Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #1 Skrevet 12. oktober 2004 Hvorfor får personer med høy lønn utbetalt mye mer når de er i svangerskapspermisjon enn de hjemmværende og lavtlønnede? Vi gjør jo alle den samme "jobben" med barnet i disse 8 mnd-1 år. Hadde det ikke vært mer rettferdig om alle for eksempel fikk utbetalt kr 10 000 pr mnd, uavhengig av hvilken lønn man hadde tidligere?
*Emma* Skrevet 12. oktober 2004 #2 Skrevet 12. oktober 2004 Poenget er vel at man skal klare å opprettholde den livstilen man har hele tiden. Det skal ikke være sånn at folk som er heldige og har god lønn skal føle at de ikke har råd til å få barn fordi de da vil få så mye mindre utbetalt pr mnd enn det de vanligvis ville fått. Syns det er helt greit jeg at permisjonen utbetales %vis ettersom hva man vanligvis tjener.....
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #3 Skrevet 12. oktober 2004 Mye mer rettferdig, men da skulle det blitt ramaskrik du. Men du vet - man skal da ha i forhold til den levestandarden man har opparbeidet seg.... jeg leste et innlegg ett eller annet sted en gang for et års tid siden fra en kvinne som tjente rundt femti tusen i måneden i full jobb. Veldig veldig bra - men hun fikk jo ikke så mye når hun var i fødselspermisjon. Der er det nemlig et tak. Husker ikke på hvor mye. Hun var helt fra seg av frustrasjon, for hvordan i all verden skulle de da kunne klare seg? Man har jo gjerne utgifter i forhold til inntekt.... stakkars stakkars.....
aline Skrevet 12. oktober 2004 #4 Skrevet 12. oktober 2004 skjønner at man skal skamme seg om man både tjener godt, og har en livsstil som passer til inntekten OG vil ha barn altså, men herrejemini!!! det er jo det samme med andre "goder" vi får, man får utbetalt en prosent av det man tjener, ergo vil en som tjener mer få en høyere utbetaling en en som ikke jobber eller jobber med lavere lønn. men det har jo også litt å si at siden det som GIR oss disse "godene" faktisk er skatten vi betaler, og den som tjener mest, betaler i kroner og øre også mer i skatt en den som tjener mindre!! skal goder da være på faste beløp, så må også skatt være på ett fast beløp da, uavhengig av inntekt!! Og mener dere virkelig at en som tjener mye, skal måtte selge det huset og den bilen de har råd til mens de er i jobb, fordi det skal være lik lønn for å gå hjemme med barn? å være hjemmeværende med barn og få svangerskapspermisjon er faktisk ikke sett på som en jobb-situasjon, men som en gode!! i mange andre land har de ikke den goden, og der kan heller da ikke mødre være hjemme å ta vare på barna sine i samme grad som vi kan i norge takket være skatte systemet vårt som tillater oss å få permisjon når det skjer ikke-jobbrelaterte ting som f.eks barn!!
aline Skrevet 12. oktober 2004 #6 Skrevet 12. oktober 2004 Mye mer rettferdig, men da skulle det blitt ramaskrik du. Men du vet - man skal da ha i forhold til den levestandarden man har opparbeidet seg.... jeg leste et innlegg ett eller annet sted en gang for et års tid siden fra en kvinne som tjente rundt femti tusen i måneden i full jobb. Veldig veldig bra - men hun fikk jo ikke så mye når hun var i fødselspermisjon. Der er det nemlig et tak. Husker ikke på hvor mye. Hun var helt fra seg av frustrasjon, for hvordan i all verden skulle de da kunne klare seg? Man har jo gjerne utgifter i forhold til inntekt.... stakkars stakkars..... man har krav på 6xG tror jeg (G=grunnbeløp), husker ikke hva grunnbeløpet er på. dette dekkes ikke i nærheten engang dersom du tjener godt, og noen arbeidsplasser gir da sine arbeidstakere mellomlegget. Dette for å tilrettelegge for at også folk som tjener mye har muligheten til å få barn uten å måtte selge eiendom og bil for å kjøpe seg noe mindre akkurat i permisjons-perioden...
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #7 Skrevet 12. oktober 2004 Tror G-en ligger på drøyt femti tusen jeg. Innlegget mitt er ironisk ment Aline, og speiler til tråden om støtte til aleneforeldre. En av motstanderne av støtte til aleneforeldre er nemlig gravid med sitt første barn, lever i et godt forhold og tjener bra, men jeg er helt sikker på at den støtten man får her i landet i perioden man er hjemme mens barnet er lite er noe helt annet enn å få støtte i en overgang etter å blitt alene. Hun nevnte også noe med at det bare er i Norge vi kan få støtte slik at vi kan være hjemme med våre barn i en overgang. Og det er sikkert riktig. Vi er også bortimot det eneste landet med så lang betalt fødselspermisjon. I England er det mange som må velge bort barn dersom de har ønsker om å gjøre karriere. jeg mener dette er to sider av samme sak - skattebetalerne betaler for de som av ulike grunner lønnes av trygdesystemet. Uansett grunn!!
RoadQueen Skrevet 12. oktober 2004 #8 Skrevet 12. oktober 2004 Grunnbeløpet er i år 58 139, 6G utgjer dermed 348 834 kroner. Mi årsløn er atskillig høgare enn 6G og eg vil dermed tapa inntekt når eg går ut i permisjon.
Jens Skrevet 12. oktober 2004 #9 Skrevet 12. oktober 2004 Regner med att dette var tull fra trådstarter, eller så må jo trådstarter være stokk dum....
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #10 Skrevet 12. oktober 2004 Tipper hun kanskje fikk ideen fra mitt siste innlegg i tråden om stønad til aleneforsørgere
aline Skrevet 12. oktober 2004 #11 Skrevet 12. oktober 2004 :oops: ok... har ikke fulgt med på de andre jeg... :oops: ble litt oppgitt over at noen faktisk ikke skjønte at det har en sammenheng...
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #12 Skrevet 12. oktober 2004 Les litt på den om stønaden også du Aline - du er klok og flink til å formulere deg. Kanskje du kunne komme med noe vettugt der inne?
Varja Skrevet 12. oktober 2004 #13 Skrevet 12. oktober 2004 Poenget er vel at man skal klare å opprettholde den livstilen man har hele tiden. Det skal ikke være sånn at folk som er heldige og har god lønn skal føle at de ikke har råd til å få barn fordi de da vil få så mye mindre utbetalt pr mnd enn det de vanligvis ville fått. Syns det er helt greit jeg at permisjonen utbetales %vis ettersom hva man vanligvis tjener..... Orket ikke lese den tråden om alenemødre jeg, for jeg så at det var jo allerede 11 sider med svar! Når det gjelder denne tråden så har vel Shkira1977 sagt det som er over. Det skal jo ikke være slik at man ikke har råd til å få barn fordi man skal gå veldig ned i lønn. Selv ligger jeg under taket, så det var greit for meg, men vi taper mye penger på at mannen min tar 5 måneder av permisjonen. Synes det er trist at det skal være slik, de kunne godt hevet taket slik at flere fedre fikk reell mulighet til å være hjemme. Ettersom norske menn i gjennomsnitt tjener 100 000 mer i året enn norske kvinner så sier det seg selv at det er mor som må være mest hjemme i de fleste tilfeller.
Cand alt Skrevet 12. oktober 2004 #14 Skrevet 12. oktober 2004 Hvorfor får personer med høy lønn utbetalt mye mer når de er i svangerskapspermisjon enn de hjemmværende og lavtlønnede? Dette er da vel innlysende!!!!!!!!!!!
Gjest Ann-mor Skrevet 30. september 2008 #15 Skrevet 30. september 2008 :oops: ok... har ikke fulgt med på de andre jeg... :oops: ble litt oppgitt over at noen faktisk ikke skjønte at det har en sammenheng... heisann jeg leste litt av diskusjonen her inne, det er første gang jeg skriver i et forum! håper noen ser dette da^^ jeg blir litt oppgitt når jeg ser folk med 200 000 + utbetalt i permisjonsåret klage, ikke att det er rettferdig at man skulle gå ned i lønn. men jeg er selv i den 10mnd av min egen permisjon og har fått utbetalt........... hør nå: 9 7 0 kr i månen!! helt sant, så lenge samboer tjener 8000 i månen har jeg ikke krav på noe fra noen:( jeg var sykepleierstudent å regnet med å få fødselsstipend (9000kr mnd) men fikk avslag 2 mnd ut i permisjonen...jippi. grunnen var at jeg ikke hadde studert i 6mnd, men i 4,5! så der fikk jeg den slengt i tryne. på sosialkontoret fikk vi råd om å "skille lag" sånn at jeg kunne få aleneforsørger penger.. men, ikke aktuelt. ALT vi har er brukt, alle tingene sønnen min har er arvet. jeg har aldri følt meg så liten og lite verdt i det norske samfunn. (gråte) tiden sammen med min lille elskede gutt har vært preget av mye oppgitthet, tårer og utmattelse. men mannen min og jeg har gjort vårt beste for at sønnen vår skal ha det bra og føle seg trygg:) sånn kan det gå, hilsen ung mamma på 21år
Gjest Gjest_kari_* Skrevet 30. september 2008 #16 Skrevet 30. september 2008 Dette er det dummeste jeg har hørt. Skal folk som tjener mer straffes for det. Jeg tar en mastergrad nå og vet at med tanke på denne utdanningen jeg tar så kommer jeg til å tjene ganske mye når jeg kommer i jobb. Jeg skal ikke straffes for at jeg tar meg utdanning og at jeg kommer til å få meg en godt betalt jobb. De som tjener mye har som regel ikke fått det på sølvfat og de burde få de godene. Alle er ikke like, er på tide folk skjønner det nå!
LilleLavendel Skrevet 30. september 2008 #17 Skrevet 30. september 2008 Hvorfor får personer med høy lønn utbetalt mye mer når de er i svangerskapspermisjon enn de hjemmværende og lavtlønnede? Vi gjør jo alle den samme "jobben" med barnet i disse 8 mnd-1 år. Hadde det ikke vært mer rettferdig om alle for eksempel fikk utbetalt kr 10 000 pr mnd, uavhengig av hvilken lønn man hadde tidligere? Fordi de har fått seg en god jobb med høyere lønn!? Kanskje de tilogmed har innvestert i en utdannelse?! MEN det er slettes ikke alle jobber som dekker mellomlegget mellom hva man faktisk tjener og hva man har rett på ( var det 6g?) Heldigvis dekker min jobb 12g... når den tid kommer...!! I tilfelle jeg noen gang kommer opp i slike lønninger..!!
Harlekin Skrevet 30. september 2008 #18 Skrevet 30. september 2008 Jeg synes det er helt rettferdig at man får svangerskapspermisjon med lønn i forhold til den lønnen man hadde før man gikk ut i permisjon. De fleste som tjener bra med penger har vel ikke fått den lønnen ved å knipse med fingrene? Det ligger ofte blod, svette og tårer bak. Da er det tullete å si at "vi gjør alle den samme jobben, så den skal lønnes helt likt". Svangerskapspermisjon er ikke en jobb, den er, som noen sa tidligere, et gode, som vi er veldig heldige å ha.
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 30. september 2008 #19 Skrevet 30. september 2008 Hvorfor får personer med høy lønn utbetalt mye mer når de er i svangerskapspermisjon enn de hjemmværende og lavtlønnede? Vi gjør jo alle den samme "jobben" med barnet i disse 8 mnd-1 år. Hadde det ikke vært mer rettferdig om alle for eksempel fikk utbetalt kr 10 000 pr mnd, uavhengig av hvilken lønn man hadde tidligere? Svangerskapspengene er ikke belønning eller betaling for å passe et barn, men kompensasjon for manglende lønnsinntekt i den perioden man tar seg fri for å passe sitt barn. Den kompensasjonen skal betale regningene i de månedene, og må derfor være på størrelse med lønn. Det er jo akkurat det samme som skjer om man blir permittert (60% av lønn) og for alderspensjon - alt avregnes av lønn.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 1. oktober 2008 #20 Skrevet 1. oktober 2008 heisann jeg leste litt av diskusjonen her inne, det er første gang jeg skriver i et forum! håper noen ser dette da^^ jeg blir litt oppgitt når jeg ser folk med 200 000 + utbetalt i permisjonsåret klage, ikke att det er rettferdig at man skulle gå ned i lønn. men jeg er selv i den 10mnd av min egen permisjon og har fått utbetalt........... hør nå: 9 7 0 kr i månen!! helt sant, så lenge samboer tjener 8000 i månen har jeg ikke krav på noe fra noen:( jeg var sykepleierstudent å regnet med å få fødselsstipend (9000kr mnd) men fikk avslag 2 mnd ut i permisjonen...jippi. grunnen var at jeg ikke hadde studert i 6mnd, men i 4,5! så der fikk jeg den slengt i tryne. på sosialkontoret fikk vi råd om å "skille lag" sånn at jeg kunne få aleneforsørger penger.. men, ikke aktuelt. For det første: Har man ikke tjent nok penger, så har man krav på engangsstønad. Dette er for de som ikke jobber, tjener penger og betaler skatt når de får barn. Og det med at du ikke hadde studert i mnd. Sånn er regelen. Hadde du undersøkt rettighetene dine hadde du sett at du ikke har krav på det. Regler er regler. Venninna mi manglet en uke på å ha opparbeidet seg svangerskapspenger, og fikk derfor ikke penger. Noe hun var fullstendig klar over. Surt ja, men slik er reglene. Du har selv satt deg i den situasjonen, og kan ikke forvente å bli forsørget av staten. ENkelt og greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå