AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Del Skrevet 23. januar 2016 Jeg fikk først karakteren A. Fikk deretter beskjed om at jeg var mistenkt for fusk. Etter som de hevder at jeg plagierte egen oppgave fikk jeg ny karakter- F. Nå skal det sies at jeg ikke engang aå på tidligere oppgave da jeg besvarte eksamen i frykt for at jeg skulle bli tatt for nettopp plagiat. Jeg har hatt mistanker rettet mot meg tidligere også, både på hjemmeeksamen og skoleeksamen. Det som tydeligvis er problemet mitt er at jeg har svært god hukommelse, nesten fotografisk. Kan jeg klage på vedtaket? Hva ville dere gjort? Er lei av alt som heter skole nå. Skal det ikke lov til å være flink lenger? Jeg jobber også ekstremt mye med stoffet så jeg er ingen lat student. Frister meg å begynne å jukse på ordentlig i fremtiden Anonymkode: 75319...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #2 Del Skrevet 23. januar 2016 Da klager du Anonymkode: cb853...41c 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 23. januar 2016 #3 Del Skrevet 23. januar 2016 Du har ingenting å tape på å klage. (og ikke begynn å jukse på ordentlig) 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #4 Del Skrevet 23. januar 2016 Gikk til og med om et år pga.dette tidligere. Har klagd flere ganger før Anonymkode: 75319...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #5 Del Skrevet 23. januar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk først karakteren A. Fikk deretter beskjed om at jeg var mistenkt for fusk. Etter som de hevder at jeg plagierte egen oppgave fikk jeg ny karakter- F. Nå skal det sies at jeg ikke engang aå på tidligere oppgave da jeg besvarte eksamen i frykt for at jeg skulle bli tatt for nettopp plagiat. Jeg har hatt mistanker rettet mot meg tidligere også, både på hjemmeeksamen og skoleeksamen. Det som tydeligvis er problemet mitt er at jeg har svært god hukommelse, nesten fotografisk. Kan jeg klage på vedtaket? Hva ville dere gjort? Er lei av alt som heter skole nå. Skal det ikke lov til å være flink lenger? Jeg jobber også ekstremt mye med stoffet så jeg er ingen lat student. Frister meg å begynne å jukse på ordentlig i fremtiden Anonymkode: 75319...6de Om du har kopiert egen oppgave eller ikke er du ikke selv i stand til å vurdere, du er inhabil. Derfor får du noen andre til å vurdere dette spørsmålet. Anonymkode: 4467e...d00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 23. januar 2016 #6 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Det hørtes veldig strengt ut, og jeg ville absolutt klaget. For fremtiden burde sikkert kryssjekke eksamensoppgaven med oppgavenen dine før du leverer, så sant du har hjemmeeksamen. Jeg slapp unna med en advarsel en gang da jeg plagierte deler av oppgaven min i en hjemmeeksamen, og da var det faktisk plagiat også. Men jeg studerer ved et institutt der det varierer veldig om de anser det som problematisk eller ikke. Endret 23. januar 2016 av Raindrops Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angua von Überwald Skrevet 23. januar 2016 #7 Del Skrevet 23. januar 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk først karakteren A. Fikk deretter beskjed om at jeg var mistenkt for fusk. Etter som de hevder at jeg plagierte egen oppgave fikk jeg ny karakter- F. Nå skal det sies at jeg ikke engang aå på tidligere oppgave da jeg besvarte eksamen i frykt for at jeg skulle bli tatt for nettopp plagiat. Jeg har hatt mistanker rettet mot meg tidligere også, både på hjemmeeksamen og skoleeksamen. Det som tydeligvis er problemet mitt er at jeg har svært god hukommelse, nesten fotografisk. Kan jeg klage på vedtaket? Hva ville dere gjort? Er lei av alt som heter skole nå. Skal det ikke lov til å være flink lenger? Jeg jobber også ekstremt mye med stoffet så jeg er ingen lat student. Frister meg å begynne å jukse på ordentlig i fremtiden Anonymkode: 75319...6de Det må jo være veldig frustrerende når du faktisk ikke har ment å plagiere. Er det øvingsoppgaver om samme tema som du fikk på eksamen det gjelder? Jeg tenker at dersom du mener problemet er at du husker "for godt", må vel problemstillingen i oppgavene være omtrent identisk, eller er det bestemte deler av oppgaven som er helt lik? Er dette høgskole-/universitetsnivå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #8 Del Skrevet 23. januar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk først karakteren A. Fikk deretter beskjed om at jeg var mistenkt for fusk. Etter som de hevder at jeg plagierte egen oppgave fikk jeg ny karakter- F. Nå skal det sies at jeg ikke engang aå på tidligere oppgave da jeg besvarte eksamen i frykt for at jeg skulle bli tatt for nettopp plagiat. Jeg har hatt mistanker rettet mot meg tidligere også, både på hjemmeeksamen og skoleeksamen. Det som tydeligvis er problemet mitt er at jeg har svært god hukommelse, nesten fotografisk. Kan jeg klage på vedtaket? Hva ville dere gjort? Er lei av alt som heter skole nå. Skal det ikke lov til å være flink lenger? Jeg jobber også ekstremt mye med stoffet så jeg er ingen lat student. Frister meg å begynne å jukse på ordentlig i fremtiden Anonymkode: 75319...6de Jeg forstår ikke helt... Var dette en skoleeksamen hvor du skrev noe svært likt noe du har levert tidligere? Hva slags type fag er dette? Anonymkode: 89ab0...79e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #9 Del Skrevet 23. januar 2016 Hva er plagiat? Anonymkode: e7c79...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #10 Del Skrevet 23. januar 2016 Med så mange beskyldninger om juks ved forskjellige anledninger så tror jeg de må ha et visst grunnlag for beskyldningene sine. Ingen røyk uten ild... Anonymkode: c789a...c9d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 23. januar 2016 #11 Del Skrevet 23. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er plagiat? Anonymkode: e7c79...32d Enkelt sagt, kopiering uten å sitere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #12 Del Skrevet 23. januar 2016 1 minutt siden, VinterSnø skrev: Enkelt sagt, kopiering uten å sitere. Men det er vel enkelt å sjekke... Anonymkode: e7c79...32d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 23. januar 2016 #13 Del Skrevet 23. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er vel enkelt å sjekke... Anonymkode: e7c79...32d Problemet med egen oppgave er at det også sitter i hodet. Så du kan kopiere uten å vite at det er det du gjør. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #14 Del Skrevet 23. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er vel enkelt å sjekke... Anonymkode: e7c79...32d Ikke i alle tilfeller. Det er derfor det er uhyre viktig å ha referanser og kilder på plass. Anonymkode: 89ab0...79e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #15 Del Skrevet 23. januar 2016 Jeg synes det høres så rart ut å kunne plagiere seg selv. Man har jo tenkt de tankene man har skrevet før og antakelig lest seg opp på emnet. Det er jo naturlig at man fortsatt kan det man har lært og at man formulerer seg på nokså lik måte, de fleste har jo en viss grad av egen stil når de skriver. Hvis man får to oppgaver som er veldig like er det da ikke så rart at besvarelsene kan bli temmelig like også. (Men må også si meg enig i at det høres litt rart ut at du har blitt beskyldt for juks så mange ganger hvis det aldri har skjedd) Anonymkode: 560df...146 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #16 Del Skrevet 23. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres så rart ut å kunne plagiere seg selv. Man har jo tenkt de tankene man har skrevet før og antakelig lest seg opp på emnet. Det er jo naturlig at man fortsatt kan det man har lært og at man formulerer seg på nokså lik måte, de fleste har jo en viss grad av egen stil når de skriver. Hvis man får to oppgaver som er veldig like er det da ikke så rart at besvarelsene kan bli temmelig like også. (Men må også si meg enig i at det høres litt rart ut at du har blitt beskyldt for juks så mange ganger hvis det aldri har skjedd) Anonymkode: 560df...146 Det er i mange tilfeller en vurderingssak. TS oppgir ikke hva slags type eksamen dette er, men dersom dette f.eks. er en hjemmeeksamen og man svarer svart likt, med de samme argumentene, kilder, resonnementer osv. osv. med noe man har levert tidligere bør man, om kun for sin egen skyld, nevne dette og evt. henvise til seg selv (tidligere hjemmeeksamen, oppgave etc.). Det blir mer ullent når det gjelder skoleeksamen. Uansett, TS snakker også om "fotografisk hukommelse" - dette sier noe om at ting kan bli svært likt, tilnærmet ordrett. Dette får både plagieringsprogram og sensorer til å reagere. Det er tydelig at TS har et eller annet problem når mistanke om fusk oppstår flere ganger, og bør jobbe med å bli bedre på referering og skrive ting med egne ord. Anonymkode: 89ab0...79e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 23. januar 2016 #17 Del Skrevet 23. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres så rart ut å kunne plagiere seg selv. Man har jo tenkt de tankene man har skrevet før og antakelig lest seg opp på emnet. Det er jo naturlig at man fortsatt kan det man har lært og at man formulerer seg på nokså lik måte, de fleste har jo en viss grad av egen stil når de skriver. Hvis man får to oppgaver som er veldig like er det da ikke så rart at besvarelsene kan bli temmelig like også. (Men må også si meg enig i at det høres litt rart ut at du har blitt beskyldt for juks så mange ganger hvis det aldri har skjedd) Anonymkode: 560df...146 En venninne av meg ble beskyldt for plagiat av seg selv på masteroppgaven. Hun hadde nemlig ikke referert til sin egen bacheloroppgave. Hun slapp unna, men har hørt om andre som ikke har gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #18 Del Skrevet 23. januar 2016 5 minutter siden, VinterSnø skrev: En venninne av meg ble beskyldt for plagiat av seg selv på masteroppgaven. Hun hadde nemlig ikke referert til sin egen bacheloroppgave. Hun slapp unna, men har hørt om andre som ikke har gjort det. Ser poenget, men synes fortsatt det er ganske rart. Jeg har aldri hatt den typen eksamener, så jeg har aldri tenkt på at det er en problemstilling. Anonymkode: 560df...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken.stille Skrevet 23. januar 2016 #19 Del Skrevet 23. januar 2016 Men er ikke eksamen anonymt? Hvordan kan man da referere til en tidligere egen oppgave uten å avsløre sin identitet? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 23. januar 2016 #20 Del Skrevet 23. januar 2016 4 minutter siden, Frøken.stille skrev: Men er ikke eksamen anonymt? Hvordan kan man da referere til en tidligere egen oppgave uten å avsløre sin identitet? Ikke alle eksamner er anonyme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå