AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #1 Del Skrevet 12. september 2015 Posting på facebook, hvor de skriver "vi har da ikke større rett på livet enn dem" "selvfølgelig har vi plass" "jeg blir så knust av å se alle disse barna i nød" lignende setninger... Jeg blir litt flau (om det er det riktige ordet) når folk skal sitte og skrive slikt.. Altså....jeg vet alt det der. så hva tror de egentlig at de er, de som må sitte og skrive til alle andre på face, at disse menneskene også trenger hjelp og støtte.?! Anonymous poster hash: 667da...6f6 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothminister Skrevet 12. september 2015 #2 Del Skrevet 12. september 2015 Viktig for mange mennesker og få egen forsterkning. Det gjør dem godt. Dagens situasjon er et paradis for slike mennesker. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #3 Del Skrevet 12. september 2015 Ja. De hadde nok ikke fått like mange "likes" osv om det var rumenerne folk hjalp med te og soveposer. Anonymous poster hash: be7b9...efb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 14. september 2015 #4 Del Skrevet 14. september 2015 Viktig for mange mennesker og få egen forsterkning. Det gjør dem godt. Dagens situasjon er et paradis for slike mennesker. Du har faktisk et poeng der. Akkurat nå vanker det mye moralistisk ryggklapping forkledd som nestekjærlighet. Selvsagt føles det godt å møte opp i velkomstkomiteen på tog- og busstasjoner, vifte med et "Welcome Refugees"-flagg, og kanskje gi de ankomne en plastpose med et smørbrød og ei vannflaske i. Det er nærmest som å være nyforelsket - euforien er blendende. Men akkurat som med kjærligheten, er det først når hverdagen setter inn at man ser hvor dypt dette engasjementet stikker. Og det aner meg at det kun er heller overfladisk hos brorparten. Jeg har gitt en del av min skjerv til flyktningene. Men ut ifra andre bevegelsesgrunner. Jeg har donert skolesaker (papir og tegnesaker) og ordbøker - ikke av snillisme, men fordi jeg anser utdanning som et av de viktigste våpen vi har mot elendighet, nød, og uvitenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_The Archbishop Skrevet 14. september 2015 #5 Del Skrevet 14. september 2015 Egoisme forkledd i en god handling. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Matronella Skrevet 14. september 2015 #6 Del Skrevet 14. september 2015 Posting på facebook, hvor de skriver "vi har da ikke større rett på livet enn dem" "selvfølgelig har vi plass" "jeg blir så knust av å se alle disse barna i nød" lignende setninger... Jeg blir litt flau (om det er det riktige ordet) når folk skal sitte og skrive slikt.. Altså....jeg vet alt det der. så hva tror de egentlig at de er, de som må sitte og skrive til alle andre på face, at disse menneskene også trenger hjelp og støtte.?! Anonymous poster hash: 667da...6f6 Noen mener det virkelig og hvorfor skal ikke folk få lov til å uttrykke det? Skjønner ikke den der jeg.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #7 Del Skrevet 14. september 2015 Å, jeg fikk nå ryddet litt i klesskapet. Så gikk jeg etterpå og stemte FrP. Anonymous poster hash: c8f4e...fdc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #8 Del Skrevet 14. september 2015 Så en venn av en venn hadde skrevet dikt og greier på Facebook om migrantene Anonymous poster hash: d8b64...dd2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 14. september 2015 #9 Del Skrevet 14. september 2015 Egoisme forkledd i en god handling. Well said. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothminister Skrevet 14. september 2015 #10 Del Skrevet 14. september 2015 Egoisme forkledd i en god handling. Selvfølgelig er det rein egoisme det vi er vitne til i dag rundt oss. Problemet er at de fleste ikke helt forstår det selv. Men til deres forsvar. Mange mennesker forstår ikke mennesker og hvordan vi fungerer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ramona Skrevet 14. september 2015 #11 Del Skrevet 14. september 2015 Det er vel ikke noe galt i å hjelpe andre. Det blir bare litt påtatt når man på død og liv skal vise seg frem på facebook. Akkurat som med trening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #12 Del Skrevet 14. september 2015 Å, jeg fikk nå ryddet litt i klesskapet. Så gikk jeg etterpå og stemte FrP. Anonymous poster hash: c8f4e...fdc Jeg og har ryddet i klesskapet og gitt en del av klærne til Fretex. Allerede stemt på FrP forrige onsdag. Synes at du og jeg har stemt på riktig parti. Anonymous poster hash: 750c2...124 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothminister Skrevet 14. september 2015 #13 Del Skrevet 14. september 2015 Du har faktisk et poeng der. Akkurat nå vanker det mye moralistisk ryggklapping forkledd som nestekjærlighet. Alt vi mennesker gjør, har en funksjon for oss. Alt vi gjentar i vårt adferdrepertoar gir forsterkning. Om adferden å hjelpe hadde gitt oss aversive stimuli, så ville den blitt selektert bort. Å hjelpe gir egen forsterkning og den er observerbar for andre. Det gir ennå sterkere goder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #14 Del Skrevet 14. september 2015 Det sykeste er at det er de som har mest å tape som er mest for denne utviklingen. Anonymous poster hash: 9147d...d99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 14. september 2015 #15 Del Skrevet 14. september 2015 Alt vi mennesker gjør, har en funksjon for oss. Alt vi gjentar i vårt adferdrepertoar gir forsterkning. Om adferden å hjelpe hadde gitt oss aversive stimuli, så ville den blitt selektert bort. Å hjelpe gir egen forsterkning og den er observerbar for andre. Det gir ennå sterkere goder. Helt klart. Altruisme/Nestekjærlighet/Omsorg for omgivelsene er evolusjonistisk betinget - ved å hjelpe hverandre kan man oppnå mer enn alene. Men jeg tror fortsatt at vi ser det samme nå som ved jordskjelvet i Haiti, tsunamien i Sør-Øst Asia og lignende katastrofer - man hjelper til der og da, føler seg bra, og så forsvinner engasjementet - for man har jo allerede gjort sin del. I dagens Tagesspiegel ble det sagt at en av grunnene til at Tyskland har valgt å innføre grensekontroll er at man ikke ønsker å kynisk utnytte gjestfriheten og hjelpeberedskapen hos det tyske folk. En fornuftig tankegang, om enn noe hard for enkelte. Man kan sammenligne det med en båt som er sprunget lekk. Greier man å øse ut nok vann, kan man holde seg flytende og kanskje få bukt med problemet. Men strømmer vannet uhindret inn, så bærer det til bunns med mann og mus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothminister Skrevet 14. september 2015 #16 Del Skrevet 14. september 2015 Helt klart. Altruisme/Nestekjærlighet/Omsorg for omgivelsene er evolusjonistisk betinget - ved å hjelpe hverandre kan man oppnå mer enn alene. Men jeg tror fortsatt at vi ser det samme nå som ved jordskjelvet i Haiti, tsunamien i Sør-Øst Asia og lignende katastrofer - man hjelper til der og da, føler seg bra, og så forsvinner engasjementet - for man har jo allerede gjort sin del. I dagens Tagesspiegel ble det sagt at en av grunnene til at Tyskland har valgt å innføre grensekontroll er at man ikke ønsker å kynisk utnytte gjestfriheten og hjelpeberedskapen hos det tyske folk. En fornuftig tankegang, om enn noe hard for enkelte. Man kan sammenligne det med en båt som er sprunget lekk. Greier man å øse ut nok vann, kan man holde seg flytende og kanskje få bukt med problemet. Men strømmer vannet uhindret inn, så bærer det til bunns med mann og mus. Vi mennesker er helt avhengig av denne form for egoisme, for og kalle det så enkelt. Selv om man kunne gått mer i analysen om hvorfor osv. uten egoismen, ville ikke menneske overlevd som rase. Av en eller annen grunn, har vi skapt begrepet egoisme til noe negativt. Det fins selvsagt negativ egoisme. Men folk angriper meg stadig når jeg nevner egoisme i forbindelse med det å hjelpe. Mulig det er fordi dem ikke forstår menneskes natur, Det er jo ikke ukjent at mennesker tillegger seg selv egenskaper vi faktisk ikke har. Men vi har en god hjerne som skaper oss et slikt bilde. Ofte preget av religiøse ideologier, men også mye annet selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 14. september 2015 #17 Del Skrevet 14. september 2015 Vi mennesker er helt avhengig av denne form for egoisme, for og kalle det så enkelt. Selv om man kunne gått mer i analysen om hvorfor osv. uten egoismen, ville ikke menneske overlevd som rase. Av en eller annen grunn, har vi skapt begrepet egoisme til noe negativt. Det fins selvsagt negativ egoisme. Men folk angriper meg stadig når jeg nevner egoisme i forbindelse med det å hjelpe. Mulig det er fordi dem ikke forstår menneskes natur, Det er jo ikke ukjent at mennesker tillegger seg selv egenskaper vi faktisk ikke har. Men vi har en god hjerne som skaper oss et slikt bilde. Ofte preget av religiøse ideologier, men også mye annet selvsagt. Jeg er hjertens enig med deg. Akkurat som det finnes negativ egoisme, så finnes det også negativ altruisme - enkelt og greit fordi egoismen er den bevegende kraften bak altruismen. Og du har selvsagt helt rett i menneskets tendens til å tilllegge seg selv innbildte egenskaper. Jo større avstanden er mellom ens ideelle jeg og faktiske jeg, desto flere egenskaper tillegges for å kunne opprettholde selvillusjonen. Det er da også så mye enklere å opprettholde et selvillusorisk selvbilde enn å ta et ærlig nakketak på seg selv og vedgå sine (personlige) feil, lyter, og mangler. Trist at folk angriper deg når du anvender egoisme-begrepet på en slik måte som her. For meg er det innlysende at du ikke mener det ondt. Heller som en forklaringsmodell på hvorfor mennesker engasjerer seg i alt mulig rart - eller i dette tilfellet kollektiv ego-circle-jerking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gothminister Skrevet 14. september 2015 #18 Del Skrevet 14. september 2015 Jeg er hjertens enig med deg. Akkurat som det finnes negativ egoisme, så finnes det også negativ altruisme - enkelt og greit fordi egoismen er den bevegende kraften bak altruismen. Og du har selvsagt helt rett i menneskets tendens til å tilllegge seg selv innbildte egenskaper. Jo større avstanden er mellom ens ideelle jeg og faktiske jeg, desto flere egenskaper tillegges for å kunne opprettholde selvillusjonen. Det er da også så mye enklere å opprettholde et selvillusorisk selvbilde enn å ta et ærlig nakketak på seg selv og vedgå sine (personlige) feil, lyter, og mangler. Trist at folk angriper deg når du anvender egoisme-begrepet på en slik måte som her. For meg er det innlysende at du ikke mener det ondt. Heller som en forklaringsmodell på hvorfor mennesker engasjerer seg i alt mulig rart - eller i dette tilfellet kollektiv ego-circle-jerking. Jeg har forstått at du er et klokt menneske. Alltid hyggelig å møte kloke mennesker som våger og tenke litt dypere. Takk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 14. september 2015 #19 Del Skrevet 14. september 2015 Jeg har forstått at du er et klokt menneske. Alltid hyggelig å møte kloke mennesker som våger og tenke litt dypere. Takk. Tusen takk og i lige måde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #20 Del Skrevet 20. september 2015 Ja. Litt enig. Eller for å få frem hvilket godt menneske jeg plutselig ble...Anonymous poster hash: c389b...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå