Peter007 Skrevet 24. januar 2016 #41 Skrevet 24. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg i mye her, men du bommer likevel i forhold til innlegget fra TS. Når barn ikke lengre er små barn, så begynner de på fritidsaktiviteter, det er jo ikke noe mor finner på. Når barn er over 9-10 år, så sitter de ikke bare hjemme/leker i gata på fritida, de er på fotball, turn, i svømmehallen, hos venner og så videre. På det tidspunktet kan man ikke sitte å forlange at de skal være hjemme. Dette er en helt naturlig utvikling. Anonymkode: 6d7e1...3af Hei du og takk for svar. Jeg forteller om regelverk og hvordan det tenkes forstås. Så jeg vet ikke om du forstod dette. Jeg er ikke uenig med deg I at ungdommen velger aktiviteter, og det kan gå utover samvær. Dette er ikke uvanlig.
Peter007 Skrevet 24. januar 2016 #42 Skrevet 24. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: TS: Takk for svar 😃 Jeg er klar over de lovene der, og vidre at samværsforeldre skal dekke kost, losji og fritid i samværstiden. Bursdagselskap til venner/venninner er i følge min tolkning "fritidssysler", og bør dekkes av samværsforelder, så der er vi uenige 😊 Fant en juristtolkning på akkurat dette for noen år tilbake, men finner den ikke igjen.... Det virker som om du har satt deg noe inn i gjeldende lover og praksis av disse. Hva med utstyr som hudkremer, shampoo, hostesaft, tannkrem, deo m.m.? Jeg sender dette med ungene når de sier det er tomt. Dette fordi de er asmatikere/atopikere, og det krever litt dyrere produkter enn "billigmerker". Dette gjør jeg selvfølgelig ikke til alle, men h*n som trenger tannkrem uten såpestoff får det, den som trenger spesielt feit hudkrem får dette osv. Dette blir muligens sett på som "medisinske" ting, og det står ingen plass at samværsforelder skal dekke dette... Anonymkode: 47be8...afa Hei Ts. Såpe shampo etc.dekkes av samværs forelder. Men spesial såpe kan vel regnes som medisin, og skal dekkes av beggeforeldrene. Dette er regler særtilskudd som utløser særtilskudd f eks.tannregulering. Hva gjelder dine venninners utsagn er jeg ikke på linje med de. Fødselsdagsselskaps utlegg som gaver. Dette når barnet skal avsted dekkes av bostedsforelder. Om og dra iselskapet er avtalt med bostedsforelder . Bakgrunnen for dette er at det ikke er knyttet til aktiviteter som skal dekkes av samværsforelder. Det ligger ikke inn under underhold kostnader. Dette på lik linje med annet utstyr som dyrt fritidsutsyr. Prinsippet for dette er at det kan vurderes av NAV om det ønskes. NAV.no for mer informasjon. Skal barnet dra I selskap avtalt av far skal han dekke dette.Far kan aktiviteter som mor har avtalt under samvær. Tenker dere etter kan ikke mor diktere hva gaven skal koste eTc. Det hele er ganske logisk. Jeg prøver forteller forståelsen av regelverk. Jeg er klar over holdninger som dine venninner har vedr.fødselsdager og gaver. Det er altså ikke barene far kjøpe den om dagen er under samværet.
Peter007 Skrevet 24. januar 2016 #43 Skrevet 24. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: TS: Her er det altså snakk om en far som har samvær annen hver helg av eget ønske og som bor i gangavstand fra barnas bosted. Det jeg lurer på er hvilke plikter han har til å stille opp for ungene i forhold til deltakelse som forelder på obligatorisk konformasjonsarangement/skolearangement, tilrettelegge for ungenes deltakelse på obligatoriske tilstelninger i regi av konfirmasjon og skole, samt fritidsaktiviteter (innen for et veldig rimelig og begrenset omfang/1-2 ganher i året) videre lurte jeg på betaling av gaver i vennebursdager, samt "medisinsk" utstyr som hostesaft, hudkremer, shampoo o.l. Jegg er vell egentlig ute etter hva loven/lovpraksis sier om dette og hva far er pliktig til å gjøre, ikke hva far burde gjøre av moralske grunner. Han har foreldreansvar, men har ikke daglig omsorg....men vet ikke om det er av betydnig i følge dagens lovverk. Anonymkode: 47be8...afa Hei TS. Deltakelse i dugnader trenger ikke samværsforelder delta på. Likeledes arrangement på skolen til barna. Bostedsforelder har ansvar i de daglige avgjørelser og det som skal skje. Dette hører med under å være bostedsforelder. Bostedsforelder kan ikke pålegge samværsforeldre noe. Bostedsforeldre skal varsle samværsforeldre om viktige hendelser i barnets liv. Det er videre opp til samværsforelder. Venne-fødselsdager har jeg skrevet om litt lenger oppe. Dette er ikke i barnets levekostnader, Altså er en ikke pliktig å dekke dette om en ikke vil selv. Den som avtaler fødselsdagen må derfor stå for dette. En kan for eksempel ikke pålegge samværsforelder å kjøpe gave for et visst beløp heller. Det hele er logisk. Såper og sjampo skal dekkes av samværsforelder under samvær. Dette hører med under levekostnader i motsetning til de foran nevnte gaver. Det gis også samværsfradrag for såpe og sjampo. Dette gjøres ikke for vennegaver. Det er utlegg som skal dekkes er i SIFOs budsjett for underhold her er vanlige helseutgifter med. Det dekkes blant annet ett tannlegebesøk. Altså skal bostedsforelder dekke dette da (om det ikke er skoletannlegen) det er betalt bidrag for dette. Vanlige medisiner er inn under det samme. Det er betalt barnebidrag for dette. Under samvær skal bostedsforelder ikke dekke vanlige medisiner, pga. fratrekk for samvær. Hvor vidt den omtalte allergien er en utgift, så stor den blir regnet som medisin utover SIFOs kostnader kan NAV avgjøre. Store utgifter som ikke dekkes av helsevesenet kan det søkes særtilskudd for. Dette ordner NAV med - trekk om nødvendig. .er tilskudd primært fra bidragsyter på ansette nødvendige utgifter som ikke dekkes av bidrag. Så konklusjonen på allergimedisin er at medisin under samvær dekkes av far, og mor ellers. Dette om det ikke dekkes av helsevesen. Er det store kostnader (ikke dekkes av helsevesen) som kommer innunder NAVs beregninger av særtilskudd må foreldre dele de kostnader vanligvis etter inntekts-brøk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå