke å klage:) vi er heldige å bor i egen mini-lelighet hos mine foreldre, har en fantastisk liten gutt og vi har hverandre^^

men de 33000 blir lite fordelt på et år, derfor ville det ikke være dumt å egentlig droppe den å hatt et månedsbeløp i stedet. når du ser alle de som lurer til seg trygd i det norske samfunn så ville det vell ikke være en så dum invistering?

Skrevet

Men de 33.000 skal ikke dekke et helt år, men de 6 ukene som er forbeholdt mor (eller noe slikt).

Jeg må jo si dere var maks uheldige i valg av tidspunkt å få barn på, da.

Gjest Ann-mor
Skrevet
Men de 33.000 skal ikke dekke et helt år, men de 6 ukene som er forbeholdt mor (eller noe slikt).

Jeg må jo si dere var maks uheldige i valg av tidspunkt å få barn på, da.

kan sikkert kalle det en serie uheldige hendelser:) men,men jeg valgte å prioritere å være med sønnen min, fordi det er best for han. å de 33000 skal forresten dekke mye utstyr.

systemet er ikke bra, det ser du når du trenger det.

nå er det snart slutt alikevell, begynner på igjen i januar:)

åja, neste barn blir etter minst 6mnd jobb, eget hus og ny bil! er ihvertfall ferdig med bleieskift før jeg er 30:)

Skrevet
Hvorfor får personer med høy lønn utbetalt mye mer når de er i svangerskapspermisjon enn de hjemmværende og lavtlønnede?

Vi gjør jo alle den samme "jobben" med barnet i disse 8 mnd-1 år. Hadde det ikke vært mer rettferdig om alle for eksempel fikk utbetalt kr 10 000 pr mnd, uavhengig av hvilken lønn man hadde tidligere?

Jeg er en av de som mener det helt motsatte: Hvorfor er det et tak på 6G? Det er jo ikke akkurat slik at man bare betaler skatt opp til det beløpet, skatten øker faktisk jo mer man tjener (toppskatt). Hadde man fjernet taket ville mange flere fedre følt at det var greit å være hjemme.

(Bare så det er sagt: jeg synes det er helt greit å betale skatt)

Skrevet
Grunnbeløpet er i år 58 139, 6G utgjer dermed 348 834 kroner. Mi årsløn er atskillig høgare enn 6G og eg vil dermed tapa inntekt når eg går ut i permisjon.

Hva jobber du med da, siden arb.giver ikke dekker differansen?

Hvis det er slik at du driver ditt eget firma, kan du ikke ordne deg med forsikring som sikrer at du ikke taper inntekt ved å få barn?

Skrevet
Jeg er en av de som mener det helt motsatte: Hvorfor er det et tak på 6G? Det er jo ikke akkurat slik at man bare betaler skatt opp til det beløpet, skatten øker faktisk jo mer man tjener (toppskatt). Hadde man fjernet taket ville mange flere fedre følt at det var greit å være hjemme.

(Bare så det er sagt: jeg synes det er helt greit å betale skatt)

Helt enig med deg. Det taket burde vært fjernet, evnt satt en god del høyere.

Er jo ikke snakk om at man får betalt for "jobben" det er å gå hjemme med barn TS, men at man ikke skal tape økonomisk på å få, og velge å være hjemme i et år med barn.

Skrevet

Foreldrepermisjon er ikke med LØNN.

Pengene man får utbetalt, er kompensasjon for tapt inntekt ved å ikke være i jobb, akkurat som sykepenger er det. Og den størrelsen på kompensasjonen er avhengig av det inntektstapet en har, om en da ikke tjener veldig godt. Da kan man fort få halvert inntekten sin, eller enda verre, den perioden.

Skrevet
kan sikkert kalle det en serie uheldige hendelser:) men,men jeg valgte å prioritere å være med sønnen min, fordi det er best for han. å de 33000 skal forresten dekke mye utstyr.

systemet er ikke bra, det ser du når du trenger det.

nå er det snart slutt alikevell, begynner på igjen i januar:)

åja, neste barn blir etter minst 6mnd jobb, eget hus og ny bil! er ihvertfall ferdig med bleieskift før jeg er 30:)

Jo systemet er bra!

Problemet for deg er vel at du ikke var klar over hvordan systemet fungerer også ønsker du å få noe du ikke har krav på fordi du i utgangspunktet har misforstått.

Skulle det vært slik at man ble "premiert" av det offentlige for å ha misforstått reglene så ville det vært mange som bevisst misforsto...

Gjest Ann-mor
Skrevet
Jo systemet er bra!

Problemet for deg er vel at du ikke var klar over hvordan systemet fungerer også ønsker du å få noe du ikke har krav på fordi du i utgangspunktet har misforstått.

Skulle det vært slik at man ble "premiert" av det offentlige for å ha misforstått reglene så ville det vært mange som bevisst misforsto...

misforstå å misforstå, jeg er like oppegående som andre! jeg ble utrolig nok fortalt FEIL info bl.a på forhennværende lena trygdekontor. der har du det fantastiske systemet i praksis. i ettertid har jeg hatt kontakt med sosialen og der har jeg også fått fortalt ting de for det første ikke har lov til å si, å de har faktisk løyet om de krav jeg har hatt. måtte ringe fylkesmannen for å få svar.

jeg vet om alle rettigheter man som fødende har idag.

å jeg mener en ting, veldig viktig: hvis man som ung, gravid og sliten møter opp på trygdekontoret å BER om å bli informert om systemet, da burde man faktisk få svar. vi fikk vite at vi kunne søke på engangstønaden......som vi allerede hadde søkt på.

men jeg er enig med deg skreia, systemet er egentlig bra. mitt problem var at jeg bodde på en plass uten jobbmuligheter å så meg nødt til å jobbe via nav for 265kr dagen. noe som var skattefritt,= ingen foreldre penger.

kanskje ikke så lett å fatte før man sitter det selv.

litt sympati hadde vært koselig:)

Skrevet
Hva jobber du med da, siden arb.giver ikke dekker differansen?

Hvis det er slik at du driver ditt eget firma, kan du ikke ordne deg med forsikring som sikrer at du ikke taper inntekt ved å få barn?

Hun er sikkert selvstendig næringsdrivende. Det hjelper ikke med tilleggsforsikring, den dekker også kun 6G. Maks beløpet er foressten økt nå, så 6G tilsvarer ca 405 000. Nytt fra i år, 1.7, er at man ikke trenger å tegne en tilleggsforsikring for å få utbetalt maksbeløpet ved svangerskap. Og det er jo fint.

Jeg er også selvstendig næringsdrivende, med over 600 000 i inntekt. Da jeg fikk barn var vi helt skrapa etter et halvt år, og for å unngå å selge bil og hus (bilen bruker jeg i jobb, så jeg hadde uansett vært nødt til å ha en ny når jeg skulle jobbe igjen), så måtte jeg ut i jobb igjen da ungen var 6 mnd. Det gikk helt greit det. Trives veldig godt i jobben min, og har muligheten til å legge opp dagen min veldig fleksibelt, så for min del gikk det veldig fint.

Jeg skjønner jo at folk syns man er litt bortskjemt, når man klager på at man ikke kan klare seg på 400 000 i året, men for vår del så fikk det altså ikke. Og, vi lever ikke noe luksusliv i det hele tatt! Men, vi har store lån på eiendommen vår, som jeg slett ikke er villig til å selge for å være hjemme med barn i et år.

Skrevet
Hun er sikkert selvstendig næringsdrivende. Det hjelper ikke med tilleggsforsikring, den dekker også kun 6G. Maks beløpet er foressten økt nå, så 6G tilsvarer ca 405 000. Nytt fra i år, 1.7, er at man ikke trenger å tegne en tilleggsforsikring for å få utbetalt maksbeløpet ved svangerskap. Og det er jo fint.

Jeg er også selvstendig næringsdrivende, med over 600 000 i inntekt. Da jeg fikk barn var vi helt skrapa etter et halvt år, og for å unngå å selge bil og hus (bilen bruker jeg i jobb, så jeg hadde uansett vært nødt til å ha en ny når jeg skulle jobbe igjen), så måtte jeg ut i jobb igjen da ungen var 6 mnd. Det gikk helt greit det. Trives veldig godt i jobben min, og har muligheten til å legge opp dagen min veldig fleksibelt, så for min del gikk det veldig fint.

Jeg skjønner jo at folk syns man er litt bortskjemt, når man klager på at man ikke kan klare seg på 400 000 i året, men for vår del så fikk det altså ikke. Og, vi lever ikke noe luksusliv i det hele tatt! Men, vi har store lån på eiendommen vår, som jeg slett ikke er villig til å selge for å være hjemme med barn i et år.

Dette er sikkert et dumt spørsmål: kvinner som er selvstendig næringsdrivende, hva slags type jobber er det de har? Vet at det nok er imnari dumt, men jeg kan komme på kun noen få:

- forfattere opg freelance journalister

- leger i almenpraksis

- advokater som driver eget firma?

- kvinnelag på vestlandet som driver strikkefirmaer

- egen butikk

Men hva flere, f.eks deg over, du vet sikkert? :goodbye:

Skrevet

Hvorfor skal de som er sykemeldt ha ulik lønn, for de gjør jo akkurat det samme?

Hvorfor skal de som er arbeidsledig ha ulike lønn, for de gjør jo akkurat det samme?

Hvorfor skal noen tjene mer enn andre i det store og det hele, for alle gjør jo en jobb for samfunnet?

Og jeg mener det er rettferdig slik det er i dag

Skrevet
Hvorfor skal de som er sykemeldt ha ulik lønn, for de gjør jo akkurat det samme?

Hvorfor skal de som er arbeidsledig ha ulike lønn, for de gjør jo akkurat det samme?

Hvorfor skal noen tjene mer enn andre i det store og det hele, for alle gjør jo en jobb for samfunnet?

Og jeg mener det er rettferdig slik det er i dag

Jeg synes godt vi kunne ha borgerlønn, samme inntekt alle mann og damm, uavhengig av hva en bruker tia si til!

Skrevet
Jeg synes godt vi kunne ha borgerlønn, samme inntekt alle mann og damm, uavhengig av hva en bruker tia si til!

Enig i det! :jepp: Da kan vi allesammen slutte å sløse bort penger og tid på dumme dumme utdannelse... :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...