Sheba Skrevet 12. oktober 2004 #1 Del Skrevet 12. oktober 2004 På fredag når pusen kom inn etter å ha vært ute et par timer så vi at han nok har vært i en eller annen slags "kamp" med et annet dyr. Han hadde et sår bak på den ene skinka, rett ved siden av halen. Det vesket blodblandet fra det, og pelsen var borte. Han slikket seg mye den kvelden, men dette gjør han ikke så mye lenger. Problemet er at det fortsatt ser litt stygt ut synes jeg, og jeg er usikker på om han burde ha vært til veterinær. Er det noen som har erfaringer med sånt og kan fortelle meg om hva dere i så fall har gjort? Er katter for en stor del "selvrensende" eller bør sår behandles av dyrlege uansett? Det virker ikke som om han har noe spesielt vondt, og han spiser bra og oppfører seg som han pleier. Er kald på snuta, så jeg antar at han ikke har feber. Håper på gode råd, jeg vil uansett gjøre det som er best for pusen min! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vivekke Skrevet 12. oktober 2004 #2 Del Skrevet 12. oktober 2004 Pusen vår kom en dag hjem med et rart hull på venstre lår. Så skikkelig ekkelt ut - bare et lite rundt hull som gikk rett innover i den kjære pusen min. Skjønte ingenting og ble kjempenervøs... Ringte til dyrlegevakten og forklarte hvordan såret så ut, at det væsket osv. Han sa at det mest sannsynlig var en annen katt som hadde kjørt hjørnetanna sin inn i pusen vår. Han skrev en resept, og sa at vi kunne hente antibiotikaen på apoteket om en time. Vi slapp altså å ta med oss pus til dyrlegen - alt ble ordnet på telefon, kjempe kjekt! Fikk bare beskjed om at vi måtte komme oss til dyrlegen dersom antibiotikaen ikke hjalp, men det gjorde den heldigvis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 12. oktober 2004 #3 Del Skrevet 12. oktober 2004 Katter greier seg stort sett selv, men du bør holde ett øye med såret, siden kattebitt/klor kan ha en del bakterier i seg. Du kan behandle såret på samme måte som du ville gjort på deg selv, rens det med pyrisept eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 12. oktober 2004 #4 Del Skrevet 12. oktober 2004 Katter er ikke selvrensende!! Ofte når de får sår, så er det bakterier som er kommet med tenner/klør under huden...og der er det vanskelig å komme til gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 12. oktober 2004 #5 Del Skrevet 12. oktober 2004 Katter greier seg stort sett selv Ville bare si at dette er en ufattelig naiv og gammeldags ide. Og ikke er den særlig god. Hvis såret ser betennt ut, eller du ser at katten har vondt, så trenger man egentlig ikke å lure på om man skal ta med katten til dyrelegen eller ikke. Man gjør det. I allefall hvis man bryr seg om dyret. Ingen dyr, eller mennesker er utrustet til å klare infeksjoner på egen hånd. Og det er forkskjell på en liten rift, og et sår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 12. oktober 2004 #6 Del Skrevet 12. oktober 2004 Ingen dyr, eller mennesker er utrustet til å klare infeksjoner på egen hånd. Og det er forkskjell på en liten rift, og et sår. I over 90% av tilfellene greier både dyr og mennesker å hanskes med ett sår, helt uten hjelp. Da mener jeg det er tullete å løpe til legen for alt sammen. Infeksjoner går også over av seg selv, i de fleste tilfellene. Selvsagt må man se det an, men jeg prøver i utgangspunktet å behandle slike ting selv. Dersom katten får sår, kan man bedømme det likt som om man selv hadde dette såret. Man starter med å rense på egen hånd, blir det langvarig eller utarter til å bli verre, bør man selvsagt gå til dyrlegen. Hunder og katter har også en liten fordel fremfor oss mennesker, siden de slikker på sår, og har legende og rensende enzymer i spyttet. Du kan godt kalle holdningen min naiv og gammeldags, men den har virket så langt. Jeg har hatt hund og katt hele livet, og har ennå ikke måttet gå til dyrlegen pga sår, rifter eller hudproblemer, kun for sykdom, markkurer osv. Jeg har tilogmed greid å få en katt i familien frisk, etter at dyrlegen egentlig hadde gitt den opp, pga ett infifsert sår som ikke ville gro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 12. oktober 2004 Takk for svar alle sammen! Jeg gir det litt tid til - som sagt har han ikke feber, og det ser ikke ut som om han har det vondt. Men jeg tror også at det er et dyr - kanskje en hund? som har boret hjørnetanna si ned i bakparten på pus, det var liksom et slags hull der.. Huff. Så kjekt det hadde vært om pus var fornøyd med å være innekatt... Men det vil han jo ikke, så da må man vel ta litt trøbbel med på kjøpet skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #8 Del Skrevet 12. oktober 2004 Har opplevd det samme. Pass på at katten ikke slikker seg på såret hele tiden, da vil det ikke gro. Jeg måtte lage en litt provisorisk "lampeskjerm" for at katten skulle la såret være i fred. Var hos dyrlegen dagen etterpå, og fikk antibiotika. Katter er jammen ikke glad i bringebær-smak fant jeg ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 13. oktober 2004 #9 Del Skrevet 13. oktober 2004 (...) Nei, infeksjoner er i grunnen ikke noe som går over av seg selv. Den må behandles. Og å si noe så banalt som "katter klarer seg selv" eller "dyr klarer seg selv" viser bare til en gammeldags holdning om at dyr er slike fantastiske skapninger at de kan lege en infeksjon eller et brukken ben selv. Og slike holdninger synes jeg er ufattelig naive. Du kan ikke ha lest innlegget mitt ordentlig (?), jeg insinuerte overhodet ikke at man skal løpe til legen hvis dyret får en liten rift, men at det er likevel all grunn til å holde øye med det, for det skal bare noen få bakterier til for å lage en alvorlig infeksjon av et lite sår. Og skulle dyret ha en sår synes jeg det er grunn nok til å konsultere med dyrelegen. (For trass i hva du mener, så er ikke gode tunge-enzymer bestandig nok for å lege et væskende sår. Og som en klok person her i tråden sa: noen sår bør faktisk ikke dyr få lov til å slikke på.) Det finnes mange måter å vurdere en situasjon på, og det blir feil å råde mennesker til at de ikke skal oppsøke dyrelege bare fordi en annen persons erfaring med sine dyrs sårpleie gikk problemfritt. Oppfordringen er: hvis du er usikker så oppsøk dyrelege, eller i allefall snakk med noen som er proffesjonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 13. oktober 2004 #10 Del Skrevet 13. oktober 2004 Nei, infeksjoner er i grunnen ikke noe som går over av seg selv. Den må behandles. Og å si noe så banalt som "katter klarer seg selv" eller "dyr klarer seg selv" viser bare til en gammeldags holdning om at dyr er slike fantastiske skapninger at de kan lege en infeksjon eller et brukken ben selv. Du tar feil, både dyr og mennesker er lagd slik at kroppen vår kan lege en infeksjon på egen hånd. En infeksjon er nettopp kroppens måte å bla drive bakterier ut av kroppen på. De gangene vi eller katten trenger hjelp av en lege, er de gangene kroppen svikter og ikke greier å ordne dette på egen hånd. Du kan ikke ha lest innlegget mitt ordentlig (?), jeg insinuerte overhodet ikke at man skal løpe til legen hvis dyret får en liten rift, men at det er likevel all grunn til å holde øye med det, for det skal bare noen få bakterier til for å lage en alvorlig infeksjon av et lite sår. Og skulle dyret ha en sår synes jeg det er grunn nok til å konsultere med dyrelegen. Du har tydeligvis ikke lest innlegget mitt heller. Rådet mitt var å behandle kattens sår som om det var ens eget, og holde det rent og følge med på hvordan det utvikler seg. Dersom det utarter og blir verre, eller bruker unormalt lang tid på å gro, så bør man gå til dyrlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 14. oktober 2004 En liten oppdatering: Vi var hos vet`en med pus i går. Såret så skikkelig ekkelt ut, og huden hadde "delt" seg på en måte. Vi turde ikke satse på at det gikk bra lenger og dro avgårde med pus. Det var nok lurt i dette tilfellet for det var et skikkelig stygt sår. Pus ble bedøvet, såret renset og desinifsert ordentlig, sydd en del sting og han har fått smertestillende og antibiotika intravenøst. Skal gå på antibiotika i 10 dager, den dere nevner med bringebærsmak, håper jeg klarer å få det i han. Han har også fått krage, det er allerede et mareritt av en annen verden. Han hater den som pesten, og ikke klarer han å spise, får ikke tak i maten. Er det noen som har gode tips til hvordan takle foringen. Pus-ulfen min er en skikkelig matmons, så han er nok kjempesulten nå! Skjønner ikke hvordan vi skal klare å holde ut 10 dager med krage og portforbud i tillegg... Synes ordentlig synd på snusken min nå, men håper at alt går bra og at han blir helt bra igjen! Vi er veldig glade i pusekatten vår, er liksom barnet vårt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 14. oktober 2004 #12 Del Skrevet 14. oktober 2004 Dersom han rett og slett nekter å spise med kragen på kan du eventuelt ta den av når du forer han, og sitte ved siden han mens han spiser, og passe på at han ikke finner på noe tull. Så setter du på kragen igjen etterpå. Det kan også være at han furter litt etter å ha vært hos dyrlegen, og så lenge han iallfall drikker vann kan du nok se det an en dag til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 15. oktober 2004 #13 Del Skrevet 15. oktober 2004 Det var nok lurt ja å få eksperter til å se på det. Bittsår er fulle av bakrerier, og de er dype. Da er det bedre å få rensket og ordnet opp av dyrlege. Sår er vondt å ha også. Dakal pusen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 15. oktober 2004 #14 Del Skrevet 15. oktober 2004 Vær obs på at det kan danne seg byller i slike sår som kanskje må tømmes. Lett å overse en byll dersom du har en langhåret katt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå