AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #21 Del Skrevet 23. januar 2016 6 minutter siden, Frøken.stille skrev: Men er ikke eksamen anonymt? Hvordan kan man da referere til en tidligere egen oppgave uten å avsløre sin identitet? Ved mistanke om fusk har man selvsagt rutiner for å kunne sjekke opp i dette. Anonymkode: 89ab0...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #22 Del Skrevet 23. januar 2016 Selv når man oppgir kilder, vil bruk av eget tidligere arbeid ofte være problematisk. Hovedregelen er at man ikke skal ha uttelling for de samme studiepoengene mer enn en gang, derfor kan man ikke bruke tidligere eksamensoppgaver i nye. I hvert fall ikke i utstrakt grad. Anonymkode: 6b27b...5f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 23. januar 2016 #23 Del Skrevet 23. januar 2016 Du har ingenting å tape på å klage, så du må jo bare gjøre det. Om skolen din har et studentombud bør du ta kontakt der for å få hjelp. Du kan også høre med tillitsvalgte om de kan være med å representere deg, det kan gi en ekstra tyngde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #24 Del Skrevet 23. januar 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv når man oppgir kilder, vil bruk av eget tidligere arbeid ofte være problematisk. Hovedregelen er at man ikke skal ha uttelling for de samme studiepoengene mer enn en gang, derfor kan man ikke bruke tidligere eksamensoppgaver i nye. I hvert fall ikke i utstrakt grad. Anonymkode: 6b27b...5f4 Det var nytt for meg. På studiet mitt har vi til og med et emne som er ment som å skrive første kapittel i masteren. Anonymkode: cb853...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #25 Del Skrevet 23. januar 2016 41 minutter siden, Poserose skrev: Du har ingenting å tape på å klage, så du må jo bare gjøre det. Om skolen din har et studentombud bør du ta kontakt der for å få hjelp. Du kan også høre med tillitsvalgte om de kan være med å representere deg, det kan gi en ekstra tyngde. Representere henne i en skriftlig klage? Anonymkode: 89ab0...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 23. januar 2016 #26 Del Skrevet 23. januar 2016 Hvordan kan man anklages for å plagiere seg selv? Det gir absolutt null mening. Så lenge kildehenvisninger ellers er på plass burde det ikke være noe krav om at man viser til seg selv som kilde, selv om man så har klippet ut en svær del fra en tidligere tekst man selv har skrevet og limt det inn i en ny besvarelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #27 Del Skrevet 23. januar 2016 2 timer siden, jabx skrev: Hvordan kan man anklages for å plagiere seg selv? Det gir absolutt null mening. Så lenge kildehenvisninger ellers er på plass burde det ikke være noe krav om at man viser til seg selv som kilde, selv om man så har klippet ut en svær del fra en tidligere tekst man selv har skrevet og limt det inn i en ny besvarelse. http://rose-blogg.blogspot.no/2014/05/kjre-anonym.html Anonymkode: cb853...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 25. januar 2016 #28 Del Skrevet 25. januar 2016 Den 23.1.2016 at 17.24, AnonymBruker skrev: Representere henne i en skriftlig klage? Anonymkode: 89ab0...79e Bli med på møter osv hvis det skulle komme til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #29 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg synes hele saken virker veldig rar. Hvis man er tatt i fusk skal man ikke få karakteren F. Det er ikke noe alternativ; en plagiert oppgave skal ikke vurderes. Den kan annulleres, men ikke vurderes. Hvis du er mistenkt for fusk, skal du normalt innkalles til et møte og legge fram saken. Har det blitt gjort? Her kan du også ha med deg en bisitter; det kan være lurt, så du har noen å snakke med etterpå. I denne typen møte kan det være godt å ha fire ører. Hvis du har vært igjennom alt dette, og skolen mener at du har fusket, har du mulighet til å klage. Men i så fall må du kunne vise til noe som du mener ikke har blitt tatt hensyn til eller gitt tilstrekkelig vekt i det opprinnelige vedtaket. Ja, en ting til: Hvis du har hatt fuskesaker mange ganger, og blitt "dømt", synes jeg det er rart hvis du ikke har blitt utestengt fra studiene..? Anonymkode: 30342...023 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #30 Del Skrevet 25. januar 2016 Det å bruke for mye av det man har skrevet tidligere skal føre til trekk i karakter på eksamen, dette ser vi igjennom f.eks. ephorus. Det vanlige er å trekke 1-3 karakterer, alt etter omfanget, da dette viser akademisk umodenhet. Dette er noe vi ser på mens vi sensurerer. Dersom du i ettertid av kunngjøringen har gått fra A til F er det merkelig, og jeg vil tro det betyr at institusjonen mener du har jukset. At du har opplevd dette flere ganger uten å ha fått medhold i en klage på den tiden bør jo si sitt. Anonymkode: c53b2...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #31 Del Skrevet 30. januar 2016 TS her. Har blitt innkalt på flere møter opp gjennom. Der må jeg til stadighet "bevise" at jeg har god visuell hukomelse.Det ender med at jeg blir "frifunnet". Et par dager etter får jeg gjerne en dårlig karakter i stedet.... Noen ganger legger de ut en annen karakter før de innkaller meg til møtet så det er jo ikke gøy å se at jeg ofte blir trukket i karakter. Anonymkode: 75319...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #32 Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg plagierer jo ikke meg selv! Det er jo vanskelig å ordlegge seg annerledes enn tidligere, spesielt når jeg husker ting ordrett.. Anonymkode: 75319...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronmelis Skrevet 30. januar 2016 #33 Del Skrevet 30. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Har blitt innkalt på flere møter opp gjennom. Der må jeg til stadighet "bevise" at jeg har god visuell hukomelse.Det ender med at jeg blir "frifunnet". Et par dager etter får jeg gjerne en dårlig karakter i stedet.... Noen ganger legger de ut en annen karakter før de innkaller meg til møtet så det er jo ikke gøy å se at jeg ofte blir trukket i karakter. Anonymkode: 75319...6de Høres jo nesten ut som de har noe i mot deg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #34 Del Skrevet 30. januar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg plagierer jo ikke meg selv! Det er jo vanskelig å ordlegge seg annerledes enn tidligere, spesielt når jeg husker ting ordrett.. Anonymkode: 75319...6de Hvis du husker ting ordrett bør det jo tvert i mot være enkelt å velge andre ord og formuleringer? Anonymkode: 6b27b...5f4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #35 Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg har jobbet mye som sensor og tatt mange i plagiat. De aller fleste blir selvsagt ikke tatt for noe sånt, men etter mange nok oppgaver så blir det noen til slutt. Jeg har også vært sensor i mange klagesaker. Dette er hva jeg tenker: Du bør først be om begrunnelse og hvis du ikke er fornøyd med den så må du klage. Klageordningen er til for å ta vare på interessene til studentene/elevene. De må dokumentere plagiatet og at det ikke bare er brudd på siteringsreglene. Det vil si at det må være tilstrekkelig med tekst som er identisk til at man kan si at du ikke bare har hentet et sitat fra tidligere oppgave. Hvis derimot det ikke gjelder kopi av tekst men av oppgaveide, hvilken empiri du har valgt å bruke, hvordan du har gått fram for å løse den og så videre så sliter du mer. Det skal være et selvstendig uavhengig arbeid som du ikke har levert i et annet fag, eller tidligere i samme faget. Hvis det ligner for mye så kan du bli tatt for å ha levert samme oppgave flere ganger. Fotografisk hukommelse hjelper ikke som argument i dette tilfellet. Lykke til, håper det ordner seg for deg, og at du slipper mer problemer som dette i fremtiden. Anonymkode: 58def...504 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #36 Del Skrevet 30. januar 2016 Men hvor like er fagene du tar og eksamenene du skriver som gjør at du blir anklaget for plagiat så ofte? Anonymkode: 755db...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #37 Del Skrevet 31. januar 2016 Den 23. januar 2016 at 15.06, AnonymBruker skrev: Jeg fikk først karakteren A. Fikk deretter beskjed om at jeg var mistenkt for fusk. Etter som de hevder at jeg plagierte egen oppgave fikk jeg ny karakter- F. Nå skal det sies at jeg ikke engang aå på tidligere oppgave da jeg besvarte eksamen i frykt for at jeg skulle bli tatt for nettopp plagiat. Jeg har hatt mistanker rettet mot meg tidligere også, både på hjemmeeksamen og skoleeksamen. Det som tydeligvis er problemet mitt er at jeg har svært god hukommelse, nesten fotografisk. Kan jeg klage på vedtaket? Hva ville dere gjort? Er lei av alt som heter skole nå. Skal det ikke lov til å være flink lenger? Jeg jobber også ekstremt mye med stoffet så jeg er ingen lat student. Frister meg å begynne å jukse på ordentlig i fremtiden Anonymkode: 75319...6de Men hvis du har så god hukommelse burde det vel ikke være noe problem? Siden du husker akkurat hva du har skrevet før, er det jo bare å skrive om noe annet/på en annen måte. Siden du husker alt, betyr det at du er veldig klar over at du leverer det samme... I tillegg skriver du at du har du opplevd dette før, og da burde det jo virkelig ikke være et problem?? Anonymkode: e8eab...7b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå