Gå til innhold

Hvilket ansvar har samværsforelder?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner sa en gang: "Man skal velge sine ekser med omhu". Litt flåsete sagt, men det er mye sant i det. Man skal i hvert fall velge hvem man får barn med med omhu, det er helt sikkert. Det er intet mindre enn trist for barn å vokse opp med foreldre som ser på dem som en byrde og en jobb. Barna har ikke bedt om å bli født, og som forelder bør man ha såpass omsorgsevne og mental kapasitet til å forstå at man har ansvar for de barna man har vært med å produsere.

Her ville jeg bare sagt at enten så følger han opp aktiviteter og tar ansvar for barnas aktiviteter når de er hos han, eller så trenger han ikke ha samvær. Jeg blir forbanna over mannfolk som tenker at hans egne barn er på besøk, mens de egentlig bare er mors ansvar. Makan til egosentrisk tankegang. Han skulle hatt juling i stedet for mat!

Anonymkode: 6d520...48c

O

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner sa en gang: "Man skal velge sine ekser med omhu". Litt flåsete sagt, men det er mye sant i det. Man skal i hvert fall velge hvem man får barn med med omhu, det er helt sikkert. Det er intet mindre enn trist for barn å vokse opp med foreldre som ser på dem som en byrde og en jobb. Barna har ikke bedt om å bli født, og som forelder bør man ha såpass omsorgsevne og mental kapasitet til å forstå at man har ansvar for de barna man har vært med å produsere.

Her ville jeg bare sagt at enten så følger han opp aktiviteter og tar ansvar for barnas aktiviteter når de er hos han, eller så trenger han ikke ha samvær. Jeg blir forbanna over mannfolk som tenker at hans egne barn er på besøk, mens de egentlig bare er mors ansvar. Makan til egosentrisk tankegang. Han skulle hatt juling i stedet for mat!

Og vips så bryter TS det hun plikter.. Nemlig å legge tilrette for samvær.. Blir litt som de mødrene som sier : enten så betaler du bidrag -ellers så får du ikke ha samvær .. 

Hensikten med samvær er som far understreker: samvær... Og da skal ikke andre ting stå i veien..

Er det lite samvær så må far faktisk bruke den tiden sammen med ungene - ikke kjøre den ene hit og den andre dit.. Tror når dere får tenkt dere om så ser dere det ;)

Anonymkode: f6eba...a50

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke ts som ødelegger for samvær, men kirka/fotballtreneren/venner (fyll gjerne inn mere selv).... Det er jo engang sånn at ting skjer i barnas liv også på samværsdager. Og det er barna som har rett til å delta på det de skal, også når barna er hos far. Eller mener du at barnet til ts skal gå glipp av konfirmasjonsopplæring når det er til far pga far ikke vil kjøre barnet dit? Mener du at barnet skal miste fotballkamper pga barnet skal være hos far? 

Hvis samværsforeldre skal være så akkurat å ikke tilrettelegge for barnas hverdagsliv så er det foreldrene selv det går ut over da halvvoksne ungdommer tilslutt ender opp med at de ikke vil til samvær pga dette. Hadde jeg f.eks som ungdom hatt obligatorisk oppmøte ifm konfirmasjonsundervisning på en gudstjeneste og pappa ikke ville kjøre meg så hadde jeg faktisk da valgt å ikke være hos pappa den helgen. Det ville ikke vært mamma sin feil at den helgen da ikke ble noe av, men pappa som ikke ville kjøre. 

Det er ikke bare mor som skal tilrettelegge for samvær, men også far. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Hei Ts. Ut fra det du forteller har han noe rett. Dette ut fra paragraf 42. Ut fra det jeg har forstått skal han være med på aktiviteter som skjer hans samværsretten dager. Gjør han dette er samværet oppfylt. Dette skal forstås slik at det ikke kan planlegges andre aktiviteter enn de faste. Slik som kamp dager og treninger er faste. Likeledes konfirmasjonsrelaterte  aktiviteter. Samværsforelde kan også avlyse faste aktiviteter om dette er nødvendig. Skulle det være annen aktivitet som virker rimelig f.eks. sammenkomst med hans familie  er dette helt I tråd med slik det kan være. Fødselsdags gaver til andre når barna skal I selskap er bostedsforeldres ansvar.  For å si det på en annen måte har samværsforelde  betalt fødselsdagsavne gjennom barnebidraget. Skal de på tivoli under samvær  er dette aktiv  satt I gang av far. Dette skal han dekke. 

Det samværsforelde setter opp av planer skal de dekke. Noe utover dette dekkes av bidrag. 

Aktiviteter som skjer når barna ikke er hos han har han ikke noe ansvar for. Det er din oppgave og løse dette. 

BARNELOVA 

§ 30.Innhaldet i foreldreansvaret.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.

Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad.

Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode.

Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.1

0 Endra med lover 6 feb 1987 nr. 11, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 9 apr 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500).
1

Opph. Sjå no lov 26 mars 2010 nr. 9.

§ 42.Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

0

Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (ikr. 1 mai 1989, men slik at endringa i andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 44, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). Vert endra med lov 4 sep 2015 nr. 85 (ikr. frå den tid Kongen fastset).

TS: Takk for svar 😃

Jeg er klar over de lovene der, og vidre at samværsforeldre skal dekke kost, losji og fritid i samværstiden. Bursdagselskap til venner/venninner er i følge min tolkning "fritidssysler", og bør dekkes av samværsforelder, så der er vi uenige 😊

Fant en juristtolkning på akkurat dette for noen år tilbake, men finner den ikke igjen....

Det virker som om du har satt deg noe inn i gjeldende lover og praksis av disse. Hva med utstyr som hudkremer, shampoo, hostesaft, tannkrem, deo m.m.? Jeg sender dette med ungene når de sier det er tomt. Dette fordi de er asmatikere/atopikere, og det krever litt dyrere produkter enn "billigmerker". Dette gjør jeg selvfølgelig ikke til alle, men h*n som trenger tannkrem uten såpestoff får det, den som trenger spesielt feit hudkrem får dette osv. Dette blir muligens sett på som "medisinske" ting, og det står ingen plass at samværsforelder skal dekke dette...

Anonymkode: 47be8...afa

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir forbanna over mannfolk som tenker at hans egne barn er på besøk, mens de egentlig bare er mors ansvar. Makan til egosentrisk tankegang. Han skulle hatt juling i stedet for mat!

Vel... Jeg forstår fedre godt på dette punktet! Dersom mor velger at far ikke skal ha mer enn annenhver helg (noe de fleste mødre griner seg til), så får mor stå alene på alt av ansvar. For dette har de valgt selv. 

At en far mener at barna kun er på besøk er jo ganske enkelt sant. Annenhver helg kan ikke settes som et bosted, kun besøkssted. Som ALLE mødres meninger jeg har lest har sagt det: Slike fedre er tivoli-hjem, altså der ingen ansvar blir tatt og det bare er lek og moro. Kjære mødre, STÅ FOR det dere sier der og innse at fedre ikke hopper og spretter for at eksen skal ha det bra. De elsker barna sine, men har ofte god grunn til å mislike dere. De har ingen ansvarsfølelse utover det de må, fordi den lille tiden de har ikke skal 'sløses' på ting som dere fikk barna til å begynne med fra skolealder (det være seg håndball/fotball etc som dere VET vil gå utover fars helg i fremtiden). Far har ingen ansvar til å følge opp, og jeg skjønner at far ønsker å bruke tiden med sine barn annerledes. 

En ting til, far har også familie som barnet ønsker å se. Og når man kun har annenhver helg, er det jævlig begrenset hvor ofte besteforeldre/tanter og onkler får se barna. 

La fedrene få lov til å ha sine barn den lille tiden de kan, og la være å få barn med menn dere ikke er 110% sikre på dere har en fremtid med. Det ER faktisk ikke så vanskelig som dere skal ha det til. 

Til ts: Far kan fint kjøpe egne gaver til barna sine. Det skal ikke være mors ansvar. 

Anonymkode: 5ca36...85d

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel... Jeg forstår fedre godt på dette punktet! Dersom mor velger at far ikke skal ha mer enn annenhver helg (noe de fleste mødre griner seg til), så får mor stå alene på alt av ansvar. For dette har de valgt selv. 

At en far mener at barna kun er på besøk er jo ganske enkelt sant. Annenhver helg kan ikke settes som et bosted, kun besøkssted. Som ALLE mødres meninger jeg har lest har sagt det: Slike fedre er tivoli-hjem, altså der ingen ansvar blir tatt og det bare er lek og moro. Kjære mødre, STÅ FOR det dere sier der og innse at fedre ikke hopper og spretter for at eksen skal ha det bra. De elsker barna sine, men har ofte god grunn til å mislike dere. De har ingen ansvarsfølelse utover det de må, fordi den lille tiden de har ikke skal 'sløses' på ting som dere fikk barna til å begynne med fra skolealder (det være seg håndball/fotball etc som dere VET vil gå utover fars helg i fremtiden). Far har ingen ansvar til å følge opp, og jeg skjønner at far ønsker å bruke tiden med sine barn annerledes. 

En ting til, far har også familie som barnet ønsker å se. Og når man kun har annenhver helg, er det jævlig begrenset hvor ofte besteforeldre/tanter og onkler får se barna. 

La fedrene få lov til å ha sine barn den lille tiden de kan, og la være å få barn med menn dere ikke er 110% sikre på dere har en fremtid med. Det ER faktisk ikke så vanskelig som dere skal ha det til. 

Til ts: Far kan fint kjøpe egne gaver til barna sine. Det skal ikke være mors ansvar. 

Det virker som en sjokkerende tanke for deg at det finnes en del fedre der ute som er godt fornøyd med annenhver helg løsning. Ofte kan det også bli slik pga skole dersom mor og far bor et stykke fra hverandre. At de fleste mødre griner seg til en annenhver helg løsning er et flåsete utsagn. Ja, annenhver helg er ikke en ukjent fordeling, men hva som ligger bak dette vet du ikke. 

Videre er det helt normalt og sunt for barn å delta på fritidsaktiviteter. Mener du de ikke skal dette fordi det kan medføre at far må stille opp på noe av dette i sine samværsdager? 

Jeg kjenner til fedre som trives med annenhver helg og det lille ansvar det medfører og jeg kjenner fedre som sa klart i fra ved samlivsbrudd at de ønsket 40/60 eller 50/50, selv om et par av mødrene kjempet en hard kamp for å få mest samvær fikk de ikke nektet fedrene dette. Jeg kjenner også en mor som kjemper en ærlig kamp for at far skal ha mindre samvær, da far har noen svært negative trekk, men hun blir presset av familievernkontoret til at far skal ha økt samvær. Så det er ikke slik at fedre sist bare må ta til takke med annenhver helg fordi mor har bestemt det. 

Anonymkode: b344e...2e9

• Liker 3
Skrevet

hele denne mannen er en /facepalm

Anonymkode: f7d34...5f2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan forresten være vanskelig å forutse et brudd ti år frem i tid jo. Ingen ekteskap er 110 % sikre, skjerp deg. Man har faktisk ikke kontroll over alt her i livet. De fleste som får barn ser vel ikke for seg at et brudd kommer rundt neste sving. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet valgte jo mannen annenhver helg selv..

Anonymkode: 0e269...271

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan forresten være vanskelig å forutse et brudd ti år frem i tid jo. Ingen ekteskap er 110 % sikre, skjerp deg. Man har faktisk ikke kontroll over alt her i livet. De fleste som får barn ser vel ikke for seg at et brudd kommer rundt neste sving. 

Jo, ganske mange ser for seg er mulig brudd i fremtiden. Med den høye prosenten av barn der foreldre ikke er sammen, kan man virkelig ikke skylde på at det ikke fungerte mellom partene. Å få barn sammen burde være et viktige valg enn hvilken farge man skal male stuen i. Men helt ærlig virker det som om begge valgene stiller likt. 

Og ikke kom med dødsfall, sykdom etc, for ja, jeg skjønner jo selvsagt at ting kan skje. Men ting kan ikke bare "skje" med så forbasket mange, så jeg har null tro på at par egentlig snakker sammen om nam før de får dem. Og vips, så sitter man der med en person man skulle ønske man ikke måtte ha i livet sitt. Men det vil jeg kalle karma og vel fortjent på vegne av de stakkars barna!

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som en sjokkerende tanke for deg at det finnes en del fedre der ute som er godt fornøyd med annenhver helg løsning. Ofte kan det også bli slik pga skole dersom mor og far bor et stykke fra hverandre. At de fleste mødre griner seg til en annenhver helg løsning er et flåsete utsagn. Ja, annenhver helg er ikke en ukjent fordeling, men hva som ligger bak dette vet du ikke. 

Videre er det helt normalt og sunt for barn å delta på fritidsaktiviteter. Mener du de ikke skal dette fordi det kan medføre at far må stille opp på noe av dette i sine samværsdager? 

Jeg kjenner til fedre som trives med annenhver helg og det lille ansvar det medfører og jeg kjenner fedre som sa klart i fra ved samlivsbrudd at de ønsket 40/60 eller 50/50, selv om et par av mødrene kjempet en hard kamp for å få mest samvær fikk de ikke nektet fedrene dette. Jeg kjenner også en mor som kjemper en ærlig kamp for at far skal ha mindre samvær, da far har noen svært negative trekk, men hun blir presset av familievernkontoret til at far skal ha økt samvær. Så det er ikke slik at fedre sist bare må ta til takke med annenhver helg fordi mor har bestemt det. 

Dersom skolen/ avstand gjør at man må ha en 60/40 fordeling (eller skjevere) så er det jo enda mer innlysende at pappatid er pappatid og alt annet må vike .. Er det for lang avstand i hverdagen -så er det all for lang avstand i den knappe tilmålte samværstiden..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom skolen/ avstand gjør at man må ha en 60/40 fordeling (eller skjevere) så er det jo enda mer innlysende at pappatid er pappatid og alt annet må vike .. Er det for lang avstand i hverdagen -så er det all for lang avstand i den knappe tilmålte samværstiden..

Så da får ungen til ts stå over samvær da, hvis alternativet er å gå glipp av obligatorisk konfirmasjonsundervisning når far ikke vil kjøre :)

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, skruf skrev:

Så da får ungen til ts stå over samvær da, hvis alternativet er å gå glipp av obligatorisk konfirmasjonsundervisning når far ikke vil kjøre :)

Hvis han ikke ønsker å kjøre, går det ikke da an å bytte helg? Om det er avstand som gjør at far ikke kan kjøre, så er det forståelig sånn sett. Likevel er konfirmasjonsundervisning noe ungdommen ikke kan gå glipp av, så enten bør helgen byttes, far kjøre eller i verste fall at mor må bite tennene sammen og kjøre frem og tilbake (sistnevnte burde da virkelig ikke være nødvendig!). 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke ønsker å kjøre, går det ikke da an å bytte helg? Om det er avstand som gjør at far ikke kan kjøre, så er det forståelig sånn sett. Likevel er konfirmasjonsundervisning noe ungdommen ikke kan gå glipp av, så enten bør helgen byttes, far kjøre eller i verste fall at mor må bite tennene sammen og kjøre frem og tilbake (sistnevnte burde da virkelig ikke være nødvendig!). 

Mor bør ikke være pliktig til å kjøre å hente ungen hos far for at ungen ikke skal gå glipp av konfirmasjonsundervisning når det er far sin helg. De fleste legger planer de helgene barna ikke er hjemme (f.eks jeg har ofte arbeidshelg når datteren min er hos far), om det så er jobb eller reise. 

Bor de i samme by/område/tettsted så bør den barnet er hos kjøre når det da er undervisning. Faktisk synes jeg det og er viktig at den som barna er hos følger opp med f.eks fotballkamper/turnstevner/danseforestillinger.... Nettopp pga det er av stor betydning for barnet og barnets sosiale liv. Begge er foreldre og begge har ansvar for at barnet skal leve et normalt liv uansett hvem det er hos. 

Skrevet

TS: Her er det altså snakk om en far som har samvær annen hver helg av eget ønske og som bor i gangavstand fra barnas bosted. Det jeg lurer på er hvilke plikter han har til å stille opp for ungene i forhold til deltakelse som forelder på obligatorisk konformasjonsarangement/skolearangement, tilrettelegge for ungenes deltakelse på obligatoriske tilstelninger i regi av konfirmasjon og skole, samt fritidsaktiviteter (innen for et veldig rimelig og begrenset omfang/1-2 ganher i året)

videre lurte jeg på betaling av gaver i vennebursdager, samt "medisinsk" utstyr som hostesaft, hudkremer, shampoo o.l.

Jegg er vell egentlig ute etter hva loven/lovpraksis sier om dette og hva far er pliktig til å gjøre, ikke hva far burde gjøre av moralske grunner. Han har foreldreansvar, men har ikke daglig omsorg....men vet ikke om det er av betydnig i følge dagens lovverk. 

Skrevet

Da bidragsreglene ble lagt om for drøyt ti år siden, var en av de store endringene innføring av fradrag i bidraget for samvær. Det ble begrunnet med at også samværsforelder har utgifter til vanlig forbruk når ungene er der. Dermed er far pliktig å holde barna med mat, såpe o.l. samt også for bursdagsgaver til venner som faller på hans dager. Han kan mao. ikke gjemme seg bak at han betaler bidrag, fordi det som skjer når ungene er hos han skal han betale for, mao. alt av vanlig forbruk inkl hygieneting og bursdagsgaver etc.  

Hva gjelder plikt til å følge opp f.eks obligatorisk konfirmasjonsundervisning og annet så mener jeg at det har han. Når far har samvær med sine barn, så er det - i samværsperioden - far som bestemmer. Men far kan ikke bestemme at et valg barnet selv har tatt - feks konfirmasjon, ikke skal følges opp. Her snakker vi vel og om en tenåring, som i tillegg skal høres hva gjelder omfanget av samvær og etterhvert kan bestemme selv om det er greit med samvær eller ikke. 

Hvis du vil ha dette mer "skriftlig" så ville jeg tatt kontakt med advokat med spesialområde familierett og bedt om en utlegning som du så kan gi far. Men i utgangspunktet så har du rett og han tar feil, uavhengig av at han ikke har daglig omsorg. 

Lykke til! 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skulle begynne å prøve forstå  situasjonen også for samværsforelde I stedet for å være forbannet. Det meste har en årsak. Føler samværsforelde seg urettferdig behandlet kan dette gå utover barnet. Samværsforelde har ingen muligheter juridisk til å styre aktiviteter og annet barnet skal  delta på. Dette kan avgjøres av bostedsforelder alene sammen med barnet. Det meste blir tilpasset bostedsforelder sin timeplan. Alt dette er etter lover og regler. Dette er I og for seg konfliktskapende. Bare dette med transport til og fra samvær hviler på  bostedsforelder. Når kan det hentes og leveres ovs.når en er på jobb for å.kunne betale barnebidrag. Det er ikke alle som kan avslutte jobb  midt på dagen for å hente til samvær. Levere litt over kl. 8 på morgen når en skulle vært på jobb for en time  siden. Når dette ikke lar seg gjøre blir samvær fra fredag kl.17 til søndagskveld. Ut fra dette rekker en ikke fritidsaktiviteter. Likeledes med midtre samvær. Skal en sende barn på aktiviteter forsvinner veldig mye av samværet bort. 

Det kunne være lurt å se inn I fiendens situasjon for å se hvordan det er. For den kjekke mannen dere damer spriket for, forgudet nok til å bli far for deres barn. Han er nå blitt en tyrann. Tror dere virkelig han er blitt dette helt av seg selv? Det er vel trolig noen ytre ting som har påvirket endringer? Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor dere spriket lenge nok til at frøpikken fikk rotfeste I deres egg.

Hvor naive og blåøyde kan damer være om de får barn med en tyrann? Det mest utrolige er nå at så og si alle samværsforelde, er tyranner som ikke vil godt for sine  barn. At de vil  ødelegge mest mulig for bosteds-mor. Ja det er helt utrolig at damer våger få barn med alle de tyranner rundt om kring. Mangler damer totalt dømmekraft? 

Når dere leser de to siste avsnittene tenk på dere selv damer. Hvordan er det mulig at jeg tok så feil?

Jeg håper dere klarer se ironien I hvor urimelige dere damer selv kan være. Dere garnet lovverk som stiller opp 110% for dere. Samværsforeldre er på minus siden fra første dag. For å sammenligne har en mye bedre beskyttelse om èn gjør en grusom kriminell handling fremfor å bli samværsforelder.

Skrevet

TS: Her er det ikke snakk om en haug med ting som en av oss må følge opp, men konfirmasjon og skoleting. Jeg kan ikke styre når dette skal arrangeres. Fritidsaktiviteter er lagt sånn at jeg selv kan følge opp 98 % av tiden, og jeg luker bort alt som er mulig på samværshelgene. Dvs. jeg trener og underviser ungene mine selv, alt for å "verne" om samværstiden, men samtidig gi ungeflokken en meningsfylt fritid. Så lenge de er små har dette gått greit. Når ungdommen er blitt så stor at han bestemmer en del selv, da er det ikke så enkelt lengere...

• Liker 1
Skrevet
Den 23.1.2016 at 15.16, AnonymBruker skrev:

Mine barns far mener han ikke har ansvar for å følge barna på aktiviteter de deltar på når barna er hos han.

Det vil si sånn som der eldste skal stille i kirken i forbindelse med konfirmasjonsundervisning, og en foresatt skal være med. Kjøring til konfirmasjonsrelaterte aktiviteter i samværshelger er også omdiskutert. Eller om det skulle være pålagte kveldsaktiviteter i forbindelse med skole (f.eks konserter elevene skal delta på, der de avspaserer i ettertid). 

Dette er bare eksempler.

Når det gjelder baking av diverse kaker/boller som ett av barna skal ha med til skolen når barna har samvær, så mener han at det er mitt ansvar. Han påpeker at barna er der for samvær, og at oppfølgingen er mitt ansvar siden jeg har daglig omsorg. 

Vi har også en uenighet i forhold til betaling av gaver når ungene skal i bursdagsselskap i løpet av samværsdagene. 

Han har ungene annen hver helg fra torsdag ettermiddag til mandags morgen.

Er det sånn at barna er på "besøk" hos samværsforelder, og at han/hun ikke har den fulle daglige omsorgen de dagene samværet er?

Hvordan praktiseres dette hos dere andre?

Jeg er samværsforelder, har barna omtrent 1/3 av tiden, men skjønner ikke problemstillingen til barnefar i denne sammenheng. Er jo en glede å få følge mine barn på de fritidsaktivitetene de har. Unntaket er når det er bursdager i mors familie, da drar hun med de, men for uten om det, så er jeg sammen med de så mye som mulig på mine samværsdager.

Anonymkode: 6d7e1...3af

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Jeg synes du skulle begynne å prøve forstå  situasjonen også for samværsforelde I stedet for å være forbannet. Det meste har en årsak. Føler samværsforelde seg urettferdig behandlet kan dette gå utover barnet. Samværsforelde har ingen muligheter juridisk til å styre aktiviteter og annet barnet skal  delta på. Dette kan avgjøres av bostedsforelder alene sammen med barnet. Det meste blir tilpasset bostedsforelder sin timeplan. Alt dette er etter lover og regler. Dette er I og for seg konfliktskapende. Bare dette med transport til og fra samvær hviler på  bostedsforelder. Når kan det hentes og leveres ovs.når en er på jobb for å.kunne betale barnebidrag. Det er ikke alle som kan avslutte jobb  midt på dagen for å hente til samvær. Levere litt over kl. 8 på morgen når en skulle vært på jobb for en time  siden. Når dette ikke lar seg gjøre blir samvær fra fredag kl.17 til søndagskveld. Ut fra dette rekker en ikke fritidsaktiviteter. Likeledes med midtre samvær. Skal en sende barn på aktiviteter forsvinner veldig mye av samværet bort. 

Det kunne være lurt å se inn I fiendens situasjon for å se hvordan det er. For den kjekke mannen dere damer spriket for, forgudet nok til å bli far for deres barn. Han er nå blitt en tyrann. Tror dere virkelig han er blitt dette helt av seg selv? Det er vel trolig noen ytre ting som har påvirket endringer? Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor dere spriket lenge nok til at frøpikken fikk rotfeste I deres egg.

Hvor naive og blåøyde kan damer være om de får barn med en tyrann? Det mest utrolige er nå at så og si alle samværsforelde, er tyranner som ikke vil godt for sine  barn. At de vil  ødelegge mest mulig for bosteds-mor. Ja det er helt utrolig at damer våger få barn med alle de tyranner rundt om kring. Mangler damer totalt dømmekraft? 

Når dere leser de to siste avsnittene tenk på dere selv damer. Hvordan er det mulig at jeg tok så feil?

Jeg håper dere klarer se ironien I hvor urimelige dere damer selv kan være. Dere garnet lovverk som stiller opp 110% for dere. Samværsforeldre er på minus siden fra første dag. For å sammenligne har en mye bedre beskyttelse om èn gjør en grusom kriminell handling fremfor å bli samværsforelder.

Enig med deg i mye her, men du bommer likevel i forhold til innlegget fra TS. Når barn ikke lengre er små barn, så begynner de på fritidsaktiviteter, det er jo ikke noe mor finner på. Når barn er over 9-10 år, så sitter de ikke bare hjemme/leker i gata på fritida, de er på fotball, turn, i svømmehallen, hos venner og så videre. På det tidspunktet kan man ikke sitte å forlange at de skal være hjemme. Dette er en helt naturlig utvikling.

Anonymkode: 6d7e1...3af

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endret av Peter007
Feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...