Gå til innhold

Velge bosted- vanskelig.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi (meg, sambo, to barn på 1 og 4), er kommet dit at vi trenger mere plass(bor i knøttliten leil) , samtidig er tiden inne for og ta stilling til hvor barna skal begynne på skole, hvor de skal vokse opp osv.

Valgets kvaler. Det er pluss og minus med alle alternativer.

vi bor nå i storbyen, ikke midt i byen, men ikke langt utenfor heller. Har barnehageplasser. Begge har faste trivelige jobber i staten, med lønn vi begge er fornøyde med. Fleksitid. 

Vi kan

1) Bli boende i området. Kjøpe en større leilighet her. Veldig høye priser. Vi vil da måtte låne "til pipa" og vil da også måtte jobbe fullt begge to, med små barn. Pendlevei til jobb 45-60 minutt fra dør til kontorpult . Påbygg av dagens bolig vil komme på ca samme som selge/kjøpe nytt. Ingen familie i nørheten. Ok med venner, nettverk, lekekamerater for barna. 

2) flytte rett utenfor byen. Pendle med tog, ca 60 min. Noe rimeligere boligpriser. Kan beholde dagens jobber. Ingen familie i nærheten, ingen venner i nærheten. 

3) flytte til hjemstedet, småby/landlig. Billig bolig.  Masse familie i nærheten. Kan flytte selv om bare en av oss får jobb i første omgang, så kan den andre få seg jobb etterhvert. Må da si opp trygge faste jobber, og søke jobb i et litt mer "glissent" jobbmarked.  En av oss har venner/gamle kjente der, den andre kjenner ingen andre enn svigerfamilien og vil måtte starte på null med å opparbeide seg egen omgangskrets.  Vil kunne ha det romslig økonomisk, vil kunne jobbe redusert når barna er små. Trygt sted. 

Kan noen hjelpe oss videre med valget. Vi vingler veldig. 

Anonymkode: 34fd9...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var i akkurat samme situasjon for noen år siden. Valget alternativ 2. Holdt på å bli gal av lang pendlevei  der noe ofte gikk galt. I tillegg føltes det lenger unna enn vi hadde trodd. Kunne foreksempel ikke komme hjem fra jobb, hente i bhg, spise middag osv for så å treffe venner i byen.  Ble for mye stress. Vi holdt ut i 3 år, og det er nok de 3 mest ensomme årene våre selv om vi fikk oss en god del venner i nabolaget. Vi flyttet så til min hjemby. Deres alternativ 3. Fikk et stort fint hus, og har masse familie rundt oss.  Vi har aldri angret på det. Trives kjempegodt! Og tar oss heller flere helger i storbyen vi bodde før ☺ 

Lykke til med valget! Det som er rett for noen trenger ikke være det for andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte alternativ 1, og er veldig fornøyd med det. Alternativ 3 var aldri aktuelt, Jobb er jo ikke en bagatell i hverdagen. 

Anonymkode: d8846...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna er små er tiden viktig. Tid og familie. Hadde definitivt valgt nr 3. Kjenn på hva som er viktigst for dere og hva som gjør dere glade. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt.... Håper på flere innspill og tanker :)

Anonymkode: 34fd9...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

3, men det er fordi eg aldri i verden kunne budd i ein storby. Hadde daua av utmattelse, lyder og folka. Elsker landet-livet 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi valgte alternativ én da vi var i samme situasjon for et års tid siden. Vi er veldig fornøyde med det- men til forskjell fra dere har vi også all vår familie på begge sider her i storbyen (eller rett utenfor). Hadde vi ikke hatt noe familie her er det mulig at vi kunne ha vurdert alternativ 3.

Samtidig har vi begge veldig gode og interessante jobber her i storbyen, og jeg VET at vi ikke kunne ha fått like spennende jobber på landsbygda. Jobb betyr også ganske mye for oss, så jeg vet neimen ikke om vi hadde valgt bygda+familie foran jobb i storbyen uansett, altså...

Anonymkode: b26f8...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte ditt alternativ 3 og gikk på en ørliten knekk angående jobb for person 2. men nå hadde vi maks uflaks skal det nevnes. Firmaet jeg skulle begynne å jobbe for gikk konkurs, jeg mistet en jobb pga nedleggelse av firma og så slet jeg enormt med å få jobb før jeg fikk den stillingen jeg har nå.

sparker meg selv i baken fordi det lille firmaet jeg hadde fast jobb og gode karrieremuligheter i nå har blitt enormt stort og ville gitt meg muligheter som er større enn de jeg har i dag. 

Hadee jeg kunne valgt i dag ville jeg aldri flyttet før vi begge hadde hatt jobb. Men angrer ikke på at vi flyttet ut av Oslo annet enn karrieremessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...