AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 Mine barns far mener han ikke har ansvar for å følge barna på aktiviteter de deltar på når barna er hos han. Det vil si sånn som der eldste skal stille i kirken i forbindelse med konfirmasjonsundervisning, og en foresatt skal være med. Kjøring til konfirmasjonsrelaterte aktiviteter i samværshelger er også omdiskutert. Eller om det skulle være pålagte kveldsaktiviteter i forbindelse med skole (f.eks konserter elevene skal delta på, der de avspaserer i ettertid). Dette er bare eksempler. Når det gjelder baking av diverse kaker/boller som ett av barna skal ha med til skolen når barna har samvær, så mener han at det er mitt ansvar. Han påpeker at barna er der for samvær, og at oppfølgingen er mitt ansvar siden jeg har daglig omsorg. Vi har også en uenighet i forhold til betaling av gaver når ungene skal i bursdagsselskap i løpet av samværsdagene. Han har ungene annen hver helg fra torsdag ettermiddag til mandags morgen. Er det sånn at barna er på "besøk" hos samværsforelder, og at han/hun ikke har den fulle daglige omsorgen de dagene samværet er? Hvordan praktiseres dette hos dere andre? Anonymkode: 47be8...afa 1
EvaLena Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 For en tufs han er. Han skal bidra på lik linje som deg, like mye som han var med på å lage barna. 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 2 minutter siden, EvaLena skrev: For en tufs han er. Han skal bidra på lik linje som deg, like mye som han var med på å lage barna. TS: Så lenge jeg ikke kan vise til en lovtekst eller en tidligere dom, så ser ikke han det på den måten... Anonymkode: 47be8...afa
EvaLena Skrevet 23. januar 2016 #4 Skrevet 23. januar 2016 Dra han etter øra opp på familievernkontoret og la han få vite fra fagfolk hva han forplikter seg til. Jeg blir så forbanna av å høre om sånt at jeg koker. Har nemlig en X som er av samme ulla, bare at min er 1000 ganger verre. Nekter noe som helst kontakt, ingen gaver til bursdag/jul heller. Det er MIN jobb å fikse gave til barna fra HAN. Det skjer bare ikke. 2
Gjest C'est la vie:) Skrevet 23. januar 2016 #5 Skrevet 23. januar 2016 Her bidrar far og jeg på lik linje med mor når vi har samvær. Om bursdagshelger havner på vår helg, er det vi som følger opp med kjøring og gave. Det samme gjelder aktiviterer eller annet. Og en ting: Far ordner da selvsagt egen gave til barna sine dersom dere ikke kjøper sammen. Det skal da ikke mor gjøre?? Veldig trist at far ikke ønsker å følge opp deres barn... Ansvaret for foreldre generelt er å følge opp ungene. Hva kan være grunnen til at han oppfører seg slik? Synes det er synd at han ikke finner det er hyggelig å følge opp
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #6 Skrevet 23. januar 2016 TS: Far mener at siden jeg har daglig omsorg, så er det jeg som har ansvaret for denne type oppfølging, og at de er på besøk hos han. I samværstiden skal han ha mulighet til å være sammen med ungene, og det er det... Skulle gjerne hatt det svart på hvitt at han har ansvare for dem helt og fult når de er hos han, på lik linje som at jeg har dette ansvaret når de er hos meg. Dette har gått greit noen år, men nå begynner ungene å bli så store at de bestemmer litt selv (f.eks at de skal konfirmeres), og da kan ikke han styre hele samværshelgen som han ønsker (det kan heller ikke jeg, jeg må jo følge opp det som skal gjøres til en hver tid). Videre gjelder det fritidsaktiviteter (ungene er med på en ting hver) når det en skjelden gang havner noe på samværshelgene. Da er det jeg som henter ungeflokken, og tar dem dit dem skal. Dette må jeg nok bare fortsette med, da det ikke er sånn at dem må være med på fritidsaktiviteter, og alternativet er at far (med sin fulle rett) ikke følger opp... Hans holdninger er muligens noe gammeldagse.... Anonymkode: 47be8...afa
jabx Skrevet 23. januar 2016 #7 Skrevet 23. januar 2016 Var det han selv som valgte å være sammen med barna bare annenhver helg, eller var det du som presset dette gjennom?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #8 Skrevet 23. januar 2016 3 minutter siden, jabx skrev: Var det han selv som valgte å være sammen med barna bare annenhver helg, eller var det du som presset dette gjennom? Det var han som valgte nøyaktig 109 netter i året, dette er minimum for å plasseres i samværsklasse C. Han ønsker nok egentlig noe mindre samvær, men tar seg ikke råd til dette... Anonymkode: 47be8...afa
Veslefrikk Skrevet 23. januar 2016 #9 Skrevet 23. januar 2016 Så trist for barna at far kun ønsker å delta på det han er "ansvarlig" for eller det han plikter og at han ikke deltar fordi han faktisk har lyst til å være en del av livet deres. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #10 Skrevet 23. januar 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var han som valgte nøyaktig 109 netter i året, dette er minimum for å plasseres i samværsklasse C. Han ønsker nok egentlig noe mindre samvær, men tar seg ikke råd til dette... Anonymkode: 47be8...afa Veldig trist å lese. Anonymkode: 5ca36...85d 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #11 Skrevet 23. januar 2016 Så trist fedre ikke vil være sammen med barna sine. Hvilket kaldt hjerte de må ha. Menn må vokse opp og ta ansvar for de barna de setter til verden! Anonymkode: 1ba4d...a9c
Gjest Marillia Skrevet 23. januar 2016 #12 Skrevet 23. januar 2016 Trist at far ser det på denne måten, han skal så klart bidra når han har barna. Skulle tro han hadde interesse av å delta i barnas hverdag og å bidra når han kan. Lurer litt på om han tenker å bidra til konfirmasjonen eller om alt ansvar havner på deg. Bestill time hos Familievernkontoret og få hjelp der.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #13 Skrevet 23. januar 2016 8 minutter siden, Marillia skrev: Trist at far ser det på denne måten, han skal så klart bidra når han har barna. Skulle tro han hadde interesse av å delta i barnas hverdag og å bidra når han kan. Lurer litt på om han tenker å bidra til konfirmasjonen eller om alt ansvar havner på deg. Bestill time hos Familievernkontoret og få hjelp der. TS: Familievernkontoret er uaktuelt. Vi har vært der i forbindelse med skillsmissen, og møtet var veldig vinklet mot min plikt til å tilrettelegge for samvær. Dette til tross for at jeg aldri har hatt intensjoner, eller på noen måte uttrykte, at jeg ikke vil tilrettelegge for dette. Ungeflokken er stor, og uten samværshelgene hadde nok blitt veldig sliten... Mulig dette møtet har påvirket det synet han har i dag på hvilken plikter han har som samværsforelder. Han skal nok ikke bidra til kontirmasjonen annen enn som gjest, da han ikke er pliktig til dette siden han har nedsatt bidragsevne. Anonymkode: 47be8...afa
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #14 Skrevet 24. januar 2016 Uff, trist når han ikke vil. Enten må du nesten svelge en kamel og stille opp for barna, eller la det vær. Ingen lov som krever at vi skal bake kaker eller stille opp på svømmetrening. hos oss er mor med barnet på skitrening på torsdager, men det er fordi da har mannen rødekors og vi har 2 små som legger seg når skitrening er. Men vi avtaler jo alltid aktiviteter sammen da slik at om det ikke passer for oss at det passer for mor å stille opp, og noen ganger må bare barnet bli hjemme.. Anonymkode: 724f0...bed
Gjest Marillia Skrevet 24. januar 2016 #15 Skrevet 24. januar 2016 Ta en telefon likevel til FVK og be om en time, om det er veldig vanskelig å snakke når eksen din er tilstede, spør om å få en time alene først.
Kattugla Skrevet 24. januar 2016 #16 Skrevet 24. januar 2016 Herlighet for en smålig idiot av en "far".. Jeg ser at han har barna ikke så mye, men har dere delt omsorg? I såfall må du kunne "ta" han på det?
Peter007 Skrevet 24. januar 2016 #17 Skrevet 24. januar 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine barns far mener han ikke har ansvar for å følge barna på aktiviteter de deltar på når barna er hos han. Det vil si sånn som der eldste skal stille i kirken i forbindelse med konfirmasjonsundervisning, og en foresatt skal være med. Kjøring til konfirmasjonsrelaterte aktiviteter i samværshelger er også omdiskutert. Eller om det skulle være pålagte kveldsaktiviteter i forbindelse med skole (f.eks konserter elevene skal delta på, der de avspaserer i ettertid). Dette er bare eksempler. Når det gjelder baking av diverse kaker/boller som ett av barna skal ha med til skolen når barna har samvær, så mener han at det er mitt ansvar. Han påpeker at barna er der for samvær, og at oppfølgingen er mitt ansvar siden jeg har daglig omsorg. Vi har også en uenighet i forhold til betaling av gaver når ungene skal i bursdagsselskap i løpet av samværsdagene. Han har ungene annen hver helg fra torsdag ettermiddag til mandags morgen. Er det sånn at barna er på "besøk" hos samværsforelder, og at han/hun ikke har den fulle daglige omsorgen de dagene samværet er? Hvordan praktiseres dette hos dere andre? Anonymkode: 47be8...afa 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Ts. Ut fra det du forteller har han noe rett. Dette ut fra paragraf 42. Ut fra det jeg har forstått skal han være med på aktiviteter som skjer hans samværsretten dager. Gjør han dette er samværet oppfylt. Dette skal forstås slik at det ikke kan planlegges andre aktiviteter enn de faste. Slik som kamp dager og treninger er faste. Likeledes konfirmasjonsrelaterte aktiviteter. Samværsforelde kan også avlyse faste aktiviteter om dette er nødvendig. Skulle det være annen aktivitet som virker rimelig f.eks. sammenkomst med hans familie er dette helt I tråd med slik det kan være. Fødselsdags gaver til andre når barna skal I selskap er bostedsforeldres ansvar. For å si det på en annen måte har samværsforelde betalt fødselsdagsavne gjennom barnebidraget. Skal de på tivoli under samvær er dette aktiv satt I gang av far. Dette skal han dekke. Det samværsforelde setter opp av planer skal de dekke. Noe utover dette dekkes av bidrag. Aktiviteter som skjer når barna ikke er hos han har han ikke noe ansvar for. Det er din oppgave og løse dette. BARNELOVA § 30.Innhaldet i foreldreansvaret. Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov. Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad. Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode. Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.1 0 Endra med lover 6 feb 1987 nr. 11, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 9 apr 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). 1 Opph. Sjå no lov 26 mars 2010 nr. 9. § 42.Barnet sin rett til samvær. Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga. Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet. 0 Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (ikr. 1 mai 1989, men slik at endringa i andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 44, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). Vert endra med lov 4 sep 2015 nr. 85 (ikr. frå den tid Kongen fastset). 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #18 Skrevet 24. januar 2016 22 minutter siden, Peter007 skrev: Hei Ts. Ut fra det du forteller har han noe rett. Dette ut fra paragraf 42. Ut fra det jeg har forstått skal han være med på aktiviteter som skjer hans samværsretten dager. Gjør han dette er samværet oppfylt. Dette skal forstås slik at det ikke kan planlegges andre aktiviteter enn de faste. Slik som kamp dager og treninger er faste. Likeledes konfirmasjonsrelaterte aktiviteter. Samværsforelde kan også avlyse faste aktiviteter om dette er nødvendig. Skulle det være annen aktivitet som virker rimelig f.eks. sammenkomst med hans familie er dette helt I tråd med slik det kan være. Fødselsdags gaver til andre når barna skal I selskap er bostedsforeldres ansvar. For å si det på en annen måte har samværsforelde betalt fødselsdagsavne gjennom barnebidraget. Skal de på tivoli under samvær er dette aktiv satt I gang av far. Dette skal han dekke. Det samværsforelde setter opp av planer skal de dekke. Noe utover dette dekkes av bidrag. Aktiviteter som skjer når barna ikke er hos han har han ikke noe ansvar for. Det er din oppgave og løse dette. BARNELOVA § 30.Innhaldet i foreldreansvaret. Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov. Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad. Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode. Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.1 0 Endra med lover 6 feb 1987 nr. 11, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 9 apr 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). 1 Opph. Sjå no lov 26 mars 2010 nr. 9. § 42.Barnet sin rett til samvær. Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga. Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet. 0 Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (ikr. 1 mai 1989, men slik at endringa i andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 44, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). Vert endra med lov 4 sep 2015 nr. 85 (ikr. frå den tid Kongen fastset). Gud så glad jeg er for at du ikke er eksen min! Du virker som en kranglefant og en paragrafrytter av de sjeldne som gjør alt for å ha minst mulig ansvar for egne barn og som ikke strekker deg en cm ekstra.. Ts: Det er helt urimelig av eksen din å holde på sånn. Ting som skjer som barna skal delta på i hans samværsdager er hans ansvar. Han skal tilrettelegge for at de kommer seg på kamper/treninger/bursdager/konfirmasjonsundervisning. Han skal også utøve det som er forventet av han som forelder i hans samværsdager. Er det dugnad med fotball-laget og barna skal ha med kaker og boller, ja så må far svinge seg rundt og bake. Han kan ikke forvente at du skal gjøre det når du ikke har ungene. Hvis ungen er så gammel som i konfirmasjonsalder så får heller ungen bestemme selv om han vil til far eller ei når det er viktige ting som skjer på samværshelger. Det er barnas rett til samvær med begge foreldre, ikke foreldrenes rett som er essensen her. Kan ikke far oppfylle sine foreldreplikter så kan ungdommen da velge bort far og samvær. Anonymkode: 6280a...f46 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #19 Skrevet 24. januar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud så glad jeg er for at du ikke er eksen min! Du virker som en kranglefant og en paragrafrytter av de sjeldne som gjør alt for å ha minst mulig ansvar for egne barn og som ikke strekker deg en cm ekstra.. Ts: Det er helt urimelig av eksen din å holde på sånn. Ting som skjer som barna skal delta på i hans samværsdager er hans ansvar. Han skal tilrettelegge for at de kommer seg på kamper/treninger/bursdager/konfirmasjonsundervisning. Han skal også utøve det som er forventet av han som forelder i hans samværsdager. Er det dugnad med fotball-laget og barna skal ha med kaker og boller, ja så må far svinge seg rundt og bake. Han kan ikke forvente at du skal gjøre det når du ikke har ungene. Hvis ungen er så gammel som i konfirmasjonsalder så får heller ungen bestemme selv om han vil til far eller ei når det er viktige ting som skjer på samværshelger. Det er barnas rett til samvær med begge foreldre, ikke foreldrenes rett som er essensen her. Kan ikke far oppfylle sine foreldreplikter så kan ungdommen da velge bort far og samvær. Anonymkode: 6280a...f46 anonym bruker er ikke kranglete- men svarer bare på det ts spør om : nemlig fars plikter.. På familievernkontoret fikk eksen min også vite at samvær trumfer alt annet- til og med skolen. Så om det passet med best for han å ta barne ut noen timer før så kunne han det når han hentet henne... Dette gjorde han heldigvis ikke. barnebursdager avlyses i pappahelgene .. Dette er barnet innforstått med. Det samme gjelder fritidsaktiviteter.. Men her er far noe fleksibel og bytter samværshelg.. Og om de har planer er de som regel så kjekke at barnet ikke protesterer.. Anonymkode: f6eba...a50 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #20 Skrevet 24. januar 2016 Ei jeg kjenner sa en gang: "Man skal velge sine ekser med omhu". Litt flåsete sagt, men det er mye sant i det. Man skal i hvert fall velge hvem man får barn med med omhu, det er helt sikkert. Det er intet mindre enn trist for barn å vokse opp med foreldre som ser på dem som en byrde og en jobb. Barna har ikke bedt om å bli født, og som forelder bør man ha såpass omsorgsevne og mental kapasitet til å forstå at man har ansvar for de barna man har vært med å produsere. Her ville jeg bare sagt at enten så følger han opp aktiviteter og tar ansvar for barnas aktiviteter når de er hos han, eller så trenger han ikke ha samvær. Jeg blir forbanna over mannfolk som tenker at hans egne barn er på besøk, mens de egentlig bare er mors ansvar. Makan til egosentrisk tankegang. Han skulle hatt juling i stedet for mat! Anonymkode: 6d520...48c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå